No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 14 Januari 2017

NinjaGO

  Semasa ke Legoland, attraction yang amat dinanti-nantikan oleh Ilhan ialah Ninjago. Asyik-asyik tanya mana kawasan Ninjago Mama. Ninjago terletak dekat dalam tengah-tengah area kawasan Legoland.
 Tukang Kebun pun tak pernah tengok pun animation Ninjago dekat TV. Layan sahajalah. Jika hujan bolehlah bergerak ambil shelter dalam Ninjago sebab ianya dalam bangunan.
 Tukang Kebun tengok yang over-excited dalam ninjago ini orang-orang dewasa lelaki berbanding dengan kanak-kanak hehehe...Berlainan dengan konsep attraction Star Wars (related posting klik sini) yang perhatikan miniature setting popular dalam set movie franchise Star Wars untuk NinjaGo macam main game virtual 3D. 
 Jika nampak berbaris sampai ke luar, jangan tertipu itu petanda kena tunggu lamalah. Sebab kalau masuk bangunan pun masih berputar-putar lagi dalam bangunan berbaris. Kalau dah masuk bangunan beratur pun rasanya kena tunggu juga paling cepat dalam 20minit. Tapi bila dah masuk bangunan sambil menunggu ada banyaklah benda hiburan yang boleh distract anak-anak sebelum mula bermain attraction sebenar.
 Pedang perhiasan dalam ninjago attaraction pun dah nampak macam lightsaber dalam movie Star Wars. Ada pelbagai dekorasi hiburan untuk kanak-kanak sepanjang berbaris pusing-pusing dalam bangunan. Sambil itu Mama Ilhan baru kaji apa characters yang ada dalam NinjaGo ni.
 Tanya Ilhan minat character yang mana sekali dalam NinjaGo? Katanya Kai wakil element fire.
 Rayyan biasa-biasa je tak delah teruja sangat masuk attraction Ninjago ini, ikut melayan flow abang Ilhan je. Dekat luar bangunan NinjaGo ini juga adalah beberapa permainan.
 Semasa Tukang Kebun tinggalkan kebun, Si Kembang Bugang pun amat meriah sekali berbunga-bunga. Bergugusan bunganya kembang menceriakan laman. Kembang Bugang ini memang meriah betul berbunga di kala hujan banyak. Yang dalam gambar ini, pokok-pokok kembang bugang yang tak pernah pun disiram dan dibaja tapi cepat naik subur dan berbunga meriah.
  Berbaris pokok-pokok kembang bugang berbunga sepanjang tempat letak kereta yang berdekatan dapur. Pokok kembang bugang ini bunganya berbau wangi ketara masa dah senja. Jadi elok juga tanam pokok kembang bugang berhampiran dengan tempat letak kereta. Sekurang-kurangnya masa musim bunganya bila tuannya balik penat dari kerja waktu senja boleh kurangkan stress dengan sambutan wangian bunganya yang kembang meriah.
 Bunganyakan berwarna putih jadi bila senja pun masih jelas kelihatan. Pokok kembang bugang ini yang menariknya ianya juga mampu berbunga lebat pada keadaan penerimaan cahaya yang separa. Tidak perlukan banyak cahaya matahari untuk berbunga. Juga sesuai ditanam dalam pasu sebab pokoknya takdelah besar. Local name kita panggil Kembang Bugang, tempat lain panggil White Butterfly Bush.

 Info lanjut mengenai si Kembang Bugang boleh (klik sini).
~ 1 pot Kembang Bugang for RM7.00 ~

2 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Cantiknya bunga pokok kembang bugang tu.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Warisan Petani.

Bila tengok bunganya kembang bergugusan begitu senang hati.