No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 8 Jun 2018

Komachi and Kakunodate Train Station

 Hari KeTujuh melawat Jepun adalah hari terakhir kami melawat zon kawasan Jepun Tohoku. Destinasi terakhir kami di kawasan Timur Laut Jepun ini adalah ke Kakunodate, Negeri Akita. 
 Dari Stesyen Keretapi Kitakami pukul 10:30 pagi kami bertolak dan sampai di Stesyen Keretapi Kakunodate pukul 10:57pagi menaiki bullet train bernama Komachi. 
 Anak-anak amat seronok kerana dapat merasa naiki bullet train yang berwarna merah pula atau lebih dikenali sebagai 'Komachi'. Keretapi laju warna merah ini memang adalah khas yang ulang-alik kawasan dalam negeri Akita ke Tokyo. Kenapa namanya diberikan 'Komachi'? Sebab Negeri Akita terkenal dengan baka beras mereka tersendiri yang dikenali sebagai nama 'Komachi'. Semangat patriotik mereka adalah tinggi, mereka bangga dengan baka beras mereka sendiri sehingga namakan bullet train yang lalui landasan negeri Akita dengan beras tempatan Akita iaitu 'Komachi'.
 Jika negeri Jepun tempat Tukang Kebun merantau untuk menimba ilmu dahulu pula di Negeri Niigata terkenal dengan beras tempatannya 'Koshi Hikari'. 'Koshi Hikari' pula adalah antara beras paling sedap di Jepun juga. Di Negeri Niigata pun salijinya tebal seperti Negeri Akita ni yang di mana sepanjang perjalanan dari Kitakami ke Kakunodate walaupun hujung bulan November sudah diliputi dengan salji. 
 Posting ini pun untuk commerate anak-anak pertama kali naik bullet train 'Komachi'. Bila tanya antara bullet train yang telah dapat dinaiki pertama kali di Jepun ini, mana mereka gemar?Ilhan dan Rayyan berdua suka komachi bullet train. Siap Rayyan beli berus gigi kenangan gambar bullet train komachi masa di Tokyo.
 Kesamaan kawasan Kitakami di Negeri Iwate dan Kakunodate di Negeri Akita ialah kedua-dua tempat ini adalah antara tempat paling cantik dan popular untuk melawat musim bunga sakura. Oleh itu, stesyen keretapi Kakunodate juga banyak hiasan bunga sakura.
 Keluar sahaja dari stesyen Kokunodate, anak-anak geram dan seronok tengok salji yang lebih banyak dari Kitakami. Sementara tunggu mama dan papa cari locker yang sesuai saiz untuk simpan luggage di depan stesyen Kokunodate, anak-anak ambil kesempatan main salji.
 Jika locker di kawasan stesyen keretapi, boleh juga simpan luggage di Information Centre Kakunodate yang dekat sahaja dengan bangunan Stesyen Kakunodate.
 Jika nampak pokok besar banyak ranting di bawah ini tiada daun musim sejuk, bila tiba musim bunga nanti lebatlah bunga sakura di pokok-pokok ini. Pasti cantik pada penghujung bulan April dengan bunga sakura yang mekar memenuhi pokok-pokok ini. Gambar di bawah adalah gambaran pintu masuk depan Stesyen Keretapi Kakunodate manakala sebelah kiri adalah bangunan information tourist centre.
 Aktiviti-aktiviti yang boleh explore di Kakunodate, Negeri Akita ialah:
Rumah Nishinomiya (klik here)
Tempat Rohani Berkurun Kakunodate (klik sini)
Rumah Warisan Samurai "Little Kyoto" (klik sini)
Kakunodate Shopping (Klik Sini)
 Pada pukul 4:21 petang kami menaiki keretapi Komachi di platform stesyen Kakunodate ke Tokyo sampai pukul 7:32 petang. Sementara menunggu dengan cuaca makin sejuk dan mendung, cantik pemandangan sepanjang landasan diliputi putih salji.
 Kagum kami rupanya Bullet Train Komachi yang ke arah Tokyo dan ke arah bandar Akita sampai serentak pada pukul 4:21PM dari arah yang berlawanan.
 Pintu dalam bullet train Komachi juga dihiasi dengan lukisan pokok padi. Dapat jugalah kami hari tu bawa balik 10kilogram beras Komachi balik ke Malaysia.
 Pokok suji atau pandan serani yang daunnya boleh digunakan sebagai pewarna semulajadi warna hijau seperti pandan wangi. Pokok suji ini hidup subur di tanam di bawah canopy pokok frangipani balinese kuning dan bersebelahan dengan pokok pecah kaca (pecah beling). Pokok suji ini boleh hidup di kawasan teduhan dan tumbuh tinggi sehingga melepasi ketinggian tembok. Pokok suji juga boleh hidup subur dalam pasu dengan mudah. Kadangkala pokok suji ini nampak seperti pokok hiasan, maka sesuai juga nak jadikan indoor plant atau tanam di balcony.

More info on Pokok Suji/Pandan Serani (Klik Sini).
 Pokok Suji dan pokok pecah kaca/pecah beling ada stok semula. Jika self-collect untuk pokok suji ada stok yang tinggi selagi stok masih ada. Contoh gambar di atas adalah current stok pokok suji untuk pesanan melalui pengeposan.

1 pot Pokok Suji/Pokok Serani RM10.00 .

1 pot Pokok Pecah Beling/Pecah Kaca RM5.00 .

Tiada ulasan: