No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 25 Ogos 2014

Rayyan dah masuk 5 tahun

 Syukur Alhamdulillah Rayyan kami hari ini dah masuk 5 tahun walaupun jantungnya tak sempurna setelah menjalani beberapa pembedahan di permulaan hidupnya dia sangat active seperti kanak-kanak sebayanya yang lain. So mamapapa hope you'll grow not only physically strong but mentally strong as well and the next surgery in the future will also be as smooth as the previous ones. Rayyan sekarang jantungnya tiada injap (heart valve) antara chambers dalam jantungnya telah dipotong semasa pembedahannya yang ke-3, tengok progress pertumbuhannya bila dah besar jantungnya akan dipasang injap artificial. Semoga ketika Rayyan memerlukannya, technology juga dah makin advance. Disebabkan Rayyan dari bayi dah biasa kena cucuk sini sana, tukang kebun tak de masalah masa bawa Rayyan pergi check up dia dah lali sangat and he behave really well walaupun dicucuk-cucuk nak ambil sample darah. Setiap kali lepas check up rasanya Rayyan rasa lega dia tak perlu kena tinggal di hospital dapat ikut mama balik, menyanyi-nyanyi dalam kereta.

 Tukang kebun mula-mula mendapat seru nak berkebun tanam makanan sendiri bebas dari racun semasa mengandungkan Rayyan because I carry a mother's guilt. Mana kepala tak bengong pertama kali pergi scan masa mengandung Rayyan tiba-tiba anak kena diagnosed ada masalah jantung severe dan medical staff kata kita ada choice nak gugurkan atau tidak sebelum bayi dalam perut masuk 26 minggu. Undang-undang masa tu di Australia bila bayi dalam perut dah lebih 26 minggu tak boleh gugurkan lagi sebab bayi tu dah ada haknya sendiri dari segi undang-undang. Biasalah sebagai seorang manusia yang lemah bermacam-macamlah kita fikir, kenapalah semuanya ini berlaku, apalah puncanya? ect. ect. 

 Yang tak syoknya bila dah 2 pihak keluarga asyik ungkit pasal keturunan pula. Nasib baiklah tukang kebun ni once upon a time seorang 'geneticist' dan "evolutionary biologist" ketika itu jadi kekadang this thing happened bukan sahaja sebab dari keturunan tapi environmental factor pun mungkin ada. Dalam hatiku simpan (malas nak dengar family ber-drama pasal keturunan, lagipun bab keturunan/hereditary ni pun bidang tukang kebun) dan biarkanlah I am only to blame. Masa awal mengandungkan Rayyan tukang kebun baru bermula beberapa bulan lanjutkan belajar jadi masa awal-awal tu susahlah sikit nak tolak permintaan-permintaan experiment yang supervisor suruh betul tak. Tukang kebun kena gunakan bermacam-macam chemical yang tak baik untuk orang mengandung dan radioactive so perhaps I wasn't being too careful. Hence, I carry the mother's guilt masa mengandungkan Rayyan.

 Penyebab utama setelah melalui beberapa traumatic events, tukang kebun memang tak sentuh racun for the things I grow and nurture (I personally consider them as my babies). Bab 'meracun' ni memang cukup sensitive bagi tukang kebun dan tukang kebun memang phobia dengan chemicals yang tak baik. Beberapa kali adalah juga orang bertanyakan dekat email mengenai nak pakai racun apa. Of course tukang kebun tak akan recommend any racun. Niat Kebun Bahagia Bersama Team Members sentiasa adalah dengan harapan dapat menyeru untuk gardeners lain nurture without using any toxic or poison. Tukang kebun pun dah gaduh besar dengan big boss banyak kali pasal merumpai sembur dekat weed yang tumbuh antara batu-batu bata pavement di jalan. Prinsip tukang kebun kenapalah pula aku nak sembur racun dekat pokok-pokok yang aku bela dari baby yang juga hasilnya aku nak kasi makan dekat baby-baby homo sapien tukang kebun. Tukang kebun pun tak percaya kalau label tulis sekian-sekian beberapa hari lepas meracun, ianya sudah selamat dimakan.

Food for thoughts: Jika seorang manusia makan sesuatu benda ianya akan memproses makanan tersebut, serap kandungan yang ada di dalam makanan ke dalam badan dan selepas dihadam makanan tersebut akan dikeluarkan semula (bahan buangan manusia). Untuk racun yang disembur ke atas tumbuhan dimanakah ianya hilang setelah beberapa hari? Dalam bentuk apakah ianya telah bertukar beberapa hari? Di manakah racun itu pergi untuk dikatakan ianya selamat dimakan?
 Gambar atas sayur sawi yang Rayyan semai biji benihnya dari projek tadika dia di depan pintu dapur kami. Tumbuh subur tanpa belaian, semua members KBB tahu Rayyan punya sawi ini. Semua sedang bersabar nak santap sawi Rayyan ini. Bab menyemai ini tangan Rayyan sebenarnya lebih menjadi dari tukang kebun. Masa Rayyan bawa balik semaiannya ke rumah, tukang kebun sedang mengalami masalah nak cambah biji-biji benih sayur daun sebab masa tu musim kemarau panas. Bila tukang kebun alihkan ke posisi berdekatan tempat bekas semaian Rayyan menjadi cambahannya (and here I thought I lost my touch already). Mengikut cuaca tempat semaian tukang kebun pun biasanya kena berubah-ubah. 

 Thank you Rayyan, your existence, teaches mama and papa a lot about life. How precious all life is and about health and not to be ignorant on a lot of things. Semoga Rayyan seorang anak yang soleh dan sihat selalu. 


  Birthday cake Rayyan lepas papa balik kerja dah solat Maghrib baru kita keluar beli ya. Jadi tumpanglah gambar kek anniversary mama dan papa ke-8 baru-baru ini, kononnya kek surprise dari papa untuk mama (sebab ada orang tu tak dapat dinner dengan wife kena dinner dengan office-mate on anniversary day). Anniversary kami sama-sama dengan Dato' Siti Nurhaliza dengan suaminya, nikah pada tahun yang sama. InsyaAllah kalau ada masa nanti kita singgah beli beg sekolah Rayyan. Oh ya ramai silap linkungan umur tukang kebun, jadi as a hint tukang kebun lebih muda dari Dato' Siti Nurhaliza ya dan I am generation-Y.

 Hari ini hati tukang kebun sebak bila tukang kebun terkenangkan Kak Mar penulis blog 'Suka-Suka'. Salam takziah dari Kebun Bahagia Bersama Team Members dengan kembali-NYA suami Kak Mar kepada yang Maha Esa. Al-Fatihah.


8 ulasan:

Nasa Mulia berkata...

1st Happy birthday to Rayyan....dah baca cerita dia sikit2 kt blog lama you, N happy anniversary to you...oh now i know you angkatan org muda rupanya..

Seri7ujuh berkata...

Happy Anniversary to papa n mama, Happy Birthday to anakanda Rayyan..Semoga di Rahmati Allah selalu n tabah dengan segala dugaan...

cucubulat berkata...

salam tukang kebun,,hepi aniversary..n to rayyan hepi birtday juga.

bila Suami kak mar telah kembali kerahmatullah ? sebak wp hanya kenal di alam maya.

Normala Saad berkata...

Happy birthday to Rayyan & Happy anniversary

ct aju berkata...

hepi besday to rayyan & hepi aniberseri to mama n papa...

@na berkata...

terharu baca kisah Rayyan... hepi birthday Rayyan, moga sentiasa berada bawah lindungan dan rahmat Allah SWT....

Shasrine berkata...

Happy birthday to Rayyan & happy anniversary!

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia.

Thank you for all the lovely wishes dearest Nasa Mulia, Makngah, Cucubulat, Kak Mala, Ct aju, @na dan Shas.