No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 23 Oktober 2016

Pink Lotus

  Saban tahun minat Tukang Kebun terhadap tumbuhan air makin mendalam kerana ianya sejenis tumbuhan yang tak perlu disiram tiap-tiap hari masa musim kemarau. Nak menjaga pun tak berapa susah. Tambahan pula ianya cukup cepat membiak. Bunga pink lotus adalah antara bunga yang tak jemu ditatap tatkala ianya senyum lebar kepada kita.
  Kesinambungan dari posting tumbuhan air semalam (related posting klik sini), antara tumbuhan yang dikemas juga ialah pokok-pokok pink lotus. Memandangkan sejak ditanam tak pernah dikurangkan dan makin padat duduk dalam pasu di atas. Tidak perlu pasu besar pun nak bela pokok lotus, yang ini cuma tinggal dalam pasu yang biasa dijual di nursery seperti gambar di atas. Malahan di balcony juga boleh. Maka diluangkan masa yang ada dalam panas terik bersama suami tersayang yang beri bantuan keluarkan dari pasu tersebut, perlahan-lahan Tukang Kebun bahagikan kepada bekas-bekas baru. Asal pokok pink lotus yang ditanam dalam pasu tersebut dahulu adalah dari semaian biji benih dari induk pokok pink lotus dalam halaman sendiri atas minat nak mencuba-cuba. Kisahnya ada Tukang Kebun ceritakan di posting sebelum ini, tak sampai 6 bulan biji benih disemai pokoknya sudah menghasilkan bunga (related posting klik sini) mirip kepada ibunya. Sudah nak genap 3 tahun usianya hidup di situ. Dari pembahagian rizom pokok-pokoknya , InsyaAllah lebih pantas berbunga kalau cukup makan dan minumnya.
 Pokok bunga pink lotus ini pun bila keluar tangkai kudup bunganya yang membesar itu juga menarik nampaknya macam obor api. Ada juga yang suka makan kelopak bunga lotus ini digigit-gigitnya seperti gambar di atas. Yang berminat mulai hari ini kami officially bekalkan juga pokok pink lotus. Lebih elok kalau self-collectlah sebab tanahnya berat. Next self-collect tentatively awal bulan depan pagi 5/6 November 2016. Minggu depan tiada self-collect, holiday.

~ 1 bekas RM30.00 (selagi stok masih ada) ~ 
  Tempat baru yang dipindahkan pokok-pokok lotus adalah bersebelahan dengan jenis teratai hardy lemon ini berdekatan pagar ke kebun belakang. Asalnya pasu tersebut pickerelweed yang menghuni tapi habis diratah oleh si angsa setiap kali dibiarkan makan rumput kebun depan. Jadi biarkanlah pink lotus pula menghiasi kawasan tersebut. Teratai kami belum mula bekalkan, jika ada rezeki InsyaAllah. Tak mau usik lagi takut merajuk pula nanti.

Hari ini nak menyelit ada limited stok benih bulb bunga baru yang berminat nak cuba-cuba.

Rujukan tips menanam boleh refer ke posting dahulu label archives 'gladiolus' (klik sini).

Gladiolus Charm 1 bulb RM15.00.

Out of Stock.

Watsonia 1 bulb RM25

Chile Iris/Herbert's Iris/Herbertia pulchella 1 bulb RM12

3 ulasan:

Normala Saad berkata...

Diana..cantiknya lotus pink tu...kak pernah beli on line dari seseorang dulu tapi tak menjadi...memang berkenan habis

insan marhaen berkata...

1 bulb sama dengan 1 kuntum ke?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mala,

Lotus ini kekadang tak perlu kasi manja sangat kak.
Tapi dia kalau elok memang nak full sun baru semangat berbunga.
Sebab lotus kan asal kat tasik yang lapang memang dapat full sun.

Salam Bahagia Tuan Insan Marheen.

Kalau yang jenis ini ada beberapa kuntuman bunga dari 1 bulb.