No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 15 November 2017

NightLife in Tabin

  Hujung bulan Jun 2017 kami menginap di Tabin WildLife Resort selama 3 hari 2 malam. Jadi setiap malam ada night walk. Nak kata walk pun takdelah sebab naik small open truck ikut jalan kelapa sawit setiap malam. Kemudian ada juga lah satu night walk dekat resort jalan kaki. Syukur Alhamdulillah ada rezeki juga terserempak dengan 2 ekor leapord cat atau kucing hutan. Yang pertama kali terserempak tak sempat ambil gambar sebab terkejut tiba-tiba dia keluar muncul sebelah truck. Leapord cat tu pun agak terkejut, dia reverse masuk semak balik. Yang gambar atas ambil dari zoom jauh ini memang macam territory dia main sini sebab guide selalu suluh cari dia ni. Ada juga macam nampak bayang musang juga celah pokok-pokok kelapa sawit. Kawasan berdekatan pokok kelapa sawit ini biasa banyak tikus sebab tu pelbagai jenis predator tikus pun gather di kawasan ladang kelapa sawit.
 Kebanyakkan gambar ini pun gambar yang adik Tukang Kebun ambillah sebab kamera dia lagi power. Tukang Kebun camera dah macam nazak bilalah dapat budget tukar baru. Antara sebab kurang mood nak update blog. Lagipun kawasan Tabin ini malam sejuk, anak-anak pun biasanya dah terbuai-buai lena, tangan ni penuh dengan anak-anak minta kena hug kesejukkan sambil duduk naik open truck. Elok pakai baju tebal sikit masa night walk. Walaupun pakai dah baju lengan panjang dan jacket masih lagi rasa sejuk. Makin gelap makin sejuk rasanya. Beberapa kali juga nampak beberapa spesis enggang sedang tidur atas pokok. Sebagai contoh Rhinoceros Hornbill di gambar atas. Waktu senja seronok juga tengok jenis red flying squirrel besar melompat macam terbang jauh dari satu tempat ke satu tempat. Boleh tu terbang macam jarak lebih 50 meter tengok. Besar jenis tupai ini sebab dari jauh pun nampak besar.
 Kawasan Tabin ini memang banyak habitat jenis burung-burung helang. Banyak sungguh agaknya sumber makanan mereka di sini. Burung belatuk juga ada nampak kelibatnya. Di Tabin ini memang macam syurga buat peminat burung, pelbagai jenis spesis burung ada. Burung enggang sahaja ada beberapa jenis spesis berlainan yang dapat dilihat terserempak dalam sehari. Burung Kingfisher pun ada beberapa jenis, termasuklah burung helang dan lain-lain. Biodiversity untuk satu keluarga burung amat tinggi. Kali ini lawatan di Tabin, Tukang Kebun sempat tengok 2 jenis ular, seekor sedang berenang dalam air yang lagi seekor duduk camaflouge atas pokok.
 Masa NightWalk di celah-celah daun kecil pokok yang renek kekadang terserempak jenis burung saiz kecil jadikan tempat berteduh. Begitu juga katak dan serangga-serangga yang lain.
 Rilek je Buffer Fish Owl ini bertenggek atas pokok tak gerak-gerak walaupun banyak mata-mata yang sibuk memerhatikannya.
 Pelbagai penghuni kecil yang dijumpai ketika berjalan kaki pada waktu malam di Tabin. Sentiasa bawa lampu suluh gelapnya sungguh.
 Yang nak pokok instant dah berbunga dan besar tinggi pokok susun kelapa ada stoknya. Jika ada balcony cerah nak tanam dalam pasu kasi semua passerby nampak pun cantik rasanya. Kalau tanam dalam pasu bila cuci beras/sayur/ikan boleh siram dekat bekas pokok. Pokok susun kelapa ini tak tamak air sangat jadi tak risaulah kalau 3 hari takde di rumah nak siram.

~ 1 bekas bunga susun kelapa single-petal RM7.00 (Self-Collect Sahaja)~

~ 1 bekas bunga susun kelapa multi-petal RM9.00 (Self-Collect Sahaja) ~

Next Available Self-Collect Day : 2nd/3rd December 2017.

Tiada ulasan: