No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 16 November 2017

Kids Snorkeling Pulau Kapalai

  Selepas dari daratan besar Semporna kami ke Pulau Mabul sampai dalam masa tengahari (related posting klik sini). Lepas makan tengahari bermula aktiviti snorkeling yang pertama. Tempat untuk aktiviti snorkeling yang pertama ialah di kawasan Pulau Kapalai yang berdekatan dengan Pulau Mabul.
 Untuk Ilhan yang berumur sepuluh tahun ini bukan pengalamannya yang pertama snorkerling. Thanks to my sisters pernah bawa si Ilhan pergi Snorkeling sama-sama di Tunku Abdul Rahman National Park berikan keyakinan si Ilhan suka snorkerling. Walaupun Ilhan belum belajar berenang secara formal tapi Ilhan dah boleh terapung menggunakan life jacket sambil berenang. Tak sabar-sabar si Ilhan nak turun ke laut ikut makcik-makciknya.  Dah tak tengok belakang pun, parents yang masih sibuk uruskan adik-adik nak masuk ke dalam laut.
               
 Yang perlukan persediaan mental dan emosi kali ini ialah adik-adik Ilhan si Rayyan 8 tahun dan si Abby yang 4.5 tahun untuk masuk ke dalam air laut yang masih gelap untuk jinakkan snorkeling. Biasanya suka main di persisiran pantai si kecil dua ni. Untuk keselamatan pelancong snorkeling yang lain, bot ada tempat had tertentu boleh berhentikan pelancong untuk turun sementara mereka tunggu. Ada juga bawa pelampung bulat dan jacket pelampung untuk Rayyan dan Abby, tapi belum lagi papa Abby prepare tiup angin ke dalamnya. Mama Abby pun dah lama tak snorkeling jadi seperti si Ilhan tak sabar-sabar jugalah nak masuk dalam air laut tu. Syukur Alhamdulillah ramai yang dapat bantu turunkan dua anak-anak ini dalam laut yang masih gelap dalam. Adik perempuan Tukang Kebun yang bongsu juga patah balik datang membantu sebab yang adik lagi satu boleh tengokkan si Ilhan. Sebab ada lagi satu keluarga dari negara China yang ada kanak-kanak, maka tinggal spare satu pelampung dari bot bahagi bersama kami. Nasib baiklah si Rayyan dan si Abby ni kurus jadi mereka boleh sumbat dalam satu pelampung. Papa Abby kena tinggal dalam bot dulu masih sibuk baru nak urus barang-barang anak dia, nak betulkan masklah baru terhegeh-hegeh. Ada remaja guide seorang juga yang jaga sisi pelampung sebelah sementara Tukang Kebun tarik mereka berdua ke tempat yang lebih cetek bila dah malas nak tunggu papa Abby masih atas bot.
 Beginilah keadaan awal rupanya, adik beradik ni membelakangi antara satu sama lain. Pegang rapat dengan pelampung. Sempat jugalah mereka nampak seekor penyu sedang berenang-renang sementara kami bergerak berenang ke tempat yang cetek. Di kaki anak-anak ni pun ikan dok pusing-pusing berenang. Cuma lain kali kena belikan mask yang proper, beli yang kat supermarket nampak je comel segala tapi tak praktikal. Untuk kanak-kanak lebih baik bawa sendiri, sebab kebiasaannya tiada saiz yang sesuai nak dipinjam. Macam Ilhan dia mudah sikit sebab cepat tinggi, saiz tapak kaki pun dah sama dengan Tukang Kebun. Bolehlah pakai mask dan flipper orang dewasa.
 Lepas Papa Abby dah turun ke laut, giliran papa Abby pula jaga si Rayyan dan Abby dengan ditemani guide remaja kami. Kalau mask yang dibeli elok padan dengan si Rayyan dan Abby ni pasti lebih seronok untuk mereka. Itu je lah kekurangan pengalaman percubaan pertama aktiviti snorkeling si Rayyan dan si Abby. Tapi mereka berdua sporting juga ikut je lah terapung kena tarik sambil kedua ibubapa menikmati pemandangan dasar laut. Takde buat perangai merengek-rengek, Syukur Alhamdulillah mereka yakin yang mereka selamat dijaga.  Kalau ikutkan hati nak juga pergi diving sebab alang-alang dah dekat pun dengan Pulau Sipadan tetapi takde siapa pula nak babysitting anak-anak ni. Sementara menunggu mereka besar boleh juga sertai aktiviti diving sama kita kasi mereka biasakan dengan snorkeling dulu. Elok jugalah pengalaman ini mereka tak panik walaupun berada di laut dalam. Cuma nanti bila Ilhan dah belajar berenang secara formal bolehlah masukkan dia untuk ambil lesen diving. Jika ada rezeki boleh si Ilhan ikut teman makcik-makciknya yang rajin pergi diving.
 Abby dan Rayyan dah dalam jagaan papa mereka bolehlah Tukang Kebun enjoy bebas snorkeling dengan Ilhan dan Sumandak. Terima kasih kepada adik Tukang Kebun ada kamera waterproof bolehlah kami rakamkan memori ini sambil snorkeling. 
 Semakin dekat dengan resort semakin cetek airnya dan visibility untuk lihat hidupan dasar laut lebih terang. 
 Nak kata resort Pulau Kapalai ini atas pulau tidak juga. Cuma kawasan air di sini cetek jadi boleh buat pembinaan resort di atas laut. Jika ada budget lebih, mungkin lebih seronok menginap di Pulau Kapalai ini berbanding Pulau Mabul. Perairan berdekatan Semporna ini memang rata-rata ada kawasan yang airnya cetek disebabkan itu tiada bot-bot besar yang dapat lalu.
 Seronok juga kalau kita dapat duduk di atas resort ini di bawah air lautnya ada pelbagai jenis hidupan. Bila-bila je boleh pergi snorkeling atau main air.
 Bilalah ada rezeki lagi nak bercuti di Pulau. Setakat ini belum lagi ada rancangan. Ada teman-teman lain yang akan bercuti ke Pulau hujung tahun ini? 
 Sekarang ada stock biji benih bunga campur-campur French Marigold dalam original packaging ya.

~ 1 pek anggaran 3ml (lebih 50 biji benih) RM18.00 ~


3 ulasan:

ct aju berkata...

wahhh...cantiknya...best dapat berenang anak2...teringin nak pegi tgk keindahan pantai laut sana...

Normala Saad berkata...

Cantiknya laut dia Diana....Puas hati tengok air menghijau...

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia CT AJU,

Marilah Cuti Cuti Malaysia ke Sabah ni bersama-sama anak.
Kat Sabah ni menghadap sekurang-kurangnya 3 laut : Laut China Selatan, Laut Sulu dan Laut Celebnesis. Semuanya ada keunikan tersendiri.

Salam Bahagia Kak Mala,

Puas hati gaklah mandi laut hari tu.
Sekarang dah mula teringin balik nak mandi laut tapi hujung tahun ini biasa tak berapa syok kerana cuaca tak sesuai.
Kena tunggu tahun depan.