Halaman

Ahad, 31 Disember 2017

Geibikei Station

 Dari Ichinoseki Station ikut JR railway yang diberikan nama Ofunato line, biasanya antara stesen keretapi yang keretapi akan lalu di Ofunato line yang Stesen Geibikei jadi tempat ramai pelancong antarabangsa dan domestik yang turun di platform sini. Stesen Geibikei ini kecil sahaja platform dia kalau nak bandingkan stesen-stesen lain. Di sini pun takde kaunter tiket atau mesin jual tiket. Tiada staf stesen keretapi di sini. Tiket kena beli ambil dalam keretapi. Bila passenger nak turun hanya pintu depan dekat pemandu keretapi sahaja yang buka. Macam sistem naik public bus. Di situ pemandu keretapi akan check tiket. Jika anda pakai JR East Tohoku Pass, tunjukkan pass anda. Pemandu keretapi di Ofunato line kena multi-tasking, dialah pemandu, dialah conducter keretapi check ticket.
 Di Ofunato line ini memang ada banyak stesen keretapi yang platform simple sahaja dengan pondok kecil je untuk berteduh. Tiada pun staf railway untuk check tiket di pondok tersebut. Di stesen Geibikei pun landasan keretapi cuma hanya satu sahaja. Biasanya ada dua landasan kalau penempatan ramai untuk dua keretapi boleh jalan serentak berlainan hala. Memandangkan ini kawasan kampung, bilangan keretapi yang lalu atau kena tunggu adalah lama ya. Kena rancang check perjalanan betul-betul. Kalau kawasan kampung ni kekadang keretapi yang berhenti sejam~2 jam mungkin satu. Pastu tengok arah kita nak pergi kena check betul-betul. Jangan asal sampai keretapi main masuk je. Kami jejak kaki sahaja keluar dari keretapi apabila sampai Geibikei station sedang meriah turun salji.
 Excited sungguh anak-anak merasa salji pertama turun di kawasan Tohoku ini dan memandangkan ini kali pertama mereka rasa natural snow. Rezeki anak-anak sebab anggaran Tukang Kebun kali ini berjalan kawasan yang hendak melawat di travel Jepun kali ini sepatutnya bukan waktu salji turun lagi. Boleh dikatakan masih musim luruh lagi. Orang tempatan pun tak budget first snow was the day we visit Geibikei. Pokok maple di depan stesen keretapi Geibikei pun masih merah menyala lagi baru nak tukar ke kuningan.
 Sedang berjalan kaki pantas nak menuju ke destinasi sempat juga nak skodeng kebun orang sambil lalu. Tukang Kebun seronok tengok depan masuk rumah orang ini banyak bekas polistrin kitar semula dibuat sebagai tempat semaiannya. Boleh je nak tabur biji benih sayuran daun macam gambar di bawah ini sementara nak tunggu ruang yang kosong untuk dipindah-pindahkan. Mana yang tumbuh besar dulu tinggi dah boleh pun buat sayur campur dalam nasi atau bee hun goreng kan. Sebenarnya tuai yang saiz masih mini lagi manis banding yang besar. Saiz ini pun boleh buat campuran salad.
 Across the road rumah orang ni, kelihatan Tukang Kebunnya baru sahaja selesai tuai lobak merah dan lobak putih dia. Mungkin salji tiba-tiba turun, kelam kabut juga Tukang Kebunnya dibuatnya hehehe...sebab daun lobak merah ni nampak ketara baru je pagi tersebut dituai. Nampaknya macam hasil tanaman yang sayur daun macam Pak Choi pun dah boleh dimakan. Organik ni nampak gayanya sebab daun-daunnya ada dah kena makan. Macam tak putus-putus bekalan sayur Tukang Kebun ni. Keluar masuk jugalah Tukang Kebunnya kalau gini, nak kena tuai mana yang tak tahan salji. Lepas dah tuai carrot ni, batas ni bolehlah agaknya Tukang Kebun nak pindahkan anak-anak sayur macam dalam polistren tu.
Ada beberapa jenis biji benih sayur daun yang favourite Jepun pun ada dengan harga RM1.00 sepaket:

