No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 29 Julai 2018

Martial League Run

 Syukur Alhamdulillah bulan Syawal lepas Ilhan dan Tukang Kebun berkesempatan sertai 2 acara fun run (related posting klik sini). Awal bulan Julai lepas baru-baru ini, Kami sekeluarga sertai acara Martial League Run 2.0 yang diadakan di Tanjung Aru Perdana Park. Sesiapa nak lari pakai baju martial arts uniform pun boleh.
 Pertama kali kami tahu ada tempat Tanjung Aru Perdana Park ini yang dekat pantai Tanjung Aru. Tempat parking kereta sekali masuk hanya RM1.00 . Rupa-rupanya lepas 7 malam sehingga 9 malam setiap setengah jam ada musical fountain rupa-rupanya. Di dalam kawasan ini juga ada trek jogging, kedai makanan dan tempat permainan kanak-kanak. Sangat sesuai dijadikan tempat rekreasi sekeluarga, lain kali bolehlah bawa anak-anak tukar angin bermain di sini.
 Ilhan dan papa masuk acara larian 8km. Kali ini Tukang kebun babysit Rayyan dan Abby untuk acara larian fun run 4km. Lebih ramai masuk acara 8km. Kali ini adalah untuk pengalaman pertama Rayyan dan Abby berlari atas pantai berpasir.
 Mulalah bila awal-awal berlari di pantai jadi bermain-main distraction dengan main pasir. Biasalah the little one usually very curious. Ada tempat-tempat yang macam dah sungai kecil kena lah mama angkut Abby lompat supaya kasutnya tak habis basah. Cantik juga pemandangan di awal pagi berlari di pantai Tanjung Aru, boleh nampak kapal terbang dengan lebih dekat naik dan mendarat di Kota Kinabalu International Airport (KKIA) yang memang bersebelahan dengan persisiran pantai. Tukang Kebun rasa salah satu pemandangan indah dinikmati dari atas dekat dengan Lapangan Terbang ialah bagi KKIA. Salah satu pemandangan yang Rayyan juga enjoy macam Mama bila sedang naik ke awan atau dah nak dekat mendarat di Kota Kinabalu.
 Mama kali ini malas nak bawa air, water station pertama adalah pada point dalam 3km. Mulalah muka nak menangis Abby ni alasan tiada air. Mama tak layan lari ke hadapan dulu kemudian dah jarak 50 meter dengan Abby berhenti intai untuk Abby datang catch up semula sambil berjalan. Akhirnya kali ini Abby dan Rayyan pula kejar mama, not the other way around macam acara-acara sebelumnya. Abby sudah terkantoi rupa-rupanya masa Quodtro Run Chapter One : Sensation of Colors (klik sini), Abby dapat catch up semula dengan mama sebab Papa dukung atas bahu rupanya. Mama dah agak-agak dah sebab nampak ada beberapa budak pun papanya dukung atas bahu. Jadi terdetik jugalah bila nampak begitu, takkan Abby tak minta manja dengan papa juga kena dukung. Seperti biasa papa Abby cairlah dengan princess papa. Konon-konon rahsia berdua.
 Tak pelah berjaya juga kami bertiga sampai sebelum sejam di garis penamat. Papa dan Ilhan yang lari 8km pun dah lama sampai menunggu kami. 
 Sementara tunggu acara-acara seperti martial arts demostration dan cabutan bertuah, sejuk-sejukkan badan dulu di tepi kolam.
 Pertama kali jugalah kami menunggu sehingga acara semua tamat sebab nak tengok ada nasib atau tidak dengan cabutan bertuah. Syukur Alhamdulillah dapat jugalah kami bawa balik 3 hamper. Banyaklah stok biskut nak cicah dengan air milo. Takdelah anak-anak bertiga ni berebut, angkatlah satu masingg-masing.
 Ini gambar sehari sebelum hari kejadian, ambil race pack untuk jersey dan bib selepas bertandang ke rumah terbuka raya kawan. Ada juga open registration promosi untuk acara-acara sukan larian yang bakal akan datang. Sebagai contoh, ada running events di tempat yang sama pada awal December 2018 bertemakan Humanity Heroes dengan jersey larian untuk lelaki warna biru superman dan wanita jersey merah Wonder Women.
 Berlari-lari dengan tepi pantai ni, terkejut nampak dalam celah semak ada pokok crinum kegemaran Tukang Kebun ini (related posting klik sini). Di Sabah memang jenis crinum ini antara kegemaran pokok hiasan kerana amat mudah dibela. Di Tugu Peringatan Mat Salleh (related posting klik sini) di Tambunan juga ada. Maknanya pokok jenis crinum ini sesuai ditanam di mana-mana dalam kawasan tropika, taman tepi laut juga boleh hidup bahagia. Pokok bunga crinum ini suka pendedahan cahaya matahari yang banyak.

~ 1 bulb pokok bunga crinum RM15 ~
  Jika yang ada berminat untuk sertai acara larian di Tanjung Aru pada cuti sekolah bulan Ogos depan, masih terbuka pendaftaran untuk acara larian 10km hingga hujung bulan Julai ini.
Event Link (Click Here)

Isnin, 23 Julai 2018

Nexus Beach Run 2018

 Minggu Syawal kedua berkesempatan juga sertai Fun Run di pantai berdekatan Nexus Resort & Spa Karambunai Sabah. Dari bulan April lagi register masa harga early bird. Kawan mengajak serta dan kali ini cuma Tukang Kebun dan Ilhan je yang join. Yang menjadi tarikan Tukang Kebun ialah ada harga istimewa peserta larian untuk menginap di resort ini dan 50% voucher untuk spa di resort ini. Ambil lah tawaran penginapan satu malam check in pada hari acara kejadian. Masih dapat peluang juga kesempatan voucher harga tawaran istimewa jika nak menginap dalam bulan September 2018 ini. 
 Kebetulan musim demam bola sepak world cup adalah disediakan untuk yang nak berlatih seperti pemain bola kegemaran mereka. Kali ini Ilhan yang banyak layan bola sepak di kaca televisyen. Musim lepas Ilhan sokong Mexico dan Uruguay, Rayyan sokong France dan Belgium, Abby sokong Iceland dan Croatia (mama bagi seorang pilih 2 team je). Ada juga bowling besar untuk siapa yang berminat, begitu juga permainan catur atas rumput.
 Terdapat pelbagai aktiviti-aktiviti menarik disediakan juga untuk anak-anak kecil yang tidak turut serta berlari seperti Abby dan Rayyan. Tukang Kebun pun agak terkejut yang Nexus resort and Spa Karambunai management memang acara charity run dia sangat friendly untuk kanak-kanak very well organized. Terdapat juga tempat santai-santai. Ada rasa nak join lagi sekali tahun depan.
 Peserta yang berlari 12km warming up dulu yang instructornya adalah dari gym resort ini juga si Billy. Banyak juga facilities bersukan selain gym macam squash dan pingpong. Tak sempat nak main pingpong dengan anak-anak lagi sebab mereka pun tak puas berendam.
 Peserta larian 12km mula dulu setengah jam awal. Kami cuma sertai yang 6km sahaja berlari fun run sepanjang pantai berpasir ini sambil menikmati matahari terbenam. Pertama kali berlari atas pantai berpasir. Jika bersenam sepanjang Teluk Likas atas track bukan atas pasir.
 Sementara Tukang Kebun sihatkan diri, kanak-kanak riang mandi dalam kolam renang sambil papa babysit. Ilhan awal-awal nak cepat sampai nak mandi kolam renang juga. Tukang kebun pun dah tak ingat bila kali terakhir kanak-kanak riang ni mandi kolam renang. Macam tahun ini tak de kut. Kali terakhir mandi laut agaknya. Tahun ini berhajat nak  masukkan mereka kelas berenang, belum lagi diaturkan.
 Kononnya nak tengok game Uruguay lawan Portugal tak larat pejam celik mata. Yang banyaknya tidur memandangkan cuaca pun selepas pukul 7 malam hujan lebat sedap tidur dengan badan yang dah kepenatan. Keesokkan paginya selepas sarapan dalam pukul 10pagi Tukang Kebun pula pergi spa. Sejak bersalinkan Rayyan tak pernah pula manjakan diri di spa. Papa Abby layan kanak-kanak di kolam renang lagi.
 Di kawasan Nexus Resort dan Spa Karambunai ini banyak fauna, selain dari Homo Sapien dalam kumpulan mamalia, long tailed macaque banyak juga tu. Jadi jangan lupa tutup tingkap kalau tiada dalam bilik. Tukang Kebun tengok monyet-monyet tu skodeng dalam bilik orang. 
 Dekat kawasan resort ini pun banyak features dia berbentuk taman-taman air. Oleh itu nampak ketara lebih-lebih awal pagi banyak biawak tersadai tepi kolam. 
 Tukang Kebun geram betullah tengok tanaman-tanaman air dia pelbagai jenis. Yang dekat belah tempat padang golf sana jenis pokok lotus bunga besar-besar.  Manakala gambar di atas pula jenis waterlily pun banyak bunganya. Selain itu terdapat juga tanaman-tanaman air yang lain. Memang gardeners akan geram tengok pokok-pokok di taman-taman dalam kawasan Nexus Resort and Spa Karambunai ini. Tak puas betul tidur semalam. Nak kena rajin tengok harga-harga promosi penginapan. Masih ada peluang sebenarnya kupon penginapan promosi untuk semalam dalam bulan September 2018 adalah RM288 with complementary breakfast bagi peserta larian amal Nexus 2018.
Duduk dalam resort begini kalau ada pokok bunga yang haruman kuat macam bunga Mayang Sari pun rasa rileks. Boleh buat spot relaxation untuk santai di luar malam dalam laman rumah dengan tambahan koleksi pokok mayang sari yang ada stok semula. Batch mayang sari kali ini papa Abby yang propagate beberapa bulan lalu. Pokok mayang sari juga boleh dibela dalam pasu.

More info on Mayang Sari (Click Here).

~ 1 pot pokok Mayang Sari RM10.00 ~

Khamis, 19 Julai 2018

Tokyo Disneyland Electrical Parade

 Pada waktu malam hujung bulan November berdekatan kawasan Tokyo Disneyland (related posting klik sini) dah terasa perbezaan suhu dengan siang. Setelah seharian berjalan, berdiri dan beratur umur yang sudah sekian meningkat ini makin rasa sakit pinggang dan kakinya. Terutama sejuk tu dah mula mudah terasa menusuk di tulang ni.
 Kelihatan ramai sudah berkumpul di kawasan depan masuk utama Tokyo Disneyland yang banyak hiasan lampu. Bila semak jadual rupanya tak lama lagi ada acara Tokyo Disneyland Electrical Parade.
 Sementara tunggu masa boleh pakai fast pass ticket untuk attraction ride Space Mountain di Tomorrowland, kami ambil kesempatan cari tempat yang sesuai sambil berehat untuk lihat perhiasan kereta dengan character Disney ini.
 Dapat juga tempat yang betul-betul menghadap pintu utama Tokyo Disneyland memudahkan ambil-ambil gambar.
Masa zaman muda dulu berdating dengan papa Abby tak minat nak tunggu tengok parade, biasa berkejaran masa sedaya upaya nak habiskan naik semua attraction ride kalau boleh. Lagipun masa parade biasanya nak beratur tu makin singkat sebab ramai pergi tengok parade atau show yang lain.
 Sekarang ini zaman dah bersama dengan anak-anak masih peringkat kecil, masa inilah parents dapat ambil nafas sekejap. Pace sudah kena ikut anak-anak, relax takde rushing.
 Jika ada ramai anak perempuan masa perbarisan parade yang Disney princess sudah mula, makin seronoklah mereka kan. Kalau anak lelaki takde respond sangat. Cuma teruja tengok gimmick apa yang ada. 
 Hehehe...pembaca-pembaca pun main teka-teki lah ya dalam gambar-gambar ini Disney movie characters apa. Semua kenal tak?
 Ini Disney Princess character zaman Tukang Kebun kanak-kanak ini.
 Yang ni Disney character zaman anak-anak sendiri dah pula hehehe...
 Bila dah malam baru surut sikit barisan nak beli popcorn di gerai-gerai luar pula. Setiap zone ada special character popcorn bucket dia. Nak belikan sorang satu mahal sangatlah pula kalau dalam duit kita ini. Jadi yang ini Ilhan lah yan pilih.
 Tukang Kebun minat yang type Star Wars R2-D2. Tapi biasalah ikut zaman anak-anak, pilihan yang disukai ialah BB-8. Bawa balik Malaysia bolehlah jadikan simpan mainan-mainan halus si Ilhan ni. Bahan buatan bekas popcorn BB-8 ini jenis tahan lasak jugalah. Cuma nak packing masuk bagasi tu ambil ruang sebab bulat macam bola.
 Lepas persembahan parade selesai dalam sejam kemudian ada persembahan illumination pada istana utama dalam kawasan Disney ini. Yang sempat Tukang Kebun dapat tangkap nampak jelas sikit ialah masa character Frozen yang si Olaf. Masa ini kami dah mula beredar nak keluar dari Disney, khuatir takut terlalu sesak kalau tunggu sampai penutup betul-betul.
 Gambar kenangan anak-anak dengan masing-masing satu souvenir dari trip pertama kali ke Tokyo Disneyland. Anak-anak tak de minta apa-apa pun, cuma maknya rasa tak sampai hati pula. Bolehlah Abby pakai cekak untuk Christmas Party di kindergarten dia kemudian.
 Jika pergi Tokyo Disneyland tak perlu naik pun shuttle keretapi Disney, boleh sahaja berjalan kaki ke stesen Maihama untuk kembali semula ke Tokyo atau destinasi lain. Jimat sikit belanja. Kalau dari DisneySea barulah berbaloi.
 Terima kasih banyak-banyak kepada Sis Z dari Kota Kuala Muda, Kedah mengirimkan kami kad raya. Baru dapat berkongsi di sini. Terhibur hati Tukang Kebun melihat pokok-pokok yellow walking iris yang asalnya dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama dah tumbuh subur dan banyak mekaran bunganya. Tumpang gembira.

More info on yellow walking iris (CliCk Here).

~ 1 pot of yellow walking iris plants RM9.00 ~

Rabu, 18 Julai 2018

Red Dragon Depan Dapur

 Kadangkala atau Kebiasaannya dalam alam berkebun ini benda yang tak dirancang atau secara tak sengaja lah yang menjadi-jadi hasilnya atau lebih berjaya tanamannya. Seperti kisah keratan-keratan naga yang diampai dan terlupa di depan dapur (related posting klik sini), naik pula hidup subur jadi pokok pula. Pokok buah naga isi merah ini juga telah banyak kali menghasilkan buah (related posting klik sini). Kini dah 5 tahun usianya, amat pantas masa berlalu dan lebih kurang umur sama si Abby. Teramat suka atau sesuai agaknya tempat tersebut yang menerima cahaya matahari yang amat banyak serta tiada tanah yang bertakung. Malah hanya hidup dengan sisa tanah-tanah yang hanyut terkumpul di situ. Maka secara kesimpulannya untuk kejayaan tanaman buah naga adalah ia sejenis tumbuhan yang amat suka dengan penerimaan cahaya matahari yang banyak serta jenis tanah yang poros air. 

 Syukur Alhamdulillah balik dari kampung beraya bulan lepas, ada buah naga isi merah masak ranum depan dapur rumah. Rezeki awal bulan Syawal. Kudup bunganya pula mula membentuk dan membesar kelihatan pada minggu pilihanraya lepas. Dari kudup bunga terbentuk, lepas tu kena bunga kembang dulu baru buahnya akan membentuk serta membesar menjadikan proses tanda-tanda menghasilkan buah hingga petik dalam dua bulan penantian juga.
~ 1 keratan buah naga isi merah RM10.00 ~

~ 1 keratan buah naga isi putih RM10.00 ~

Info lanjut mengenai pokok buah naga (klik sini).

Self-Collect Minggu ini (Please confirm order first):

21 dan 22hb Julai 2018 Sabtu/Ahad pagi di antara pukul 9:00-9:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

Selasa, 17 Julai 2018

AdventureLand and TomorrowLand Tokyo DisneyLand

 Hari ke-9 melancong ke Jepun tahun lepas kami bawa anak-anak seharian bermain di Tokyo Disneyland (24hb November 2017). Sebelum sebulan countdown hari Natal, sudah banyak perhiasan Xmas di dalam kawasan Disney seperti banyak pusat membeli belah utama lain-lain di Jepun. Lebih meriah sambutan perhiasan Xmas di Jepun berbanding di Malaysia. Walaupun penganut beragama Christian di kalangan orang Jepun tidak seramai seperti di Malaysia. Di Jepun Hari Natal tak cuti am.
 Anak-anak pada awalnya nampak terpinga-pinga macam berada di alam yang lain penuh dengan character Disney. Walaupun kami tiba agak lambat di sebelah pagi masih ramai pengunjung juga yang baru sampai seperti kami membawa anak-anak kecil. Keretapi Disney juga sudah mood Xmas dengan tempat pemegang tangan untuk penumpang yang berdiri juga telah dibalut dengan topi Santa versi  Mickey. 
 Terlalu ramai pengunjung nak ambil gambar nampak pemandangan hiasan hari natal juga tak mudah banyak background kena lindung dengan pelancong-pelancong juga.  Sempat lah dapat Abby rasmi red coat tangkapan di Nippori Textile Town (related posting klik sini), sama tema warna Xmas. Beli baju sejuk anak-anak di Nippori Textile Town jauh lebih jimat dari di Malaysia. Abby punya Red coat dalam sekitar RM70. 
 Tempat pertama yang disinggahi untuk naik attraction ialah Star War tours. Sebab anak-anak laki lebih ramai jadi attraction yang pergi tak girlish sangat hehehe....
Excited sungguh anak-anak ni walaupun berjam-jam beratur. Nasihat Tukang Kebun walaupun ada jual makanan dalam Disney lebih baik bawa juga bekalan makanan banyak. Sebab nak beratur beli makanan pun panjang sangat dalam Disneyland ni masa pengunjung ramai.
Mengejar masa nak naik ride attraction, tak de masa nak jenguk goodies booth pada sebelah siang. Zone Tokyo Disneyland yang banyak kami habiskan masa kali ini adalah di Tomorrowland yang ada Star Tour: The Adventure Continue, Monster, Inc. Ride and Go Seek, dan Space Mountain yang mana citarasa lebih ke arah abang-abang Abby. 

Monster Inc. ride attraction pun mau dua jam beratur menunggu. Semua pengunjung beratur dengan berhemah nak ambil giliran dengan kereta merah ini. 
 Tak sah ke Disneyland kalau tak ambil gambar depan istana Disneyland ni. 
 Sementara papa pergi ronda cari Fast pass ticket booth yang masih available, kami beratur dulu di Haunted Mansion. Dapat jugalah papa dapatkan fast pass ticket booth untuk naik Space Moutain yang masanya sebelah malam nanti.
 Kebetulan masa berdiri menunggu giliran di luar ada parade lalu.
 Nasib baiklah semasa menunggu giliran di luar haunted mansion ni ada hiasan yang menarik hati gardener in heart.
 Kebetulan masa Tukang Kebun perhatikan pokok bunga mawar di kebun mini Haunted mansion ini ianya dalam proses pembentukan benih yang tersimpan dalam kantung benih gemuk-gemuk tengok.
 Di sini kami selitkan iklan untuk maklumkan yang pokok mawar merah separa memanjat sudah ada dalam stok kami kembali yang telah dibiakkan pada minggu pilihanraya lalu.

Info lanjut pokok mawar merah separa memanjat (klik sini). 

~ 1 pot mawar merah separa memanjat RM8.00 ~
 Kali kedua Tukang Kebun ke Tokyo Disneyland ni baru dapat merasa naik Mark Twain Riverboat. Masa pertama kali ke sini dating dengan kekasih lama (now papa Abby). Masa tu pengunjung tak ramai jadi jadual naik bot ni tak banyak dalam sehari.
 Memandangkan terlalu ramai pengunjung pada hari tersebut, maka tak berhenti berehatlah sangat bot ni bawa penumpang.
 Tidak kira umur bila ke Disneyland ni always young at heart. Ramai warga emas melayan cucu dan ambil minat dengan apa cucu minat, join in sekali. Family bonding.
Di waktu nak dekat senja kami sekeluarga menghabiskan masa di zone Adventureland pula. Sambil tunggu show time The Enchanted Tiki Room: Stitch present Aloha E Kamo Mai!, sempat kami duduk berehat sambil makan bekalan riceball (onigiri).
 Kemudian sambil tengok dari jauh acara fireworks di istana Disneyland, kami tunggu giliran naik Western River Railroad.
 Sikit lagi tak perasan yang Pirates of Caribbean macam ala-ala kedai ini sebenarnya dalamnya ada ride attraction menarik juga sesuai untuk seisi keluarga yang ada anak-anak kecil. Mula-mula ingat kedai souvenir sebab berdekatan ada restaurant. 
  Ketiga-tiga yang disebut antara attraction dalam Adventureland ni pun bagi Tukang Kebun kali pertama enjoy juga. Lebih-lebih lagi masa zaman pergi dating dengan papa Abby di sini belum lagi ada attraction Pirates of Carribean dan Stitch tu.