No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 29 Jun 2012

Benih Open-Pollinated Organik jenis ‘Red Hot Long Cayenne’ Cili

DSC01882

Buah cili pokok ‘Red Hot Long Cayenne’ ini average panjangnya 10cm. Bau buahnya harum. Level kepedasan- pedas untuk penggemar makanan pedas. Tangan saya 2 hari berdenyut-denyut kepedasan bila saya guna cili ini dalam masakan tanpa pakai sarung tangan dan seksa juga nak pasang contact lens berair mata.
Benih cili yang kami dapat offer kali ini adalah jenis ‘ Red Hot Long Cayenne’ dari generasi kedua yang kami kumpul dari benih yang dituai di kebun kami. Dari observation saya lihat benih generasi kedua jenis cili ini lebih produktif dan tahan dengan serangan penyakit atau serangga. Pokok-pokok cili jenis ini tidak dibelai langsung di kebun kami dan telah menempuhi cuaca yang extreme lebih 40 degree Celsius dan juga cuaca sejuk. Oleh itu, cili ini sudah biasa dengan perubahan cuaca yang mendadak dan masih gagah tumbuh di kebun kami semenjak generasi pertama. Pokok jenis cili ini sesuai tumbuh di pasu untuk pekebun yang tidak mempunyai kawasan yang banyak untuk berkebun atau balcony garden kerana pokok cili ini cuma ketinggian yang sederhana dan renek. Tetapi pokoknya sangat compact dan membentuk seperti payung atau canopy yang besar apabila cukup baja, cahaya dan air memberi buah cili yang merimbun. Ada pokok cili jenis ini yang kami tanam di tanah bukan dalam pasu dan canopynya lagi 3 kali ganda besar. Saya rasa di Malaysia, pokok cili ini mungkin tumbuh lagi tinggi dan rimbun memandangkan cuaca di Malaysia lebih digemari oleh pokok cili.
DSC01427

~Benih Segar Organik Open-Pollinated ‘Red Hot Long Cayenne’ Cili (anggaran 30 seeds satu pek)~


Sebarang kemusykilan, jangan segan bertanya.

10 ulasan:

Mama Pongkey berkata...

Saya! :-)

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey~ OK dah reserved tulis kat Excel sheet 555...hehehe.

GO GREEN berkata...

semestinya Lynn nak jugak!

TukangKebun berkata...

Lynnhelite~Ok reserved.

shafirul suffian berkata...

nak satu... boleh tak kumpul dulu, kot2 ada benih lain yang menarik lagi akan datang..

shafirul suffian berkata...

saya juga nak order matahari evening sun kalau masih ada..

TukangKebun berkata...

Shafirul Suffian~ Ok saya reservedkan dengan matahari evening sun. Boleh-boleh kumpul dulu.

Unknown berkata...

saya hendak order 10 pek 'red hot long chilli cayenne.Alamat saya:
lot 31,Teluk mahang,km 8,jalan Gambang,25150 Kuantan,Pahang Darulmakmur.Hantar no Acc ke Email saya sopiemohd@gmail.com

TukangKebun berkata...

Sopiemohd orchid species gallery~ Saya ada hantar email untuk membalas pertanyaan.

Unknown berkata...

masih ada lagi ka benih cili ni?