No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 29 Jun 2014

Rezeki Raikan Ramadhan

 Syukur Alhamdulillah bila tukang kebun ronda-ronda lone ranger petang tadi, banyak juga yang jarang-jarang dapat tuai dari kebun sendiri ada rezeki pada hari pertama bulan Ramadhan yang mulia ini. Sebagai contoh, dapatlah rasa kesegaran kemanisan buah nenas madu Sabah yang exclusive susah nak dapat ni walaupun di negeri tersebut. Bulan Ramadhan ataupun Syawal bila ada kelapangan masa berhajat juga tukang kebun nak besarkan sedikit kawasan kebun nenas mini Kebun Bahagia Bersama untuk keseronokkan makan hasil tanam dari tangan sendiri nanti.  Rezeki pemindahan anak-anak pokok nenas akan menjadi salah satu projek bila hujan mula bertandang lebih kerap nanti. Entah apalah yang buka puasa awal pada bulan Ramadhan pertama ini. Menyesal tukang kebun tak ambil semalam dengar kata hubby punya pasal.
 Sebelum buah naga isi putih ini juga menjadi dugaan kepada mahkluk lain nak berbuka puasa awal, maka terus tukang kebun tuai bila nanas madu sabah sebiji sudah kena enjoy. Ini pun hubby kata semalam belum lagi, tapi tukang kebun engkar hari ini ku tuai juga bila dia siesta petang biarkan diri ini meronda keseorangan di belakang. Bila intai isinya memang dah molek untuk dituai. Hajatnya nak simpan buah naga ini untuk big boss bila dia balik minggu depan. Tengoklah dulu simpan dalam peti ais sempat nak tunggu big boss or not.
 Pokok buah naga ini mudah bela sebab tak perlu takut jika tak dapat menyiramnya bila balik kampung nanti. Bila dah selesa lepas pindah rumah biasanya tak perlu sangat nak siram. Cuma nak pastikan dapat banyak cahaya matahari, seelok-eloknya full sun. Untuk gardeners yang kawasan kebunnya terang benderang bolehlah cuba tanam pokok buah naga. Syaratnya cuma 2, cahaya matahari yang banyak dan tanah yang saliran airnya baik. Tanah yang airnya tidak bertakung. Cuaca tahun ini di Lembah Klang, tukang kebun perhatikan amat menarik hati si pokok buah naga. Elok letak pokok buah naga dekat tembok rumah untuk self-defence dari penceroboh kasi susah nak ceroboh rumah kita. Dalam ready stok tukang kebun sekarang yang pokok buah naga dah ready nak dipindahkan ke rumah baru ada 2 pokok sekarang available. Kami ada 2 jenis yang isi putih dan isi merah, yang ni tukang kebun tak pasti yang mana satu jenisnya kira random.

~ Pokok Buah Naga (First come first serve) ~
1 pot RM15.00.
 Elok saja tukang kebun belek-belek buah naga ada pula rezeki jatuh dari pokok kuning telor. Sedap bila buahnya betul-betul masak ranum jatuh dari pokok, tinggal cuci sahaja. Nasib baik sempat ambil sebelum ayam mutiara datang menerpa. Buah kuning telor bila masak kulitnya yang kuning akan menjadi kurang glossy atau dah mula kusam warnanya. Tukang kebun dulu tak biasa makan buah ini, Syukur Alhamdulillah mula tahun ini dah pandai nak makan buah ini. Terima kasih tak disangka-sangka ramai juga yang meminati buah kuning telor dan kerap bertanyakan ada harvest atau tidak di Kebun Bahagia Bersama untuk repeat orders. 
 Pasar Online Canistel Kebun Bahagia Bersama masih tukang kebun hantar setiap minggu sekarang ikut giliran dan kuantiti tuaian yang dapat setiap minggu dari kebun. Harvest utama ialah buah canistel dan selingan yang lain itu tak dapat tukang kebun confirm on the spot sebab hasilnya berubah setiap minggu ikut giliran slot yang available. Yang berminat jika ikut giliran sekarang kebarangkalian penghantaran paling cepat ialah 14/21 Julai 2014. Info Pasar Online Canistel Kebun Bahagia Bersama (klik sini).
 Hari ini rezeki untuk basahkan tekak bila berbuka puasa ialah air kelapa gading. Kepada yang ingin mendapatkan stok kelapa tua untuk santan ada special promotion dalam bulan Ramadhan dari KBB RM10 untuk 25 biji kelapa tua (self-collect only) tanpa kulitnya dikupas ya.
 Syukur Alhamdulillah dari semalam, sehari 2 biji telur itik. Dah mula bertelur balik itik-itik telur di belakang. Kalau kumpul tiap-tiap hari minggu ini dapatlah buat lauk gulai telur itik untuk berbuka puasa minggu depan. Itik telur tukang kebun dah makin kurang, masa kemarau panjang banyak kena attack dengan predators di belakang kebun. Hajat nak dapatkan anak-anak itik yang baru belum sampai masa sesuai lagi sebab kesibukkan masa.

Selamat Berbuka Puasa dari Kebun Bahagia Bersama.



6 ulasan:

sud@is berkata...

Telur angsa ke tuu....besar..

suka suka berkata...

Gulai telur dengan belimbing buluh... sedap..

Tanpa Nama berkata...

Salam diana,
Eila nk order pokok naga buah putih yerk, kalau yg radom tu, bole kasi chance kat org lain dulu sbb eila da ade buah naga merah. Suka yg putih sbb masam2 manis :). Kalu xd stok, diana cambahkandulu utk eila, no worry. Eila bole tunggu punyaaa...-eila spg

TukangKebun berkata...

Telur Itik je tu Sudais. Dah lama tak bertelur agaknya kumpul tenaga dapat gred AA...hehehe...

Betul Kak Mar sedap gulai telur itik campur belimbing buloh. Pokoknya pun dah mula menghasilkan buah semula.

Salam Eila.
InsyaAllah akan diusaha-usahakan. Kalau yang putih rasanya masam manis dan isi firm . Yang purple manis tapi isinya lembik.

Tanpa Nama berkata...

wahh bestnyer

Tanpa Nama berkata...

nampak sedap