No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 12 November 2016

Mexican Hydrangea

 Bulan ini yang mula dibekalkan dari keluarga bunga Clerodendrum adalah bunga yang berwarna merah jambu bermisai. Nama botani diberikan Clerodendrum bungei. Panggilan manja adalah antaranya 'Mexican Hydrangea', 'Rose Glory Bower', 'Mexicali Rose' dan 'Cashmere Bouquet'. Bunga merah jambunya yang sejambak mempunyai gugusan yang banyak juga menghasilkan haruman. Pokok Mexican Hydrangea juga amat sesuai ditanam dalam pasu. Jika ditanam bukan dalam pasu di atas tanah cepat juga ianya membiak dengan akarnya di dalam tanah bersifat seperti sulur keladi menghasilkan anak-anak pokok.
  Kudup bunganya yang mengembang sebelum buka bunganya mekar kelihatan seperti belon. Bentuk daun Mexican Hydrangea berbentuk 'hati'. Pokoknya sesuai diletakkan di tempat kena sinaran matahari sehingga separa matahari. Keperluan airnya juga sederhana sahaja. Ianya boleh ditanam pada tanah laterit yang keras. Suka tanah yang poros. Bila dah berusia lebih 6 bulan, tahan pada musim kemarau dengan tidak memerlukan siraman yang kerap (water-saving/drought-tolerant). Dalam anggaran 2 ke 3 kaki ketinggiannya tumbuh di Kebun Bahagia Bersama. 
  ~1 bekas Mexican Hydrangea (Clerodendrum Bungei) RM8.00 ~

  Jika yang minat bunga putih, dalam keluarga Clerodendrum ada jenis kembang bugang (White Butterfly Bush). Misai bunganya juga lebih panjang dari misai bunga Mexican Hydrangea.

More info on Kembang Bugang (Clerodendrum calamitosum) (click here).
~ 1 bekas kembang bugang RM7.00 ~

 Jika yang berminat pokok keluarga Clerodendrum yang tinggi dengan bunganya yang warna merah garang dan misai lebih panjang ada juga pokok pagoda merah (Cledodendrum paniculatum) dalam stok kami. Jika ikut urutan panjang misai bunga antara 3 jenis Clerodendrum ini ialah Mexican Hydrangea< Kembang Bugang<Pagoda merah.

More info on Pagoda Merah (click here).
~ 1 bekas Pagoda Merah (Clerodendrum paniculatum) RM10.00 .

 Special offer untuk Bulan November ini sahaja while stock last 1 set keluarga bunga Clerodendrum dari Kebun Bahagia Bersama iaitu 1 plant Mexican Hydrangea, 1 plant Kembang Bugang dan 1plant Pagoda Merah for RM18 (Jimat RM7). 


 Dalam bulan ini masuk biji benih baru kemunting cina campur-campur jenis Pacifica XP dalam Original Packaging. 1 pek about 60 seeds for RM15.00 .



2 ulasan:

Normala Saad berkata...

baru pertama kali tenhok bunga mexican hydrangea ni...sweet color dia

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mala.

Warna merah jambu dia sweet, very girly.