No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 11 Julai 2020

Cuba Pertama Kali Pajeri Kedondong


Syukur Alhamdulillah musim kawalan pergerakkan Covid-19 rezeki buah kedondong tak putus-putus pula di Teratak Kiulu Lodge.  Terpaksalah memikirkan selain dari nak preserve dengan cara jeruk boleh preserve macam mana pula. Dengan bantuan YouTube terjumpalah resepi pajeri kedondong terasa teruja nak cuba. Pajeri Kedondong ni pun boleh tahan lama jika disimpan dengan baik di dalam peti ais, jika dipanaskan semula pun makin sedap rasanya. Kekadang ada sahaja hari yang tak sempat nak masak, bolehlah keluarkan lauk lebihan yang ada standby dalam peti ais untuk dipanaskan.

Video di bawah ni kenangan percubaan Tukang Kebun pertama kali cuba buat pajeri kedondong:



Bila mood malas masak untuk makan tengahari dan rasa-rasa macam belah petang nak hujan, biasanya Tukang Kebun masak sup tulang je. Sup tulang kan dah sediakan bahan masuk-masukkan bahan aje lepas tu biarkan sehingga daging di tulang tu sudah empuk. Sementara nak tunggu daging empuk boleh buat kerja lain. Kebetulan sambil ambil buah kedondong ada ternampak pokok-pokok mulberry yang ada daun pucuk muda kita petiklah sekali. Dah sup tulang hampir nak siap, cuci daun pucuk mulberry dan masukkan ke dalam sup. 

Macam video di bawah ini sambil masak sup tulang, ronda-ronda kebun.



Jika ada berminat untuk tanam pokok mulberry, Kebun Bahagia Bersama ada bekalkan keratan segar buah mulberry merah dan buah mulberry putih. Jika nak masuk sup, pucuk daun buah mulberry putih lagi enak ya. Yang pucuk daun buah mulberry merah juga boleh buat masakan seperti video di atas.

7 keratan buah mulberry merah RM10.00 .
4 keratan buah mulberry putih RM15.00  .
6 biji buah kelapa tua RM10.00 (self-collect only) .
5 biji kukur buah kelapa tua (fresh baru diparut) RM10.00 (self-collect only) .
1 beg tanah bakar RM5.00 (self-collect only).

Ahad (12/07/2020), Sabtu (18/07/2020), Ahad (19/07/2020) boleh self-collect pesanan di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor.

Penghantaran di area Bukit Jelutong, Shah Alam pada hari Isnin hingga Jumaat (13/07/2020 ~ 17/07/2020) untuk pesanan lebih dari RM50.00 .

Pesanan boleh wassup message (019-293-1340) .

Tiada ulasan: