No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 19 Mac 2016

Bunga Asam Jawa

  Secara lazimnya apabila kita dengar perkataan asam jawa, apa yang terbayang di kepala adalah buahnya yang setelah masak rasa masam masam manis. Isi buah asam jawa adalah antara bahan yang kebiasaannya mesti ada dalam stok dapur orang yang rajin masak di tanahair kita ini. Lebih-lebih lagi jika duduk belah Selatan Semenanjung Malaysia, rasa kurang bahan nak masak asam pedas tanpa paste asam jawa. Bukan hanya asam keping yang berikan rasa mencukupi untuk asam pedas kan.

  Tetapi tahukah anda sebenarnya bunga dan daun asam jawa juga boleh dimakan/edible? Bukan kawan-kawan je tak tau, Tukang Kebun pun tak tahu sehingga buat bacaan mengenai manafaat bunga dan daun asam jawa hari ini. Tukang Kebun teruja nak mengetahui lebih lagi mengenai bunga asam jawa bila melihat bunganya yang berwarna kuning merah berbelang ini. Bukan Tukang kebun  sahaja tertarik dengan bunga-bunga asam jawa yang kembang mekar. Dalam pemerhatian beberapa tahun setiap kali musim bunga asam jawa pasti banyak anak-beranak lebah sibuk menghisap makanan dari bunga asam jawa. Ya memang bunga asam jawa salah satu bunga kegemaran penghisap madu.
  Ada sumber bacaan kata sedap bunga dan daun asam jawa. Boleh juga nak cuba buat kari bukan sahaja gunakan paste asam jawa dari isinya tetapi boleh gulaikan sekali daun dan bunganya ataupun sup campuran bunga dan daun asam jawa.

Kegunaan bunga asam jawa/ daun asam jawa secara tradisional:

~ ekstrak jus bunga asam jawa dapat membantu mengurangkan pendarahan dalaman (piles/hemorrhoids).

~ daun-daun asam jawa dilumat-lumatkan dan ditempel di bahagian yang mengalami sengal-sengal tulang untuk relief for arthiritis, bengkak atau terseliuh.

~ Air rebusan daun asam jawa dikatakan boleh meredakan demam kuning (jaundice) ataupun ulcer.

~ Teh dari daun asam jawa dapat meredakan demam malaria.
  Hari ini mahu buka minda yang sempit ini seketika, asyik teringat buah asam jawa sahaja ada pelbagai kegunaan khasiat. Tak terbuka pula hati selama ini nak manfaat bahagian-bahagian lain dari pokok asam jawa. Tukang kebun ingat nak pangkas-pangkas sedikit dahan pokok asam jawa yang merimbun Sabtu depan. Rasanya masih ada buahnya walaupun tidak banyak. Belum kesempatan nak check isinya bagaimana masih muda atau dah masak. Jika yang teringin dan jika ada rezeki buahnya isi okay lepas Tukang Kebun check kutip buah random masa pangkas dari dahan yang tinggi, boleh self-collect hari Ahad depan (27hb Mac 2016) atau dipos pada hari Isnin (28hb Mac 2016).

~ 500gram buah asam jawa RM5.00 .

Yang ingin dapatkan bekalan pokok asam jawa pun ada ready stock tapi self-collect sahaja. Sebab ready stock yang ada sekarang tinggi-tinggi, ada juga yang dah lebih 1 meter tingginya.

~ 1 pokok asam jawa RM25.00 .

  Setiap awal tahun memang tak pernah menghampakan pokok asam jawa ini musim buahnya lebat. Bulan lepas pun ada dearest husband pangkas beberapa dahannya dan agihkan buah-buah asam jawa yang muda kepada kawan-kawan yang suka makan. Unggas di kebun belakang pun mendapat banyak teduhan dari pokok asam jawa ini terutamanya musim panas dan kering seperti gambar di atas berada di bawah kanopi pokok asam jawa hari ini. Sebelah kanan gambar boleh nampak batang pokok asam jawa.

  Menarik perhatian jika anda adalah penternak untuk telur unggas ataupun menyimpan impian menjadi pembekal telur unggas apabila melihat article research di bawah ini. Ramai orang takut nak makan telur sebab kandungan kolestrol kan. Tetapi jika kita menjaga diet unggas-unggas penelur kita, buah asam jawa dalam diet campuran mereka dapat mengurangkan kandungan kolestrol dalam telur. Tambahan lagi dapat meningkatkan production telur yang dihasilkan oleh unggas juga.

  Syukur Alhamdulillah kadang-kadang kalau buah-buah asam jawa yang dah masak betul jika ada hujan atau angin kuat kekadang banyak jatuh bertimbun-timbun buahnya di tanah. Jadi kenyanglah unggas-unggas di belakang ada jamuan besar. Patutlah itik-itik pun rajin juga nak bertelur musim panas kering ini agaknya. Yang berminat boleh juga dapatkan free range duck eggs dari Kebun Bahagia Bersama pada pagi Ahad esok ataupun minggu depan. Kebun Bahagia Bersama duck eggs are from ducks that can freely roam in the kebun during the day and good foragers which eat assorted organic food everyday in their diet. Sampai rumpai pun dah makin berkurangan sejak bela itik ini save duit petrol cut cost potong rumput belakang kebun. Alas, those ducks are also notorious baby banana plants eater. Well you can't have everything looking perfect or goes your way, that is how life balance in the kebun.

~ 10 biji telur itik RM7.00 ~


  Dengan cuaca sekarang, rancak sungguh pokok-pokok belimbing buloh di kebun berbuah. Pokok belimbing buloh di gambar atas ini tak disiram pun tapi lebat dan besar buahnya kali ini. Boleh kelihatan pokok-pokok orkid Dancing Queen dan Pigeon Orkid yang bertenggek menghuni di bahagian bawah pokoknya. Sebelah kiri gambar kelihatan daun pokok kantan bunga putih.

  Yang berminat nak dapatkan bekalan buah belimbing segar juga available di Kebun Bahagia Bersama sekarang. Boleh self-collect pagi esok atau hujung minggu depan.

~ 500gram buah belimbing buloh RM3.00 ~

 Self-Collect Schedule:

~ 20th/25th/26th/27th March 2016 Sunday/Friday/Saturday Morning from 10:30AM~11:00AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (near Paya Jaras/Sungai Buloh exit from Guthrie Corridor Highway).


Tiada ulasan: