No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 2 Disember 2020

Chuonji Hakone Humor Found

Awal pagi pada hari kedua program Jalan Jalan Jepun 2019 selepas check out dari tempat penginapan iaitu Ryokan Masuya kami bergerak singgah ke Kuil Chuonji. Ryokan Masuya ke Kuil Chuonji sebenarnya amat dekat jalan kaki pun boleh, naik kereta dalam 5 minit sahaja. Memandangkan masih awal lagi dan kebanyakkan tempat pelancongan masih belum buka operasi lagi baik kita singgah tempat yang terbuka untuk orang awam seperti tempat beribadat macam kuil di Jepun. Seperti di Malaysia, tempat beribadat kan awal pagi lagi memang dah buka untuk orang awam datang. Di tempat letak kereta berbaris pokok bunga daffodil berbunga mekar menyambut tetamu. Jika berada di Jepun nak dekat mula musim bunga sakura jangan lupa juga menikmati musim bunga daffodil (Posting Berkaitan - Baca Klik Sini). Biasanya musim bunga daffodil datang dahulu disusuli dengan musim bunga sakura.
Biasanya sebelum tiba di Kuil mesti ada tempat tadahan air untuk basuh tangan kalau di Jepun. Di sini kita boleh perhati yang budaya Jepun memang dah ada penerapan kerap basuh tangan kerana sebelum mereka ke kuil tempat utama untuk menunaikan ibadat akan ada proses bersihkan diri dengan cuci tangan terlebih dahulu. Anak-anak mesti suka ambil kesempatan main air. Yang menarik perhatian Tukang Kebun ialah tempat keluar air ke dalam kolah ni bentuk ukiran batu kepala "kirin". Kirin ni kalau dalam kisah mitos Jepun salah satu binatang mitos yang bentuk badannya bergabung dengan beberapa binatang.

Terdapat banyak patung pelbagai expression wajahnya yang dikatakan berlatarbelakangkan kawan-kawan atau pengikut-pengikut Buddha. Semasa Tukang Kebun buat perancangan perjalanan di kawasan Hakone teringin nak pergi tempat-tempat yang kurang menjadi tumpuan pelancong antarabangsa tapi menarik. Kuil Chuonji ini salah satu tempat ramai recommend lawat semasa musim luruh kerana cantik dan terdapat banyak-banyak hiasan ukiran batu yang menarik blend cantik dengan kawasan ini nampak semulajadi.

Kami sekeluarga tiba di Kuil Chuonji ni memang awal pagi sebab nak cover banyak lawatan tempat lain kemudian. Semasa kami sampai, ada sami yang jaga kuil ini sedang pakai blower kemaskan daun-daun luruh di jalan. Gaya moden dah sami sekarang kan pakai baju sami dengan peralatan moden kemaskan kebun. Kalau siapa memang jenis otaku suka baca manga macam Tukang Kebun memang ni salah satu amalan biasa di Jepun untuk mereka yang duduk di tempat beribadat di kiul. Awal pagi salah satu rutin ialah mengemas laman kuil untuk nampak rapi. Selepas sami perasan kehadiran kami terus berhenti mengemas laman. Mungkin nak berikan ketenangan kepada kami sebab alat blower tu menghasilkan bunyi kuat.
Kelihatan di bahagian depan pintu masuk kuil ada dua jenis pokok cherry blossom yang warna putih bunganya dah mekar. Manakala jenis yang berwarna merah jambu baru mula nak mekar.
Memang banyak gaya menarik yang diukir oleh pengukir batu di sekitar kawasan kuil Chuonji sehinggakan anak-anak pun terhibur mengikut gayanya.
Ada juga bahagian yang dipenuhi dengan pokok buluh menjadikan ada kawasan nampak macam mini bamboo forest. Di hadapan hutan kecil buluh ini ada kuil kecil dibina untuk dewa air rasanya dengan di dalamnya ada patung naga.
Di bahagian bukit ini ada banyak patung-patung ukiran batu based on pengikut-pengikut Buddha yang membantu menyebarkan ajaran Buddha membuatkan pelancong-pelancong rasa terhibur. Ada juga kuil kecil khas untuk dewa musang (fox diety). Sambil-sambil ikut jalan denai ni bolehlah anggap macam senaman pagi.
Walaupun kami datang pada musim bunga banyak spot yang memang menarik untuk ambil gambar. Jika pada musim luruh pun Tukang Kebun pasti memang cantik di sini untuk mereka yang suka nature.
Tukang Kebun perhatikan walaupun awal musim bunga masih kelihatan penuh dengan jenis tumbuhan berlumut atau moss/lichen tutup tanah sudah kelihatan pucuk-pucuk bunga bebawang yang tersimpan dalam tanah sudah mula keluar menandakan musim bunga sudah tiba.
Menjadikan patung-patung tersebut macam hidup pula bila secara semulajadi ada lumut dan tumbuhan-tumbuhan yang baru bangun semula masa musim bunga berdekatan dengannya. Apatah lagi humor yang tersirat pada wajah ukiran batu tersebut membuatkan suasana macam harmoni. Seolah pengukir memberikan message bahawa life is all about humor atau look for humor in everyday life. Biasa kan kita dengar juga we need humor in our life for a quality lifestyle. Barulah hidup lebih bahagia. Ada juga mengatakan humor adalah life skill yang penting dan juga dapat mengelakkan masalah depressi. Tulis posting ni tengok balik gambar-gambar archives lama ni dapatlah ilham untuk counselling diri kalau terasa depression akibat berkurung masa Covid-19 ni tak boleh lalui lifestyle macam dahulu kan. Jadi try to find humor ini every little things.

"From there to here & here to there, funny things are everywhere." - Dr Seuss.
Lihat expression yang digambarkan di ukiran batu ini menjadikan over imagination - adakah waktu malam they become alive and so lively macam membawang dalam script animation. Terasa nak tahu siapa pengukir batu ni, he or she seems to be a very interesting person and with a beautiful heart. Suka sangat tengok bagaimana tumbuhan-tumbuhan yang tumbuh keliling ukiran patung batu ini nampak sangat harmoni, a piece of art. Ambil kesabaran dan masa yang lama juga nak buat laman kebun nampak sangat natural ini, a lot of hard work and pure love poured. Pokok-pokok cedar pun nampak macam muda juga, petanda tukang-tukang kebun yang buat kebun ini mula dari kanvas kosong, takes years jadi hasil sekarang. Belakang Kuil ni jalan dalam sikit ada tempat perkuburan orang tempatan yang tersusun rapi dan terjaga.
Siapa sangka masa di sini Tukang Kebun punya wish termakbul dengan adanya tiba-tiba terserempak sejenis pokok lily endemic Jepun yang hampir terpupus ini dikenali sebagai dogtooth violet. Tetapi dogtooth violet ini bukan adik beradik pokok violet tetapi pokok adik beradik lily (yuri). Jika di Jepun ianya dipanggil Katakuri. Bunga Katakuri ini seluruh bahagiannya boleh dibuat sumber makanan dan ianya sejenis bunga bawang perenniel. Dahulu bawangnya dijadikan sumber sebagai tepung kanji/starch macam tepung ubi. Tukang Kebun pun baru sedar yang kalau beli tepung kanji di Jepun kenapa dipanggil Katakuri, rupa-rupanya sebab ikut nama bunga ini yang antara sumber tepung kanji terawal dalam sejarah Jepun. Tetapi zaman sekarang kalau untuk komersial tak guna sangat dah katakuri sebagai tepung kanji kerana amat sukar sudah untuk didapati.
Bila ternampak je pokok bunga katakuri ini berbunga-bunga hati seperti dapat hadiah surprise istimewa dari yang menciptanya. Mula-mula masa Tukang Kebun buat research untuk lawatan dalam negeri Tochigi termasuk kawasan Nikko tu, Tukang Kebun terbaca risalah mengenai tempat tumpuan pelancong tempatan di suatu kawasan dalam negeri Tochigi yang hujung bulan March dan awal bulan April pokok bunga katakuri akan kembang banyak penuh di suatu kawasan luas nampak sangat indah. Tetapi kawasan ini macam kalau nak masukkan dalam planning jadi rugi masa kerana kena detour jauh dari tempat-tempat lain nak pergi. Jadi Tukang Kebun tak dapatlah masukkan dalam planning Jalan Jalan Jepun 2019 walhal musim bunganya ngam ngam juga dengan masa kami berada di situ. Tak sangkalah pula dengan mudah Tukang Kebun nampak pokok bunga hidup katakuri mekar di Kuil Chuonji ni. Syukur Alhamdulillah.

Jika ada kesempatan melawat kawasan negeri Tochigi hujung bulan March dan awal bulan April dan nak menikmati musim bunga lain dari bunga sakura boleh ambil peluang tengok pokok katakuri ya.
Ada 2 tempat dalam negeri Tochigi yang terkenal untuk menikmati musim pokok bunga katakuri:

(1) Manyo Nature Park katakuri-no-Sato (Manyo Shizen Koen Katakuri-no-Sato) di bandar Sano, Tochigi.

(2) Katakuri Mountain Park (Katakuri-yama Koen) di bandar Nakagawa, Tochigi.


10 ulasan:

NARDtheNERD berkata...

jepun cantik dan bersih.. :)

Atie Zieya berkata...

dekat japan , klu tempat tu boleh jalan kaki, baik jalan kaki kan sbb menarik, atie klu train 4 minits then jalan kaki 20mins.. atie choose utk jalan kaki... sbb Japan feels like home :( how i miss japan so much :(

nohas berkata...

tersenyum tengok patung2 tu...wahh, best..dapat jumpa species bunga yg rare mcm ni..

Azhafizah MN berkata...

Cantik bunga daffodil tu. Kuil mereka banyak di bina di bukit dan sedikit pendalaman. Teringin juga nak pergi kawasan yang berbukit yang macam hutan sikit ni. Kawasan tanah dia sangat bersih tanpa semak. Cantik juga pokok buluh ditanam jarang jarang macam tu. Tempat yang cantik dan menarik.

Nur berkata...

Rasa damai tengok gambar-gambar. Saya suka persekitaran macam tu, dekat bukit, hutan, banyak pokok dan bunga. Cantik betul Jepun. :)

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia NARDtheNERD,

Jepun belajar dari pengalaman lepas betapa penting nya tak cemar alam semula jadi.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Atie,

Lebih-lebih lagi jika dalam bandar lebih baik Jalan kaki sahaja kekadang lagi cepat sampai.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Nohas,

Syukur Alhamdulillah tertunai juga wish nak tengok bunga real tu kali ni.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Azhafizah,

Kawasan bukit terpinggir memang rasa tenang.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak iamaSlowRunner,

Nampak very harmonious kawasan nya untuk menari ketenangan.