No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 26 November 2013

Kembang Bugang

 Pokok kembang bugang adalah satu pokok yang sangat mudah tumbuh di kawasan tanah rendah tanahair kita tanpa  sebarang penjagaan pun. Malah keistimewaan pokok ini ialah seluruh pokoknya mempunyai nilai perubatan tradisional dan telah pun diceritakan sedikit pada posting sebelum ini (klik sini untuk previous posting). Tujuan asal dahulu big boss tanam pokok kembang bugang di Kebun Bahagia Bersama bukan kerana rupanya yang cantik sahaja. Tetapi akarnya dapat membantu merawat patukan ular berbisa. Dulu semasa awal-awal pindah di sini dari Shah Alam ke kawasan kampung keliling kebun kecuali jiran depan tiada rumah penuh semak samun belukar jadi ular dan biawak menjadi unwanted visitor perkara biasa.  Big boss pun sudah berapa kali berparang perang dengan ular-ular tedung hitam berbisa banyak kali.  Di bandar juga pun ada ular juga kan. Sekarang ini di Kebun Bahagia Bersama, pokok kembang bugang sangat bahagia beranak-pinak sini sana dengan sendirinya seperti contoh gambar di atas dan di bawah adalah self-seeded kembang bugang.  Pandai pula ngam pokok kembang bugang pilih spot di sebelah bekas water lily bagi nampakkan seri walaupun projek tergendala konon-konon nak menceriakan spot ini. Pertumbuhannya juga pantas dan mengambil masa cepat berbunga seperti pokok zinnia atau cosmos yang dikategorikan pokok annual walaupun pokok kembang bugang adalah pokok perennial.
 Hasil tinjauan tukang kebun dari self-seeded kembang bugang, ianya tak kisah dengan berapa jam penerimaan cahaya yang diterimanya. Sebagai contoh, gambar di atas, pokok kembang bugang berkembang bunga di tempat yang tidak beberapa menerima cahaya matahari boleh nampak beza bayang sinaran matahari kan. Kesimpulannya, dekat full sun, partial sun atau light shade pun pokok kembang bugang hidup bahagia dengan sendirinya. Sebagai contoh, walaupun dalam keadaan sempit self-seeded anak-anak pokok kembang bugang boleh berjayanya tumbuh tinggi menceriakan spot di gambar bawah. Bila berbunga nampak macam sekumpulan rama-rama putih berterbangan. Ianya boleh tumbuh dengan ketinggian lebih dari 70cm.
 Can you keep a secret? Pokok kembang bugang sebenarnya sangat lasak, bila dah well-established kalau terpotong atau patah pun pokoknya jika akarnya dah kukuh dalam tanah ianya akan keluar kembali pucuk-pucuk baru. Ingat dah hilang pokoknya? Nanti tiba-tiba muncul pokok baru di spot tersebut. Sedih pokoknya terpatah? Takpe cucuk je balik batang tersebut nanti hiduplah ia kembali.
 Pokok kembang bugang juga memberikan double happiness (errr...tukang kebun suka double happiness). Bila bunganya layu macam tiba-tiba ada bunga lain pula jadi pengganti seperti bintang warna merah. Gugur bunga putihnya tinggallah sepalnya yang rupa seperti bintang merah dan jika ada rezeki menghasilkan berry berwarna hijau. 
 Buah berry warna hijau kembang bugang juga ada nilai perubatan.

~ Pokok Kembang Bugang  (White Butterfly Bush) ~

1 bekas RM7.00 .

Berminat? Tinggalkan pesanan di kotak komen ataupun email (kebunkmg@gmail.com) .

8 ulasan:

@na berkata...

rasanye ni dh triple happiness...bunga putih, bintang merah n berry hijau! mmg unik

Seri7ujuh berkata...

Interesting...rasanya x pernah tgk lagi pokoknya. Bunganya harum x?

Sean L berkata...

Betul tu, triple happiness!

TukangKebun berkata...

Hehehe...ya ya ya triple happiness ana dan Sean.

Seri7ujuh, wanginya taklah sekuat bunga putih lain macam cempaka.

obat herbal berkata...

kembang bungang dengan keji beling apakah sama saja?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Obat Herbal,

Rasanya keji beling ialah pecah kaca atau pecah beling.

roycx berkata...

Nk

Ada x lg.. Bole wsp 0177321240

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia,

BOLEH CONTACT WASSUP NIZAM 0192931340 UNTUK MAKLUMAT LANJUT.