No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 26 Ogos 2018

Bukit Perahu

 Sehari sebelum anak-anak terlibat dengan acara Kids Obstacle Run 2018 (Posting berkaitan Klik Sini), kami bawa Rayyan dan Abby hiking Bukit Perahu sama-sama. Abang Ilhan ada bengkel cara jawab soalan UPKK jadi tak dapat sertai sekali. Lepas drop terus kami bergerak ke Tamparuli dalam 7:30 pagi. Ini adalah kali pertama kami hiking Bukit Perahu. Boleh lah kongsi gambaran dari starting point sampai ke puncaknya. Puncak Kinabalu pula bilalah nak sampai-sampai ni kan. Kita sampai ke puncak Bukit Perahu dahulu.
 Awal-awal saja nampak Tukang Kebun steady di hadapan boleh ambil gambar hadapan anak-anak. Nanti tinggal ambil gambar bayangan mereka di belakang. Di Bukit Perahu ni ada juga lah tempat yang ada tali untuk memudahkan bagi sokongan kepada pendaki. Walaupun nampak ada tangga-tangga. Tapi yang ikut tangga tu lagi mencabar sebab kena langkah panjang-panjang. Untuk kaki yang tak panjang tak nak cepat lenguh kaki kekadang tak guna anak tangga lalu sebelah tepinya ikut pace masing-masing.
 Jika di lembah banjaran Crocker ni biasanya mesti ada terserempak dengan rumpunan pokok-pokok buluh di tepi sungai juga di lereng bukit. Kalau kita biasa tengok movie dari China atau Jepun synonim dengan background rumpunan pokok buluh untuk aksi di pedalaman. Di lembah Banjaran Crocker juga synonim dengan pemandangan ada rumpunan pokok buluh. Malahan pokok buluh ini memang banyak kegunaannya bagi etnik-etnik di Sabah sejak dahulu lagi. Kraftangan asli yang dijual di Tamu dan music tradisional banyak diperbuat dari buluh.
 Jika daki awal pagi lagi sampai ke puncak, pendaki akan disajikan dengan pemandangan Gunung Kinabalu dengan kawasan di lembah bawahnya diliputi dengan kabus-kabus awan. Kami sampai lambat sikit sebab mula daki pun dah pukul 8 pagi lebih matahari dah naik.
 Boleh duduk rehat-rehat sambil makan bekalan yang dibawa. Boleh tahan juga tu Rayyan bawa beg ada dekat 2 liter air dalam beg dia. Mujur juga nak bawa kalau Abang Ilhan takde baru jadi sukarelawan bawa barang. Kalau tak asyik Abang Ilhan ja. Tukang Kebun lenggang-lenggang je sekarang bila anak-anak lelaki dah membesar ni. 
 Ada juga penduduk tempatan yang berniaga menjual home-made food dan snacks juga di atas bukit perahu. Ada disediakan tempat pembuangan sampah atas initiatif peniaga ya, jadi jangan buang sampah merata-rata. Baru perasan bila ambil angle tiada Gunung Kinabalu di belakang macam kami daki the highest peak hahaha....Peniaga tersebut ada juga jual ice-cream yang hisap dari plastik tu, sebatang 50sen. Untuk basahkan tekak sambil turun bukit kami belilah sorang satu.
 Tidak lama lagi cuti hari kemerdekaan, jalur gemilang dan bendera Sabah dah berkibar-kibar atas Bukit Perahu. Dari atas Bukit Perahu kita boleh nampak seluruh pekan Tamparuli. Photospot untuk yang suka selfie. Untung satu background Gunung Kinabalu, lagi satu background pusing the whole Tamparuli Town.
 Pekan Tamparuli ini terkenal dengan folk song yang ada sebut Jambatan Tamparuli. Tetapi pelancong luar selalu keliru dan salah mana Jambatan Tamparuli sebenarnya. Yang di dalam lagu tempatan Jambatan Tamparuli dimaksudkan yang Jambatan Gantung Tamparuli dekat dengan tapak Tamu Tamparuli. Kekeliruan ini sebab di jambatan baru tertera yang dinamakan "Jambatan Tamparuli" bila lalu ke Kundasang-Ranau. Sebenarnya jambatan tamparuli yang duluan ialah sebelah tapak tamu untuk berjalan kaki sahaja bukan laluan kereta. Dulu nak ke Kundasang di bawah Jambatan Gantung Tamparuli tu ada crossover untuk laluan kenderaan. Tapi kalau sungai besar banjir memang kenderaan tak dapat lalu sebab air dah overflow crossover tersebut. Kawasan bawah Jambatan Gantung Tamparuli pun sudah masuk zone kena Tagal. Jadi sebenarnya kalau nak ke Kundasang boleh ja singgah Jambatan Gantung Tamparuli, nanti lalu crossover di bawah tu bersambung juga semula ke jalan utama nak ke Kundasang. Rasa lebih adventure lah sebab seberang sungai pakai crossover dekat je rasa sungainya pastu dongak atas nampak Jambatan Gantung Tamparuli (related posting click here). Kalau ke Kundasang pada pagi Rabu singgahlah pekan Tamparuli ada Tamu besar pada hari tersebut. 
 Macam Tukang Kebun lepas daki Bukit Perahu singgah ke tapak tamu Tamparuli beli barang-barang dapur. Hari biasa ada juga yang berniaga sayur-sayuran di keliling tapak tamu tersebut tapi tak semurah dan banyak pilihan masa hari Rabu Tamu Besar Tamparuli lah. Jika bergerak stay check in ke Teratak Kiulu Lodge boleh dapat supply bahan masak dan makanan di Pasar Tamparuli ya. Jika anda seorang yang aktif boleh juga susun interinery sebegini untuk jelajah kawasan Tamparuli dan Kiulu seawal 6 pagi. Sesuai untuk keluarga yang ada anak-anak kecil macam Kebun Bahagia Bersama.

daki Bukit Perahu >>> Jambatan Gantung Tamparuli dan Tamu Tamparuli >>> Tagal Kampung Poturidong (boleh lalu jambatan gantung juga) >>> White Water Rafting >>> Check in Overnight stay at Teratak Kiulu Lodge (if daytrip skip) >>> Chantek Borneo Gallery & Rumah Terbalik >>> Lokan Bakar & Kelapa muda di Salut >>> Teluk Awam Likas (Light up Cycling)

Jika planning bermalam lebih 1 malam masih ada banyak aktiviti-aktiviti pakej pilihan di dalam kawasan Kiulu ya. Wassup Daniel for more special packages (019-850-2434) untuk kawasan daerah Kiulu kalau tak nak stereotype pakej yang biasa dapat dari agen pelancongan so you can go to places yang jarang orang dapat pergi. Boleh juga follow Facebook atau Instagram Teratak Kiulu Lodge. Boleh quote dapat info dari "Kebun Bahagia Bersama" dekat Daniel (adik lelaki kesayangan Tukang Kebun). Copy paste link ni bagi dekat dia.
Bulan Ogos ini ada stok biji benih baru semula Kacang Tanah Pulut. Ada juga yang memanggilnya Kacang Tanah Harimau sebab kulitnya berwarna putih berbelang merah. Biasa kalau Kacang Tanah brand Pagoda tu kan isi kulit kacang warna merah hati yang ni putih berbelang merah. Kacang Tanah Pulut ni bila tuai isinya bila direbus memang rasanya lebih berlemak dari yang isi biji kacang tanah kulit merah. Tukang Kebun kalau kacang tanah rebus memang lebih suka kacang tanah pulut dari yang lain susah nak berhenti makan berlemak, macammana badan tak naik lemak. Gambar di bawah precious moments biji benih kacang tanah bercambah muncul keluar dari tanah.

~ Anggaran 20 biji benih kacang tanah pulut/harimau RM3.00 ~
Tukang Kebun pun baru balik dari Kampung Kiulu bermalam 3 malam dengan anak-anak.
Puas anak asyik berendam dalam sungai.

Mari Lawat Kiulu!!!

3 ulasan:

Syadiya Khairul berkata...

bestnyaa ! follow sini #291

http://sayesyadiya.blogspot.com/

meintheswim berkata...

Cantik dan challenging ya trail hiking tu. Kalau sudah sampai ke destinasi mesti berasa puas. Apalagi nampak pula puncak gunung Kinabalu yang scenic semestinya.
Anak saudara yang pernah bertugas sebagai doktor di pendalaman di Sabah dulu macam reluctant nak tinggalkan tempat itu. Tempat nya cantik dan mendamaikan.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Syadiya Khairul,

Terima kasih follow.

Salam Bahagia Aunty meintheswim,

Hehehe...kekadang ada rasa nak give up masa hiking half-way, tapi bila dah sampai puncaknya atau destinasi , memang terasa amat puas dan mula bersemangat for that day jadi ceria.
Kerja kat Sabah ni macam less stress dan damai sikit sebab sini not as rush as Klang Valley.
The more advance technology the place is, the more rush and stressful.