No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 12 April 2015

Aiza Taman Setia Indah Garden

  Sementara tukang kebun tengah tunggu nasi untuk nasi ayam dah tanak (lauk dah siap, nasi pula belum lagi) for dinner, bolehlah bawa rakan-rakan gardeners lain bersiar-siar ke kebun Aiza di Taman Setia Indah, Johor. Baik hati Gardener Aiza berkongsi gambar progress tumbuhan air dan biji benih yang dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama bulan lepas. Water Hyacinth atau dikenali juga keladi bunting pun sudah berkali-kali mekar di Kebun Aiza.
 Water Poppy pula sedang beranak-pinak tukang kebun tengok dah ada sulur-sulur baru dihasilkan kejap je nanti penuh pasu dan bila dah serasi, InsyaAllah akan menghasilkan bunga kuning tidak putus-putus juga.
 Biji-biji benih bunga telang dan kacang buncis Blue Lake pun dah bercambah nak mula membesar di kebun Aiza. InsyaAllah bulan puasa banyak bunga telang boleh buat sirap biru atau kasi warna nasi kerabu naturally.
 Keratan mulberry pun setelah 2 minggu nampak subur dah keluar pucuk baru membesar.
 Hari ini Sis Hayyat yang duduk di Sabah pun berkongsi maklumat mengenai Majlis Pelancaran Program Jom Bertani & Pertanian Bandar telah dianjurkan untuk peringkat Sabah semalam.
  InsyaAllah objektif-objektif yang disenaraikan dalam column 'Pertanian Bandar' dan 'Jom Bertani' boleh dicapai oleh peminat gardenings lain juga. Tukang kebun rasa InsyaAllah boleh, rasanya dalam column Jom Bertani ada yang sudah dapat dicapai dalam Kebun Bahagia Bersama. What do you think?
Jom Kita Bertani.

Nak dinner dah ni berapa kali anak-anak panggil dah masak katanya.

4 ulasan:

Normala Saad berkata...

Tengok keladi bunting berbunga, teringat kat pokok lotus kampung kak. Dah setahun lebih tak juga berbunga. Diana ada tips tak mcmana nak bagi lotus ni keluar bunga?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mala,

Lotus suka terdedah dengan cahaya matahari sepanjang hari. Biasanya bila cuaca musim bahang panas lepas tu masuk musim hujan dia teruja nak berbunga.Kekadang musim kemarau walaupun air kurang tukang kebun biar je sampai takde air asalkan tanah tak kering.

azri hassan berkata...

saya pernah beli sepasu bunga lotus yang berwarna pink tapi sayangnya ada lumut2 hijau yang tumbuh sekali lalu merosak dan mematikan pokok.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Azri.

Kalau dibuka lumut-lumut hijau tersebut, InsyaAllah tak mati pokoknya. Memang biasa pokok-pokok tumbuhan air ni ada musim lumut tumbuh bersama.