No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 31 Mac 2018

Naga Naik Dah

 Tukang Kebun sampai dah lupa kewujudan keratan-keratan naga yang disumbat dalam pasu kosong  dengan tanah dikorek dari parit bawahnya dah naik membesar macam mana (related posting klik sini). Sebab mata asyik tertarik ke arah pokok garlic vine yang kembang meriah jirannya yang sederet (related posting klik sini). Kami baru sempat restock semula anak pokok garlic vine batch baru minggu ni jika ada yang tak sempat nak pesan tempoh lalu sebab tiba-tiba pesanan garlic vine banyak diterima serentak dan sudah kehabisan stok ketika itu. Selagi stok pokok garlic vine masih ada RM8.00  sebekas. Pokok naga terletak di hujung sudut pagar depan sekali kekadang tak perasan sebab terhalang dengan batang pokok kelapa. Bila kutip-kutip buah kelapa tua barulah nampak dia ni.

7 biji buah kelapa tua RM10 (Self-Collect only).

Tanpa tak disedari dah besar bercabang-cabang dah pokok naga ini setinggi tembok. Siap dah ada kayu penyokong diberikan. Ini memang kerja Big Boss (mama) yang kesian sama pokok naga ini kasi letak kayu. Rasanya kasi ubah arah ni sebab nanti kalau berbuah boleh kena ambil dari orang lalu lalang hehehe...Berselirat-selirat panjang dah akarnya. Boleh nampak di dinding tembok kesan akar-akar yang memaut panjat ke dinding dulu. Pokok naga boleh dibela dalam pasu, asalkan jenis tanah yang ada saliran baik kerana pokok naga tak suka air bertakung banyak.Pokok naga juga suka penerimaan cahaya matahari yang banyak. Sun lover, not heavy drinker.

 Yang dekat tembok depan sudut rumah ni tak pasti jenis buah naga isi warna merah atau putih kena tunggu berbuah dulu.
  Kekadang ada masa stage pertumbuhannya mendadak sampai tak de masa nak angkat kasi sokongan berselirat di atas tanah macam di depan pintu dapur yang tidak sengaja keratan-keratan yang patah dari kebun belakang di letak di bawah pokok. Tak sengaja terlupa nasib keratan yang diletakkan di bawah pokok Ri Ying Ying jadi pokok naga yang baru pula (related posting klik sini). Salah satu keistimewaan pokok naga ini ialah sifat akarnya macam pokok orkid. Di mana akar-akar yang timbul di udara bukan dalam tanah ini juga boleh menyerap wap air dan nutrisi dari udara untuk pembesarannya secara semula jadi.

Yang depan dapur ni isi warna merah buah naganya.
Ada perbezaan warna kelopak bunga untuk buah isi naga merah dan putih. Kalau warna merah kudup bunganya pun ada kemerah-merahan. Kalau warna putih dia tak de warna merah kudup dan kelopak bunganya (related posting klik sini).

~ 1 keratan buah naga isi merah RM10 ~
~ 1 keratan buah naga isi putih RM10 ~

Tumpang seronok mendapat khabar berita dari rakan gardening Shah Alam yang buah nenas madu Sabah yang ditanam dalam pasu sudah mula berbuah. Boleh juga lawat kebunnya yang di update di instagram Sis A duduk di Shah Alam (My Petak Hijau)<https://www.instagram.com/mypetakhijau/>.


 Juga seronok dapat khabar berita tanaman-tanaman yang dipos ke Kedah untuk pesanan-pesanan sis Z dari Kedah juga duduk bahagia di sana.

Terima kasih banyak-banyak update yang diterima dari rakan-rakan Kebun Bahagia Bersama.

Tiada ulasan: