No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 15 Julai 2020

Original Kuini Malaysia Ice-Cream and World Environment Day 2020

Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakkan anak-anak diberikan tugasan dari cikgu melalui Google Classroom, Whatsapp, dan Telegram. Berbuih mulut jugalah nak mengingatkan buat kerja sekolah dahulu dari asyik ingat nak main sahaja. Hujung bulan Jun ada pertandingan buat video untuk pelajar bagi Hari Alam Sekitar Sedunia 2020 bertema 'biodiversiti'. Rayyan dan Abby masing-masing menghantar satu penyertaan video dengan bimbingan Tukang Kebun.
 Syukur Alhamdulillah rezeki Rayyan dan Abby masing-masing dapat hadiah saguhati dengan penerimaan voucher Popular Bookstore bernilai RM60. Nasib baik voucher tersebut valid setahun sampai tahun depan, bila keadaan makin baik barulah boleh bawa Rayyan dan Abby ke Popular Bookstore untuk mereka pilih buku atau peralatan yang masing-masing idamkan. 
  Video penyertaan Rayyan mengenai pencemaran plastik di laut yang mengancam hidupan laut dan mencemarkan keindahan pulau. Rayyan mengambil contoh masalah yang dihadapi oleh penduduk Pulau Libaran dan kekurangan penyu naik ke darat untuk bertelur di Pulau Libaran (Posting lepas mengenai Pulau Libaran - Klik Sini).
  Abby pula menghantar penyertaan video mengenai pentingnya pemeliharaan biodiversiti lebah dan bagaimana penyemburan racun di kebun juga memberi impak kepada lebah yang secara tidak lansung boleh mengganggu keterjaminan makanan.

 Di Teratak Kiulu Lodge, bulan Jun lepas adalah musim buah kuini setiap pagi ada sahaja buah kuini yang ranum berguguran boleh dikutip. Bila dah terlalu banyak rasa sayang pula fikirkannya. Jadi salah satu cara yang boleh kita kasi simpan tahan lama buah kuini ini yang pasti anak-anak pun suka ialah dengan buat aiskrim. Mula-mula bila fikir tajuk kalau tulis perisa kuini macam bunyi guna kordial lah pula. Jadi kita pakai perkataan Original lah sebab memang terus pakai buah kuini yang asli dan tanpa bahan pengawet, perisa atau pewarna tiruan. Versi pertama Tukang Kebun buat tanpa gula dan santannya kurang sikit sebab baru nak testing testing. Yang versi kedua dengan gula batu perang dengan santan yang lebih lemak sangat laku pula terlajak laris kalau tak dikawal tak berhenti-henti makan aiskrim kuini.


Bahan asas untuk AisKrim Malaysia Kuini Asli:
Buah Kuini yang sudah ranum
Santan
Gula Batu Perang
Air

Berapa banyak gula batu bergantung kepada rasa tekak sendiri dan cuba dahulu makan buahnya manis tahap mana. Boleh juga tonton telatah permata hati kami buat Aiskrim Malaysia Kuini Asli seperti video di bawah untuk percubaan kedua yang memang laku laris laju habis. Tak sangka pula ada mirip rasa aiskrim Solero yang popular tu kecuali yang ni versi rasanya buah Kuini. Tukang Kebun perhatikan ramai gunakan buat home-made ice-cream Solero guna susu lembu. Tapi memandangkan Tukang Kebun lebih gemar gunakan hasil apa yang ada dari kebun dari sendiri, cubalah pakai santan versi susu kelapa la kan dari tumbuhan tak sangka ngam pula.


Jika anak pokok mempelam telur atau mangga pauh ringan ada dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama. Anak pokok mempelam telur dari Kebun Bahagia Bersama yang dibekalkan ke Melaka dulu ke kebun Kak R pun sudah Syukur Alhamdulillah menghasilkan buah yang sangat lebat yang pernah kami kongsi di posting dahulu (CLICK HERECLICK HERE). Pokok mangga jenis ni pun sesuai tanam secara guerilla gardening kerana biasanya menghasilkan buah yang quantity sangat lumayan jadi boleh kongsi jiran-jiran yang berdekatan, kalau orang lain ambil pun sebab tanam tepi jalan InsyaAllah masih ada bahagian tuan yang menanam.

~ 1 anak pokok mempelam telur/mangga pauh ringan RM10.00 ~

Sabtu (18/07/2020) dan Ahad (19/07/2020) boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor.

Servis Penghantaran di area Bukit Jelutong, Shah Alam pada hari Khamis hingga Jumaat (16/07/2020~17/07/2020) untuk pesanan lebih dari RM50.00 .

Pesanan boleh wassup contact no : 019-293-1340.

Selasa, 14 Julai 2020

Dobrun Monastery

 Nasib jugalah semangat kembali pulih nak mula berBlogging semula hinggakan setahun tiada update dan sebenarnya banyak draft posting tersimpan dalam blog ini yang gambar-gambarnya sudah tersusun tinggal nak rangka ayat sahaja lagi. Contoh seperti perjalanan ke Bosnia Herzegovina pada hujung tahun 2018 ini. Perjalanan ke sini atas urusan kerja untuk pembentangan kertas kerja. Syukur Alhamdulillah kertas kerja tersebut juga telah berjaya diterbitkan oleh jurnal di bawah University of East Sarajevo. Salah satu tempat yang penganjur bawa ialah di kawasan Dobrun dan singgah di Dobrun Monastery. Masa masuk di entrance monastery ni bagi peminat bunga semua berkerumun kagum tengok pokok balung ayam yang ekor tangkai bunganya panjang sampai 1 meter lebih seperti gambar di atas. Bergilir-gilir kami posing ambil gambar di depan pokok balung ayam ini. Walaupun di kalangan peserta ada terdiri daripada expert bidang horticulture memang sifu horticulturist, mereka excited betul tengok pokok bunga balung ini. Pokok bunga balung ayam ini sama je dengan keluarga pokok bayam yang dibuat sayur.
Dobrun Monastery ini dah berdekatan dengan sempadan negara Serbia. Dah berapa kali tempat ini rosak disebabkan peperangan sejak zaman Medieval lagi dan penaklukan empayer yang berbeza menjadikan ianya antara pusat ibadat yang mempunyai sejarah yang lama.
Dobrun Monastery ini terletak di kawasan pergunungan jadi cuacanya agak nyaman. Ada kawasan track hiking di belakang monastery ini dan Tukang Kebun mengambil kesempatan menikmati keindahan kawasan tersebut. Sedang mendaki bukit mengikuti hiking trail ternampak pula tumbuhan yang unik sedang berbunga di bawah ini.
Bentuk bunganya mirip macam pokok bunga orkid yang ada di Kebun Bahagia Bersama seperti gambar di bawah ini iaitu Vagina Bulbophyllum yang bunganya berwarna jingga kekuningan. Yang berminat untuk menambah koleksi orkid, Kebun Bahagia Bersama juga bekal orkid Vagina Bulbophyllum (RM15.00 sepokok). Info lanjut pokok orkid Vagina Bulbophyllum boleh rujuk posting lama (Klik Sini).
Dalam perjalanan mendaki ada rumah yang di dalamnya dibuat replika kejadian semasa hari kelahiran Nabi Isa untuk yang hendak berehat ambil nafas dahulu. Ada cerita mengatakan dahulu ada gua di atas kawasan pergunungan ini yang diduduki oleh sami-sami (monk).
Akhirnya sampai juga di puncak bukit belakang Dobrun monastery ini. Cantik tengok kawasan ini dari kawasan tinggi. Dalam kawasan monastery ini ada juga mini museum. Ketika Tukang Kebun lawat tempat ini sedang bermula musim luruh jadi nampak ada pokok-pokok daunnya yang sudah bertukar dari warna hijau ke kemerahan.
Di sebelah bangunan yang ada mini museum ini ada juga mini taman bunga yang menarik perhatian. Tukang Kebun tertarik tengok pokok bunga ru ala-ala pokok bentuk Christmas yang mungkin dah lepas proses bunganya yang sedang membentuk biji acorn pula tergerak hati cantik juga kalau ini dikeringkan.
Pokok bunga mawar merah separa memanjat yang tumbuh di Kebun Bahagia Bersama ini amat mudah dibela dan cepat sahaja besar adalah diperkenalkan oleh Kak F dari Rawang ke Tukang Kebun. Bila rindu pengalaman melawat Bosnia and Herzegovina ini terubat rindu apabile melihat gugusan bunga mawar ini berbunga di laman. Syukur Alhamdulillah pokok bunga mawar ini pun dapat membiak dengan berjayanya di Taman Sis A di Kampung Sg Meriam (Klik Sini), Kedah juga dapat Tukang Kebun tumpang bahagia. Bulan Julai ni Kebun Bahagia Bersama buat promosi bekalkan pokok bunga mawar merah separa memanjat ini dan maklumat lanjut pokoknya boleh kita rujuk posting sebelum ini (Klik Sini).

Promosi Julai 2020:
10 keratan pokok bunga mawar merah separa memanjat RM5.00 .
Di depan Dobrun Monastery ini ada juga landasan keretapi yang sudah tidak digunakan. Seronok juga tengok kenderaan kereta yang dikeluarkan sebelum Tukang Kebun lahir masih banyak digunakan di sini.

Isnin, 13 Julai 2020

Salam ke Perlis

 Syukur Alhamdulillah selepas fasa yang membolehkan merentas negeri dibuka sebanyak 100 anak pokok daun salam dapat merentas negeri ke Perlis. Gambar di atas anak-anak pokok daun salam dari Kebun Bahagia Bersama baru dipindahkan ke dalam polibeg setelah dipisahkan berjauhan dengan bondanya. Setelah 2 minggu dipindahkan ke dalam polibeg hitam, anak-anak pokok daun salam kembali segar semula seperti gambar di bawah. Terima Kasih kepada Encik A dari Perlis yang mengambil pesanan beliau di Pasar Paya Jaras, Sungai Buloh.
Pokok daun salam atau bayleaf yang dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama jenis pokok tumbuh sendiri dari cambahan biji benih yang bukan dari pembiakan secara keratan. Kalau dari biji benih akarnya lebih lasak dan mudah bercambah-cambah. Lagipun bayleaf ini bukan kita nak tunggu buahnya tapi penggunaan daunnya jadi bila-bila boleh sahaja dituai. Tukang Kebun lebih gemar pokok dari biji benih sebab tak perlukan penjagaan yang banyak.

Bekalan pokok daun salam (bayleaf) ada sudah kembali bagi yang berminat:

1 Pokok Daun Salam (Bayleaf) RM10.00 .

Jika pesanan bilangan besar, kena inform in advance untuk persediaan. InsyaAllah kami akan cuba bekalkan.

Pucuk pokok salam juga boleh dihidangkan sebagai ulam seperti dengan nasi kerabu. Daun salam juga dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama.

100 gram Daun Salam (Bayleaf) RM3.00 .
1 kilogram Daun Salam (Bayleaf) RM30.00 .
100 gram Daun Kaduk RM3.00 .
100 gram Daun Pecah Beling RM3.00 .
100 gram Daun Puding Belacan RM3.00 .
100 gram Daun Nyirik/Kobu/Kolopis RM3.00 .

Jika nak pucuk buat ulam mohon inform ya sebab ada pelanggan Kebun Bahagia Bersama kekadang nak penggunaannya berbeza, ada nak daun matang , ada nak pucuk buat ulam.
Syukur Alhamdulillah masa kawalan pergerakan Covid-19 antara rezeki buah dapat dituai di Kebun Bahagia Bersama ialah buah naga yang berisi putih dan juga yang jenis buah naga berisi merah.

Keratan pokok buah naga merah atau putih juga ada dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama dan tips penjagaan boleh lihat di posting sebelum ini (CLICK SINI).

Bagi penanaman pokok buah naga disarankan menggunakan tanah jenis poros sebab pokok buah naga tak gemar jenis tanah yang airnya mudah bertakung.Kebun Bahagia Bersama juga membekalkan tanah bakar yang jenis tanah poros sesuai untuk penanaman pokok yang tidak suka banyak air.

~ 1 keratan pokok buah naga isi merah RM10.00 .
~ 1 keratan pokok buah naga isi putih RM10.00 .
~ 1 beg tanah bakar RM5.00 .


Sabtu (18/07/2020) dan Ahad (19/07/2020) boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor.

Servis Penghantaran di area Bukit Jelutong, Shah Alam pada hari Rabu hingga Jumaat (15/07/2020 ~ 17/07/2020) untuk pesanan lebih dari RM50.00 .

Pesanan boleh wassup contact Nizam : 019-293-1340 .

Ahad, 12 Julai 2020

Jantung Pisang Rebus Goreng Berlada Black Pepper

Syukur Alhamdulillah awal bulan ini di Kebun Kingfisher Big Boss banyak hasil dari pokok buah pisang nipah. Semasa menunggu tandan pisang buah nipah masak bolehlah kita nikmati jantung pisang buah nipah ni terdahulu. Antara kebiasaan masakan jantung pisang ialah masak gulai lemak. Posting kali ini Tukang Kebun share aksi-aksi tuai pokok pisang nipah seperti video di bawah ini:


Cabaran nak kasi tumbang potong pokok nipah di Kebun Kingfisher ialah arah nak kasi tumbang sebab ruang yang padat antara pokok-pokok yang ditanam ceroboh reserve tanah parit (guerilla gardening). Tambahan pula pokok pisang nipah ni batangnya besar dan tinggi. Kalau tanah subur lagilah besar batangnya mengalahkan pokok kelapa. Tukang Kebun memang mengelak tuai sendiri pokok pisang nipah, kena tunggu my pendekar balik rumah dululah ya. Antara lauk yang hidangan dari bahan jantung pisang yang digemari baru-baru ini adalah Jantung Pisang Rebus Goreng Berlada Black Pepper seperti perkongsian di video di bawah ini:

Jantung Pisang Rebus Goreng Berlada Black Peper

1 jantung pisang rebus (pisang abu/nipah/sabah) yang dicelur bersama garam.
Segenggam ikan bilis yang telah digoreng

Bahan Kisaran:
15 cili padi
2 atau 3 bawang merah
1 bawang bombay
1 sudu besar biji lada hitam

Perisa:
1 sudu besar kicap lemak manis
secubit garam


Semasa musim recovery Covid-19 ini Kebun Bahagia Bersama buka semula pesanan untuk sulur anak pokok pisang untuk dipos atau diambil sendiri. Ni stok asli ya bukan stok kultur tisu jadi ianya lebih cepat membesar menghasilkan buah berbanding kultur tisu. Kalau yang self-collect memang disediakan stok sedia ada yang sulur besarlah available di kebun lagi. Jika by pos kena tengok saiz kotak dahulu dan beratnya.

Jenis-jenis sulur anak pokok pisang yang ada minggu ini selagi stok masih ada:

Pokok pisang Tembaga/Raja Udang (RM20.00) (Link).
Pokok pisang Kadau (RM10.00) (Link).
Pokok pisang Nangka (RM10.00) (Link).
Pokok pisang Berangan (RM10.00)
Pokok pisang Mas batang merah (RM10.00) (Link).
Pokok pisang Bantan (RM8.00) (Link).
Pokok pisang bunga hiasan (RM7.00) (Link)

Sabtu (18/07/2020) dan Ahad (19/07/2020) boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor.

Servis Penghantaran di area Bukit Jelutong, Shah Alam pada hari Isnin hingga Jumaat (13/07/2020 ~ 17/07/2020) untuk pesanan lebih dari RM50.00 .

Pesanan boleh wassup contact Nizam : 019-293-1340 .

Sabtu, 11 Julai 2020

Cuba Pertama Kali Pajeri Kedondong


Syukur Alhamdulillah musim kawalan pergerakkan Covid-19 rezeki buah kedondong tak putus-putus pula di Teratak Kiulu Lodge.  Terpaksalah memikirkan selain dari nak preserve dengan cara jeruk boleh preserve macam mana pula. Dengan bantuan YouTube terjumpalah resepi pajeri kedondong terasa teruja nak cuba. Pajeri Kedondong ni pun boleh tahan lama jika disimpan dengan baik di dalam peti ais, jika dipanaskan semula pun makin sedap rasanya. Kekadang ada sahaja hari yang tak sempat nak masak, bolehlah keluarkan lauk lebihan yang ada standby dalam peti ais untuk dipanaskan.

Video di bawah ni kenangan percubaan Tukang Kebun pertama kali cuba buat pajeri kedondong:



Bila mood malas masak untuk makan tengahari dan rasa-rasa macam belah petang nak hujan, biasanya Tukang Kebun masak sup tulang je. Sup tulang kan dah sediakan bahan masuk-masukkan bahan aje lepas tu biarkan sehingga daging di tulang tu sudah empuk. Sementara nak tunggu daging empuk boleh buat kerja lain. Kebetulan sambil ambil buah kedondong ada ternampak pokok-pokok mulberry yang ada daun pucuk muda kita petiklah sekali. Dah sup tulang hampir nak siap, cuci daun pucuk mulberry dan masukkan ke dalam sup. 

