No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 26 Mac 2014

Kerengga dan Kacang Panjang Merah

  Tumbuhan sayur berbunga warna putih juga tak mengalah minggu ini rancak juga nak berbunga seperti Kacang Panjang Merah baka biji benih yang berwarna campuran coklat dan putih (asal usul klik sini). Generasi Kacang Panjang Merah ini amat sesuai sekali dengan cuaca ketika hujan kurang bertandang di kebun. Kekerapan siraman air yang diperlukan juga tidak banyak. Cukup sekadar dari biji benihnya disemai diberikan air sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Di masa darurat air, cukup sekadar berselang hari menyiramnya, tidak perlu siram setiap hari. Ia adalah baka yang tidak memerlukan banyak air. Tambahan pula pada musim panas dan kering, kacang panjang ini boleh ditanam dikawasan yang kurang menerima cahaya matahari (partial shade). Manakala pada musim hujan tanam di kawasan yang menerima cahaya matahari banyak (full sun).
 Jika nampak banyak kerengga di pokok kacang panjang, biarkan pun tak mengapa hubungan mereka memang akrab. Setiap kali musim kacang panjang mula berbunga memang ada kerengga. Kedatangan mereka memberi petanda mendapat rezeki kacang panjang yang ditunggu-tunggu untuk tukang kebun. Musim tuaian juga akan menjadi bertambah panjang jika buah kacang panjang tidak dibiarkan tua di atas pokok.
 Pokok kacang panjang merah yang di dalam gambar ini disemai pada bulan January dan telah bermula memberikan tuaian sejak dalam pertengahan bulan Mac ini. Lokasi ini adalah di bawah kanopi pokok durian atas raise bed dan tanah jenis berpasir. Ianya menerima separa cahaya matahari di musim panas dan kering ini.
 Di lokasi ini memang telah tukang kebun catatkan dalam kepala kini dalam blog setelah confirm beberapa kali memang amat sesuai menanam jenis pokok jenis kacang panjang memanjat kerana telah banyak kali pokok-pokok jenis kacang hijau tumbuh sendiri di sini banyak kali dengan suburnya. Untuk gardeners lain juga bolehlah note di kebun anda kawasan mana paling rancak kacang panjang hidup untuk kitaran tanaman sepanjang tahun lain kali. Gambar di bawah diambil hujung Oktober lepas di mana pokok-pokok kacang panjang hijau tumbuh sendiri dari biji benih kacang panjang hijau yang tidak tertuai (self-seeded plants). Jika cukup cahaya matahari, kacang soya juga telah pernah hidup subur di atas raise bed ini.
 Kini masuk minggu ini, kacang panjang merah boleh dituai setiap hari walaupun pokoknya cuma ada 3 pokok di petak ini. Buah kacang panjang cepat membesar biasanya dalam 4 hari elok sudah untuk dituai. Di nun belakang background tu ada pancang buluh projek baru bermula dari bulan lepas dikerjakan berperingkat bila ada masa terluang.
 Di sini pula cuma dengan keluasan kurang satu meter persegi, tanam dekat dengan rumah pula sebab kalau di kebun edible di belakang rumah sana tak dapat nak siram seminggu sekali pun payah. Jadi dikemaskan kawasan ini yang dahulunya jajahan pokok-pokok bunga telang. Masa untuk explore pula keserasian tanah jenis merah di bahagian atasnya dengan tumbuhan yang mudah untuk hidup di kawasan ini pada musim panas dan kering. Tambahan pula bersebelahan dengan paip air bolehlah selang sehari nak menyiram. Yang ini pula pertumbuhan batch kacang panjang merah yang disemai biji benihnya pada bulan Febuari lepas. 
 Anak-anak pokok bunga telang yang tumbuh sendiri di persekitaran tapak menanam ini masih kerap timbul
 Minggu ini juga di batang pancang yang bertentangan beberapa anak jenis keluarga jenis kekacang juga sudah bercambah yang ditanam biji benihnya secara terus di tapak ianya hendak dibesarkan (direct-sowing). 

Seed Sowing Suggestion Minggu ini for busy beginners: Bunga Telang, Kacang Panjang, Kacang Kelisa, Basil/Selasih.


~ Biji Benih Kacang Panjang Merah (Biji benih berwarna coklat dan putih) ~

1 pek anggaran 15 biji benih RM3.00 .

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wow.. your kcg pjg merah is certainly healthy and plenty of harvest! Mine is a bit pathetic - kurus kering & no flowering. Can i reserve the 'blue' morning glory seeds ker ..? Only the blue one..he..he..boleh ?????
Choi Min
PJ

Khadijah Mohd Zainuddin berkata...

wah bagusnya boleh hidup musim panas la ye.... kalau nak order benih camna ye?

TukangKebun berkata...

Hi Choi Min, That one in the pic is actually purple FUJI not blue. The time of the day when take photo of that morning glory can make the colour of the petal different in photo. At the moment I only have one extra pack which has been randomly mixed with pink or purple?

Sis Khadijah,
Boleh buat pesanan dengan menghantar email (kebunkmg@gmail.com) .
InsyaAllah dia suka hidup musim panas ini.

Tanpa Nama berkata...

okie. I would like to place my order (reserve first) for 1 pack of pink/purple fuji MG.
Thank you very much !
Choi Min

TukangKebun berkata...

No worries Choi Min will keep for you.

Unknown berkata...

hebat kerja anda...teruskan.. semoga allah memberkati usaha Tukang Kebun

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Intan,

InsyaAllah.