No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 7 Januari 2018

Shiogama Shrine

 Perjalanan berjalan kaki ke Kuil Shiogama dari stesen keretapi Shiogama sebenarnya takdelah lama dalam 20 minit ikut Google Map. Tapi sebab Abby dan Rayyan seronok explore di sepanjang perjalanan jalan belakang ke Kuil Shiogama ambil masa rasa nak dekat sejam baru sampai(related posting klik sini). Macam kes perjalanan dari stesen keretapi Tobu Nikko ke jambatan suci Shinkyo di Nikko (related posting klik sini). Cuma kali ini mereka tak tanya pula bila nak sampai sebab sibuk mencari harta karun. Rayyan cari bentuk acorn dan Abby cari pebbles heart shape. Mama yang menunggu Rayyan dan Abby, Papa dan Ilhan dah jauh jalan ke depan.
 Setiap tahun di Jepun ada sambutan festival Shichi-Go-San pada 15hb November. Perayaan ini adalah untuk meraikan perkembangan pertumbuhan kanak-kanak yang sudah mencapai umur 7(shici), 5(go) dan 3 (san) tahun. Zaman sekarang ikut jadual pekerjaan dan urusan ibubapa, bila-bila berdekatan 15hb November juga boleh raikan. Sebab ini bukan cuti am. Kadangkala ibubapa bawa anak-anak ke Kuil untuk mohon pertolongan paderi kuil mendoakan perkembangan baik untuk anak-anak mereka dengan upacara yang ringkas. Kebetulan semasa kami di Kuil Shiogama, upacara ini sedang masih meriah dijalankan. Beberapa keluarga kelihatan membawa anak-anak yang diraikan dengan anak perempuan pakai kimono dan anak lelaki pakai hakama.
 Kuil Shiogama ini terkenal dengan koleksi pelbagai jenis pokok sakura pada musim bunga iaitu akhir bulan April hingga awal bulan Mei. Tapi jika anda melawat Kuil Shiogama pada pertengahan bulan Oktober atau musim luruh, anda akan juga dapat menikmati musim bunga Camellia yang berbunga meriah di beberapa lokasi dalam Kuil Shiogama. Berbeza dengan perangai Sakura yang mula berbunga peralihan dari hujung musim winter ke awal musim bunga, bunga Camellia pula mula berbunga peralihan penghujung musim luruh ke awal musim winter. Kerana itu bunga Camellia juga dipanggil Winter Rose. Cantikkan jenis bunga Camellia pink multi-petal ini berbaris pokoknya di belakang office kuil. 
 Sesiapa nak mohon hajat resolusi tahun 2018 tercapai, boleh tulis kat atas kayu dan gantung.
 Memandangkan Kuil Shiogama ini usia sudah ada sejarah beribu tahun. Banyak jugalah relic yang disimpan oleh kuil ini yang direkodkan sebagai Japan National Monument. Tukang Kebun suka pula tengok motif ayam-ayam di pintu lama beratus tahun ni. Zaman dulu pintu kayu nampak berat dan solid. Cuma painting sahaja jadi pudar, ini pun Tukang Kebun touch up sikit nak kasi jelas motifnya. Tak elok syakwasangka tapi macam ada penceroboh yang masuk di Kebun Bahagia Bersama menculik ayam-ayam dalam sangkar masa kami cuti lama di Jepun.
 Sebelum sembahyang, seperti biasa berdekatan dengan kuil ada tempat untuk bersihkan diri dulu. Adat sekarang cuci kedua belah tangan bergilir-gilir sebelah satu dahulu. Walaupun Jepun ini moden, pergi kuil mana-mana mesti ada penggunaan buluh.
 Pagi kami melawat Shiogama Shrine macam lengang je jadi syok dapat pusing-pusing dan posing-posing macam-macam. Kuil Shiogama ini adalah antara kuil yang popular di Jepun di kawasan Tohoku tapi belum diperbesar-besarkan untuk tarikan pelancong luar negara. Sebab ramai pelancong antarabangsa lebih fokus ke kawasan Teluk Matsushima yang atas sikit dari Shiogama. Takde lah nak berlaga-laga ambil gambar kenangan. Ramai yang datang sini pada belah pagi pun untuk sembahyang doa dari local residents.
 Memandangkan Kuil Shiogama ini adalah terletak antara pelabuhan nelayan paling sibuk di Jepun menghadap Lautan Pasifik sejak berkurun dahulu, jadi kuil ini lebih fokus untuk mendoakan kesejahteraan mereka yang berkerja di laut dan banyak rezeki dari laut. Ini boleh dilihat dengan replika bot berdekatan dengan kuil utama.
 Selain itu, kelihatan ramai pasangan muda juga datang sembahyang di kuil ini. Kerana kuil ini juga fokus untuk keselamatan ibu-ibu yang mengandung. Paderi Kuil Shiogama semasa lawatan kami sedang tunggu di atas tangga pakai baju warna biru dan kain hijau muda menerima kedatangan dua keluarga untuk meraikan anak-anak mereka. Sebelah kanan, anak perempuan memakai baju kimono warna krim kuning dan sebelah kiri warna merah terang macam cat kuil. Kalau Abby anak Jepun pun boleh sambut ni untuk umur 5 tahun. Comel-comel anak-anak pakai baju tradisional Jepun.
 Lebih kurang suasana di bawah inilah masa kami lawat Kuil Shiogama kelihatan keluarga meraikan anak-anak mereka yang berusia 3, 5 dan 7 tahun. Biasanya nenek yang lebih excited hehehe....
 Sekarang ada biji benih kacang buncis pokok renek.

~ Anggaran 10 biji benih 1 pek RM3.00 kacang buncis renek Koi Midori (Green Love) ~

2 ulasan:

mamapp berkata...

Mama nk tulis hajat kat situ supaya satu hari dpt pergi ke sini

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mamapp,

Moga suatu hari nanti kak jalan-jalan di sini.