No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 27 Oktober 2018

Padang Paderi Herzegovina

 Perjalanan ke Gua Vjetrinaca (related posting klik sini) mata dijamukan dengan keindahan semulajadi pemandangan lembah dalam pergunungan bercuacakan Mediterannean. Pelbagai jenis tanaman pertanian di tanam di Padang Paderi ini bila diterjemahkan dari bahasa Bosnia iaitu Popovo Polje. Antara tanaman yang diusahakan adalah buah-buahan seperti anggur, cherry, peach dan epal serta pokok-pokok herba.
 Syukur Alhamdulillah cuaca pun amat tenang dan nyaman pada hari kami menikmati sepanjang pemandangan di Padang Paderi ini. Tak perlu pasang air-cond, elok buka tingkap sahaja dan tak berapa sejuk anginnya. Awal bulan Oktober nak masuk musim luruh, cuaca just nice di sini tak panas sangat dan tak sejuk sangat 
 Antara sumber air utama yang melalui lembah padang paderi ini ialah Sungai Trebisnjica yang juga adalah dikenali sebagai Sinking River. Sungai Trebisnjica adalah jenis Sinking River yang terpanjang di dunia. Sungai ini bila ke arah hilir mudah hilang kerana larut dalam tanah. Oleh itu, tak ingat sangat Tukang Kebun bila guide kami si Camil masa bagi penerangan kata zaman mereka dikuasai oleh kerajaan Yugoslavia agaknya ke yang bina dinding konkrit di tebing sungai supaya bekalan pengairan ke tempat pertanian lebih terjamin dan berterusan. Masa ni Tukang Kebun a bit distracted excited tengok pemandangan tersebut jadi tak berapa tumpu perhatian bila guide bagi penerangan. Sibuk main teka teki sendiri ni padang tanam pokok apa la begitu dalam kepala..
 Berhenti di tengah-tengah jambatan batu di gambar bawah untuk ambil gambar sungai di atas. Pastu stop sekejap di lereng bukit ambil gambar di bawah ini pula.
Jika pergi ke Sinurambi di Tambunan (related posting klik sini), pemandangannya agak berbeza apabila melihat kawasan pertanian yang diusahakan di Padang Paderi ini. Pemandangan lembah di sepanjang banjaran agak berbeza, bila di atas ni baru rasa oh I am really kat Herzegovina sekarang.
 Seronok dan teruja sangat sampai tak terasa dah urat-urat yang masih tegang duduk lama sangat dalam flight hari sebelumnya. Sungai Trebisnjica yang menjadi sumber air yang penting kepada Popojo Polje ini yang penerimaan air hujan sepanjang tahun lebih kurang dari kita. Lebih dari 60km panjang tebing sungai yang dinding dibina konkrit untuk tidak hilang sumber air bagi kawasan pertanian di Popojo Polje.
 Ada juga pelancong-pelancong yang berbasikal melawat kawasan sekitar Popovo Polji ini mengikuti jejak rail keretapi zaman dulu yang sudah tidak dipakai lagi. Kawasan sini hujan boleh kira amat jarang-jarang juga la, jadi sesuai bagi mereka yang suka aktiviti lasak boleh cuba adventure mengembara area ni dengan berbasikal.
 Selepas meneroka dalam Gua Vjeternica, kami ada melawat Zavala Monastery yang boleh nampak dari pintu masuk utama pelancong untuk Gua Vjeternica. Akan disambung kongsi ke next posting.
 Hari ini selesai sempat kemas kawasan bersebelahan di tepi parking kereta belakang sahaja. Sedang-sedang kemas ternampak pula jantung pisang pokok pisang bunga yang sedang berbunga di celah-celah pelapah daunnya. Terbayang seketika pula bagaimana kalau padang paderi ini kalau cuaca sesuai penuh dengan pokok-pokok pisang. Bagi bulan November 2018, Kebun Bahagia Bersama buat promosi untuk 3 sulur pokok pisang bunga hanya RM10 (boleh dipos laju juga).

More info pokok pisang bunga (Klik Sini).

Khamis, 25 Oktober 2018

Pisang Kadau Masak Merah

 Syukur Alhamdulillah dari bulan lepas, beransur-ansur dah mula musim buah pisang tembaga di Kebun Bahagia Bersama. Mula-mula tak terperasan pun sebab jarang-jarang dapat ke kebun belakang sekarang asyik sibuk travelling sejak cuti sekolah bulan Ogos lalu. Kekadang ada rumpun pokok pisang tembaga sampai 2~3 pokok berbuah serentak.
Buah pisang kulit kemerahan ini masa muda dan bila ranum kalau di Semenanjung Malaysia lebih dikenali dengan nama pisang tembaga atau pisang raja udang rasanya. Kalau di Sabah ini dia ada adik beradik dengan pisang kadau namanya bila masak yang bertukar warna kuning (info klik here). Rupa bentuk dan sifat tandannya sama cuma kulit pisang je warna berlainan jadi ada versi jenis kekuningan kulit masak dan kemerahan masa masak keluarga pisang kadau ini. Setandan pokok pisang kadau tak banyak biasanya antara 3 hingga 5 sisir. Bergantung juga penerimaan pencahayaan dan proses pendebungaan. 

Bulan Oktober ini untuk yang ingin rasa buah pisang kadau masak merah, InsyaAllah dapat kami bekalkan selagi stok masih ada.

~ 1 sisir organik buah pisang kadau merah RM5.00 ~

Hujung minggu pagi ini ada self-collect ya bagi mereka yang kelapangan masa (email us for details kebunkmg@gmail.com) untuk first comer. Yang dah biasa berurusan dengan Kebun Bahagia Bersama nanti message sahaja. Minggu Deepavali kami tiada ya.
 Hopefully hujung minggu ini dapatlah Tukang Kebun mengemas rumpun-rumpun pokok pisang kadau baka merah ini, hope nice weather. Dah banyak sulur-sulur pisang kadau merah yang perlu dipindahkan sebab dah berebut tempat dan beranak pinak antara yang dah membesar dulu sampai keluar dari sangkar dah. Dah teramat berumpun dah pokok-pokok pisang kadau yang Tukang Kebun pindahkan dulu bersama-sama Ilhan, tak sangka bila tengok nota posting lama (related posting klik sini) betapa kecilnya anak-anak pokok pisang kadau tu sehingga anak-anaknya pun dah gemuk dan lampai.

~ 1 sulur pisang kadau baka merah RM20.00 ~

~ 1 sulur pisang kadau baka hijau kuning RM10.00 ~

~ 1 beg tanah bakar RM5.00 ~

Rabu, 24 Oktober 2018

Gua Vjetrinica Herzegovina

 Hari kedua di Bosnia dan Herzegovina, kami menjelajah kawasan barat daya Herzegovina yang salah satunya ialah berjalan-jalan dalam Gua Vjetrinica. Gua Vjetrinica adalah maksudnya juga gua angin. Ianya adalah salah satu gua yang dianggap penting sekali di Bosnia dan system gua ini dikatakan dapat berjalan menghubungi sehingga negara Slovenia dan Croatia. Gua Vjetrinica sekarang sudah dalam senarai percalonan untuk mendapatkan title UNESCO world heritage site. Tukang Kebun pun harap Gua Niah kita juga akan dapat tittle UNESCO world heritage site soon kerana sudah dicalonkan. Pintu masuknya adalah kecilkan, nanti masuk dalam macam dalam sebuah dewan bangunan besar dah dengan pelbagai chamber dan arah.
 Teringat berapa kali Tukang Kebun tanya Camil our marvellous guide dari 'Herzeg Day Tours', ok ke tak Tukang Kebun pakai light jacket ni sebab macam ada tempat sejuk je, should I bring a thicker one. Tapi so far reading Tukang Kebun biasanya gua temperature macam constant saja sebab tempat bagus simpan makanan kalau negara Mediterannen. Katanya ok je with light jacket. Cuma dekat dengan muka pintu tu agak sejuk sebab penjelasannya adalah disebabkan pertembungan dua angin dari arah yang berbeza menyebabkan fenomena begitu. Itu yang pada awalnya disuruh diri lama sikit kat area pertembungan tu nak kami rasa perbezaan suhu.
 Makin masuk ke dalam gua dah tak sesejuk pada awalnya and comfortable temperature macam kita biasa suka kalau beraircond. Kat atas ini ada replika adik beradik kucing besar untuk bagi gambaran kepada pelancong-pelancong di mana tulang kucing besar dijumpai. 
 Salah satu kebanggaan dan kepentingan bagi Herzegovina dengan gua ini adalah ianya amat kaya dengan biodiversity fauna. Gambar di atas adalah gambaran binatang hidup atau tulang-tulang yang dijumpai dalam pengambaraan Gua Vjetrinica ini. 
 Jalan dalam gua ini agak baik cara mereka buat pathway, cuma jangan lupa pakai kasut sukan lah ya lebih baik. Formation dalam dinding gua adalah hasil dari proses luluhawa angin. Sebenarnya kami ni berdua je ambil private tour bersama Camil untuk pakej 'Exploring Vjetrinica Cave Day Tour'. Tetapi kebetulan semasa kami sampai mendaftar beli ticket, ada pelancong-pelancong muda dari Dubrovnik, Croatia pun sampai. Jadi meriah sikit dan dapat berkenalan buat kawan-kawan baru. Camil juga bekerjasama dengan penjaga Gua Vjetrinica pada masa hari tu dengan bawa mereka sekali di dalam gua bersama-sama kami.
Stalactites yang bahagian atas dinding gua tak berapa banyak, kalau stalagmites lagi jarang nampak. Cuma Tukang Kebun perhatikan stalactites formation di sini kebanyakkan berwarna gelap tak biasa macam warna putih salji. Lekuk-lekuk kolam ni menurun ke bawah teringat kawasan air panas di Pamukkale, Turkey.
 Ada juga ruangan yang sempit, asyik sibuk ambil gambar nasib baik disuruh pakai helmet. Dong...terlanggar dinding tak sempat tunduk sikit salah perkiraan hehehe...memang akan disediakan helmet dan kena pakai.
 Rasanya di sinilah saja antara kawasan stalagmite terbesar yang dijumpai di pathway yang kami ikut. Stalactites di atas masih kecil pembentukannya berbanding stalagmites di bawah. Tukang Kebun memang jalan paling belakang seronok sendiri ambil-ambil gambar dan perhati sana sini amati.
 Ada rezeki juga terserempak tengok mahkluk di bawah ini. Tak dapat ambil gambarna dengan jelas sebab gelapkan. Kalau tak suluh lampu pula lagi tak nampak.
 Selepas menjelajah dalam Gua Vjetrinica kami pergi tengok muziumnya pula di luar. Di sini adalah ditunjukkan contoh awet fauna yang pernah dijumpai dalam gua ini. Sebagai contoh lintah putih dan labah-labah keputihan. Mungkin dari segi evolutionary, banyak hidupan yang tinggal dalam gua seumur hidup warna putih sebab nak adapt dengan kehidupan harian yang tak dapat cahaya matahari semulajadi banyak sepanjang tahun.
 Selain dari pameran fauna, ada juga pameran artifak-artifak yang dijumpai dalam gua tersebut seperti jarum. Maknanya ada zaman, manusia duduk dalam gua ini. 
 Berdekatan dengan muzium ini ada bekas stesen keretapi dengan masih lagi ada rail keretapi yang sudah tidak digunakan lagi sekarang. Sekarang bangunan tersebut digunakan sebagai cafe atau restoran. Sementara tunggu guide datang ambil, kami berborak dengan penjaga muzium gua Vjetrinica. Katanya dia dulu dilahirkan dalam keretapi sedang bergerak. Orangnya nampak muda tetapi dah lima orang anak dah besar-besar lagi dari anak-anak Tukang Kebun. Walaupun tak berapa fasih Berbahasa Inggeris boleh juga kami sedaya upaya bercerita macam-macam. Tersenyum-senyum si Camil tunggu kami ni kena datang jemput lama benar tunggu tak sampai-sampai kami ini sibuk berborak.
 Pemandangan di depan pintu masuk Gua Vjetrinica yang dikenali dengan panggilan Popovo Polje (Priest's Field). Tukang Kebun rasa patut negara kita cuba juga calankon Gua Gomantong untuk dapatkan UNESCO World Heritage Site sebab dia ada element culture juga tu sebab beratus tahun dah etnik tempatan turun menurun ambil sarang di situ untuk barang dagangan. Tambahan pula kita juga kaya dengan biodiversity. Bila pergi jauh pun tanahair masih tetap di hati. Negara Jepun sibuk calonkan pelbagai culture mereka untuk dapatkan UNESCO World Heritage Site. Sebab salah satu faedah bila satu kawasan sudah dapat acknowledgement UNESCO Word Heritage Site akan boost tourism kawasan tersebut.
Bulan Ogos lalu ada buat Photobook untuk Kangaroo Island trip zaman Ilhan dan Rayyan baby, baru teringat gua pertama si Rayyan masuk dalam dukungan nenek ialah di Kangaroo Island, South Australia di Kelly Hill Conservation Park. Gua di kawasan tersebut memang penuh dengan Staclatites and Stalagmites. Cepat betul masa berlalu, anak-anak ni pun pantas membesar depan mata.
 Tanamlah pokok mangga yang berkualiti elok macam pokok mempelam telur ni, sampai 3 generasi boleh merasa paling kurang pun.

