No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 17 April 2018

Seri Mengasih Spectacular Heroes Run 2018

 Buat pertama kalinya si Rayyan dan si Abby cuba fun run dengan menyertai Seri Mengasih Spectacular Heroes Run 2018 yang bermula di Maktab Nasional, Taman Kingfisher Kota Kinabalu pada 8hb April 2018. Rayyan dan Abby sertai 3km fun run dengan ditemani oleh Papa. Manakala, Ilhan sertai marathon 10km sorang-sorang lari. Tukang Kebun jadi Tukang Sorak dan jurugambar sahaja kali ni hehehe...
 Yang kelakarnya kami sampai terlewat sedikit, sebab acara bermula pada pukul 6 pagi. Tetapi sudah terbangun pukul 4 pagi siap Tukang Kebun dah masukkan jagung pulut dalam steamer naik balik guling atas katil ingat nak lipat-lipat baju sambil-sambil terus terlelap. Itupun nasib baik kami dapat kertas boleh parking masuk dalam lebih dekat sebab ada ramai anak-anak sertai. Rumah Big Boss ke Maktab Nasional ni pun bukan jauh tak sampai 3km pun banding dengan fun run yang jaraknya 3km.
 Peserta yang berlari 10km berkumpul dan berlepas dahulu. Masa Ilhan bergegas ke tempat start sambil makan jagung , dah mula lari peserta 10km. Rasanya peserta yang di hadapan ada dah sampai nak dekat 1 km berlari dah tu masa Ilhan mula. Ramai juga peserta-peserta larian 10km yang mula lambat seperti Ilhan. Sambil tunggu pelari 10km semua dah lepas dari larian sama kongsi dengan 3km barulah acara fun run 3 km pula bermula. Sempatlah ambil gambar selfie dengan peserta fun run superhero spiderman.
 Semuanya sporting belaka. Meriah tidak kira usia semuanya berikan sokongan padu untuk charity fun run ini. Anak-anak yang kurang upaya juga ditemani penjaga, ada yang berlari dengan anak bersama stroller atau mendukung anak-anak. Abby memang dah dipesan banyak kali jangan minta dukung dengan papa, lain kali mama tak kasi masuk fun run lagi. Papa tukang bawa air sahaja.
 Yang menyertai fun run 3km, tshirt tahun 2018 ini berwarna ungu. Manakala yang marathon 10km berwarna hijau muda. Syukur Alhamdulillah tahun 2018 ini kami berpeluang menyertai charity fun run ini, tahun lepas terlepas. Lagipun nak ke sini jalan kaki dari rumah Big Boss pun dekat. Boleh juga pakai costume super heroes untuk berlari fun run ini.
 Cepat jugalah sampai team Papa, Abby dan Rayyan ni dalam setengah jam. Merah-merah pipi Abby. Pandai pula Abby ni bagi komen, ramai kata Abby comel mama mungkin sebab pipi Abby merah berlari kut hahaha....Ada jugalah transformers menunggu peserta-peserta yang sampai awal dahulu. Laju jugalah spiderman sampai di penamat.
 Akhirnya sampai jugalah team papa, Abby dan Rayyan dalam setengah jam. Cuma Mama agak risau dengan abang Ilhan sahaja sebab Ilhan baru hari sebelumnya tamatkan BADI Ultra Trail Challenge 12 km (related posting klik sini). Kiranya masa lari fun run ini, Ilhan lari back to back. Berderet hari lari. Mula-mulanya memang ingatkan Ilhan tak sertai yang ultra trail sebab tak cukup umur, jadi Tukang Kebun masukkan Ilhan dalam 10km larian. Tukang Kebun memang tak masuk fun run ni sebab takut kaki lenguh sebab Sabtu dah buat Ultra trail marathon. 
 Berdebar-debar jugalah menunggu bila Ilhan nak sampai ni ke penamat. Bila tanya masih larat ke Ilhan nak lari 10km marathon lagi. Ilhan kata dia tak rasa lenguh kaki.Sudah dipesan jangan paksa sangat kalau tak larat berhenti jalan sahaja tak perlu lari. Akhirnya sampai juga dalam 1 jam setengah. Kalau bukan sebab back-to-back mungkin dalam sejam dah sampai. Katanya ada tempat dia berhenti berjalan sebab kaki sakit. Kasut larian pun silap tak bersesuaian pakai yang Ilhan punya sebab yang dipakai untuk ultra-trail jadi tapak tebal dan tak sekata. Patutnya pinjam kasut Tukang Kebun sahaja sebab kaki dah sama saiz dah kami ni. Gara-gara terbangun lambat, kelam-kabut keluar rumah.
 Syukur Alhamdulillah kuat juga kaki Ilhan ni dapat lari back-to-back. Mama pun tak lari back-to-back rehat kaki je tunggu di penamat. Tapi kali ini kakinya tak lenguh semacam masa pertama kali sertai Ultra-Trail. Nak kena maintain juga ni sekurangnya join run sebulan sekali tahun ni konon-kononnya untuk tahun 2018 ini.
 Syukur Alhamdulillah Rayyan pun boleh sahaja lari jarak 3km pun tanpa masalah kesihatan. Lain kali Rayyan kata dia nak cuba lari 4km pula, tambah jarak 1km. Papa Rayyan pun kata dia perhatikan Rayyan tiada masalah lari fun run 3km. Walaupun Rayyan dari dalam perut Mama lagi sudah detect ada masalah congenital heart defects yang diberikan nama 'Tetralogy of Fallot'. Sudah 3 kali menjalani pembedahan jantung. Bila dah besar lagi, kemungkinan perlu pembedahan lagi sekali.
 Event Seri Mengasih Spectacular Heroes Run 2018 mendapat banyak sokongan dan tajaan. Minuman air untuk peserta-peserta juga ditaja oleh 4 syarikat ada Indocafe, Vico, Revita dan McDonald. Meriah acara Seri Mengasih Spectacular Heroes Run ini ada acara senaman aerobik dan hadiah cabutan bertuah juga. Untuk anak-anak ada banyak peluang ambil gambar dengan super heroes. Ramai juga yang pakai baju macam cosplay juga. Yang duduk di Sabah tak sempat sertai tahun ini, boleh juga sertai tahun depan. Sebab ini adalah acara tahunan Seri Mengasih untuk kumpulkan sumbangan bagi pelbagai persatuan dan meneruskan perjalanan mereka untuk kanak-kanak istimewa seperti autism. 
 Yang lari 10km dari team kami pun dulu diagnosed mild autism juga tu spectrum language disorder. Syukur Alhamdulillah dengan sokongan dan bantuan dari persatuan seperti ini, Ilhan have overcome many hurdles. Walaupun sekarang language which is not apart of his brain dictionary masih sukar dia nak faham, tapi dia cuba tanya dan fahamkan. Once you explain the meaning akan dia ingat tu. Once dia dapat kalau translate bahasa apa-apa pun cepat dia ingat. Sebagai contoh: kalau Ilhan belajar Bahasa Arab cepat dia ingat kalau dia faham apa dalam Bahasa Malaysia maksud dia. Biasanya kalau subjek Bahasa Arab tu jarang-jarang bawah dari markah 90, kerap kali 100. Baru-baru ini ujian Bahasa Arab Ilhan dapat 94, kemudian adiknya Rayyan pula 100. Jadi saja Tukang Kebun uji, kenapa Ilhan punya Bahasa Arab corot dari Rayyan. Tak puas hati bunyinya katanya sebab soalan yang tak boleh dijawab, yang belum lagi diajar (jenis belajar dalam kelas je ni, tak self-study di rumah). Ada dulu pun sekali bila dia tak dapat full marks, sama juga katanya sebab yang tu tak dibelajar lagi. In this case, Tukang Kebun percayalah sebab daya hafalan dia memang tinggi. Cuma he still struggle dengan perkataan-perkataan dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang tak pernah dia jumpa. Lain dari Rayyan yang tiada masalah dengan language, kekadang cute juga tengok bila Ilhan tanya Tukang Kebun sambil pandu kereta apa maksud perkataan yang dia baru dengar ini di sekolah, adiknya Si Rayyan yang kekadang jadi tukang explain maksudnya.
Abby dan Rayyan seronok pertama kali dapat medal berlari.

Bulan April ini seperti musim bunga pokok hippeastrum salmon di atas kan di bumi Malaysia ini. Kebun Bahagia Bersama buat promosi special untuk bulan April 2018 ini sahaja : 1 bawang hippeastrum salmon RM5.00  atau 3 bawang hippeastrum salmon RM10.00 .
 Lepas kembali ke rumah sambil sarapan terdengar pula Big Boss punya anjing tak berhenti-henti menyalak. Petanda ada yang nak mencuri hasil tanaman Big Boss. Sebab hujung minggu selalu Big Boss punya tanaman kena ambil macam pisang dan jantung pisang. Kebetulan ada tandan pisang nangka dah sarat buahnya, dearest husband keluar terus pergi tuai tandan pisang. Kemudian kami petik-petik buah limau purut yang besar sambil mengemas di kawasan kebun itu.

~ 1 sulur/ anak pokok pisang tandan RM10.00 ~
 Kemudian dalam pukul 10:30 pagi, kami ke Tamu Tuaran pula. Beli stok makanan basah. Banyak juga ikan kerapu besar yang dijual. Pelbagai jenis sotong juga ada. Musim sotong sekarang ni. Udang kara juga ada.
 Saiz ikan tuna di Tamu Tuaran ni boleh tahan juga macam tangkapan di Jepun yang sukakan ikan tuna. Sekilogram ikan tuna RM14.00 . Ada juga kami cuba ikan tiri kali ini yang ada telurnya sekali. Nak jugalah anak-anak ni terutama si fussy eater Ilhan mencuba makan telur ikan tiri tu.
 Yang berminat untuk sertai beach run kurangkan kilogram lepas Raya Aidilfitri ada Nexus Beach Run pada 30hb Jun 2018 yang penyertaan masih dibuka hingga hujung April bulan ini. Peserta juga boleh dapat reservation harga bilik yang jauh lebih murah dari kebiasaan pada hari sebelum dan hari kejadiaan. Penginapan semalam dan 2 complimentary breakfast for adults for RM288 per-room/night (ada dapat coupun 50% diskaun spa juga rasanya). Biasanya kalau tengok di agoda pun paling murah RM450 untuk semalam di Nexus Resort Karambunai ini. 
Further info ke homepage Nexus Resort Karambunai (Click Here).

3 ulasan:

Bunda_nora berkata...

Salam sahabat, lama bunda tak bersiaran dan menziarah rakan2 disini.
Rindu, tapi apa nak buat...masa tak mengizinkan.

Wah enjoy lah kalian...meriah acaranya..

Hans Hanis berkata...

wah ramai juga join

TukangKebun berkata...

Salam Ramadhan Bunda Nora,

Selamat Berpuasa.
Samalah kita sibuk uruskan permata-permata hati ni jarang dapat berziarah tetapi sentiasa sahabat di ingatan.

Salam Ramadhan Hans Hanis,

Syukur Alhamdulillah memang banyak penyertaan.
Moga tahun depan juga makin ramai penyokong aktivity ini.