No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 30 April 2013

Anak Pokok Costus

 Pokok Costus adalah salah satu saudara halia. Walaupun pokok Costus kelihatan seperti ornamental tetapi banyak jenis pokok keluarga Costus bunganya boleh dimakan atau dijadikan sebagai salad/ulam. Bunga Costus lain-lain jenis ada pelbagai warna yang kebiasaannya kejinggaan~kemerahan~pink dan ada juga berwarna putih. Rasa bunga jenis Costus juga adalah berlainan.
 Bunga pokok Costus dikatakan manis. Manis agaknya bunga pokok Costus ini sebab tukang kebun lihat banyak semut berkerumun di atas bunga costus seperti di gambar atas yang anak-anak pokoknya kami tawarkan minggu ini. Dalam tinjauan tukang kebun, banyak nursery boleh tersalah label jenis species pokok Costus yang dijual. Jadi kali ini, tukang kebun masih was-was jadi tak bagi nama scientific anak pokok dari parents Costus yang diambil duduk di tepi kolam.
 Tukang kebun pada asalnya setelah melihat Tuan Kebun Bahagia Bersama buat hard pruning pokok-pokok Costusnya sampai togel takde batang semua dia clear tinggal sahaja rizom dalam tanah. Lepas beberapa hari tukang kebun ambil sedikit gali rizomnya dan tanam dalam bekas saja-saja nak tengok ambil berapa lama nak reshoot kembali pucuk baru. Dalam sebulan, setelah tukang kebun kembali terkejut tengok pucuknya dah keluar tinggi seperti di atas.


~Anak pokok costus~

1 pokok (RM8) + Kos penghantaran Pos Laju (RM10) = RM18.

Sekiranya ada pesanan bulb atau biji benih tiada penambahan kos penghantaran.
Gardener yang berminat boleh hantar email ke (kebunkmg@gmail.com).

Tiada ulasan: