No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 2 Mac 2016

Tanah Arang

  Cuti panjang Tahun Baru Cina lalu, antara kerja yang dilakukan ialah menyemai atau pemindahan anak-anak pokok baru. Jadi kenalah sediakan bekas-bekas dengan isi tanah terlebih dahulu. Abby takut nak tunggu dalam rumah sorang-sorang, jadi insist nak tolong juga isi tanah. Mama dah habis isi semua bekas, Abby baru siap 1 bekas, mahu jugalah menolong. 
  
  Tukang Kebun lebih suka lagi kitar semula pet bottles dari pakai polibeg hitam sebenarnya. Antara salah satu sebab selain dari menjaga alam sekitar dengan kitar semula ialah, pet bottles lasak tahan lama jika berbanding dengan polibeg hitam jika lama-lama di tempat terik akan mudah reput serta terkoyak. Pet Bottles pula bukan sekali pakai, boleh digunakan banyak kali dan lebih lasak dari pasu-pasu plastik warna oren mahupun jenama B~~A. Jika pasu plastik pun terjemur lama, akan menjadi tidak kuat juga mudah retak. Turkey pergi pijak-pijak mau berkecai juga yang dah lama-lama terbiar jemur tu.

  Oleh itu sehingga hujung bulan March 2016 ini, untuk program kitar semula kami akan terima untuk setiap seorang maximum 50 dan minuman 10 pet bottles atau kotak minuman bekas Tetra Pak dengan syarat saiz bekas tersebut isipadunya adalah lebih dari 500ml. Yang ini dibuka untuk semasa hari kami buat self-collect dalam bulan March 2016 ini.

Jika kami terima 10 pet bottles/bekas Tetra Pak, maka secara automatik akan dapat potongan RM1.00.
20 pet bottles/bekas Tetra Pak dapat potongan RM2.00.
30 pet bottles/bekas Tetra Pak dapat potongan RM3.00.
40 pet bottles/bekas Tetra Pak dapat potongan RM4.00.
50 pet bottles/bekas Tetra Pak dapat potongan RM5.00 shopping di Kebun Bahagia Bersama.

Ataupun 50 pet bottles/bekas Tetra Pak boleh dapat 1 beg tanah bakar dari Kebun Bahagia Bersama.

Jika duduk di Adelaide dulu program kitar semula macam kotak minuman kalau pulangkan 1 kotak boleh dapat 10cent.
Kalau di Malaysia tengok material kena timbangkan.
  

  Rezeki air hujan yang kerap diperolehi dari tahun lepas hingga Tahun Baru Cina menyebabkan kerja membakar green waste besar sentiasa tergendala. Tambahan pula musim jerebu lepas juga menyebabkan juga kerja pembakaran dihentikan seketika hingga udara kembali pulih seperti biasa. Jerubu sudah tiada, musim hujan pula tiba. Maka bertimbun-timbunlah hasil pangkasan dan kutipan daun kering besar di kolam belakang. Walaupun tidak hujan, sebab timbunan dah tinggi di sebelah lapisan bawah masih dalam keadaan basah. Oleh itu, di sebelah atas sahaja terbakar yang di bahagian bawah api akan berhenti merebak masih lembap lagi. Lihatlah di gambar No.1 di atas timbunan green waste semasa minggu cuti panjang Tahun Baru Cina dah membukit tak terbakar sebab lembap.

  Beberapa hari di hujung February sudah cuaca mula ke arah panas dan kering, sehingga dearest husband buat projek membakar cepat sahaja hampir terbakar semua green waste. Sebagai contoh gambar No.2 dan No. 3 di atas. Sehinggakan api marak besar pokok-pokok keliling pun turut dijilat api. Banyak kayu-kayu arang dalam serpihan ini boleh dikutip kelak, boleh buat tempat letak orkid ataupun manalah tahu nak barbecue atau merendang ke bulan puasa nanti. Serpihan kayu-kayu arang ini juga elok dicampurkan dalam tanah kerana akan memberikan tanaman menjadi subur dan memastikan keadaan tanah lembap tidak mudah hilang air.


   Dalam beberapa bulan di Kebun Bahagia Bersama sekarang hampir kesemua semaian anak-anak pokok Kebun Bahagia Bersama sebenarnya menggunakan hasil tanah bakar di kawasan ini. Jika yang curious sambil order pesanan anak pokok dari Kebun Bahagia Bersama; apa dia maksud kami dengan tanah bakar KBB bolehlah rasa check texture tanah berwarna hitam tersebut. Kadangkala minta maaflah kalau kami terkirim cacing sekali ya. Jika kita tak menggunakan baja synthetic, cacing dan micro-organisms suka huni dalam tanah bakar ini. Lebih banyak cacing maknanya tanahnya subur dan sesuai untuk manjadi medium tanaman. Banyak zat yang diperlukan oleh tumbuhan ada di situ.

  Musim kemarau ini campuran tanah bakar yang ada serpihan arang-arang memang bagus. Tukang Kebun selalu perasan masa musim kemarau walaupun tanah bakar ini loose soil tak mampat ianya tak cepat kering. Kalau tanah merah biasanya ruang kecik dan bila musim kering mudah tanahnya keras dan kering. Cacing pun sukar hidup dalam tanah yang rongganya sempit susah nak gerak dan nafaskan. Masa awal-awal Tukang Kebun pun takut sebenarnya yang tanah bakar ini seakan poros tanahnya macam tanah pasir. Takut hilangnya air cepat. Tapi bila dipegang tanahnya kekadang boleh terasa ada moist air lagi dalam bekas semaian menggunakan tanah bakar ini. Bonus bagi kami yang mengirim tumbuhan-tumbuhan melalui pos yang jenis tanah bakar ini tak mudah nak kering untuk menghadapi perjalanan beberapa hari ke tuan barunya.

Setelah satu malam Tukang Kebun sambil menunggu anak-anak selesai makan malam menonton documentary episode Begin Japanology 'Charcoal', barulah Tukang Kebun sedar property penting apa dalam campuran Tanah Bakar tersebut yang membuatkan tanah bakar dari Kebun Bahagia Bersama tak cepat hilang air. Rupa-rupanya bahan arang lah yang membantu kekalkan moisture tanah dengan secara baik iaitu tidak lemaskan tumbuhan juga.

Marilah tonton video di bawah ini dan sebagai gardeners kita akan sedar betapa gunanya kayu arang dalam gardening dan juga lain-lain.


Antara kegunaan kayu arang yang disimpulkan dalam video atas:

Minit 6:00 > Kenapa bakar ayam pakai kayu arang lebih lazat dan juicy.

Minit 21:40 > Kayu arang ada property mengekalkan kelembapan (moisture absorbing property). Bukan hanya menyerap moisture, tetapi apabila musim kering melepaskan semula moisture.

Minit 22:22 > Mengekalkan kesegaran buah-buahan dalam peti ais, absorb ethylene gas dari buah yang masak memanjangkan kesegaran buah supaya tidak cepat busuk.

Minit 22:30> Campuran serbuk arang dengan tanah akan mengekalkan kelembapan tanah dan menyuburkan tanaman.

Minit 23:00> Letak arang bersama nasi yang sedang tanak akan menjadikan butiran nasi lebih fluffy.

Minit 23:30> Wood vinegar dari sulingan pembakaran kayu arang dapat dijadikan pest repellent dan preservative.

  Syukur Alhamdulillah sambil tunggu dan suap anak-anak makan dapat jugalah ilmu baru dan terjawab soalan yang selalu ada dalam kepala ini. Syukur Alhamdulillah resources ini ada di kebun sendiri jika kita berani mencuba-cuba dan berexperiment. Bukan sahaja sumber tanah bakar sahaja kami gunakan, bila kemas kandang ayam dengan tahi ayam/itik campur jugalah dekat tanah bakar nak kasi subur lagi serta tambah element nitrogen.

  Nampaknya lepas ini semangat lebih bila pruning pokok-pokok dalam Kebun Bahagia Bersama. Semangat jugalah nak kemaskan daun-daun pelepah kering kebun. Sebagai contoh kadangkala bahan bakar juga adalah pelepah-pelepah kelapa seperti gambar di atas. Tempurung kelapa memang ambil masa lama nak reput dan terbakar. Banyak dah jadi macam arang je terkumpul dekat tempat bakar ni. Kalau rajin lain kali boleh campur patah-patahkan kayu arang yang besar campur dalam bekas yang besar dengan tanah. Kalau tanah bakar di Kebun Bahagia Bersama sudah naturally mixed untuk gardening dalam musim kemarau ini.
  Tumbuhan berubi seperti ubi bemban memang sukakan tanah bakar ini, ubi bemban yang Tukang Kebun tanam dalam bekas gunakan tanah bakar biasanya hasil lumayan (related posting klik sini). Jenis sayuran bayam pun sukakan medium tanah bakar macam gambar terakhir background di atas banyak bayam bermaharajalela tumbuh sendiri. Sebab tu Tukang Kebun phobia tanam bayam sekarang.

~ 1 beg tanah bakar Kebun Bahagia Bersama RM5 ~

6 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Kakak gunakan arang dan pecahan batu bata untuk pokok-pokok orkid kakak. Tapi bezanya arang kakak beli di kedai bukan hasil membakar macam Dee buat. Kalau ada peluang macam itu memang bahagialah:)

norhidana berkata...

besarnya kawasan umah akak...
yelah kan kalau msk apa2 ngn kayu arang tuh kan rasa lain...
pastu tanah bakar tuh menyuburkan pokok2 kalau tnm guna dia...

kt kg mak suke bakar daun2 pastu tanah bakar tuh jd mcm baja...

Norish.NN berkata...

AsSalam Sis..
Sy mmg dh lama kumpul brg recycle lg plak nt dh start Pengasingan Sisa Pejal. Kalo dkt mmg dh hntr botol recycle utk Sis :-)

Unknown berkata...

Salam Diana,

1 beg tanah bakar tu brp kg?

Julie22 berkata...

Assalamualaikum Kak Diana,
bestnya Sistem recycle kat adele tu, tanah bakar memang best guna utk gardening, subur...terima kasih banyak2 utk info berkenaan dgn tanah bakar ni kak, kalo dekat memang dh Julie beli tanah bakar kakak..

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Zakie.

Memang rasa puas hati bila ada sumber sendiri boleh buat Kak Zakie.

Salam Bahagia Dana,

Ya kan teringit kalau dulu-dulu gotong-royong bukan pakai gas rasa pun lain.Sebab tu dulu lebih rajin orang bandar balik kampung join kenduri sedap masakan guna kayu arang.

Salam Bahagia Sis Norish.

Ya sekarang dah mula kena asingkan sisa pepejal kan.
Denda tak buat pun mahal nanti kena.

Salam Bahagia Bib.

Ada paling kurang 10kilogram 1 beg tanah bakar.

Waalaikumsalam Julie.

Ya dekat manufactured food mana boleh recycle bekasnya ada tulis di situ berapa pulangan semula jika dihantar ke tempat kitar semula.
Salah satu sebab orang bernomad sambil bakar tanah dulu sebelum menanam.
Sekarang tak bolehlah nanti jerebu pula kalau pindah-pindah macam nomad.