No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 27 Januari 2018

Persisiran Pantai Pulau Mabul Penuh Sampah

 Akhirnya dapat buat entry terakhir untuk trip ke Semporna minggu raya Aildilfitri tahun lepas. Dah lebih setengah tahun terperap. Antara sebab yang ni kisahnya tak seronok sikit dengan pencemaran yang ketara tapi perlu kita ambil perhatian dengan apa yang terjadi dengan khazanah semulajadi negara kita. Dari Semporna (related posting klik sini) mengambil masa dalam sejam lebih dengan menaiki bot ke Pulau Mabul. Kami sampai di Pulau Mabul, air laut sedang pasang. Kelihatan dari jauh, dekat dengan perkampungan masih ada projek baru membina rumah tumpangan atas air yang berwarna orange menunjukkan masih makin ramai pelancong melawat Pulau Mabul setiap masa. Manakala masa air surut, Tukang Kebun perhatikan ramai nelayan terutamanya golongan perempuan mencari hasil laut berdekatan dengan projek pembinaan resort tema orange tu.
 Tempat penginapan semalam kami di Pulau Mabul memang dekat dengan kawasan kampung, banyak rumah-rumah nelayan terapung di sini. Pada waktu malam cantik banyak bintang-bintang berkelipan di atas kepala sambil kami beriadah main UNO di luar sekeluarga. Bukan sahaja kami pelancong yang menikmati pandangan bintang-bintang, tetapi anak-anak di Pulau Mabul ini juga kelihatan bersantai di luar sambil menikmati pandangan bintang-bintang yang penuh di atas kepala kita ni.
 Tukang Kebun ulang semula ya masa kami sampai di Pulau Mabul dah nak dekat tengahari dan air sedang pasang. Jadi kami sampai terus bot dekat je kat tempat penginapan jadi tak perlu redah air. Kami sampai dipesan makan tengahari dahulu. Kemudian dalam pukul 1 lebih keluar semula untuk aktiviti snorkeling di Pulau Kapalai. Kebetulan masa kami keluar aktiviti snorkeling yang terlibat adalah pelancong dari negara China dan Australia. Kumpulan kami sahaja pelancong tempatan.
 Kembali dari aktiviti snorkeling di Pulau Kapalai, air dah sangat surut boleh kelihatan jelas rumpai-rumpai laut dan beberapa Tapak Sulaiman. Pada waktu ini juga kelihatan ramai nelayan-nelayan di sekitar tempat surut sedang mencari rezeki mengambil kesempatan air laut sedang surut. Masa kami tiba pun ada sudah nelayan tunggu di tepi pantai sekiranya ada pelancong ingin membeli ketam atau udang lipan. Saiz ketam dan udang lipan yang dijual di sini adalah amat besar jika dibandingkan di tamu sekitar berdekatan Kota Kinabalu. Tapi harga boleh tahan jugalah berlipat ganda. Sebenarnya bukan harganya yang membuat Tukang Kebun terbantut dan membeli hasil laut sekitar Pulau Mabul ini. Tetapi habitat persekitarannya buat Tukang Kebun tak selera nak makan.
 Bila air laut sudah surut, ini adalah pemandangan terkejut dan sedih terpampang di mata kami apabila kembali di Pulau Mabul. Penuh sampah di persisiran pantai Pulau Mabul. Tetapi orang tempatan sedang mencari-cari rezeki di pantai dalam keadaan begini. This is the price we pay for rapid development for tourism and manufacturing goods for our convenience. Ini adalah pengalaman pertama Tukang Kebun kena redah sampah sarap penuh di pantai. Amat menghampakan apabila berpuluh tahun tunggu ada rezeki kesihatan, masa dan kewangan baru dapat lawat wishlist island to visit. Hancur image Pulau Mabul. Malu kita dengan pelancong-pelancong luar negara. 
 Kita didik anak-anak kita untuk menjaga kebersihan kan. Abby simply refuse to walk on her own kenalah papa Abby dukung mengharung sampah sarah dah macam kawasan pengumpulan sampah dah. Of course as a mother I worry if the kids step on sharp things. Tengoklah pelbagai sampah sarap tutup pantai pasir yang cantik di Pulau Mabul ni. Ini sebab utama Tukang Kebun tak sanggup nak beli ketam di Pulau Mabul ini. Because we are what we eat. Bukan tak ada rasa belas kasihan, nak membantu menambahkan pendapatan orang tempatan. Nasib baik pelancong negara China tu beli kesemua hasil laut nelayan tersebut lepas bargain. Tempat lodging ni boleh tolong rebuskan ketam tersebut. Bila dah selesai rebus tu, Tukang Kebun rasa baunya hanyir juga walaupun meja ada jarak dari group pelancong negara China tu. Berpandanganlah kami sekeluarga, nasib tak beli baunya tak selera. Sebab ketam tu masih hidup tau masa mereka jual dalam botol plastik dan terus rebus begitu sahaja. Fresh seafood. But berbau.
 Pakej yang kami dapat untuk trip di Semporna ni tempah di MATTA fair di PWTC lalu dengan harga dewasa dalam RM900 dan lepas negotiation kanak-kanak 3 orang kami ni kira harga bersamaan seorang dewasa sahaja untuk 3 hari 2 malam. Tempat masa tu tak confirm lagi tidur di mana sebab ikut kekosongan dan tarikh yang kami pilih. Kami ditempatkan di SDC Mabul (Sipadan Dive Centre Mabul). Tempat tinggal tu we don't really mind much sebab budget price. I don't think the accomodation is to blame. Cuma hopeless je dengan keadaan persekitaran Pulau Mabul jadi sampai tahap begini. Salah Tukang kebun juga tak check betul-betul keadaan lodgings. Sebab bila google tempat lodging mana keluar gambar begini kan.

  Bekalan freshwater pun masalah juga di Pulau Mabul ni. Sebab mandi air paip terasa sangat masin lagi berbanding dengan pengalaman-pengalaman lepas menginap di pulau pelancongan.
  Bandar Semporna dan persekitarannya memang bermasalah dengan isu sampah sarap. Tukang Kebun siap tanya lagi dalam kelas kursus yang diajar, siapa sini dari Semporna. Belum lagi Tukang Kebun share gambar-gambar di Pulau Mabul ini, Students dari Semporna dah tahu apa masalah utama di tempat mereka. Ya masalah "pembuangan sampah sarap". Education is the most important thing to reduce this problem. Kita tak boleh salahkan mereka sebab berbeza dengan tahap pendidikan dan socioekonomi tempat kita membesar. Jabatan-jabatan yang terlibat perlu bagi informasi yang berkesan dan solution mudah untuk mereka elakkan pembuangan sampah sarah di laut ni. Tidak perlu kita asyik tunjuk tangan sini sana salah siapa, kerana penduduk-penduduk Pulau Mabul juga adalah mangsa masalah pencemaran ini dan habitat hidupan lain. Pencemaran sebegini impact kepada pendapatan rezeki mereka dan keadaan kehidupan sekeliling yang dapat membawa kesan tidak baik terhadap kesihatan mereka. Pelancong adalah sekadar penumpang sahaja untuk amati semulajadi di sini dan industri pelancongan ini tidak membawa banyak bantuan besar pun terhadap penduduk asal. It only benefits the tourist operators and pemilik lodgings yang rata-ratanya bukan penduduk tempatan. But dengan keadaan kotor sebegini one day akan effect juga the big stakeholders. Who wants to visit pulau yang sekotor begini? Everyone have to cooperate.
 Tengok kanak-kanak tempatan seusia sama anak sendiri rasa belas kasihan dengan nasib mereka dengan persekitaran sebegini. Ke sana sini mereka mendayung mencari kawan dan melawat kawan yang ada masa lapang. May Tukang Kebun suggest if you planning for a company trip this year, mungkin boleh buat company trip sambil bantu kemas sampah di persisiran pantai ini as 'Community Service'. I think this will later jadi highlight kepada masalah pencemaran air di Pulau Mabul ini. Please email us if you are organizing this event, jika ada rezeki mungkin boleh join sama.
 Memandangkan masa air laut surut tak indah untuk dipandang walaupun backgroundnya dah menarik sebenarnya, jadi kita tutuplah dengan tuala-tuala dahulu. Walapun persisiran pantainya banyak sampah sarap tetapi masih banyak cangkerang-cangkerang hidupan laut yang saiz besar boleh dikutip oleh anak-anak. Cuma tak dapat je lah main dengan air, tak selera tengok. Itulah hampa besar lawat Pulau Mabul ini. Sebab ingatkan at least anak-anak ni sambil parents dia berehat di balcony bolehlah mereka mandi-manda.
 Posisi tempat penginapan dah okay dah right in front of the sea. Cuma sampah sarap di persisiran pantai yang buatkan tak ngam la. Nasib masa air laut pasang dia cecah sampai kaki tempat rumah penginapan cover semula nampak indah balik mata while watching sunset. Walaupun at the back of your head, terbayang lagi di bawah air laut tu sebenarnya penuh sampah. 
 Tetapi kalau tempat penginapan kategori mewah di mana semalaman harga 4 digit, tak lah sampah sarap banyak. However, sama sahaja impak dia benda-benda bertoksik tu bergerak juga dengan aliran air walaupun tak nampak secara fizikal. Seperti tempat yang kami pergi snorkeling di sebelah petang kemudian. Adik-adik Tukang Kebun rajinlah sebelah petang berjalan-jalan explore di Pulau Mabul ini dapatlah tangkap gambar sunset.
 Gambar di bawah ini sebelah petang, air dah pasang tak nampaklah dah sampah-sarap yang bertimbun dalam air tu. Bila the next day masa kami selesai breakfast, ada pelancong tempatan baru sampai masa air pasang. Pelancong tempatan tu pun macam tak menyempat dengan anak-anaknya nak mandi air laut dah berendam mandi di dalam air laut depan resort tu. Kami sekeluarga dalam hati masing-masing terkejut kang mereka ni tengok pemandangan persisiran air pantai masa surut nanti.
 Kawasan pemandangan di sekitar Pulau Mabul amat indah sekali tetapi pencemaran dari hasil-hasil produk perusahaan menjadi masalah besar sekarang. Sebab hidup kita ni zaman sekarang apabila membeli barang banyak menggunakan packaging yang ambil masa lama untuk degrade atau reput. Sebab tu kalau di dapur je sehari boleh penuh tong sampah kan. Tapi sistem pembuangan sampah sarap membangun lebih lambat dari perusahaan membuat barangan. Banyak barangan kita develop untuk memudahkan kehidupan kita tapi bila sudah tidak dipakai bahagian-bahagiannya, mana kita nak buang semua ni dengan cara yang tak mencemarkan alam?
 Antara kesimpulan aktiviti-aktiviti 3 hari dua malam di kawasan Semporna:

Hari pertama: Jeti Semporna (Klik Sini)
Hari pertama: Pulau Mabul (Posting Ini)
Hari pertama: Pulau Kapalai (Klik Sini)
Hari Kedua : Pulau Tatagan (Klik Sini)
Hari Kedua: Pulau Bohey Dulang (Klik Sini)
Hari Kedua: Pulau Mantabuan (Klik Sini)
Hari Kedua: Pulau Sibuan (Klik Sini)

 Sesiapa yang berminat untuk dapatkan stok pokok-pokok pinang yang dah tinggi ada stok ya (Hujung minggu ini dan hujung minggu depan boleh self-collect).

Jika saiz yang untuk dipos juga ada ya.

Info pokok pinang boleh baca di posting sebelum ini (klik sini).

~ 1 pokok pinang RM10.00 ~

~ 3 biji buah pinang masak RM2.00 ~

~ 5 biji buah pinang muda RM2.00 ~

Selasa, 23 Januari 2018

Bunga dan Buah Daun Kaduk

 Tahun 2017 yang banyak taburan hujan di Kota Kinabalu membuatkan pokok kaduk amat bahagia sekali meriah tumbuh tinggi menjalar tak nak kalah dengan jirannya pokok puding belacan (related posting klik sini). Malah sekarang sedang meriah pokok daun kaduk berbunga dan ada yang menjadi-jadi menghasilkan buah kaduk yang berbentuk macam buah mulberry. Pokok daun kaduk mempunyai pelbagai khasiat dan antara ulam-ulaman yang terkenal di negara kita.

Khasiat pokok daun kaduk dan ubat semulajadi yang diberikan kepada manusia boleh juga baca mini review pokok kaduk di artikel link ini (klik sini).

 Ulam-ulaman atau daun herba segar yang boleh self-collect hujung minggu ini di Kebun Bahagia Bersama ialah seperti berikut (1 set ikat RM1.00):

~ Daun Pecah Beling/Pecah Kaca
~ Daun Pucuk Mata Pelandok
~ Daun Kadok
~ Daun Puding Belacan
~ Daun Nyirik (kelupis)
~ Daun Pucuk Muda Assam Gelugor
~ Daun pucuk muda Katak Puru/Nam Nam
~ Daun pucuk muda mulberry
~ Daun pucuk muda ubi kayu pulut
~ Daun Salam
~ Daun Pandan Wangi
~ Daun Pandan Serani/Suji
~ Daun Serai Acheh
~ Daun Sireh


Jangan pula anda terkeliru ya, buah kaduk ni mirip juga dengan buah mulberry. Jadi boleh juga kita panggil buah berry kaduk hehehe.... Tukang Kebun pun dua kali toleh tengok buahnya kalau sekali imbas boleh tersilap. Memandangkan pokok kaduk di Kingfisher ini tumbuh berdekatan dengan pokok mulberry menjalar naik tinggi dekat dengan batang pokok mulberry. Seperti pokok mulberry yang bunganya berwarna putih, begitu jugalah mirip rupa gugusan bunga pokok kaduk berwarna putih juga. Apabila ianya membentuk menjadi buah kaduk berwarna kehitaman.
 Ada sumber mengatakan buah kaduk ini rasanya manis. Tukang Kebun pun belum sempat rasa. Biasa tengok bunganya berwarna putih tapi jarang sekali nampak buah yang dah besar masak di Kebun sebelah Sungai Buloh. Mungkin rasanya manis membuatkan binatang ternakan rembat dahulu memandangkan pokok ini renek menjalar di tanah. Pokok kaduk memang tumbuh bahagia menjalar di kawasan redup di Sungai Buloh. Jika anda ada tempat redup yang kosong sesuai tanam dengan pokok kaduk yang juga nampak sebagai pokok hiasan tetapi daunnya boleh dimakan serta ada peranan sebagai pokok herba. Walaupun ada ketika dimakan banyak dengan ternakan tapi bila musim hujan cepat rimbun semula. Buah berry kaduk dikatakan ada unsur anti-tubercolosis.
 Seperti pokok buah-buahan, pokok daun kaduk ini juga ikut tempat ianya ditanam ada musim bunga dan buahnya tersendiri. Sebagai rekod musim bunga pokok kaduk di Kingfisher Sabah ini seperti bulan Disember dan Januari. Begitu jua musim buahnya pada bulan Januari kelihatan.
 Pokok daun kaduk kadangkala mudah disilapkan dengan daun sireh. Sebagai contoh gambar di atas adalah yang berwarna hijau gelap adalah pokok daun kaduk. Manakala yang depan berwarna hijau kekuningan adalah daun sireh kuning yang warna batang pokoknya agak berlainan menampakkan contrast warna. Bentuk daun sireh dan daun kaduk ada perbezaan sedikit. Seperti Daun Sireh, Daun Kaduk juga dikatakan salah satu rawatan untuk menghilangkan masalah keputihan wanita. Ada lagi tanaman kalau Tukang Kebun punya testimoni yang juga dapat menghilangkan masalah keputihan wanita ialah daun ginseng jawa (Info Click Here) dan bawang berlian (Info Click Here).

 Wahai wanita di tanah bumi Malaysia ini beruntung kita sudah ada 4 rawatan secara semulajadi yang kita boleh atasi masalah keputihan iaitu :

Daun Kaduk
Daun Sireh
Daun Ginseng Jawa
Bawang Berlian (not suitable for pregnant lady)

Elok juga ambil nasihat dari yang pakar dan buat background research dahulu.

Syukur Alhamdulillah ke semua pokok-pokok yang dinyatakan di atas boleh juga ditanam dalam pasu bagi mereka yang mempunyai ruang terhad seperti balcony gardeners.