~ Bok Choi Vitaminna ~
~ Komatsuna ~
~ Pak choi ~
~ Tatsoi ~
~ Kailan ~

Berlari-lari ke destinasi yang hendak dituju di Geibikei ni. Dari stesen keretapi Geibikei dalam 5 minit jalan kaki. Yang turun sesama dari Geibikei station semuanya menuju ke sini juga. Semangat betul hahaha...Tukang Kebun orang first sampai di kaunter tiket sebab nak pastikan dapat naik bot yang pukul 10 pagi. Kalau tengok video nampak jam di kaunter tiket, Tukang Kebun terpacak kat sana pukul 9:50AM. Kami turun di platform stesen keretapi Geibikei dalam pukul 9:40AM. Bila tanya staf di kaunter sempat tak pukul 10AM punya, katanya sempat lagi. Pastu siap tak caya confirm betul sekali Tukang Kebun ni...hahaha...betul ke masih boleh naik pukul 10 punya. Sebab kalau tak dapat pukul 10 pagi kena tunggu pukul 11 pagi setiap sejam waktunya bot berlepas.


 Di atas ini adalah jadual keretapi sampai di platform stesen keretapi Geibikei untuk ke arah Kesennuma station atau Ichinoseki station. Tak banyak kan keretapi dia. Kalau last train nak balik Ichinoseki station pun pukul 8:25PM. Memang kena catat dulu masa keretapi supaya kita tak menunggu lama.
 Ini bilik kecil untuk menunggu atas platform, tiada heater atau kipas tapi bolehlah berteduh dari angin atau kena basah. Di sini juga tempat simpan barang-barang untuk kemas stesen keretapi macam penyapu. Bila tengok penyapu  panjang dia tersandar di dinding tu rasa inspired nak kena rajinkan diri buat penyapu sendiri dari bahan yang ada di dalam kebun. Tak boleh tahan kan Tukang Kebun ni, sambil menunggu pun boleh belek-belek penyapu. Jangan main-main daam bilik kecil ini pun ada CCTV ya.
 Salah satu perbezaan keunikan stesen Geibikei ini dengan semua stesen dalam Jepun ialah di rail pagar platformnya ada bahagian yang diwarnakan dengan character pokemon and friends. 
Selepas bersiar-siar di kawasan Geibikei, kami naik keretapi ke arah Kesennuma dahulu pada pukul 1:18PM. Kami berada di Geibikei selama 3 jam setengah. Bila kami naik keretapi untuk balik ke Ichinoseki station semula dari Kesennuma station, keretapi singgah Geibikei station pada pukul 5PM sudah beza pemandangannya. Pokok-pokok keliling Geibikei station dah diliputi dengan salji.

Sabtu, 30 Disember 2017

JR OFUNATO Line

 Pada hari keempat di Sendai iaitu bersamaan hari minggu kena bangun gerak awal. Kami tidur dua malam di Sendai di Richmond Hotel Sendai yang jarak jalan kaki dari Sendai Station dalam 10 ke 15 minit. Makan buffet breakfast dulu baru kami gerak keluar sebelum 7:30AM. Sedap juga sarapan makan ikan salai jenis species tenggiri yang sedang musim, berlemak manis. Sayur bendi celur kemudian dengan dressing roasted sesamee seeds juga sedap. Bendi kalau petik masih muda lembut yang saiz kecil lagi sedap. Itu salah satu keistimewaan tanam pokok bendi sendiri, sebab kita boleh petik saiz suka hati kita. Kalau bendi bukan bermakna saiz besar panjang lagi sedap, takut cepat keras je saiz tu. Kalau nak masak gulai saiz besar okaylah. Tapi kalau celur cicah sambal belacan yang lebih kecil lagi sedap makan.
 Anak-anak geram tengok poster Pokemon. Belum lagi buka tu wahai anak-anak, tengoklah kalau sempat bila balik Sendai semula lepas jalan-jalan tempat lain dulu. Di department store berdekatan stesen keretapi Sendai ini ada kedai Pokemon centre untuk cawangan kawasan Tohoku. Pokemon fan biasanya akan singgah beli pokemon limited goods Sendai sebab ada karakter hanya ada di Sendai sahaja.
 Lambat juga orang bandar Sendai ni bangun ya pada hujung minggu musim sejuk luruh ni. Jarang-jarang terserempak dengan orang on the way ke stesen keretapi Sendai. Walhal ini adalah antara tempat paling sibuk kalau hari kerja biasa. Bandar Sendai adalah bandar terbesar dalam kawasan Tohoku. Kalau dalam Jepun termasuk dalam top 15 bandar besar di Jepun. Ini kali pertama Tukang Kebun sampai ke bandar Sendai yang menghadap Lautan Pacific. Ada jam besar depan stesen keretapi Sendai memudahkan penumpang semua tengok masa sambil berjalan samaada perlu bergegas atau tidak.
 Sambil menunggu bullet train sampai di platform, kami beli dulu sekotak bentou takut nanti dah jalan-jalan tak sempat nak mencari kedai. Kemudian tak makan masa siang hari dah berapa kali senget simpan dalam kotak pun amat hairan bila dibuka di hotel untuk makan malam masih tak berterabur isi kandungannya macam gambar di atas. Siap dengan dalam beg galas berlari lagi kotak bentou tu berada (related posting klik sini). Corak isi kandungan pun ikut musim macam lobak merak dipotong bentuk daun maple. Musim luruh ini, jangan lupa rasa ubi keledek dia sebab musim luruh adalah tuaian musim keledek yang sedap. Tukang Kebun ketagih makan ubi keledek di Jepun, isi manis asli. Walaupun terkejar masa, jangan risau kalau di stesen keretapi Sendai, di platform sambil menunggu bullet train ada gerai jual lunch box dan banyak pilihan yang boleh dimakan oleh Muslim.
 Pada pagi hari keempat di Jepun, kami menaiki bullet train Yamabiko 41 pada pukul 8:02 pagi di stesen Sendai untuk ke stesen Ichinoseki. Bullet train sampai di stesen Ichinoseki pada pukul 8:36 pagi. 
 Seronok anak-anak tengok banyak pikachu di stesen keretapi Ichinoseki. Kenapa banyak pikachu di Ichinoseki station? Sebab di kawasan Tohoku ini sahaja yang ada keretapi pokemon dengan play gym bergerak hehehe.... Keretapi pokemon ini ikut Ofunato line sahaja di mana perjalanan pertama adalah dari stesen keretapi Ichinoseki ke stesen keretapi Kesennuma. Keretapi pokemon ini bukan sentiasa ada, hari tertentu sahaja dengan sehari sekali, kena check calendar di website official Pokemon train (official website). Kena ada seat reservation in advance juga. Sesiapa yang ada singgah di stesen keretapi Ichinoseki boleh ambil gambar kenangan bersama pikachu dan kumpul stamp pokemon.
 Hari keempat di Jepun ini memang kami fokus di kawasan JR Ofunato line sahaja. Persinggahan pertama kami di Ofunato line ialah Geibikei station. Keretapi yang kami naiki akan ke arah Kesennuma dan tiba di Ichinoseki station pada pukul 9:10AM local time. Tempat kami tunggu juga adalah platform sama bagi penumpang yang bakal naik pokemon train. 
 Platform bersebelahan pula untuk yang nak pergi ke arah bandar Morioka, Iwate prefecture. Yang ni JR Tohoku Line. Kalau yang nak ke UNESCO Heritage Site Hiraizumi naik di platform sebelah ini sama keretapi dengan ke Morioka.
 Kebanyakkannya warga emas sahaja yang naik keretapi awal pagi masa hujung minggu ni. Ambil haba cahaya matahari sambil menunggu keretapi nak sampai dalam cuaca sejuk. 
 Sedap dah duduk dalam keretapi suhu bilik warm je.....rasa kena dodoi si Rayyan sedap terlelap sambil tengok pemandangan luar. Lama kelamaan kena penyek dengan si Ilhan yang duduk di sebelah nak tengok luar. Yang minat nature dan gardening baru boleh enjoy pemandangan kampung sepanjang JR Ofunato line ni.
  Tiba-tiba tak sangka salji turun di luar semasa kami dalam 10~15 minit dah berada di dalam keretapi perjalanan ke Geibikei station. Tak sangka pula first snow turun masa ini. Rezeki anak-anak.
 Selepas melawat kawasan Geibikei, kami naik keretapi ke last station di JR Ofunato lain dekat dengan laut iaitu stesen Kesennuma. On the way ke Kesennuma semua lentok kena recharge dulu. Menarik juga betapa pemandangan boleh berubah dalam beberapa jam sahaja di JR Ofunato line masa transition dari musim luruh ke musim salji. Masa pergi dari Ichinoseki ke Kesennuma salji baru mulai turun. Bila patah balik Kesennuma ke Ichinoseki dah tukar banyak diliputi salji.
 Di last stop JR Ofunato Line juga boleh ambil gambar kenangan dengan Pikachu. Tandas awam di Kesennuma station berada di luar station ya kena redah angin sejuk juga. Tourist information centre lain bangunan depan stesen keretapi Kesennuma. Kami tak sempat nak jalan-jalan di pekan Kesennuma sebab nak naik keretapi semula patah balik ke Ichinoseki station. Cuaca pun sejuk dengan angin dan saljinya turun.
 Tak sangka pula kali ini kami pusing dah JR Ofunato line ni dari starting Ichinoseki station hingga ke end station iaitu Kesennuma station. Tetapi sebenarnya asalnya JR Ofunato line ini bukan sampai Kesennuma station yang terakhir, masih ada beberapa stesen lagi. Tapi selepas kedatangan Tsunami pada Mac tahun 2011 kerosakan yang dialami sangat teruk. Maka sekarang dari Kesennuma ke stesen-stesen asal selepas itu dihubungkan dengan sistem JR Bas. Kos untuk baiki semula landasan keretapi amat tinggi. Pekan Kesennuma adalah salah satu pekan yang teruk kena kesan tsunami dan salah satu tempat yang tsunami meragut bilangan nyawa yang tinggi berbanding tempat lain. 

Terbayang semula masa hari kejadian tsunami, cuaca seakan sama masa hari kami melawat. Sebab kebanyakkan tempat masa itu, tengah datang tsunami beberapa kali datang wave, menyelamatkan diri tempat tinggi, salji juga sedang turun.

Stok bunga petunia campur-campur ada semula dari Jepun punya original packaging (1pek RM15.00. seeds volume 0.5ml-more than 150 seeds). Biji benih petunia sangat halus, jangan tanam dalam-dalam. Masa menyiram biji benih petunia juga berhati-hati supaya air tak melimpah dan hanyutkan biji benih.

Jumaat, 29 Disember 2017

Buluh Gading Halus

  Pokok buluh adalah sumber bahan semula jadi yang amat penting pada zaman dahulu untuk dibuat pelbagai peralatan bagi memudahkan manusia menjalankan kehidupan seharian. Pokok buluh juga ada pelbagai jenis. Salah satu jenis buluh yang menghuni Kebun Bahagia Bersama ialah jenis buluhnya tak besar dan berwarna kuning. Yang ini pun jenis rumpun buluh dia tak invansive, tak berjalan-jalan. Tak dia mengacau jirannya si pokok bunga Cina yang juga dah berbelas tahun berjiran lama. Sesiapa nak buat pagar kasi privacy boleh juga buat pokok buluh gading halus ini seperti dinding pagar.
 Pokok buluh ini boleh pruning sampai ke hampir dekat tanah. Kemudian dia akan bangkit cepat naik tinggi semula dan merimbun. Pokok buluh ini sekeluarga dengan rumput. Tapi kebolehan buluh untuk tumbuh tinggi cepat sama macam sifat rumput kan. Lagi-lagi kalau musim hujan, cepat je rumput di laman tinggi kan. Oleh itu bolehlah tuai batang-batang buluh tersebut untuk buat digunakan pelbagai. Jadikan pancang untuk tumbuhan menjalar juga cantik. Nak buat penyapu pun boleh atau peralatan berguna lain. 
 Pernah juga Tukang Kebun testing tanam di dalam pasu dan tumbuh elok juga seperti gambar no. ketiga dan keempat ni. Yang nak design lamannya ada unsur macam Japanese boleh jugalah tanam buloh jenis ini. Kalau limited space boleh tanam dalam pasu besar. Kemudian peminat origami yang pandai buat burung tsuru (crane), boleh decorate di atas pokoknya kasi sangkut-sangkut. Kadangkala ada batang buluh gading halus kuning ini yang berjalur-jalur hijau coraknya.
 Yang berminat untuk mendalami ilmu mengenai buluh dan dari segi kaca mata orang Jepun terhadap buluh, boleh tonton documentary mengenai buluh di bawah. Tukang Kebun pun sebenarnya tak sangka bahagian coklat antara node buloh tu ada anti-bakteria property boleh dijadikan alas makanan yang baik. Lain kali tak perlu beli pinggan kertas dan plastik, pakai je pelepah buluh warna coklat tu hehehe....environmental friendly.
~ 1 moist bare-rooted buluh gading halus RM10.00 ~


 Pada Jumaat pagi ini, one of my favourite uncle telah kembali kepada Rahmatullah. Damailah di sana.

Khamis, 28 Disember 2017

JR Nikko-JR Utsunomiya-JR Sendai

 Syukur Alhamdulillah urusan perjalanan hari ketiga kami di Jepun dipermudahkan. Sebab hari ketiga ini kami tak proper planning dan banyak info yang kami cuba cari sebelum perjalanan tak clear lagi. Hari pertama kami menggunakan JR EAST PASS Tohoku. Tetapi hari kedua kami tak gunakan sebab kami cuma ulang alik satu tempat dan gunakan keretapi biasa jadi tak berbaloi nak gunakan JR East pass biar simpan untuk hari lain. Hari ketiga di Jepun ini kami menginap di bandar Sendai, Miyagi Prefecture. Oleh itu dari Nikko nak ke Sendai ni mana paling mudah dan kami dapat gunakan JR EAST PASS untuk jimat perbelanjaan. The sensible thing to do is pergi JR Nikko station dan tanya
 Perjalanan sebelah pagi hari ketiga kami tiada masalah dari hotel ada bas dari hotel yang boleh bawa ke Nikko Edo Wonderland (related posting klik sini). Bila tiba di Nikko Edo Wonderland, kami bergegas ke perhentian bas di depan Nikko Edo Wonderland nak tengok jadual bas. Syukur Alhamdulillah nampaknya ada free shuttle bus ke JR Nikko station. Kami rancang naik yang pukul 3:55 petang. Bolehlah berjam-jam luangkan masa dengan kawan-kawan Jepun yang datang jumpa kami ni. Mereka pun sanggup tunggu sama-sama dengan kami sehingga bas sampai, takut kalau ada masalah apa-apa. Walaupun banyak kali Tukang Kebun kata tak pe tak perlu tunggu kesian anak-anak kecil semua dah kepenatan ada yang dah tidur, dahlah makin sejuk di luar ni. Tukang Kebun kesian nanti mereka pun nak pandu sejam lebih balik dah nak gelap dah ni. Free shuttle bus ini betul-betul berhenti sebelah JR Nikko station, pemandu bas pun pakai baju zaman Edo ikut tema. Jangan tunggu on time tau, biar dah ada di perhentian bas lima minit sebelum waktu jadual sebab bas bergerak right on time.
Sebaik bas sampai di JR Nikko station, Tukang Kebun bergegas ke counter ticket nak tanya macam mana nak ke Sendai station sementara papa uruskan anak-anak dengan luggage. Syukur Alhamdulillah tak complicated perjalanannya. Reference untuk rakan-rakan lain yang mungkin hadapi situasi sama akan datang- dari JR Nikko naik keretapi ke Utsunomiya (kami nasib baik dapat yang express dia tak stop banyak kali cuma station utama). Dari Utsunomiya kami naik bullet train pukul 5:50 PM dan sampai di Stesen Sendai pukul 7:04PM (Hari Sabtu). Maknanya tak lama lah kami berlegar di JR Nikko dan JR Utsonomiya stesen tetapi cukup masa nak pergi ke tandas dan beli makanan. Perjalanannya pun tak tergesa-gesa, mudah nak uruskan anak-anak sekali.
 Semasa kami melawat Nikko pada hari Khamis ada juga kami berlegar sekejap di Stesen JR Nikko sejurus sampai di Stesen Tobu Nikko (related posting klik sini). Jangan keliru ini adalah stesen keretapi yang berlainan cuma jarak antaranya 5 minit jalan kaki dan management dia syarikat berlainan. Yang nak membasahi tekak di depan stesen JR Nikko ini ada tempat minum air bersih dari pergunungan (don't worry we tested already), boleh isi air botol.
 Di dalam station JR Nikko ada juga locker untuk simpan luggage yang saiz besar.
 Dalam stesen JR Nikko juga ada tourist information center. Tukang Kebun singgah sini nak minta peta tanya macam mana nak pergi Kanmangafuchi Abbyss (related posting klik sini). Macam-macam juga lah ditanya kami ni dari mana, berborak sekejap. Bila dah kami nak beransur, Ilhan pula teringin nak ambil gambar dengan set baju perisai general zaman dulu ni, staf tersebut kejar panggil Tukang Kebun. Syukur Alhamdulillah murah rezeki, macam-macam dikasi untuk Tukang Kebun postcard pemandangan cantik dan Ilhan Rayyan masing-masing dapat set kad koleksi kawasan di Nikko.
 Kenangan anak-anak dah pernah singgah stesen JR Nikko, siap ada tarikh lagi. Lupa pula nak ambil cop stesen JR Nikko. Banyak benda jugalah boleh buat sekitar JR Nikko sementara nak tunggu keretapi sampai.
 Sampai di Stesen Utsonomiya sebelum masuk ke tempat menunggu Bullet Train (Shinkansen), kami singgah beli makanan untuk dinner dalam bullet train.
 Masih ada lagi banyak pilihan makanan tapau express atau bentou ada lagi. Ada juga pilihan yang boleh dimakan oleh Muslim. Pilihan makanan express yang sihat dah siap tapau untuk memudahkan pembeli bawa. Biasanya di stesen keretapi utama ada kedai-kedai jual bentou Jepun ni.
 Di convenient store juga ada pelbagai makanan boleh dibeli juga selain roti seperti onigiri (rice ball). Siap ada tempat nak panaskan lagi disediakan macam ketuhar gelombang. Salah satu cara nak budget travelling for food. 
 Anak-anak ni seronok sebab hari ketiga di Jepun inilah pertama kali mereka dapat rasa naik Bullet Train (shinkansen). Bullet train yang anak-anak pertama kali merasa naik ialah Yamabiko 149. Tukang Kebun pun pertama kali naik yang bulletin train series Yamabiko. Biasa berjalan ke Tohoku dulu naik kereta ja.
 Dah seronok ambil gambar, time to eat. Anak-anak ni kalau travelling dalam keretapi nak makan riceball je.
Syukur Alhamdulillah 3 hari kami dapat banyak kenangan indah di Negeri Tochigi, Jepun:

1st day : Travel to Kinugawa Onsen Station (klik sini)
2nd day: Kinugawa Onsen Station (klik sini)
2nd day: Jambatan Fureai Kinugawa Onsen (klik sini)
2nd day: Jambatan Suci Shinkyo (klik sini)
2nd day: Nikko - Kanmangafuchi Abbyss (klik sini)
2nd day: Pagoda Merah 5 tingkat Nikko Toshogu (klik sini)
2nd day: Kuil Nikko Futarasan (klik sini)
2nd day: Tobu Nikko Station (klik sini)
3rd day: Bus travel from Hotel Kinugawa Onsen Goen to Nikko Edo Wonderland (klik sini)
3rd day: Nikko Edo Wonderland (klik sini)
3rd day: Modern Edo-Tech Musuem (klik sini)
3rd day: JR Nikko Station - JR Utsonomiya (this posting)

 Asyik lupa nak masukkan biji benih Terung Dayak atau Terung Assam Sarawak dalam senarai benihnya yang ada.

Info Terung Dayak/Terung Assam Sarawak (klik sini).

~ 1 pek anggaran 50 biji benih RM3.00 ~

Selagi stok masih ada.

Pesanan email ke (kebunkmg@gmail.com).

Rabu, 27 Disember 2017

Modern Edo-Tech Museum

 Dalam Nikko Edo Wonderland, ada mini muzium display koleksi barang-barang ciptaan teknologi zaman Edo yang masih digunakan sehingga sekarang. Di perkarangan depan muzium mini ini ada taman mini design Jepun. Ada ikan kecil berenang-renang dalam miniture sungai ini.
 Sebagai contoh kipas tangan. Kipas tangan yang boleh dilipat-lipat panggil 'Ibasen'. Kipas tangan kalau kat Malaysia ini alat penting untuk control bara api panggang satay. Kekadang alat menyenangkan proses barbecue.
 Permukaan daun sireh yang besar kekadang mengingatkan corak kipas angin tangan. Sesiapa nak buat persiapan persediaan junjung sireh untuk tahun depan bolehlah start menanam pokok daun sireh. Yang jenis ini daunnya ke hijau kekuningan. Hebat memanjat pokok mangga telur. Cantik juga sebagai hiasan menghijaukan laman rumah dan sumber oksigen yang penting. Gardeners yang berminat untuk dapatkan sumber bibit sireh, boleh juga dapatkan dari kami. Jika bernasib baik kekadang dicampur dengan ada yang berakar sekali (tengok keadaan stok terkini).

~ 7 keratan sireh daun hijau kekuningan RM5 (promosi valid until 15th January 2018) ~
 Tukang Kebun pun pertama kali tahu rupanya gelas kaca buat ukiran begini pun ada pada zaman Edo. Selalu biasanya yang cawan atau mangkuk diperbuat dari tanah liat je.
Ketip kuku kalau beli di Jepun biasa tahan lebih lama dan tahan tajam. A good long term investment kalau beli ketip kuku yang kualiti elok di Jepun.
 Pelbagai produk menggunakan buluh. Saja simpan koleksi ini mana tahu jadi ilham pada masa akan datang bila rezeki masa, tenaga dan kesihatan diberikan. Zaman sekarang ni semua plastik kan. 
 Termenung lama sekejap tengok tempat evolusi buatan penyapu di Jepun ini. Tak sangka pula sebelum zaman Edo, penyapu ini bukan sebarang orang boleh milik. Penyapu ini dianggap benda yang suci.
 Macam-macam rekabentuk buatan penyapu dari sumber tanaman untuk memudahkan kerja harian. Di Tamu Sabah kekadang ada menjual penyapu yang bawahnya dibuat dari sabut kelapa. Penyapu dari lidi kayu pelepah pokok kelapa pun zaman sekarang ada yang usahakan sebagai hasil sampingan. Bagus lagi Tukang Kebun bagi sokongan beli penyapu buatan hasil tanaman ni dari yang berus plastik tu. Bangku cuci baju pun sekarang, Tukang Kebun lebih tukar kepada yang jenis kayu lebih stabil dan tahan lama. Ada juga jual di Tamu ni, bangku-bangku duduk dari kayu. Dengan kenaikan berat badan, dah berapa bangku plastik Tukang Kebun yang kasi pecahkan.
 Nampaknya kami pun kena rajinkan diri buat penyapu sendiri lebih tahan untuk bersihkan luar rumah. Sumbernya bukan takde, berlambak. Bosan dengan penyapu pencakar buat dari plastik , giginya mudah patah je. Lebih-lebih lagi kalau anak-anak ni mood main light saber, habislah penyapu zaman sekarang yang buatannya tak lasak. Kalaulah ada kelas buat penyapu, memang Tukang Kebun nak berguru, ini ilmu berguna juga. Suruh anak-anak turut serta sekali.
 Terkebil-kebil jugalah mata-mata orang Malaysia ini bila tengok di tempat beli souvenir Edo Wonderland jual versi mini penyapu dengan harga 330 Japanese Yen. Kemudian yang dah jadi azimat  atau tangkal pula harganya 1190 Japanese Yen. Pelanggan-pelanggan tetap yang dapatkan bekalan buah kelapa tua dari Kebun Bahagia Bersama, jangan lupa ya sabut kelapa tu banyak kegunaannya juga.

~ 7 biji buah kelapa tua RM10.00 ~