No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 9 Jun 2018

AirBnB area Nishi-Nippori Station

 Setelah tiba di Tokyo dari Kakunodate (related posting klik sini), kami menaiki keretapi landasan Yamanote untuk ke kawasan Nishi-Nippori untuk tempat penginapan kami di Tokyo sehingga kami kembali ke Malaysia. Kami tiba di Nishi-Nippori nak dekat pukul 8 malam sudah.
 Dari Nishi-Nippori Station ke homestay adalah cuma dalam 10 minit jalan kaki pace anak-anak. Hujan renyai-renyai malam tersebut. Ini adalah pertama kali menggunakan platform AirBnB untuk booking tempat penginapan. Bangunan apartmen tersebut adalah sebelah kuil kecil dan groundfloor ada kedai sukan. Kuil ini macam penting untuk kerohanian penduduk tempatan sebab selalu ada sahaja yang singgah untuk berdoa dari budak-budak sekolah hinggalah orang tua.
 Biasalah kalau di Jepun ni biasanya lepas masuk pintu rumah selalu lalu dapur dulu sebelum family room.
 Berbanding dengan penginapan di Hotel yang amat sempit ruang untuk bergerak bagi kami sekeluarga. Bila duduk apartment kecil Jepun ni selesa sikit anak-anak ada ruang nak bergerak.
 Keesokan harinya adalah cuti am di Jepun, apabila keluar sahaja dari bangunan apartment ada macam pesta pula di sepanjang jalanraya.
 Tempat paling dekat dengan apartment tempat kami menginap di bawah porch rumah orang ada tarikan untuk anak-anak bergaya dengan pakaian seragam station master ala Jepun bersama maskotnya si Penguin ini.
 Jalan depan lagi ada pula peluang anak-anak cuba pakaian seragam polis di Jepun pula sambil rasa naik kereta polis.
 Seronok betul anak-anak dapat hari tersebut cosplay station master dan polis Jepun. Mama pun teringin cuba nak try tapi semua saiz kanak-kanak sahaja.
 Bestlah anak-anak dapat berlakon rasa jadi polis Jepun dengan testing main dalam kenderaan polis. Bagus juga strategi polis Jepun ni untuk bermesra dengan normal citizen sertai pelbagai aktiviti komuniti begini. Ada juga kuiz untuk orang-orang dewasa.
 Semasa tunggu anak-anak tukar baju, ternampak pula rumah sebelah ni ada pokok batangnya melilit naik tangga yang sedang berbuah. Memandangkan cuaca yang makin dingin di Tokyo buahnya yang sedang nak masak tu dibungkus baik dengan plastik. Subur pokok ini ditanam dalam bekas pasu sahaja. Pokok tropika buah markisa ni yang jenis buah masak ungu tu tumbuh di cuaca Tokyo. Lebat juga tu buahnya yang bergayutan.
 Di atas balcony rumahnya juga kelihatan pokok markisa melilit dan berbuah. Pasti ini juga pokok markisanya di tanam dalam pasu. Siapa yang ada kawasan terhad pun seperti balcony gardener boleh bela pokok markisa. Daun markisa juga bentuknya cantik membuatkan balcony kita sedap pandangan menghijau dan natural curtain nyaman sikit.
 ~ 1 pot markisa ungu RM8.00 ~

Tiada ulasan: