No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 9 Oktober 2015

Dari Dapur Rozana Saujana Utama

  Salam Bahagia pada hari Jumaat ini, tak boleh nak celotah lama-lama hari ini. Ini pun rehat sekejap sebelum nak uruskan lunch dan anak-anak. Tapi lunch kami simple sahaja hari ini, takdelah hidangan yang keluar air liur tengok dari dapur Sis Rozana. Terima kasih kepada Sis Rozana yang duduk di kawasan Saujana Utama, kongsikan hidangan-hidangan yang disediakan dari dapurnya dan sebahagian ada juga bahan segar dari Kebun Bahagia Bersama. Bolehlah kita sama-sama buat sebagai rujukan nak buat hidangan untuk keluarga hujung minggu ini. Antara yang pernah dikongsikan oleh sis Rozana adalah Nasi Kerabu dari bunga telang yang dipetik dari kebunnya sendiri.
  Syukur Alhamdulillah, Sabtu minggu lepas antara hidangan keluarga Sis Rozana adalah Masak lemak cili api telur itik campur bersama pucuk daun assam gelugor.  Yang berminat untuk booking self-collect telur itik bagi minggu depan baru dibuka (sebutir 70sen telur itik). Pucuk daun assam gelugor pula seikat RM1.00 .
 Yang available untuk self-collect juga minggu ini dan minggu depan adalah buah kuning telur (sekilogram RM5).  Buah nam nam (katak puru) minggu ini dan minggu depan tak available, masih kecil-kecil di pokok masih ambil masa nak membesar.
  Syukur Alhamdulillah buah katak puru dan buah terung pipit dari Kebun Bahagia Bersama dapat dimasak di dapur Sis Rozana menjadi lauk assam pedas daging with buah katak puru.
  Pagi-pagi Jumaat ini lagi dah berpeluh Tukang Kebun tuai setandan pisang abu, mau patah pinggang angkut masuk kereta sorong dan masuk dapur. Sejak jadi Tukang Kebun ni tak perlu nak ke gym, banyak stunt acrobatic nak kena uruskan kebun. Bolehlah lagi at my age panjat pokok lagi sambil petik buah atau pruning but not as agile as darling husband. Not as nimble as before.
  Yang berminat nak buat kerepek pisang abu hujung minggu ini, available batch tandan baru pisang abu sesisir RM5. Yang dah masak peram beberapa hari nanti bolehlah buat goreng pisang. Sedap makan panas-panas sambil buat kerja dengan laptop.
  Bulan Oktober ini kami sudah mulakan bekalkan ayam kampung dara/teruna dari batch 'ayam pantang' yang lahir masa lebih kurang raya Aidilfitri jadi dah 2 bulan lebih. Minggu lepas yang disembelih ada berat purata selepas diproses 1.4kilogram.

~ Daging ayam kampung segar baru diproses RM25 ~

  Unfortunately, bila Tukang Kebun buat  kira-kira untuk belanjawan makanan ayam for these past few weeks. Its getting difficult to maintain some budget due to the increasing price for pet food. Ya dengan ekonomi dan pertukaran wang duit Ringgit Malaysia rendah juga effect harga makanan PETS. Yang akan pertikaikan, yes they are imported macam jagung dan gandum. Malaysia pun belum lagi sebuah negara yang dapat hasilkan 100% beras tempatan sendiri untuk rakyat kita masih bergantung dengan negara jiran. 

 Sigh, bulan ini masih naik lagi makanan ayam naik RM2, making us have to pay RM60 untuk seguni. Awal tahun ini adalah RM54 untuk jagung gred B, gradually naik now its RM60 (unbelievable within half a year naik RM6). Jadi tak de profit actually bekalkan ayam kampung kalau anak ayamnya dibeli dan dibesarkan if we maintain the same price. Bulan ini terkejut kami bila singgah beli pet food yang anak ayam kampung original dijual belum masuk 2 minggu juga sudah seekor harga RM6.50, a few weeks before tak sampai pun RM4 seekor. Ura-ura memang demand anak ayam sekarang tinggi. So with the price of RM6.50 perchick, berapa harga pula pembekal ayam kampung nak bekalkan? Harga seekor anak ayam kampung sudah 2 kali ganda berbanding tahun lepas.

  Here is Tukang Kebun dilemma, memandangkan bekalkan ayam belum lagi stage profitable, in fact cuma pusing-pusing budget modal untuk beli makanan for them, beli chicks dan small maintenance. Sekadar kami juga dapat makan ayam kampung organik dah satisfied. Macam koperasi asalkan kami dapat makan ayam kampung organik dan bekalkan yang extra from that dapat kasi makan besarkan PETS dah Syukur Alhamdulillah. But with the current state increasing expenditures of budget untuk besarkan PETS dah bahaya hampir nak masuk kerugian, which means some things Tukang Kebun kena sacrifice if nak maintain the same price. Untuk budget makan jumlah unggas-unggas yang ada sekarang adalah habis paling kurang pun RM500 sebulan.

  Untuk maintain harga ayam kampung seekor yang sudah diproses RM25 untuk bulan ini, Kebun Bahagia Bersama terpaksa naikkan harga kelapa tua dan kelapa kukur yang dibekalkan direct dari kebun kami. Bila harga makanan ayam dah makin naik ni, sebenarnya lebih susah Tukang Kebun nak lepaskan jual kelapa sebab prefer nak simpan stok kelapa untuk makanan ayam. Nak cut cost jimat for Pet Food. Betul pesanan Big Boss tahun lepas ada berapa kali kami kena tegur tanamlah pokok-pokok kelapa keliling kolam belakang tu lagi. Walaupun kami terpaksa naikkan harga kelapa, cuba lebih murah dengan harga runcit sekarang. Dari bulan lepas lagi Tukang Kebun dalam dilemma nak naikkan harga kelapa atau tidak. Honestly, we cannot afford going on maintain seekor ayam kampung proses RM25, so kelapa kena jadi back up. Sebab sekarang ni unggas-unggas pun makin banyak jadi kalau kelapa tak jual pun tak pe tak rugi ada kepentingan kegunaannya. Lagipun kalau kelapa dari kebun sendiri tak de keluar modal jika sendiri yang petik, kalau ada jualan kelapa masuk budget makanan PETS, kalau tak ada jualan kelapa jadi makanan ayam cut cost (ada balancing di situ for us).

Harga baru kelapa hari ini seperti berikut:

~ 3 biji kelapa tua tidak dikopek sabutnya RM2 ~

~ 3 biji kelapa sudah dikukurkan RM5 ~

4 ulasan:

Fida Z Ein berkata...

Assalamualaikum....dah lama saya tak makan nasi kerabu...semenjak staf saya pindah balik Kelantan...kalau tak dia rajin bawa ke pejabat nasi kerabu...

Normala Saad berkata...

Diana..walaupun kelapa Diananaik tapibagi kak masih tetap murah. Semalam suruh menantu beli kelapa nak buat gulai ikan darat. Beli 4 biji RM8.00. 2 biji tak boleh pakai santannya sebab isi tak berapa nak matang. So buat lempeng sajalah...mahal tau sebiji RM2...kalau mesin kat kedai RM2.50 -3.00....

Unknown berkata...

telan air liur tengok makanan-makanan tu... aduhhh... hehe..

TukangKebun berkata...

Waalaikumsalam Fida.

Tukang Kebun baru makan nasi kerabu tapi beli kat pasar baru-baru ini.....hehehe dah terasa sangat nak makan.

Salam Bahagia Kak Mala.

Sekarang kurang supply kelapa tua.
Sebab nak tunggu kelapa tua lama berbulan-bulan.
Jadi untuk pembekal sebenarnya lebih untung bekalkan air kelapa muda sekarang.Harga kelapa muda lebih mahal dari kelapa tua.

Salam Bahagia FarahHazirah.

Tukang Kebun tertelan air liur jelah tengok food dari dapur Rozana Saujana Utama.