No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.
Memaparkan catatan dengan label Aquaponic. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Aquaponic. Papar semua catatan

Selasa, 23 Februari 2016

Fish Poop Fertilizer

  Tumpang Bahagia melihat progress kebun Gardener William di Seri Kembangan. Nampaknya dah bertambah ruang untuk Gardener William berkebun, negotiate with Sister in-law yang lebih berminat dengan pokok hiasan. Dahulu Gardener William mulakan projek berkebun secara aquaponic di balcony garden. Nampaknya sekarang dapat meluaskan kebun di belakang rumah untuk menanam dan menternak edibles. Sebelum ini Gardener William ada berkongsi dengan kita konsep-konsep dan cara-cara untuk mulakan basic aquaponic yang boleh dibaca di posting sebelum ini (klik sini).

  Yang gambar No. 1 sebelah kiri di atas adalah 3 pokok-pokok bendi yang ditanam dalam botol minyak masak dikitar semula. Punyalah tinggikan pokok bendi Gardener William yang disiram setiap hari dengan air kotoran (fish poop) dari ikan-ikan keli di tong biru di bawahnya. Ada kitaran di situ di mana apabila kita cedok air yang bahagian banyak fish poop ke dalam tanah botol tersebut, tanah itu akan berkelakuan seperti filtering dan air lebihan akan masuk semula ke dalam tank ikan. Jadi tiada pembaziran pengaliran air lari ke mana-mana. Ada 5 ekor ikan keli dalam tank biru tersebut. Nanti ikan keli dah besar bolehlah makan ikan keli pula kan.

  Yang gambar No. 1 di sebelah kanan pula adalah pokok terung panjang tanam dalam pasu. Tank biru di bawah adalah percubaan Gardener William membela 2 ikan koi. Hasil terung bolehlah masih ada walaupun fish poop quantity kurang berbanding dengan percubaan bendi. Mungkin boleh campur ikan koi dengan ikan kaloi? Di Kebun Bahagia Bersama ada kolam berenang-renang ikan koi den kaloi Sabah. Bagus konsep ini sebab ruang yang digunakan adalah productive. Kita boleh dapat hasil tumbuhan dan daging serentak pada ruang yang sama. Sebab kiranya ruang yang dipakai adalah berlapis, bahagian atas untuk sumber makanan tumbuhan manakala di lapisan bahagian untuk sumber protein daging. Double happiness.
  Gambar No. 2 di atas ini pula adalah pokok terung yang mirip dengan jenis terung listada yang telah membuahkan hasil yang banyak setelah gardener William tunggu hampir setahun. Awal-awal banyak bunganya tapi tak melekat buah. Dah rasa nak buang je, bagi tempoh lagi sebulan, kemudian pokoknya tak putus-putus menghasilkan buah terung. Dapatlah makan kari ikan terung listada. Lepas ini moga gardener William dapat masak kari ikan kaloi dan terung dari hasil kebunnya. Dah macam cerita bawang merah dan bawang putih.
  Minggu lepas musim bunga hippeastrum yang warnanya memang sebijik macam isi keledek manis oren. Cuma asyik terlupa nak ambil gambar kembangnya waktu siang, jadi warna yang diambil pada waktu malam dengan flash tidak dapat menunjukkan warna sebenar bunga. Memang cantik warna orennya dan yang ini jenis kembang bunganya amat besar berbanding dengan yang jenis Amaryllis equestre (klik sini) atau Mrs. Garfield (klik sini).

  Mula-mula Tukang Kebun tak rancang nak beli pun bawang hippeastrum ini, cuma ingat nak beli rizom kantan yang dipesan oleh Big Boss. Tetapi makcik favourite husband di Tamu Tamparuli (related posting klik sini) yang biasanya berbaju pink minta ambil semua hasilnya yang belum terjual lagi. Tukang Kebun teragak-agak nak ambil sebab takut di kebun sendiri pun dah banyak ditanam. Sebab takde gambar jadi bila ditanya makcik baju pink kata warna oren macam keledek manis tu. Nasib juga Tukang Kebun borong semua memang warna ini masih belum di koleksi Tukang Kebun.

  Yang batch bulb crinum Tukang Kebun offer dulu (related posting klik sini) juga adalah dari kebun makcik baju pink tersebut. Tak sampai hati nak ditolak jadi borong jelah semua bibit tumbuhan yang belum terjual lagi. Jadi lepas beli hampir dah nak masuk 3 bulan, Tukang Kebun biarkan bawang hippeastrum tersebut air-dry di dry kitchen dalam keadaan samar malap dengan plastik terbuka. Sampai berapa kali juga Big Boss ingatkan masih ada benih terbiar dekat dry-kitchen dia. Jadi masa persiapaan balik Tahun Baru Cina, bila Tukang Kebun intai sekali dah ada bawang yang tumbuh tangkai bunga panjang seperti gambar No. 3 di atas. Apalagi terus bagi Big Boss untuk tanam sampailah ia kembang.

 Ya bawang hippeastrum ini tak perlu siram banyak sebenarnya lepas tanam dalam tanah biarkan sahaja ianya terdedah dekat panas, berikanlah kerja menyiram tu dekat mother nature. Hippeastrum ini sebenarnya suka ada season kering di mana bawangnya duduk tido dalam tanah, nanti musim hujan bangunlah ia semula. Jika sentiasa basah atau bawang yang digali keluar tidak dikeringkan betul, bawangnya akan mudah berkulat. Begitu juga jangan sekali direndam bawangnya lama-lama dalam air sebab tak sabar nak suruh ianya berbunga nanti mudah reput dan dijangkiti kulat. 

Ada limited jenis bawang hippeastrum ini untuk di offer.

~` 1 bawang hippeastrum bunga oren RM7.00 ~

Self-Collect Schedule This Week:

27th/28th February 2016 Saturday/Sunday Morning from 10:30AM~11:00AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie corridor highway).

Selasa, 10 November 2015

Sayur dan Daging Serentak

  Malam ini Tukang Kebun berkongsi lagi pameran konsep 'Container Gardening' idea dari warga Universiti Putra Malaysia untuk ekspo pertanian (related posting klik sini) mereka baru-baru ini. Dalam posting kali ini bukan sahaja bicara untuk berkebun: tumbuhan untuk bekalan dapur tetapi digandingkan bersama-sama besarkan haiwan untuk hasil daging. Gandingan ini juga menguntungkan kerana bahan buangan dari haiwan boleh dijadikan makanan untuk tumbuhan. Jadi tiada pembaziran di situ semuanya menguntungkan.
   
  Walaupun berkebun di balcony seperti terhad, don't limit yourself kerana tidak musykil lagi untuk mendapatkan bekalan daging sendiri seperti ikan dengan konsep yang cukup popular sekarang iaitu 'Aquaponic'. Gabungan Vertical Gardening dan Aquaponic menjadikan berkebun di balcony juga menjadi lebih seronok. Dengan rak yang bertingkat-tingkat menjadikan tumbuhan lebih mendapat cahaya dan di bahagian bawah sekali ikan berenang-renang. Sambil breakfast di balcony rasa tenang tengok ikan dan hijau di keliling.
   Bila tiba di sudut ini, keluar idea baru pula. Cantik sangkar burung ini tapi dalam sangkar juga masih dikatakan kategori burung ialah anak ayam kampung. Ada 3 ke 4 ekor anak ayam di dalam sangkar burung yang comel ini lebih kurang usia 1bulan. Terfikir pula jika ada ruang limited sudut balcony macam ini pun boleh bela ayam untuk hasil daging. Tambahan pula kalau tak diletak di lantai boleh digantung lebih menjimatkan ruang. Lagipun anak ayam kalau makan minum cukup tak bising. Kalau usia 4 bulan ke bawah biasanya belum berkokok lagi. Kalau jiran tanya cakap je lah bela anak burung. Tak tipu tau sebab memang ayam adalah jenis burung kan. Kalau dalam dunia comparative genetics biasanya sample yang digunakan untuk wakil dalam golongan burung/bird untuk dibandingkan dengan mammalia ataupun reptilia lain adalah ayam 'Gallus gallus'. Jika rajin almost everyday kemaskan sangkarnya tak bau busuk sangat pun, cuma nak kena keep clean je lah. Macam kita tiap hari kemas kandang kucing gitu.
  Budak-budak yang lalu semua seronok tengok tingkah laku ayam yang dah berusia sebulan dalam sangkar ini. Cuti sekolah pun tak lama lagi kan. Bolehlah buat projek bela anak ayam dengan anak-anak. By the time, nak masuk sekolah tahun depan bolehlah dah sembelih ala-ala spring chicken dah 2 bulan gitu. Makanan-makanan yang tak habis dari dapur boleh diberikan sebagai makanannya seperti nasi atau buah-buahan yang dah mula membusuk. 

  Kita tak cekap nak bela anak ayam pun tak pe sama-sama belajar dengan anak-anak. Tukang Kebun pun sama je dulu mana reti nak bela anak ayam. Sampai dah macam serial killer pun ada banyak anak-anak ayam dulu terkorban kerana kesilapan dan kecuaian Tukang Kebun. Yang mana gagal ambil sebagai pengajaran dan peringatan. Tukang Kebun pun baru tahun ini berjinak-jinak dalam dapatkan bekalan daging dari kebun sendiri. Moga tahun 2016 untuk gardeners lain bolehlah pasang azam selain dari hasil tumbuhan dapat juga merasa hasil daging burung atau seafood dari kebun sendiri juga. Hujung tahun ini banyak cuti adalah masa lagi nak research sebelum mula kick off projek baru tahun 2016 kan.
  Minggu ini Tukang Kebun ada nak let go 3~4 ekor anak ayam dah lebih umur 2 minggu untuk yang berminat. Very healthy chicks. Yang 2 ekor dalam gambar ini dah pandai sangat skydiving sampai terpijak-pijak chicks yang baru lahir beberapa hari terpaksa isolate mereka. Biasanya Tukang Kebun sekarang untuk mudah suka bela ikut batch yang dekat-dekat sekali banyak senang grouping duduk 1 sangkar ikut saiz dan usia. Tapi terutamanya yang 2 ekor ini macam tak dapat nak masuk dalam group mana-mana sebab lahir ada gap dari yang lain, jadi kalau ada yang berminat nak buat projek bela anak-anak ayam dengan anak-anak masa cuti sekolah ni, bolehlah timang anak-anak ayam ini. Rasanya yang 2 ekor paling besar dalam gambar ini macam ada darah baka jenis ayam gajah (lagi cepat besar). Bapa kemungkinan si Kaka atau si Prince.

~ Anak ayam kampung berusia 2 minggu lebih seekor RM5 ~
 Self-Collect minggu ini :

~ 11hb November 2015, Rabu malam antara pukul 8:00PM~8:30PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 14hb November 2015, Sabtu petang antara pukul 5:30PM~6:00PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 15hb November 2015, Ahad pagi antara pukul 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie Corridor Highway).

~ 15hb November 2015, Ahad petang antara pukul 5:00PM~5:30PM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.
  Antara tuaian hujung minggu lepas self-collect adalah seperti buah limau mixed dan buah katak puru.

~ 500 gram buah limau mixed RM3.
~ 5 biji buah katak puru RM2.
  Minggu lepas bekalan kelapa muda ada 2 jenis dari Kebun Bahagia Bersama iaitu kelapa gading dan kelapa jenis bentuk bola rugby.

~ 1 biji buah kelapa muda RM2.
~ 3 biji buah kelapa sudah dikukur RM5.

  Nampaknya ayam sudah warming up nak bertelur semula minggu ini. Itik masih moodnya baik juga untuk keluarkan telur. Isi buah jambu batu lebih baik bulan ini berbanding dengan bulan lepas. Buah kuning telor mungkin minggu depan dah habis musim. 

~ 1 kilogram buah kuning telor RM5.
~ 1 butir telur itik 70sen.
 Syukur Alhamdulillah buah ciku rezeki masih murah lagi. Buah ciku juga boleh dipos.

~ 1kilogram buah ciku RM4.
~ 1 sisir pisang nangka RM5.
~ 1 kilogram buah mempelam telur/pauh ringan RM5.
~ 1 ikat pucuk daun ubi kayu RM1.
~ 1 ikat pucuk gajus RM1.

  Seronoknya lah kalau ada rezeki nak ternak rusa atau lembu.
 Selamat menyambut Deepavali untuk yang meraikannya.

Sabtu, 21 Februari 2015

Akuarium dan Muzium Institut Penyelidikan Marin Borneo UMS

  Bulan March akan datang ini ada cuti pendek semester sekolah untuk mereka yang berpeluang nak cuti-cuti ke Sabah ataupun penduduk duduk di sekitar kawasan Kota Kinabalu yang tak dapat bergerak jauh or on a low budget bolehlah tukang kebun recommend bawa educational trip untuk anak-anak ke Akuarium dan Muzium Institut Penyelidikan Marin Borneo di bawah University Malaysia Sabah. Tempatnya tidaklah besar tapi banyak benda yang boleh dipelajari. Kalau ada masa terluang 1 jam lebih pun sempat nak ziarah di tempat ini yang tutup pada pukul 4 petang. Kaunter tiket dan pintu masuk tutup pukul 4 tepat. Jika sampai 3:45 petang pun masih sempat nak berlegar-legar di dalam asalkan pintu masuk tak tutup lagi. Kami pun berada di dalam sampai nak dekat pukul 5 petang. Tiket dewasa RM5. Bagus juga dapat menyumbang sedikit untuk penyelidikan-penyelidikan yang dijalankan di bawah faculty ini.

   Tuan Tanah yang introduce tempat ini suruh bawa cucu-cucuNya berjalan-jalan ke sini, nanti lepas office hours ambik dekat faculty dia. Rasanya antara tactic Tuan Tanah nak pancing balik minat tukang kebun dalam dunia research. Memang rasa tertarik juga sebab antara old dream teringin kecimpung dalam dunia marine biology. Tuan Tanah balik minggu ini bila kata ada rasa interest terus minta buat CV boleh recommend. Hohoho kontrak yang terikat sekarang pun tak terlangsai lagi, salah diri sendiri juga.
 Bila tempat exhibition pertama banyak display batu-batu karang yang pelbagai species. Tak sangka pula ada banyak jenis batu karang dan kedalaman yang berbeza juga menjadi habitat jenis yang berlainan. Satu pengetahuan yang baru, pengetahuan juga sikit-sikit input lama-lama menggunung juga ilmu itu.
 Dapat juga dilihat penyu yang comel dan pelbagai jenis tapak sulaiman.
  Ingatkan mula-mula tiada orang di dalam Mini Muzium ini, rupanya boleh tahan ramai juga orang. Walaupun tempatnya mini tak delah macam Aquaria di Kuala Lumpur tetapi banyak boleh belajar di sini. Tempat ini juga rasa macam ada healing spirit untuk membawa anak-anak yang dah lama duduk dalam hospital pulihkan semangat mereka bawa ke sini dari hospital berdekatan. Tempatnya tak luas jadi takdelah memenatkan, bolehlah bawa ambil angin kejap untuk pesakit ke tempat begini. Sesuai juga bagi mereka yang dah berumur uzur.
 Lupa pula dah nama jenis udang ini yang juga mencuit perasaan tengoknya.
 Untungnya udang ini kebunnya sangatlah indah dipenuhi pelbagai jenis hidupan yang juga berwarna-warni ibarat flora di atas darat menceriakan.
 Dalam gambar bawah ni..... Siapa boleh nampak di manakah udang tadi menyorok?  Test mata sekejap.
 Sebenarnya asyik juga tengok hidupan laut macam tumbuhan dalam under the sea garden ini pelbagai warna. Mereka yang tak dapat nak snorkeling atau diving masa Cuti-Cuti di Sabah ini bolehlah tengok secara live di Akuarium dan Muzium Institute Penyelidikan Marin Borneo, Universiti Malaysia Sabah.
 Jadi suka pula ambik gambar hidupan laut ni macam ambil gambar flora di atas darat.
Zoom in closer....
 Antara poster presentation yang menarik perhatian tukang kebun. Evolutionary history/biology adalah antara bidang yang tukang kebun gemari atau kalau nak cantik dalam CV minta kerja kira salah satu bidang tukang kebun specialized lah kononnya. Macam binatang seperti ikan paus dan ikan lumba-lumba yang adalah mamalia sebenarnya pada zaman dulu adalah asalnya dari binatang darat jenis 'canine'. Baru-baru ini juga timbul minat dalam bidang 'Echolocation' di mana binatang-binatang mamalia dalam laut ni boleh berkomunikasi menggunakan gelombang untuk berkomunikasi walaupun jarak antara mereka beratus-ratus kilometer tak perlu nak pakai internet macam kita.
  One of the star dalam mini aquarium dan muzium ini yang menarik perhatian permata-permata hati ialah ikan-ikan kerapu. Ikan-ikan kerapu ini bukanlah jenis ikan rare tapi sebab yang kami terpegun ialah ikan-ikan kerapu di sini sangat manja.
  Macam kucing pula rasa sebab ikan-ikan kerapu ini mengekor sahaja ke mana sudut kami pergi. Adik lelaki tukang kebun yang ikut sekali pun kata ini mesti manja sebab kena diving hand-feed kasi makan selalu. Betul manja betul ikan-ikan kerapu ini, tak susah nak posing ambil gambar tak lari ada je mengekor berdiri berdekatan. Hidupan laut di sini memang boleh rasa they are very well love and taken care of. Menghiburkan hati semua orang. Patutlah ikan-ikan ni dah saiz besar, tuannya pun mesti tak selera nak tangkap dah manja macam kucing.
 Macam itulah gaya si kerapu ni mengekor pelawat-pelawat di sini kalau boleh nak duduk dekat yang mungkin. Please do not climb like the kids from Kebun Bahagia Bersama. Seronok juga main dengan ikan kerapu ni ikut je kita keliling tank ni.
  Poster system akuaponik yang juga ada untuk tatapan kalian. Dah mula kemarau ni bolehlah mula projek akuaponik semula.
 Sekarang sedang musim bunga meriah Blue Twiilight di Kebun Bahagia Bersama yang nampak seperti sekumpulan hidupan laut berenang bersama-sama di dalam laut if tukang kebun let her imagination run wild.

Info Blue Twilight (klik sini).

~ Blue Twilight ~
1 pot RM7.00 .

  Mulai hari ini akan bermula memakai setem Terumbu Karang untuk penghantaran pesanan-pesanan biji benih melalui sampul biasa selagi setemnya masih ada ikut tema posting hari ini.

Ahad, 2 November 2014

William Simple Aquaponic Kit for the Beginners

  Minggu ini mendapat progress baru mengenai pertumbuhan "Alpine Strawberry" yang disemai dari biji benih di Lembah Klang oleh William (related posting klik sini) pun dah selamat berbuah banyak kali. Cuma tukang kebunnya selalu tak sempat merasa sebab diculik oleh makhluk lain dahulu. Jadi tukang kebun William pun pindahkan pokok-pokok alpine strawberry ke balcony garden-nya. Bagaimanapun cuaca tahun ni panas dan kemarau begitulah lama, lalu tukang kebun William fikir kaedah cara untuk menyelamatkan pokok-pokok alpine strawberry tersebut di kala dilanda kesibukkan. Lalu digabungkanlah 3 konsep di bawah ini untuk berkongsi dengan gardeners lain lebih-lebih lagi yang tiada tanah ataupun mempunyai balcony sahaja untuk berkebun (word by word from William).

AQUAPONICS SYSTEM, while growing plants at the top of fish tank, use fish poop as fertilizer to feed the plants.

WICKING GARDEN BED SYSTEM, which has water at the bottom of the garden bed with rock/in the middle sand mixed with soil or compost and top layer mulch. Water will evaporate up as it goes up the soil while keeping it moist and the water evaporate so slowly, you only add water once in a while.

BACK TO EDEN SYSTEM, where you use twigs/branches/green leaf/dried leaf to create jungle like, slow release fertilizer system and moisture evaporation control. Land topsoil is covered making soil stable with less erosion.

Untuk lebih senang faham lets go step by step:
AQUAPONIC SYSTEM

  Aquaponic system ini sangat bagus sebab dapat baja free dari bahan buangan dari ikan. Tambahan pula kita juga jimat air. Lebih-lebih lagi sekarang ni kalau kemarau banyak tempat kena catuan air. Kena outstation atau balik kampung pun tak risau. Yang lagi syok boleh bela ikan untuk kenyang isi perut. Jadi bukan sahaja dapat lauk dari pokok tapi ikan pun boleh buat lauk. 

  Menurut William kalau saiz botol seperti di atas yang ingin bela ikan untuk lauk ialah yang jenis dah besar sederhana/kecik dah boleh makan macam ikan sepat, talapia, ketutu, lampan, terbul. Kalau yang untuk ikan air tawar hiasan yang saiz kecik macam ikan puyu dan guppy pun boleh juga. Cuma nak kena hati-hati jangan bagi makanan terlampau banyak nanti air cepat keruh. Jangan lupa pula tebuk beberapa lubang dekat atas botol untuk oxygen.

 WICKING GARDEN BED SYSTEM

  Nak tarik airnya tersejat ke atas kita perlu buat sumbu dari jenis bahan kapas yang mudah serap air macam kain buruk, tuala buruk ataupun tali kasut. Sumbu tu sebelum kita isi tanah, tariklah dulu masuk botol yang akan menyambung botol atas dan botol bawah seperti dalam gambar. Sekiranya kita tak berminat nak bela ikan pun tidak mengapa konsep sama sahaja macam kita isi air dalam botol mineral letak sebelah tumbuhan. Tapi cara ini tukang kebun rasa ada meritnya juga, Terutamanya untuk gardeners di balcony gardener yang pancaran cahaya matahari limited. Jadi secara ini bekas tersebut akan lebih tinggi dan kita boleh susun pokok-pokok ikut keperluan cahaya supaya tidak terlindung macam sebagai bangku/tangga. Contohnya, pasu biasa diletak di depan balcony yang kemudiannya barisan kedua bolehlah letak atas botol seperti gambar di atas jadi tidak terlindung oleh pokok depan dan masih mendapat cahaya.

BACK TO THE EDEN SYSTEM

 Untuk kurangkan sejatan kita tutup permukaan tanah supaya tidak terdedah dengan daun hijau/kering, kulit telur, sabut kelapa dan lain-lain.

 Tukang kebun suka cadangan William mengenai aquaponic kit mudah ni untuk yang baru nak mula berjinak-jinak cukup simple dan tidak mengeluarkan sangat kos banyak kitar semula. Tambahan pula tukang kebun yang tak berapa mahir dengan gadjet ni macam nak kena pasang pump air ke filter air ke. Kalau setakat simple kit ni adalah keyakinan juga dan motivasi. Yang nak bela ikan tu boleh tebuk lubang senang nak kasi makan macm gambar di atas (anak panah biru).

 Cuti sekolah pun tak lama lagi jadi William Simple DIY Aquaponic Kit ini bolehlah dijadikan projek activity bersama anak-anak di rumah. Bolehlah kurangkan mereka tengok screen TV/tab/i-pad dan lain-lain. Tengok ikan berenang-renang pun boleh leka juga. Bukan anak-anak sahaja seronok berpeluang ke PET SHOP bersama parents pilih ikan. Parents yang terlebih seronok pula nanti hehehe....

  Salah satu cara yang bagus nak mendidik anak dari mana sumber makanan yang diperolehi. Janganlah ada nanti macam anak orang barat ingat kacang pea pops out from the freezer.

   William mengalu-alukan feedback dan idea untuk Simple Aquaponic Kit dan berharap lebih ramai mula berminat menghijaukan bumi ini lebih-lebih lagi yang ada balcony garden.