~ 1 pokok mempelam telur/ pauh ringan RM10.00 ~
Perkongsian tanaman pokok mempelam telur yang telah selamat dipindahkan di taman rakan Kebun Bahagia Bersama di Puchong khabar berita sudah tinggi paras pinggang dewasa. Moga banyak hasilnya setelah pokoknya matang. Terima kasih juga kepada Sis S yang kerap datang self-collect tanah bakar dari Kebun Bahagia Bersama.


Selasa, 23 Oktober 2018

Kantan Bunga Merah

 Hati berbelah bagi juga sebenarnya minggu ini nak buka tawaran untuk pokok bunga kantan merah kegemaran Tukang Kebun ini. Memandangkan hujung minggu ini perancangan ialah untuk kemas kawasan keliling ini, alang-alang hanya pesanan self-collect hujung minggu dan penghantaran isnin depan sahaja Tukang Kebun terima untuk pokok kantan bunga merah dengan bilangan amat terhad.
 Jangan dia merajuk kena kacau sudahlah ya. Bukan sepantas kilat nak tunggu dia merimbun beranak pinak. Bunga kantan merah ini juga boleh digunakan untuk masakan. Kalau di tamu Sabah memang kebiasaan juga bunga kantan merah ini ada dijual untuk masakan.
~ 1 moist bare-rooted red torch ginger plant rhizome RM50.00 ~

Yang gambar di bawah ini rumpun pokok bunga kantan adik beradiknya di belakang dapur Teratak Kiulu Lodge 2 (Kampung Poturidong Lama), Kiulu Sabah. Tahun ini macam tak putus-putus berbunga, setiap kali balik jenguk mesti ada beberapa kuntum. Moga sales rizom pokok bunga kantan ini boleh masuk tabung untuk beli peti ais bagi kegunaan bersama di dapur tingkat 2 Teratak Kiulu Lodge 2. Big Boss dah berapa kali bagi hint Tukang Kebun sponsor peti ais sebab memudahkan kami yang tidur di tingkat 2 nak simpan air minuman kononnya.
 Jika ada yang merancang lawat Sabah cuti panjang hujung tahun ini marilah lawat Kiulu dan menginap di Teratak Kiulu Lodge kami. Boleh juga lawati laman facebook Teratak Kiulu Lodge. Ada 2 tempat:
(1) Teratak Kiulu Lodge 1 (Kampung Ranap, 5~10 minit jalan kaki ke pekan Kiulu dan berdekatan dengan masjid kiulu, simpang masuk sebelah masjid).
(2) Teratak Kiulu Lodge 2 (Kampung Poturidong, yang suka adventure, kena lintas jambatan gantung jika kereta tak dapat lalu kerana sungai besar masa musim hujan).
Enquiry and Reservation Contact No.:
Danial : 019-850-2434
Jenny : 019-852-3961

Isnin, 22 Oktober 2018

UNESCO HERITAGE Radimlja Necropolis

  Sebelum tibanya hari bertugas, ambil peluang untuk menambahkan pengalaman dengan hari kedua di bumi Herzegovina, ambil private tour dengan agensi pelancongan 'Herzeg Day Tour' untuk pakej 'Exploring Vjetrenica Cave Day Tour'. Bukan satu hari teroka gua sahaja tetapi melawat kawasan-kawasan menarik sepanjang perjalanan ke sana dibawa oleh local guide yang sangat berpengalaman dan passionate dengan tempat lahirnya. Pukul 9 pagi kami diambil di tempat penginapan dan tempat pertama persinggahan ialah kawasan yang gazette sebagai UNESCO World Heritage iaitu Radimlja Necropolis berdekatan bandar Stolac. 
 Dekat kawasan ini yang banyak tertumpunya batu nissan (tombstone) pelbagai lukisan dipahat di dinding batu-batu tersebut. Semuanya memberi hints dari keluarga yang dari golongan mana. Teringat pula area dekat Pamukkale, Turkey ada juga perkuburan Roman lama yang tombstone dia lebih besar dengan pelbagai bentuk masa lawat sana zaman student dulu. Cuma sejarah asal usul etnik yang amalkan stecak ni masih kabur lagi bagi pengkaji sejarah. Stecak ni sebenarnya terdapat mana-mana juga dekat kawasan Balkan ni.
 Cuma keadaan Stecak di sini nampak dalam keadaan yang tidak berapa baik kerana dah tak nampak jelas gambar-gambar dan mesej yang dipahat di batu tersebut mungkin dari kesan proses luluhawa (weathering).
 Nak masuk kawasan ini kena ada entry fee tapi kami tak masuk cuma tengok dari tepi pagar sahaja. Lagipun ada juga beberapa Stecak yang berada di luar seberang jalan boleh ditengok juga.
 Semasa kami lawat kawasan Herzegovina ini tengah peak musim buah delima. Pergi mana-mana sarat pokok delima dengan buah delima yang telah ranum.
 Hari ini Tukang Kebun kongsi gambar pokok kantan yang bunganya berwarna putih. Tetapi perhatikan betul-betul ya , bunga kantan yang mekar penuh sebenarnya yang ada nampak tak muncung warna krim kekuningan itu? Itulah sebenarnya bahagian kelopak bunga kantan putih yang sedang mekar kembang. Satu tangkai bunga kantan putih ini sebenarnya adalah gugusan bunga yang layer by layer akan mekar. Pokok bunga kantan putih di sudut gambar bawah ini bahagia juga berkawan sesama dengan pokok daun kadok.
More info on white torch ginger (Click Here)

~ 1 moist bare-rooted rhizome white torch ginger plant RM50.00 ~

~ 7 moist bare-rooted wild betel leaf plant RM5.00 ~

Hujung minggu ini InsyaAllah boleh Self-Collect bagi gardeners yang nak ambil sendiri barang yang dipesan pada 27/28 October 2018 pagi antara pukul 9:00AM~10:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

InsyaAllah yang teringin nak cuba buah pisang raja udang/pisang tembaga (Click Here) juga ada bekalan.

~ 1 sisir buah pisang raja udang organik RM5.00 ~


Ahad, 21 Oktober 2018

SightSeeing Sekitar Sarajevo Sebelah Bandar Baru

 Syukur Alhamdulillah akhirnya kedua kaki ni ada peluang jejak juga ke bumi Bosnia dan Herzegovina walaupun atas urusan kerja. Negara Balkan yang pertama Tukang Kebun lawat dan paling jauh arah Barat setakat masih bernafas ini. Sementara menunggu keretapi sampai nak ke Mostar, maka ambil peluang berjalan di kawasan berdekatan Stesen Keretapi Sarajevo. Berdekatan dengan Stesen Keretapi Sarajevo adalah Embassy of the United States of America dan dekat bertentangan jalan ada Sekolah Menengah. Memandangkan hari minggu maka kawasan sekolah menengah di tengah bandar ni lenggang dan ambil kesempatan posing macam high school student sikit. Depan jalan sekolah ni kalau jalan ke arah kiri ada Gereja Saint Joseph.
Malangnya muzium ni hanya buka setengah hari je pada masa hari minggu, tak dapatlah tengok koleksi di dalam. Jika lalu sebelah jalan kanan bangunan muzium ada cafe tito.
 Sekarang dah mula awal musim luruh, jadi daun dah mula kekuningan atau kemerahan tengok jenis pokok. Dekat cafe tito ni pun macam muzium kereta kebal. Ada juga info ditulis berdekatan kereta-kereta kebal ini jenis apa dan dari mana.
 Seperti di Malaysia, pada hari minggu ini ramai keluarga beriadah di taman-taman atau berjalan-jalan. Di belakang bangunan muzium ini ada Sungai Miljacka. Sepanjang Sungai Miljacka ini ada banyak jambatan-jambatan yang mempunyai sejarah nya tersendiri. 
 Kalau menyusur Sungai Miljacka ini dari kawasan bandar baru Sarajevo memang tak sesat sampailah ke kawasan Old City Sarajevo. Jika tak silap tengok Google Map gambar di bawah ini adalah Jambatan Suada dan Olga yang dinamakan atas pemangsa pertama ditembak semasa awal pertempuran Siege of Sarajevo. Jambatan ini juga sumber ilham untuk Kurt Schork yang hasilkan documentary 'Romeo and Juliet in Sarajevo' di mana sepasang kekasih ditembak oleh sniper pada 19 May 1993 apabila cuba menyerabangi jambatan ini.
 Banyak itik-itik di sepanjang Sungai Miljacka ini. Pergilah mana-mana Sungai di Bosnia dan Herzegovina ini mesti ada itik-itik bahagia bermandi manda bersama kawan-kawannya Tukang Kebun perhatikan. Sampai Tukang Kebun tanya tour guide, orang Bosnia tak makan itik ke? Sebab masa diorang susah perangkan, for survival macam-macam mereka kena cari makanan sehingga ada juga fauna jadi terpupus terancam. Orang Bosnia kata mereka itik ni tak makan. Kalau orang Peranchis hati angsa tu special delicacies kan. Mungkin jenis ni tak sedap makan kut. Sebab kat Malaysia pun ikut jenis itik juga, ada yang untuk makan , ada yang untuk telur. Kalau itik coklat bertelur jenis tu jarang orang makan kan, biawak pun tak usik dia.
Dari Lapangan Terbang Sarajevo ke Stesen Keretapi Sarajevo masih banyak bangunan yang nampak terang kesan peninggalan bedilan senjata masa perang tahun 1990an. Di bandar Sarajevo ini juga tidak kurangnya, sebagai contoh bangunan di bawah ini pun masih ada kesan bedilan senjata.
 Setiap apartment ada penghuni, life goes on after the war even scars is eerily visible but the scars in heart is much heavier still. Bagi Tukang Kebun yang lahir membesar tanpa perang di Malaysia, it seems unreal.
 Roses blooming beautifully in front of this bullet scars building. Ada balcony gardener juga di apartment ini. Tukang Kebun geram tengok pokok-pokok dahlia blooming depan small cottage di bawah ini yang tumbuh bersama-sama dengan pokok-pokok french marigold.
~Jika jenis Dahlia Harlequin mixed color ada stok original packaging from Japan RM5.00 (Anggaran lebih 30 biji benih).

