No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 21 Oktober 2015

Tuaian Tahiti Lemon

    Semalam antara propagation yang dibuat ialah untuk bekalan pokok grafted lemon tahiti untuk hujung tahun ini bila nampaknya ready stok yang ada sekarang sudah tinggal beberapa bekas sahaja lagi yang dapat dibekalkan sekarang. Sambil-sambil itu pruning pokok lemon tahiti untuk bagi lebih banyak pencahayaan sebab dah merimbun sungguh pokok sedia ada sekarang. Kalau tak terima banyak cahaya saiz buahnya akan tidak dapat membesar pada saiz purata sebenarnya. Nanti buahnya kecil-kecil sebagai contoh tuaian upih gambar pertama adalah pelbagai saiz lemon tahiti pada pokok yang sama membesar tidak sekata sebab ada yang terlindung tidak menerima banyak cahaya matahari secara langsung.
  Sebagai contoh gambar No. 2 ini pun nampak samar-samar cahaya yang diterima pada buah yang sedang membesar. Jarang-jarang sekali nampak ada setangkai pokok lemon tahiti ada 4 buah berkongsi setangkai pada gambar No. 3. Keberangkalian pendebungaan baik kerana tangkainya lebih terdedah mendapat cahaya mudah bagi agen pendebungaan nak mencari makanannya.

  Maklumat lanjut mengenai Lemon Tahiti juga boleh rujuk di posting sebelum ini (klik sini).

~ 1 bekas grafted lemon tahiti RM25.00 ~

  Dah namanya Tukang Kebun, jerebu ini pun banyak kena habiskan masa di luar. Syukur Alhamdulillah antara makanan yang membantu naikkan system immune badan juga adalah ahli keluarga citrus seperti lemon tahiti. Yang berminat untuk dapatkan pek fresh citrus mixed dari Kebun Bahagia Bersama available minggu ini.

~ 500gram fresh citrus fruit mixed RM3.00 ~
   Kawasan Lembah Klang ke penghujung tahun ini asyik jerebu sahaja sampai kelibat Si Matahari pun jarang nampak disebabkan diliputi asap yang merbahaya. Mudah pedih-pedih rasa mata ini kesan jerebu. Yang menceriakan pemandangan bila rindukan si Matahari, Syukur Alhamdulillah orkid yang berbunga seperti bentuk Matahari ini berbunga juga dalam jerebu ini.

More info mengenai orkid ini boleh lawat previous posting (klik sini).

~ 1 plant vagina bulbophyllum RM15 ~

  Asyik tarik nafas panjang sahaja bila nak sidai baju awal-awal pagi di ampaian. Walaupun cuaca terasa panas, disebabkan matahari terlindung baju pun sebenarnya sukar dan lambat nak kering sebagaimana biasa bila ada kelibat si Matahari. Betapa si Matahari ini memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia dan juga benda-benda hidup yang lain. Syukur Alhamdulillah sejak kerap rajin kemaskan kawasan heliconia guyana ini yang menghadap ampaian kami tak putus-putus berbunga sepanjang tahun walaupun jerebu. Jadi bersemangat sambil sidai baju diberikannya terang benderang warna seperti Matahari.

~ Heliconia Guyana 1 set rhizome RM12.00 ~

2 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Orkid bentuk matahari tu cantik sangat
Kakak tak pernah nampak/jumpa.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Zakie.

Bentuk orkid tu unik macam matahari.
Mudah nak bela.