No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 30 Januari 2019

Stolac Herzegovina

  Dah lama tersimpan draft posting ini yang tak siap-siap dek kesibukan melanda. Hari ini sambung semula kisah perjalanan di kawasan Herzegovina awal bulan Oktober 2018 lalu. Tidak beberapa jauh selepas melawat batu-batu nisan peninggalan dahulu yang dapat sudah pengiktirafan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO di Radimjla (related posting klik sini), terdapatnya pekan kecil yang dikenali dengan nama Stolac. Semasa perang Bosnia, tempat ini juga adalah antara yang mengalami pertempuran yang dahsyat. Tempat pertama singgah ambil gambar di pinggir pekan Stolac ialah berdekatan jambatan ini kelihatan kubu pertahanan zaman dahulu di atas kawasan tinggi. Bangunan-bangunan terbina di bawah kawasan bukit ini masih ramai penghuninya tidak kembali sejak perang Bosnia. Antara kesan yang ketara akibat kesan perang sebelum dan selepas perang ialah peratusan demographic ethnic. Di mana sebelum perang bandar Stolac pada ketika itu etnik yang paling ramai adalah dari Bosniak, selepas perang adalah dari ethnic Croatia. Stolac ni pun naik kereta tak berapa jauh ke sempadan negara Croatia tak sampai 4 jam.
 Selepas itu guide kami membawa kami ke masjid dan madrasah yang baru dibaik pulih di tengah pekan. Indah sungguh lamannya ada juga dusun kecil di mana pokok-pokok seperti fig dan delima sedang berbuah. 
 Di depan pintu masuk madrasah ini ada deretan pokok zaitun yang sedang buahnya membesar juga sarat di tangkai-tangkai pokok. Ada rezeki kawan yang datang sama dengan Tukang Kebun dapat melihat pokok buah zaitun sedang berbuah lebat buat kali pertama dalam hidupnya di depan mata. Rendang-rendang pokok buahnya bikin Tukang Kebun geram tengok.
Di satu sudut kecil ada deretan dihias dengan pokok bunga mawar. Sungguh wangi bau bunga rosnya. Siap ada yang pokok ros lepas selesai berbunga berjaya membentuk buah ros yang berwarna oren seperti gambar di bawah.
 Macam mana pokok-pokok bunga apatah lagi pokok-pokok buah-buahan menjadi-jadi sarat lebat buahnya sebab persenyawaan yang amat bagus secara semulajadi. Lebah punya banyak sangat bahagia singgah menghisap madu di mana-mana ada pokok bunga. Negara Bosnia ini memang memberikan penekanan prinsip yang amat kuat dalam pertanian secara organik. Sebab tu banyak lebah. Kawasan sini juga menghasilkan madu yang bagus. Jadi ambil peluang beli madu juga di kawasan berdekatan dengan dalam daerah sama dengan Mostar.
 Antara simplicity keunikan yang Tukang Kebun enjoy tengok masjid sini ialah dinding luar masjid kekadang dihias dengan mural sahaja. Dalam ekonomi yang susah di negara mereka tidak perlu dinding penuh dengan berjubin-jubin. 
 Di Stolac ni banyak kedai roti 'bakery'. Kedai bakery di Bosnia dipanggil "PEKARA". Memang banyak jumpa dengan papan tanda "PEKARA" di Bosnia ni dan freshly bake lebih-lebih lagi di waktu pagi aroma dia memikat betul. Jika nak jimat belanja makan dan budget betul-betul, antara makanan yang murah adalah beli roti dekat "PEKARA". Tapau and Travel lebih-lebih lagi yang nak mengejar masa. Harga seketul roti macam croissant dengan pelbagai inti lebih murah harganya dari kedai bakeri di Malaysia. Macam kalau di Sabah ni kawasan Kota Kinabalu kan banyak yang franchise 'MULTIBAKE" tu kan, harga roti-roti begitu lebih murah belanja makan puas di Bosnia. Kalau peminat keju, rasalah puas-puas di sini, baru rasa macam keju original dari yang biasa kita dapat kat Malaysia ni. Bila makan roti kat Bosnia ni rindu jugalah kat anak-anak, nak jugalah bagi mereka merasa sebab tau ni mesti diorang suka.
 Bila nak balik ke kereta untuk mengejar masa ke destinasi utama iaitu explore Gua Vjetrinica (related posting klik sini), Tukang Kebun tertarik pula nak mengintai kedai bakery kecil kiut miut ni. Yang Tukang jaga kedai pun gaya gentleman sabar melayan pelancong yang blur blur ni. Walaupun Tukang Kebun tak cakap banyak, dia pandai tengok expression muka Tukang Kebun berubah-ubah gaknya curious sangat, tak perlu keluar suara lagi dia dah bagi penerangan simple ni apa itu apa dalam Berbahasa Inggeris. Macam boleh read Tukang Kebun punya mind ja hehehe....Tidak semua fasih Berbahasa Inggeris tapi yang generasi muda biasanya masih boleh lagi lah selalu bantu jadi interpreter untuk warga emas. Kami pun belilah teringin merasa lepak snacking sekejap. A very nice relaxing atmosphere lah pekan Stolac ni Tukang Kebun suka. Penduduknya sangat ramah dan sabar melayan kerenah, not rushing. Boleh rasa beza layanan berbeza jika di Sarajevo banding dengan di Stolac ni. Mana-mana negara di dunia ni pun sama sahaja la kan, perbezaan sikap kemasyarakatan di bandar dan luar bandar.
 Camil ada pesan kata kalau lepas selesai lawat Gua Vjetrinica on the way balik kita akan singgah lagi pekan Stolac. Kali ini kami singgah dekat area sungai. Gambar di atas ni bangunan yang ada minaret tu masjid tepi sungai dengan lamannya ada pokok-pokok zaitun. Di atas bukit samar-samar kelihatan kelibat kubu pertahanan lama yang silih berganti bertukar tangan kepada penjajah yang menang.
 Ada beberapa pokok berangan tinggi yang sedang lebat berbuah sepanjang tebing sungai tepi jalan raya. Jatuh-jatuh buahnya di tanah menjadi kebiasaan dah orang di sini melihatnya. Tapi pelancong macam Tukang Kebun teringin nak rasa, itu yang lepas balik je dari trip ini nampak orang jual buah berangan panggang terus beli (related posting klik sini). Kebetulan masa berada di Bosnia I Herzegovina ini minggu terakhir kempen pilihanraya membentuk kerajaan baru di sini. Tukang Kebun ternampak ada satu pokok berangan di dahannya banyak tertampal kertas hijau dan ada gambar orang di situ. Kebanyakkannya gambar warga emas cuma tidak faham isi kandungan sebab bahasa mereka. Guide kami si Camil perasan Tukang Kebun asyik perhatikan kertas-kertas hijau tu yang hanya macam sebesar separuh dari saiz kertas A4. Rupa-rupanya ini adalah cara orang-orang di Bosnia untuk memaklumkan siapa yang meninggal dunia dengan menampal kertas hijau di tempat-tempat yang selalu dilalui orang dimaklumkan oleh Camil kepada Tukang Kebun. Jika di bandar besar sikit dalam negara ini ada juga notis kertas hijau ini ditampal di stesen keretapi atau terminal bas. Bila masa perang komunikasi canggih boleh kena cut off anytime, tradisi pengumuman notis begini lebih reliable bagi mereka yang dah lalui zaman perang walaupun di zaman moden ini. Lagipun dengan keadaan ekonomi di kawasan kampung bukan semua mampu untuk ada alat komunikasi yang canggih.
  Teringat masa zaman Tukang Kebun remaja dan baru masuk alam dewasa, arwah nenek di Sabah selalu ada masa spesifik setiap hari mesti dia buka radio dengar berita pengumuman sesiapa yang telah baru sahaja meninggal dunia dalam bahasa ibunda nenek, bahasa dusun. Macam arwah nenek Tukang kebun kan buta huruf dan tak terdaya nak jalan-jalan jauh melawat saudara yang dari kampung-kampung asal, jadi ini adalah salah satu sumber untuk arwah nenek dapat berita jika ada kematian dari orang-orang yang dikenalinya sejak lahir. Masa zaman tu kalau duduk kawasan kampung belum semua ada telefon rumah dari line telekom lagi. Bukan macam sekarang ada handphone tu pun jadi resah kalau tak dapat coverage kan.
 Biji benih kacang soya (kacang bulu/edamame) <RM3.00 se/pek) masih available bagi yang berminat , ada benih bila tua warna cream (tsurunoko edamame) macam biasa dan yang rare sikit biji benihnya warna hitam (nouhime edamame) bila matang.




Tiada ulasan: