No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 4 Jun 2018

Rumah dan Gudang Nishinomiya

 Selepas melawat rumah-rumah warisan Samurai (related posting klik sini), kami mula bergerak balik ke arah stesen keretapi Kakunodate supaya tak terlepas Bullet Train untuk ke Tokyo pula. Memandangkan ada lagi sedikit masa kami berhenti ke rumah Nishinomiya warisan rumah gudang dahulu. Tempat simpan-simpan barang atau senang orang putih panggil warehouse. Sambil berjalan ada juga antara rumah yang sambil buat restoran juga. Memandangkan sejuk jadi pintu dan tingkap restoran tertutup. Di depannya banyak koleksi pokok-pokok. Owner Restoren suka berkebun bila ada kelapangan rasanya.
 Bila sampai di Gudang Nishinomiya ni jadi keliru sebab dari luar bila jenguk ke dalam macam kedai cenderamata pula. Rupa-rupanya kami masuk dari exit pintu belakang bukan dari entrance depan. Banyak jugalah cenderamata yang cantik-cantik, tapi kami cuci mata sahaja.

 Lepas bilik kawasan cenderamata ada kawasan rehat. Anak-anak dan papanya tunggu di sini sahaja kasi panaskan badan sementara Tukang Kebun berlegar-legar ambil gambar di bangunan luar pula sorang-sorang. Masa hari dan waktu tertentu di kawasan ini ada demo cara buat kerjatangan tradisional capal Jepun (Zori).
 Tukang Kebun perhatikan di kawasan Kakunodate masa musim kami melawat ini suka hiasan pokok dalaman seperti gambar di atas yang berbunga warna fuchsia. Ini macam adik beradik keluarga bunga bakawali ni nampak gaya. Comel juga pokok jenis mini version ini sesuai untuk dibela bagi mereka yang ada ruangan terhad. Sebagai hiasan dalaman juga menarik.
 Semasa Tukang Kebun sorang-sorang di luar pijak atas salji sibuk nak ambil gambar pokok bunga berkantung merah di atas terkejut pekerja dia berjalan ke bangunan lain tengok ada perempuan cangkung sejuk-sejuk sorang di luar. Nasib baik dia tak ingat 'Yuki Onna', hantu Jepun Perempuan Salji. Kami je pelancong yang berada di situ.
 Ada beberapa bangunan kecil di dalam laman ini yang asalnya adalah gudang. Zaman dahulu memang sumber air perigi adalah penting lebih-lebih kalau keadaan perang apabila dikepung. Supaya bekalan air sentiasa berterusan, bukan sahaja mengharap dari air sungai. Di kediaman warisan rumah-rumah samurai lama juga kelihatan berdekatan rumah ada bekas perigi-perigi lama walaupun sudah tidak digunakan sekarang. Kebun Bahagia Bersama juga ada palung. Jika dulu Big Boss rajin siram pokok-pokoknya masa musim kemarau pakai air dari palung menggunakan kuasa generator terus ke paip dan menggunakan hose air.
 Sejuk betul kawasan Kakunodate ni masa musim salji. Lihat bingkai tingkapnya berapa inci tebal. Masa kami di sini baru hujung November. Bila bulan January berapa meter tebal agaknya boleh bertimbun salji.
 Selepas Tukang Kebun masuk balik ke rumah yang belakang sekali tempat souvenir semula, rupanya ada aktiviti anak-anak keringkan stokin yang basah gara-gara main pijak salji pula di tempat pemanas.
Ini adalah sebenarnya pintu masuk depan Rumah dan Gudang Nishinomiya ini. Boleh juga naik bas ke sini dari Stesen Keretapi Kakunodate. Tetapi jarak perjalanan dari sini ke stesen pun dalam 10minit jalan kaki. Jalan depan jalanraya ini juga berdekatan dengan Perpustakaan Awam Kakunodate. Kelihatan beberapa kanak-kanak di dalam bangunan melihat pelancong seperti kami ni berjalan kaki sejuk di luar.
 Ada juga di antara bangunan di dalam tempat ini dijadikan gerai untuk penduduk tempatan menjual hasil tanaman mereka di sini juga. Rasa menyesal juga tak beli tetapi memandangkan lepas ni banyak barang nak diusung ke destinasi selepas Kakunodate ni, terpaksalah menahan diri. Labu Jepun tu macam manis je nampaknya. Geram tengok saki baki buah pisang kaki yang masih ranum bergayutan di pokoknya.
Hujung minggu ini last self-collect day ya untuk bulan Jun 2018 ini. Jika ada yang nak dapatkan daun rempah atau herba untuk digunakan bagi persediaan Aidilfitri kelak. 

Masa minggu pilihanraya ke-14 hari tu, ada Tukang Kebun repotting beberapa anak pokok ulam raja. Jadi ada stok baru beberapa anak pokok ulam raja. Yang self-collect untung selagi stok masih ada. Sebab ada beberapa pot yang pokok ulam raja dah lebih dua kaki tingginya (bukan anak pokok dah). Tambahan pula sudah dipindahkan dalam pot besar, tak perlu lagi nak dipindahkan ke pot lain. Jimat tak perlu cari pasu dan beli tanah.

Tips untuk rimbunkan pokok ulam raja sila rujuk ke posting lama (klik sini). 

~1 anak pokok ulam raja RM4.00 (3 for RM10.00) ~

atau

~ 30 biji benih ulam raja RM1.00 ~

Fresh Young Salad Shoots or Leaves (1 ikat RM1.00 about 15 leaves) Aidilfitri Special:

~Daun Pecah Beling/Pecah Kaca

~ Daun Pucuk Assam Jawa

~ Daun Pucuk Mata Pelandok

~ Daun Kadok

~ Daun Nyirik /Kobu (untuk Kelupis)

~ Daun Pucuk Muda Assam Gelugor

~ Daun Pucuk Muda Katak Puru/Nam Nam

~ Daun Pucuk Muda Mulberry

~ Daun Pucuk Muda Ubi Kayu

~ Daun Salam/ Nusantara BayLeaf

~ Daun Pandan Wangi

~ Daun Pandan Serani/Suji

~ Daun Puding Belacan

~ Daun Serai Acheh

~ Daun Sireh

~ 3 pelepah Daun Pisang

~ Batang Ubi Keladi

 (Notes: Watermark tarikh tahun silap sepatutnya 2017)

Tiada ulasan: