No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.
Memaparkan catatan dengan label Mustard. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Mustard. Papar semua catatan

Rabu, 4 Jun 2014

Red Giant Mustard

 Antara jenis sayur daun yang kurang kena attack oleh serangga ialah Red Giant Mustard jadi sesuai untuk beginners yang baru nak berjinak-jinak cuba menanam sayur. Jadi bolehlah disiplin diri tanam secara organik tiada pakai racun. Selalunya tukang kebun syorkan kepada gardeners yang memang dah biasa berkebun juga tapi kebanyakkannya tumbuhan ornamental dan taman bunga sebab sayur ni nampak bila saiz giant nampak ornamental juga ( tak percaya?klik sini). Syukur Alhamdulillah tukang kebun dah berjaya meracun beberapa gardeners yang pada dahulunya ada bunga sahaja dalam taman, kini berminat juga tanam sayur untuk keluarga (ramai yang membuat repeat orders).

 Kalau suhu tak panas dan lebih sejuk warnanya akan menjadi lebih gelap ke arah maroon. Salah satu sayur yang menarik kerana warna kemerahan pada daunnya bertukar mengikut suhu persekitaran secara semula jadi. Biasanya ikut selera citarasa tukang kebun tuai bila dah saiz seperti gambar di atas. Kalau saiz giant nanti rasanya makin pahit nanti. Musim hujan tanam dalam full sun cepat tumbuh pokoknya. Kalau musim panas partial shade better. Ada perbezaan warna daunnya yang ketara bila tanam pada musim panas dan musim hujan. A fun vegetable untuk tanam bersama kanak-kanak sebab warnanya yang berubah mengikut suhu persekitaran dan boleh cepat tuai tidak mengira saiz. 

 Batch yang ini tukang kebun tanam bersebelahan Edamame Mannarihakuchou dan mereka nampak sesuai tumbuh bersama. Biasanya tukang kebun tabur sahaja biji benihnya. Yang rapat-rapat sangat nanti boleh tuai terus sahaja untuk dimakan. In demand fresh stock Red Giant Mustard seeds available again while stock last.
~ Red Giant Mustard ~
Anggaran 50 biji benih dalam 1 pek RM1.00.

Khamis, 18 Julai 2013

Julai RM1 1-pek Sayur Daun sesuai untuk container garden

 Bulan Julai ini penanaman sayur-sayur daun di Lembah Klang sangat sesuai ditanam dengan cuaca yang hampir setiap hari hujan tetapi belum tersangat lebat kira warming up nak masuk monsoon next month. Tiga jenis sayur daun yang berharga RM1 setiap satu pek bulan Julai ini, dengan anggaran lebih 50 biji benih se-pek adalah amat sesuai untuk container garden bagi mereka yang mempunyai ruangan berkebun yang terhad.
~ Red Giant Mustard  (klik untuk lawat laman sebelum ini)~
~ Tatsoi (klik untuk lawat laman sebelum ini) ~

~ Ada juga biji benih Arugula/Rocket (tukang kebun belum buat personnel khas posting untuk arugula) ~ 

Jumaat, 11 Januari 2013

Percambahan Sayur Sawi Red Giant

 Baru-baru ni tukang kebun Muscleman bantu kemaskan biji benih sayur mustard red giant untuk stok bulan ini punya setelah bulan lepas stoknya habis. Lepas kemas dan sorting biji benih mustard red giant tersebut, tukang kebun jatuhkan hampasnya dan yang reject ke pasu yang ada tanam pokok strawberry. Syukur alhamdulillah memberangsangkan percambahannya dan ada rezeki seperti kawan-kawan gardeners doakan. Tukang kebun selalu perhati bagi sayur daun yang warnanya special sikit atau terutamaya yang keungguan/maroonish, faktor cuaca akan menentukan nada cair atau pekat warna ungu/maroon tersebut. Pada mulanya anak pokok yang baru bercambah tersebut berwarna hijau. Tetapi setelah beberapa hari bertukar seperti warna di atas. Memandangkan cuaca dan musim di negeri dalam Malaysia ini berlainan, mungkin ada perbezaan warna daunnya walaupun di tanam serentak dalam satu Malaysia ini.


Stok makin terhad.

Biji benih Organik  Heirloom Red Giant Mustard~
$3.00 satu pek  dengan anggaran 50 biji benih.

Disebabkan masalah pos biasa yang dialami dalam bulan Disember 2012, postage pesanan benih bagi bulan January di bawah RM10 adalah flat RM2.
Tetapi bagi pesanan jumlah biji benih lebih RM10 akan dihantar dengan pos laju dan kos penghantaran flat RM5.

Ahad, 2 Disember 2012

Mustard Red Giant (Brassica Rapa)

 Pertama kali tukang kebun dapat biji benih Heirloom Jepun mustard red giant ini adalah dari ahli seedsavers Adelaide Hills& Plains yang aktif selalu bagi ceramah mengenai gardening bernama Harry. Harry sangat veteran dalam alam gardening banyak ilmu kami peroleh darinya tak pernah lokek berkongsi ilmunya. Kalau ada ahli baru yang lain bawa biji benih keluarga brassica atau sayur daun mesti Harry tanya dulu ada tak sayur species dalam keluarga ini berbunga bersama-sama. Untuk kumpul biji benih 'brassica' perlu berhati-hati untuk pastikan hanya sejenis sayur daun sahaja yang berbunga sejarak paling kurang 400m dengan sayur jenis yang lain untuk memastikan purity atau keaslian biji benih tersebut kerana sayur ini sangat mudah cross-pollinate dengan sayur daun yang lain. Pollinator seperti lebah perlu untuk memastikan bunga brassica dapat pollinate dengan betul supaya biji benih yang baik terhasil. Oleh itu, sebab lebah boleh terbang jauh hendak dipastikan tiada sayur berdaun/brassica yang hampir supaya tidak kena kahwin campur, nanti biji benih yang dihasilkan jadi sayur lain pula tidak pure. Mustard red giant ini boleh terkahwin campur dengan chinese mustard dan sayur-sayuran berjenis mustard lain jadi perlu berhati-hati untuk mendapatkan benih yang pure atau asli. Tukang kebun selalu liat sangat nak kumpul benih brassica atau cucurbit (timun, labu dan seangkatang dengannya) kecuali kalau stok persendirian sudah nak habis sebab leceh dan susah nak pastikan benih-benih tersebut adalah pure/asli.
 Gambar di atas adalah saiz yang amat sudah sesuai untuk dituai. Kalau tanam terlalu rapat yang bersaiz kecil baru ada 3-4 helai pun jangan dibuang boleh masukkan dalam sandwich atau nasi/mee goreng. Boleh juga dituai dengan memetik sayur yang di bahagian luar dan tidak perlu cabut keseluruhan pokok supaya daun yang baru akan tumbuh. Sayur Mustard ini mungkin digemari oleh mereka yang suka makan ulam-ulaman kerana rasanya yang 'hot & spicy'. Kalau dibiarkan makin besar dan tua lagi bertambah 'hot & spicy' rasanya. Boleh mencapai ketinggian 1 meter jika dibiarkan besar. Sayur ini kurang diserang oleh serangga perosak berbanding dengan sayur daun yang berwarna hijau apabila ditanam bersama-sama. Tukang kebun selalu perhatikan sayur daun yang tidak berwarna hijau lebih kurang diserang oleh serangga perosak berbanding dengan sayur daun berwarna hijau. Boleh campur dalam salad, stir-fry atau masak bagi mengurangkan rasa pedasnya itu. Sayur ini tumbuh dengan cepat (30-50 hari) dan sesuai sebagai 'inter-cropping' plant.


~Heirloom Jepun Mustard Red Giant~
Approximate 50seeds per-pack (RM1.00).