Macam video di bawah ini sambil masak sup tulang, ronda-ronda kebun.



Jika ada berminat untuk tanam pokok mulberry, Kebun Bahagia Bersama ada bekalkan keratan segar buah mulberry merah dan buah mulberry putih. Jika nak masuk sup, pucuk daun buah mulberry putih lagi enak ya. Yang pucuk daun buah mulberry merah juga boleh buat masakan seperti video di atas.

7 keratan buah mulberry merah RM10.00 .
4 keratan buah mulberry putih RM15.00  .
6 biji buah kelapa tua RM10.00 (self-collect only) .
5 biji kukur buah kelapa tua (fresh baru diparut) RM10.00 (self-collect only) .
1 beg tanah bakar RM5.00 (self-collect only).

Ahad (12/07/2020), Sabtu (18/07/2020), Ahad (19/07/2020) boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor.

Penghantaran di area Bukit Jelutong, Shah Alam pada hari Isnin hingga Jumaat (13/07/2020 ~ 17/07/2020) untuk pesanan lebih dari RM50.00 .

Pesanan boleh wassup message (019-293-1340) .

Isnin, 6 Julai 2020

Pertemuan anak burung wak wak bila sedia roti tirai biru ke roti tirai hijau

Bulan Syawal lalu setiap minggu anak-anak buat permintaan roti tirai. 

Mula-mula cuba guna pewarna asli untuk roti tirai warna biru gunakan Bunga Telang.

ROTI TIRAI BIRU IN THE MAKING (LINK)
https://youtu.be/bS1_RreDSyc

Kemudian anak-anak nak challenge roti tirai warna lain pula.

Kita masak pula Roti tirai warna hijau gunakan bahan pewarna asli iaitu daun suji atau pandan serani. 

Bila kita gunakan pewarna asli dapat manfaat lebih juga dari ektrak bunga telang dan daun suji. 


Pokok Daun Suji mudah dijaga dan boleh dijadikan perhiasaan indoors dalam pasu atau kawasan kurang bercahaya kerana ia boleh hidup dengan bahagia di tempat tidak mendapat cahaya secara langsung yang banyak. 

Tips Penjagaan Pokok Daun Suji dan the making of roti tirai hijau boleh tonton video di bawah (LINK) 

https://youtu.be/3iofcy6I3T0

Kebun Bahagia Bersama ada bekalkan pokok daun suji/pandan serani untuk satu bekas pokok RM10.

Yang berminat boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh pada pukul 9.00pagi hari Ahad ini (info lanjut boleh wassup Contact Nizam 0192931340). 

Ada satu hari ingat nak buat roti tirai biru dan pesan kepada Rayyan untuk sediakan air extract Bunga telang. 

Sebab asyik bermain sampai air rebusan kering dan tak nak Tukang Kebun membebel dalam diam si Rayyan buat strategy sediakan air extract daun suji pula sebelum maknya perasan. Dah diajar cara nak buat dengan initiative sendiri Rayyan dan Abby pun pergi lah senyap-senyap kebun belakang ambil daun suji. Masa ambil berdekatan dengan kawasan pokok daun suji mereka berdua terserempak dengan anak burung hitam. Tak jumpa sarangnya lalu diangkut la anak burung hitam bersama daun suji masuk rumah. Dah selesai sedia air extract daun suji, seronok bergegas lah naik atas bilik tunjuk Tukang Kebun anak burung yang di bawa baliknya. Terkebil-kebil mata maknya tengok ni jenis burung apa ni macam anak ayam warna hitam je (pandai si Rayyan distract fokus maknya tak kena marah harimau).

Nak tahu anak burung apa boleh tonton video ini (LINK)

https://youtu.be/mU7LK5chJes

Siapa pernah makan jenis burung di atas dan di bawah ini? 

Selang sehari pula tetamu burung lain pula datang melawat dengan ketuk yang kuat di tingkap kaca(LINK) 

https://youtu.be/1QQPf6IwCY8


Tak lama lagi anak-anak pun sudah kembali pergi ke sekolah.