No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 15 Oktober 2015

Kerak Nasi di Makam Mahsuri

  Koleksi gambar Cuti-Cuti Malaysia yang dah lama disimpan dalam archives folder untuk satu jenis tumbuhan ini yang tersengat di ingatan Tukang Kebun apabila melawat tempat ini kali kedua. Kali pertama Tukang Kebun melawat Makam Mahsuri di Pulau Langkawi adalah rombongan sekolah semasa Darjah 6. Begitu jauh perubahannya setelah melawat kawasan pusat pelancangon Makam Mahsuri setelah beranak 3 untuk kali kedua. Sekarang sudah ada replica rumah Mahsuri pada zaman hidup arwahnya.
  Semasa lawatan kami ke Makam Mahsuri kali ini, meriah sungguh musim berbunga si pokok-pokok bunga kerak nasi atau juga dikenali dengan nama kesidang. Panggilan biasa untuk bunga wangi berwarna putih ini di utara ialah bunga kerak nasi. Memang sungguh wangi baunya sampai Tukang Kebun rasa mengidam nak mencari air sirap pandan. 
  Tukang Kebun perhatikan landskap di pusat pelancongan makam mahsuri menggunakan banyak pokok-pokok bunga kerak nasi di sepanjang tepi corridor jalan. Bayangkan kalau pergi peak season berbunga bunga kerak nasi betapa harumannya mengiring pelancong-pelancong di dalam perkarangan Makam Mahsuri. Semasa kami melawat sana adalah pada awal tahun lepas.
  Selitkan gambar kenangan anak-anak dalam contoh zaman rumah kampung masa arwah Mahsuri hidup. Dalam tengah rumah ada buaian anak-anak, menangkap minat si Abby bermain-main duduk dalam buaian. Ilhan suka pula melepak di luar dapur yang boleh dijadikan tempat menjemur hasil-hasil tumbuhan atau laut. Boleh diperhatikan di belakang Ilhan juga ada pokok bunga kerak nasi.
    Hampir seluruh bahagian pokok kerak nasi mempunyai nilai herba. Yang baru lepas bersalin boleh rebuskan bunga dan daunnya untuk buat mandi hilangkan kotoran dalam badan. Bau bunganya pula dikatakan boleh memberikan therapy ketenangan. Nak jimat duit dari beli wangian untuk dalam kereta, sebelum bergerak tuai beberapa rumpun bunganya bawa sekali.
  Rasa macam pertama kali dikelilingi dengan begitu banyak pokok-pokok bunga kerak nasi semasa berada di kawasan pelancongan Makam Mahsuri. Rasa nak ngap ngap pula bunganya sebab wangi sungguh macam sirap pandan rasa geram hehehe....Pokok bunga kerak nasi adalah jenis pokok yang separa memanjat, ianya suka tempat yang banyak menerima pancaran cahaya matahari. Boleh juga hidup ditanam di dalam pasu. Cuma jangan terlampau banyak berikan ianya baja tahi ayam. Nanti daun lebat je tumbuh tapi tak rajin berbunga. Macam kes Kebun Bahagia Bersama dulu si ayam-ayam mutiara dan ayam belanda suka tidur di atas tembok sebelahnya pokok kerak nasi. Jadi pokoknya cepat sahaja lebat membesar merimbun, penat memangkas tapi dah malas nak berbunga sebab lebih nitrogen. 

~ Anak pokok bunga Kerak Nasi / Kesidang (Vallaris glabra) 1 pot RM10.00 ~
  Sesuai dengan tema ala-ala kampung zaman dahulu si pokok bunga Kerak Nasi ini memang all time favourite-kan. Maka tidak hairanlah gandingannya dalam landskap di kawasan pelancangon Makam Mahsuri juga adalah pokok-pokok kelapa gading.

~ 1 Bibit Kelapa Gading RM5 ~
  Sabtu minggu ini kami rasa nak petik kelapa-kelapa muda dari kebun. Untuk yang berminat nak self-collect pagi Ahad minggu ini juga boleh ambil kesempatan nak buat booking untuk kelapa muda dari Kebun Bahagia Bersama.

~ 1 biji buah kelapa muda RM2.00 ~



  Minggu ini juga masuk limited available fresh seed stock alpine strawberry dari Jepun dalam original packaging. Kandungannya ada dalam 0.1ml biji benih alpine strawberry, boleh dapat lebih dari 100 pokok tanam alpine strawberry dari biji benih ikut teknik cambahan masing-masing.

~ Wild strawberry/ Alpine strawberry seeds from Japan in original packaging 1packet for RM20.00 (OUT OF STOCK)~



  Minggu ini juga nampaknya sudah masuk musim buah ciku di Kebun Bahagia Bersama, ada 2 jenis sedang berbuah. Juga available untuk self-collect minggu ini juga.

~ 1 kilogram buah Ciku RM4.00 ~

 Tidak ketinggalan juga dalam keluarga yang sama iaitu buah kuning telor/canistel juga boleh self-collect minggu ini. Sebenarnya buah Canistel dan buah Ciku tergolong dalam keluarga buah-buahan yang sama. Selalu ramai keliru yang buah Canistel sama keluarga dengan buah mangga, tetapi sebenarnya buah Canistel tergolong dalam keluarga buah-buahan 'Sapotaceae' bersama-sama dengan buah Ciku.

~ 1 kilogram buah Canistel RM5.00 ~



  Syukur Alhamdulillah pada hari Awal Muharram semalam dapat menambahkan kenalan dengan lebih rapat lagi apabila ada juga keluarga yang mengingati Kebun Bahagia Bersama ini ada ternak ayam-ayam. Jadi dari terbuang membazir beras-beras yang tak elok sudah berkutu dapatlah disedahkan kepada anak-anak ayam Kebun Bahagia Bersama. Terima kasih banyak-banyak kepada mereka suami isteri semalam dan minta maaf mengganggu hingga lewat malam melayan kami di rumah mereka semalam sambil collect beras tersebut. Sudah ada bahagian dah selamat kami tanak untuk kasi makan anak-anak ayam.


Self-Collect Schedule This Week:

~ 17/18hb Oktober 2015 Sabtu/Ahad pagi antara pukul 9:30AM~10:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie Highway).

6 ulasan:

Julie22 berkata...

Assalamualaikum Kak Diana,
Seronoknya bercuti2 Malaysia bersama2 family ni,Cantik2 pic2 yang kakak ambil, :)

suka suka berkata...

K mar 1 pot kesidang

Normala Saad berkata...

Tengok buaian tu teringat kenangan berendoi anak sulung disitulah. Siap dengan nyanian dan musik gamelan....25 tahun berlalu...

Yaati Nor berkata...

mak mertua baru belikan poko kerak nasi utk saya jaga..tp kena serang ulat daun pulak

TukangKebun berkata...

Waalaikumsalam Julie.

Gambar-gambar lama ni Julie.
Dah lama tak pergi Cuti-Cuti Malaysia.

Salam Bahagia Kak Mar.

InsyaAllah minggu depan kami pos.

Salam Bahagia Kak Mala.

Menariknya ada nyanyian den gamelan.

Salam bahagia sis Yaati Nor.

Ulat apalah yang suka daun kerak nasi ya.
Dekat sini subur sangat penat nak pangkas.

Unknown berkata...

Assalamualaikum saya nak beli pokok kerak nasi boleh bg number telefon?