~ French Marigold mixed colors juga ada stok original packaging from Japan RM10.00 (Anggaran lebih 50 biji benih).

 Di belah kawasan New City Sarajevo ini banyak juga bangunan berasaskan rekabentuk pengaruh dari Austro-Hungarian atau Yugoslavia kerana bandar ini dijajah oleh kuasa tersebut setelah tamatnya kuasa jajahan Ottoman yang lebih lama. Berapa kuasa jajahan telah bertukar tangan di bandar Sarajevo ini membuatnya kaya dengan sejarah dan budaya.
 Semasa jajahan kuasa Austro-Hungarian, tram pertama telah dibina di Eropah di bandar Sarajevo ini sebagai percubaan sebelum dibina di bandar-bandar lain seperti Vienna. Jika gambar hitam putih, manusia sedang pakai baju zaman awal pembinaan tram, you feel you travel back in the past among these old heritage buildings. Bangunan lama ini juga yang sebahagiannya adalah kedai commercial juga masih terdapat kesan bedilan hampir dua dekad lalu.
 Bertentangan dengan bangunan lama tadi, ada bangunan pusat membeli belah yang baru. Tram yang kebetulan lalu pun berwajah moden sikit berbanding dengan gambar yang sebelum ini. Bolehlah tumpang tandas dalam shopping complex ini dengan percuma bagi yang memerlukannya.
 Di sebelah shopping complex ini ada bangunan parlimen Bosnia dan Herzegovina. Depan bangunan parlimen ini untuk peringatan penduduk sini, ada tempat peringatan tempat ramai berkorban semasa perang Bosnia tahun 1990an lalu. Peringatan dengan bekas percikkan darah yang juga bagi orang tempatan dipanggil Sarajevo Roses. Walaupun bukan bekas darah yang sebenar lagi tapi red resin still strongly resembles one. "Sarajevo Roses" ini ada di pelbagai tempat dalam Bandar Sarajevo bagi memorial utama yang jadi tempat ramai terkorban.
 Tukang Kebun perhatikan di kedai runcit atau pasar, penduduk Bosnia and Herzegovina ini memang paling popular jenis kacang buncis adalah jenis yang berwarna kuning ini. Dapatlah kami restock semula Kacang Buncis Pencil Pod yang kali ini benihnya dari Bosnia and Herzegovina.

~ 10 biji benih kacang buncis pencil pod RM3.00 ~

More info (Click Here).
 Kenangan Google Map masa jalan-jalan dalam 2 jam di kawasan bahagian bandar Sarajevo sementara tunggu waktu keretapi nak dekat ke Mostar sampai. No ikut urutan gambar disusun dalam posting ini.