~ 7 keratan daun sireh kuning RM5.00 (boleh dipos)~
~ 7 moist bare-rooted pokok daun kaduk RM5.00 (boleh dipos) ~

Isnin, 22 Januari 2018

Kuil Godaido

 Selepas tiba di jeti pelancongan bandar kecil Matsushima, destinasi pertama yang kami lawati ialah Kuil Godaido. Turun dari feri Asuka, Kuil Godaido sebenarnya boleh dilihat samar-samar dari jeti sebelah kiri. Memandangkan pokok-pokok keliling Kuil Godaido dah membesar lama tak kena pruning nampak samar-samar atapnya di gambar pertama atas ini.
 Jika yang mengejar masa dan nak budget entrance free salah satunya destinasi yang sesuai di Teluk Matsushima adalah ke pulau Kuil Godaido ini. Dari jeti ke Kuil Godaido ini ambil masa dalam 5 minit berjalan kaki di mana anda perlu lalu dua buah jambatan kayu berwarna merah. Dari Stesen keretapi Matsushima Kaigan juga tak berapa jauh dalam 10 minit jalan kaki. Sebelum ke perkarangan Kuil Godaido ada juga kuil kecil ini yang boleh Abby cuba kasi bunyi loceng macam orang Jepun. Selalunya tinggi-tinggi talinya yang sini Abby bolehlah capai.
 Walaupun berdekatan dengan persisiran pantai, Kuil Godaido ini terletak di atas sebuah pulau kecil yang dinamakan juga Pulau Godaido. Jambatan yang menghubungi persisiran pantai dengan Pulau Godaido dinamakan Jambatan Sukashi-Bashi. Atau juga dikenali matchmaking bridge. Atas jambatan ini ada dua pelantar kayu sebelah menyebelah yang takde lopong-lopong, jadi bila gadis seram jalan atas jambatan ini akan berpegang tangan dengan si teruna sebelah untuk menyeberang sungai ini.  Sumandak kita ni dah tak takut kalau jambatan begini sebab dah biasa dengan jambatan gantung. Kenapa ada kayu-kayu dijarakkan untuk nampak air laut di bawah ialah bila paderi atau pelawat lalu atas jambatan ini beliau boleh fokus dengan meninggalkan pemikiran yang tidak baik atau lupa perkara duniawi sebentar.
 Bangunan kuil ini sudah lebih 500 tahun usianya dibina semula oleh pemerintah kawasan ini pada zaman Edo di mana asalnya sudah ada sejak tahun 807.
 Depan Kuil Godaido ini adalah antara spot terbaik untuk menikmati pemandangan Teluk Matsushima. Kuil Godaido juga telah menjadi satu simbol pemandangan di Teluk Matsushima ini.
 Kelihatan banyak feri-feri pelancong di dalam kawasan Teluk Matsushima ini.
 Boleh allocate masa dalam setengah jam sahaja untuk lawatan ke Kuil Godaido bila berkesempatan ke Teluk Matsushima ini.
 Minggu ini kami mula buat tawaran istimewa untuk gardeners yang ingin menambahkan koleksi jenis pokok-pokok bunga orkid di kebun mereka. Khas untuk kawasan di Semenanjung Malaysia gunakan perkhidmatan Pos Laju Malaysia. Kami sendiri akan random buat pilihan 3 jenis orkid yang berbeza.

1 kotak prepaid small size pos laju (RM14) dan 3 jenis orkid yang berbeza jenis (RM11), jadi total RM25.

 Jika ada yang nak selitkan pesanan biji benih dalam kotak juga boleh. Jika ada yang berminat nak tambah selit satu anak pokok bunga atau herba juga InsyaAllah boleh sekiranya ada saiz stok yang boleh diselitkan dalam kotak bersaiz kecil. Jika pokok buah-buahan tricky sikit juga bergantung kepada saiz stok yang ada. Jika pesanan dalam bentuk keratan juga mungkin dapat diusahakan dan selit dalam kotak yang sama.

 Tawaran ini adalah hingga 7hb Februari sahaja. Manakala promosi ini akan dipos selepas 8hb Februari 2018.
 Pesanan minggu lepas kami akan pos InsyaAllah hari Rabu ini ya sebab esok baru kembali di Semenanjung Malaysia. Mohon Maaf ya.

Ahad, 21 Januari 2018

Pasar Ikan Tuaran Januari 2018

 Hujung minggu ini tidak dapat self-collect sebab Tukang Kebun dan suami tersayang berada di Kota Kinabalu ya. Syukur Alhamdulillah Big Bos dan Tuan Tanah serta adik-adik perempuan ada di Kebun sedang berada di sebelah Sungai Buloh jadi ada lah bagi makanan dekat binatang-binatang belaan di sana. Terlalu muak betul asyik makan ayam je minggu ni. Maka dengan tak sabarnya tak perlu tunggu Tamu Tuaran di hujung minggu, kami sudah mula pajak seafood pada pagi Sabtu semalam. Jualan seafood memang setiap pagi ada sahaja di pekan Tuaran yang boleh didapati dalam kawasan Pasar Ikan Tuaran berdekatan dengan jambatan gantung
 Bagi mereka yang peminat tegar seafood jika melawat Sabah rasa tak berkesempatan nak lawat Tamu Tuaran pada hujung minggu jangan risau boleh lawat awal pagi-pagi hari lain juga. Sentiasa ada sahaja yang menjual pada awal pagi di Pasar Ikan Tuaran ini. Bolehlah ambil gambar kenangan di jambatan gantung versi Sabah juga. Harga memang murah-murah belaka ya. Kami kadang-kadang kasi frozen dan bawa balik Semenanjung. Dekat Pasar Ikan Tuaran ini biasanya tak putus-putus jualan bekalan ikan tongkol. Tapi Tukang Kebun tak pandai masak ikan tongkol jadi tak pernah beli. Kalau ada yang nak share cara nak masak paling best ikan tongkol ini, kongsikanlah dengan kami.
 Berbaris-baris ikan tongkol kat Pasar Ikan Tuaran bukan pemandangan yang janggal. Jika kat Semenanjung payah kan nak jumpa barisan ikan tongkol seperti ini. Salah satu ikan yang juga kerap dijual di Tuaran ialah jenis ikan trevally ni. Lupa pula dalam Bahasa Kebangsaan, ikan Trevally ni panggil apa (anyone help?). Masa merantau di Australia Selatan, ikan Trevally ini menjadi cabaran suami tersayang nak tangkap.
 Terkejut kami sekeluarga tengok dua sotong besar ni terpampang atas meja. Tanya panggil apa jenis sotong ini. Sotong katak kata penjualnya. Berapa kilogram agaknya seekor sotong ni? Nampak gaya berat dari sebiji durian musang king ini. Sekarang musim durian, banyak menjual durian pelbagai jenis di pekan Tuaran. Sempat jugalah kami beli durian kampung, durian sukau dan durian tembaga susu.
 Sempat juga kami borang seekor ikan tenggiri juga tadi dengan harga sekilogram RM25. Bila timbang jumlah RM40 setelah diskaun sikit. Biasa kalau musim tenggiri boleh dapat tu sekilogram RM18. Habis kami borong semua ikan tenggiri yang ada masa kami datang. Ada juga seorang peniaga punya tempat lagi yang ikan tenggiri tinggal setengah badan campur kepala. 

 Syukur Alhamdulillah di tempat biasa ada jual ikan tuna, ada rezeki ikan tuna hari ini. Ikan tuna pun sedap juga anak-anak suka makan, sebab kalau kat Jepun ikan tuna ni ibarat 'sea chicken'. Boleh bergilir-gilir makan ikan tenggiri dan ikan tuna, jadi anak-anak tak muak sebab rasanya pun ada perbezaan. Ikan tuna semalam harga dijual di Tamu Tuaran ialah RM14sekilogram lebih murah dari ikan tenggiri. Kami beli 2 kilogram. Beli ikan tenggiri dan ikan tuna sahaja sudah RM100. Tetapi berbaloi bila diasing-asingkan ikut sekali masak untuk puas sekeluarga makan boleh lebih enam kali makan. Sekeping ikan tenggiri goreng pun dah berapa kalau ambil di kedai mamak kan.
 Lama mengidam nak makan udang geragau akhirnya ada juga semalam. Musim udang geragau sekarang. Bulan lepas tak de udang geragau masa kami ke Tamu Tuaran. Sarapan pagi ini memang merancang buat cucur udang geragau (related posting klik sini). Harganya murah sahaja sepiring RM2.00. Kalau beli 3 piring boleh minta RM5.00 . Ikan parang juga musim sekarang, harganya pun murah sahaja.
 Segar-segar hasil lautnya pada pagi Sabtu tak perlu letak atas ais pun kasi sejuk tahan lama.
Walaupun bukan hari tamu rasmi di Tuaran, pada pagi Sabtu ini tetapi ada sudah petani-petani yang turun dan jual hasil-hasil mereka (related posting klik sini).
 Tukang Kebun perasan harga buah kelapa tua dan buah kelapa muda meningkat pada tahun 2018 ini. Harga sebiji buah kelapa tua di Tuaran pun boleh cecah harga RM3.00 sebiji sekarang. Harga buah kelapa muda tahun lepas kalau minum di gerai Masjid Bandaraya harga RM3.00 sahaja. Tahun 2018 ini kalau beli buah kelapa muda di gerai dekat Masjid Bandaraya harga RM4.00 dan begitu juga di sekitar Kota Kinabalu. Sabut pokok kelapa juga dijual dalam plastik di bawah dengan harga RM3.00 .

 Minggu ini tiada self-collect, InsyaAllah hujung minggu depan ada self-collect ya pada 27/28hb Januari 2018 Sabtu/Ahad pagi antara waktu 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (please confirm before the self-collection).

Antara goodies yang available untuk self-collect minggu depan:

~ 1 sisir pisang organik berangan RM5.00 ~
~ 1 kilogram buah ciku RM4.00 ~
~ 6 biji buah kelapa tua RM10.00 ~
~ 5 biji buah pinang muda RM2.00 ~
~ 3 biji buah pinang tua RM2.00 ~
~ 1 biji buah nangka muda RM5.00 ~
~ 5 biji buah nam nam RM2.00 ~

 Juga yang InsyaAllah mungkin ada minggu depan available untuk mereka yang ingin nak berubat atau tanam halia bara/halia merah/halia udang.

~ 1 set rizom halia bara RM7.00 (limited stok boleh pos)~

Info manafaat halia bara/halia merah/halia udang (Klik Sini).

 Pokok halia bara juga boleh ditanam dalam pasu juga. Biasanya Tukang Kebun top up dengan tanah bakar di atas supaya tanah untuk pertumbuhan awal halia bara tidak keras.

~ 1 beg tanah bakar RM5.00 (Self-Collect only) ~

Sabtu, 20 Januari 2018

Teluk Matsushima Cruise

  Syukur Alhamdulillah kali ini membawa anak-anak ambil pengalaman bercuti di Jepun dapat merasa pelbagai kenderaan awam di Jepun ini. Naik keretapi hampir setiap hari, ada juga naik bas dan berjalan kaki pun memang berkilo-kilo meter setiap hari. Teringat iklan ball pen kilometrico masa zaman sekolah dulu. Hari kelima bercuti di Jepun 2017, berkesempatan juga naik feri untuk menikmati pemandangan Teluk Matsushima yang terkenal di Jepun sebagai antara Top3 Teluk Tercantik di Jepun. Feri bertolak dari Marine Gate Shiogama pada pukul 2petang ke arah bandar kecil Matsushima pula.
 Bangunan baru untuk Wholesale Seafood Market Shiogama kelihatan apabila menyusur keluar dari sungai ke kawasan Teluk. Bangunan asalnya sudah mengalami kerosakan teruk akibat bencana Tsunami 2011. Bangunan baru ini mengikut trend zaman yang lebih moden dengan banyak-banyak solar panel untuk ikuti konsep renewable energy dan environmentally green friendly technology. Di sinilah tempat banyak ikan-ikan tuna yang ditangkap dibawa masuk untuk dilelong dan diedarkan ke pelbagai tempat. Dah pukul 2 lebih sudah tutup. Jika sebelum Subuh pasti banyak bot-bot nelayan di tepinya.
 Teluk Matsushima ini juga terkenal dengan hasil ternakan tiram. Kawasan yang berdekatan dengan daratan kelihatan banyak kayu-kayu pancang tempat di mana Tiram diternak.
 Walaupun hari kami membuat lawatan di Teluk Matsushima adalah pada hari bekerja dan bukan cuti am, masih kelihatan banyak-banyak ferry pelancong lain di sekitar Teluk Matsushima untuk menikmati keindahan di Teluk Matsushima.
 Teluk Matsusima ini di persekitarannya terdapat lebih dari 200 pulau-pulau kecil. Bentuknya yang pelbagai kesan dari hakisan semulajadi. Ada yang kecil sahaja pulaunya dengan beberapa pokok pine tumbuh di atasnya.
 Jika di Teluk Matsushima sebenarnya bilangan pulau-pulau adalah lebih banyak berdekatan dengan bandar kecil Shiogama berbanding dengan bandar kecil Matsushima. Antara tarikan untuk membuat cruise bermula dari Shiogama ke arah Matsushima atau vice versa.
 Teringat pula lukisan zaman-zaman sekolah dulu. Depan lukis laut, pastu ada rumah kayu dengan pokok kelapa. Kemudian background lukisan tu gunung ada awan dan burung-burung berterbangan. Bila tengok Shiogama dari arah laut, ada air laut di depan, pulau-pulau dekat laut. Kemudian penempatan rumah padat di kaki banjaran gunung dan ada awan. Burung-burung besar warna hitam ada juga yang kadangkala bukan berterbangan di awan tetapi bertenggek atas pulau-pulau yang saiz sangat kecil macam batu sahaja.
 Cuma di tepi kawasan dekat persisiran pantai Shiogama ini terdapat banyak pancang-pancang kayu untuk perternakan tiram. Walaupun ada beberapa kilang perindustrian di tepi kawasan laut nampaknya ianya tak menjejaskan kualiti air dan perternakan tiram. Ini kita boleh nampak jelas bagaimana industri perkilangan mereka punya waste management sangat baik ikut peraturan.
 Dah puas berjalan sebelah pagi anak-anak explore tempat-tempat menarik di Shiogama bila duduk dalam Feri sambil menikmati pemandangan dah mula rasa mengantuk dengan cuaca suhu bilik yang tak sejuk macam di luar. Di dalam feri ada diberikan penjelasan dalam Bahagia Inggeris dan Jepun bila lalu mana-mana pulau-pulau kecil yang terkenal di dalam Teluk Matsushima.
 Apabila menghampiri bandar kecil Matsushima nampak ketara perubahan pemandangan dari laut jika dibandingkan dengan bandar kecil Shiogama. Bandar kecil Matsushima penempatan tidak nampak padat kerana ianya lebih kepada pelancongan sekarang. Manakala bandar kecil Shiogama lebih ke arah kawasan penempatan dan perusahaan. Arah objektif pembangunan kedua-dua bandar ini berbeza,.
 Di bandar kecil Matsushima ini banyak tempat berehat atau penginapan. Ada juga tempat penginapan yang ada hot spring juga sambil berendam boleh menikmati pemandangan Teluk Matsushima. Mula-mula ingat nak cari juga tempat penginapan di Matsushima yang ada hot spring tetapi harganya agak mahal berbanding dengan kawasan Nikko. Antara sebab kami menginap di Kinugawa Onsen di Nikko (related posting Klik Sini) untuk ada jugalah pengalaman anak-anak merasa mandi hot spring. Bila rancang perjalanan, macam di kawasan dalam Nikko lebih jimat untuk tempat penginapan dengan hot spring juga ada sarapan dan makan malam.
 Apabila hampir sampai ke bandar kecil Matsushiima boleh kelihatan di sebelah kiri ada tourist spot iaitu rumah teh 'kanrantei'. Sambil minum teh hijau Jepun menikmati pemandangan Teluk Matsushima dari rumah ini. Zaman-zaman dahulu para bangsawan menggunakan bangunan ini untuk menikmati pemandangan Teluk Matsushima. Kanrantei juga membawa maksud 'Pavilion for contemplating the waves'.
 Sebelah kanan pula dari jeti apabila sampai kelihatan ada jambatan merah panjang yang menghubungkan Pulau Fukuura dengan daratan.
 Apabila sampai di Jeti Teluk Matsushima di bandar kecil Matsushima dalam pukul 3 petang kami berjalan ke kawasan sebelah kanan dulu. Berbeza dengan bandar kecil Shiogama di sini ramai pelancong datang menikmati kawasan Teluk Matsushima ini.

Bila browse gambar seri pagi Jepun, rupanya ada dulu Tukang Kebun tanam seri pagi Jepun nama 'Matsushima' (klik here). 

 Sekarang ini dah masa sesuai untuk tanam pokok seri pagi Jepun ya. Yang berminat ada juga stok bunga seri Pagi Jepun yang jenis Merry-Go-Round Fuji  (klik sini) di mana ada garisan-garisan putih antara kelopaknya ( 1 pek original from Japan RM18.00).

Have a lovely weekend.