No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 24 Mac 2018

Kitakami Train Station

 Pada hari keenam perjalanan di Jepun 2017 kami berjalan-jalan dalam negeri Iwate sahaja. Kalah dengan cuaca yang dingin malamnya boleh nampak salji sambung turun, jadi bangun dari katil pun lewat. Lagipun tak nak anak-anak terlalu letih sebab setiap hari berjalan banyak, kami ikut sahaja pace mereka. Setelah sarapan keluar dari Comfort Hotel Kitakami (related posting klik sini) dah pukul 9:30pagi. Nasib baik hotel pun depan Stesen Keretapi Kitakami sahaja. Check jadual keretapi nak dekat pukul 10 keretapi biasa akan sampai untuk ke destinasi yang ingin ditujui.
 Sementara tunggu keretapi tiba, kami legar-legar di dalam stesen sebab lama pula nak kesejukkan kalau tunggu di gerabak nanti. Lagipun ada pelbagai pameran di dalam stesen keretapi Kitami untuk memperkenalkan warisan budaya penduduk tempatan di sini kepada pelancong-pelancong. Antara warisan budaya di Kitakami ini adalah 'Oni Kenbai' direct traslation BM "Tarian Pedang Syaitan" yang kebiasaanya disambut pada bulan musim panas (Julai-Ogos) (info click here). Di Kitakami ini ada juga Muzium Syaitan dinamakan 'Oni no Yakata' (info Click Here).
 Kitakami juga menerima ramai pengunjung dari kawasan luar semasa musim bunga sakura. Terdapat banyak pokok sakura sepanjang Sungai Kitakami yang mengalir dalam bandar Kitakami ini. Ini adalah antara kawasan paling indah bagi orang Jepun untuk menikmati musim bunga sakura di dalam negeri Iwate. Pada musim salji pula banyak burung swan boleh kelihatan berenang-renang di sungai Kitakami tersebut. Kononnya ingat nak bangun awal pergi jalan-jalan di Sungai Kitakami dulu, tak terbangun nak observe swan.
 Kebiasaannya hiasan bunga Jepun seni 'ikebana' adalah menggambarkan musim-musim bunga di kawasan tersebut. Antara bunga yang biasa digunakan dalam seni 'ikebana' pada musim luruh ialah bunga kekwa. Bunga kekwa adalah symbol musim bunga luruh. Cuma tahun 2017 ini salji datang lebih awal dari kebiasannya. 
 Abby dan Rayyan ambil gambar bersama maskot karekter Kitakami ini yang panggilannya 'Onimaru-kun'.
 Nostalgia rasa menunggu keretapi tiba pada musim salji. Jika menggunakan keretapi biasa macam satu keretapi dalam satu jam yang keretapinya berhenti singgah setiap stesen keretapi di Tohoku Railway Line.
 Bila dalam keretapi rasa sedap je panasnya, rasa terbuai-buai ngantuk semula.
 Suka betul pokok jenis heliconia bila musim bunganya lebat mewarnai laman yang selalu kehijauan dengan warnanya yang terang benderang. Apatah lagi bila heliconia berbunga, musim bunganya lama. Bila dipetik tangkai bunga sebagai hiasan dalam rumah juga tahan lama.

More info on Heliconia Halloween (Click Here)
Promosi pokok bunga heliconia halloween sehingga hujung bulan April 2018 ini untuk 2 moist bare-rooted rhizome/plant heliconia halloween berharga RM15.00 .

2 ulasan:

BroRi berkata...

heliconia memang menceriakan kebun yang menghijau

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia BroRi,

Warnanya yang amat menonjol memberikan keceriaan kepada kebun.
Bunganya juga kembang lama.