No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 7 April 2018

BADI Ultra Trail Challenge 2018

 Seawal pagi tadi dalam pukul 5 kami bergerak ke tapak Tamu Inobong, Penampang dari Kingfisher, Kota Kinabalu. Syukur Alhamdulillah dengan upgrade Jalan Lintas makin baik sekarang, kami sampai dalam pukul 5:45AM. Bulan ini berkesempatan untuk sertai BADI Ultra Trail Challenge yang 12km je. Masih beginner lagi kami ni, baru kali kedua tahun ni permulaan dalam aktiviti begini.
 Semalam masa ambil Race Pack - jersey dan bib, Syukur Alhamdulillah berjaya juga mohon dengan top management organizer untuk berikan Ilhan peluang sertai juga. Umur paling muda boleh join ialah 13 tahun untuk kategori sekolah 13 - 17 tahun. Cuma syaratnya kena lari sama parents dan tak layak untuk dapat prize. Tapi finisher medal dan certificate, Ilhan yang berumur 10 tahun boleh dapat.
 Nasiblah Ilhan ni tinggi jadi tak perasan sebab ramai je Tingkatan 1 sama tinggi. Maka pace mama Ilhan lebih slow, Ilhan telah bergerak dengan lebih laju ke hadapan. Ni antara tempat yang ketinggiannya agak curam untuk di daki, ramai lah berkumpul di sini jadinya. Perlahan- lahan sampai juga. Dalam gambar tak nampak curam kan, curam tu.
 Cuma di Sabah sekarang ni lama tak hujan dah. Cuaca sangat panas. Acara 12km bermula dari pukul 7 pagi dah terang benderang. Kebetulan banyak trail yang dilalui terdedah dengan cahaya matahari.
 Limpas di lereng-lereng bukit yang kebanyakkannya di tanam pokok getah. Tapi pokok getahnya masih muda-muda lagi jadi kanopi pokok tak besar nak berteduh sambil berjalan.
 Kita ni naik turun bukit dah lenguh kaki. Penoreh getah dekat kawasan ni setiap hari naik turun bukit. Itulah kaki mereka tagap-tagap. Kali ni kaki Tukang Kebun tak cramp. Tapi beratnya rasa nak angkat kaki banyak lemak ni. Instructer garang sikit hari ni sebab dia kena babysit Tukang Kebun sambil demam dahlah panas cuacanya. Suami sayang sangat si isteri kan, risau pula ditinggalkan sorang-sorang, dah lah memang group ketinggalan.
 Bersebelahan pokok getah ni ada je pokok macam adik beradik orkid atau rumput sedang berputik. Daun-daun kering bila reput akan kitar semula zat-zat bagi tumbuhan lain.
 Lalu jugalah kami di celah kebun Nenas Madu Sabah petani sini. Lihat pokok-pokok nenas di sini subur terima banyak cahaya matahari. Ilhan kata ada kawan-kawan lari sama yang bajunya tersangkut dekat pokok nenas. Ada Ilhan cerita dia bantu tarik kawan naik dari jatuh tangga kayu nak masuk kebun getah orang. Syukur Alhamdulillah begitulah sport spirit yang baik saling bantu-membantu.
 Banyak juga Tukang Kebun tengok pokok-pokok nenas madu Sabah di sini yang sedang mula berbuah dan berbunga pokoknya. Pokok nenas punya bunga cantik tau warna ungu macam gambar di atas ada yang dah mekar keluar dari celah-celah mata buah nenas. Mungkin musim panas ni membuatkan pokok-pokok nenas mula menghasilkan buah. Mana ada siram manual kat kebun nenas ni semuanya mengharapkan rezeki hujan. Bagi yang dah lama tanam pokok nenas madu Sabah lebih dari setahun, tak perlu siram biar sahajalah untuk paksa dia berbuah. Jangan manjakan, biarkan rezeki minumannya dari hujan.Kalau manjakan sangat pokoknya jadi malas berbuah tapi asyik banyak keluar sulur-sulur anak.

~ 2 sulur nenas madu sabah RM5.00 ~

 Lama tak hujan turun di Kota Kinabalu ni kan, buatkan cuaca jadi jerebu. Masa turun bukit dari trail boleh nampak laut dengan pulau-pulau.
 Syukur Alhamdulillah Tukang Kebun berjaya juga kali ni habiskan trail 12km dalam masa yang diberikan. Cut of time kali ini 4 jam, maknanya kena sampai sebelum pukul 11pagi. Sempat sampai sebelum 10:30pagi.Trail yang untuk BADI ultra-trail challenge 2018 ni tak sesengsara yang kami sertai bulan Mac lepas Borneo Ultra-Trail Marathon 2018 (related posting klik here).  Ilhan kali ni habiskan 12km dalam pukul 8:30 pagi (1 jam setengah), Tukang Kebun kali ni selesai (3 jam setengah). Jika ikut rekod bulan Mac lepas, masing-masing sampai 2 jam lebih awal hari ni.

 Instructer hari ni langsung tak bagi berhenti rehat, asyik kena push jalan...jalan...jalan...tak rehat kaki jalan dari mula sampai habis.

 Ada email-email yang belum sempat dibalas, penat bagi rehat sekejap.

3 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Tahniah.
Aktiviti yang dapat menyihatkan badan.

meintheswim berkata...

Tahniah. Laluan 12km yang mencabar boleh ditamatkan. Umur masih muda jangan lepas peluang menyertai event begini. Saya dah at retirement age baru teringin nak belari. 5km fun run pun sudah macam nak semput ha ha. Activity like this gives you and family so much fun kan.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Warisan Petani,

Syukur Alhamdulillah sampailah juga ke garisan penamat sebelum cut off time.

Salam Bahagia meintheswin,

Saya pun 5km fun run juga semput.
Nak kena berlatih lagi tapi sebab on and off macam tak progress untuk bergerak lebih cepat.
Moga semangat tidak putus asa.
Ya satu activity yang menyeronokkan bersama keluarga.