No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 11 Disember 2017

Borneon Gibbon

 Semasa menginap di Tabin WildLife Resort dalam daerah Lahad Datu setiap hari lepas sarapan atau masa makan tengahari dihiburkan dengan lawatan dari sekumpulan primate liar yang jenis spesies Borneo Gibbon. Tak perlu nak pergi jauh-jauh jalan, mereka pasti singgah di pokok ini selagi pokok ini menghasilkan buah untuk santapan mereka.
 Pokok kegemaran persinggahan mereka ini pun dekat sahaja dengan bilik resepsi tetamu. Dekat sebelah sahaja dengan tempat simpan kasut boot panjang atau tempat air paip cuci lumpur (related posting klik sini). Syukur Alhamdulillah dengan rezeki kesihatan yang diberikan dapat kami sekeluarga melancong kerap dalam Sabah ini pelbagai tempat. Oleh itu, Tukang Kebun sedari betapa banyak jenis spesies monyet dalam Pulau Borneo ini sahaja. Malah masa kami melawat Sungai Kinabatangan di situ pun lebih dari 5 spesis liar kami berkesempatan melihat dari kaca mata sendiri (related posted klik sini). Selama ini lihat di depan kaca TV sahaja. Masa di Sungai Kinabatangan kami tak terserempak pula dengan spesis Gibbon ini. Syukur Alhamdulillah berkesempatan melihat beberapa kali gelagat mereka di Tabin ini.
 Macam-macam posing juga mereka berikan. Gibbon yang di Tabin ini pun tak buas perangainya. Tiada dia datang dekat-dekat walaupun kelihatan selesa berada berdekatan dengan Homo Sapien. Kelihatan harmoni perhubungannya dengan Homo Sapien.
 Sebab Homo Sapien di sini tak kacau sumber makanan asli diorang kut. Tapi pandai kedekut juga tu. Hairan melihat apasal pokok ni bergerak-gerak macam ribut walaupun cuaca tenang lepas kami selesai makan tengahari. Tinggal tunggu bersiap untuk dihantar balik ke Lapangan Terbang Lahad Datu di mana kami tinggalkan kereta. Rupa-rupanya tak mau berkongsi buah-buah yang ranum di pokok tersebut dengan si tupai. Puaslah mereka cuba menghalau si tupai besar ni yang nak bahagian buahnya juga. Territorial juga si Gibbon ni bila bab makan-makan ni.
 Si Gibbon mencapai buah yang masak. Bukannya tak banyak pun buah yang ranum atas pokok tu. Macam perangai Homo Sapien juga ada ni susah nak berkongsi-kongsi. Selepas luggage selesai dimasukkan dalam van, kami pun bergerak menuju ke airport dalam hampir pukul 2. Perjalanan dari Tabin WildLife Resort ke Lapangan Terbang Lahad Datu ambil masa dalam sejam juga. Jadi dalam pukul 3 lebih juga kami mula bertolak ke Kota Kinabalu dari Lapangan Terbang Lahad Datu.
 Dah nak hampir kawasan Ranau dah dekat nak senja bila nampak kelibat si Kinabalu. Kasihan dekat pemandu je masa ni dah rasa ngantuk. Ingat nak menginap je kat area Poring tapi sebab peak season tengok macam penuh je accomodation berhampiran Poring. Jadi terpaksalah pemandu gagah memandu sampai ke Kota Kinabalu. Nasib baik cuaca tak hujan lebat, kalau tak seksa juga nak limpas area Kundasang yang boleh berkabus.
  Yang tidak berkesempatan untuk self-collect atau buat pesanan buah kuning telur atau ada tempat panggil buah mentega, hujung minggu ini InsyaAllah self-collect day ada semula dan barang-barang mula dipos minggu depan juga semula setelah kami ambil cuti lama.

Self-Collect Available Day: 

16th/17th December 2017 Saturday/Sunday Morning between 10:00AM~10:30AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (near exit Paya Jaras of Guthrie Corridor Highway).

Gambar di atas ini kudup bunga buah mentega, kecil je kekadang tak perasan pun bunganya kembang. Walaupun ada beberapa kudup bunga berdekatan pada satu tangkai, biasanya sebiji sahaja buah yang membesar dari satu tangkai. Bunganya kecil tapi menghasilkan buah yang saiz besar standard mangga jenis harummanis. Itu yang selalu ramai keliru tengok buah mentega ini, ingatkan buah manga.
 Kebiasaannya buah mentega yang memang dah betul-betul ranum, jika dibiarkan ianya akan secara semulajadi kulit buahnya merekah sendiri macam gambar di bawah. Kulit buahnya terlerai sendiri dari isinya. Kalau tak sempat makan boleh je simpan dalam peti ais dalam keadaan begini.

~ 1 kilogram buah mentega RM5.00 ~
 Lama takde di rumah ni jika musim buah tak risau sangat dengan PETS yang bebas berkeliaran di belakang, banyak buah dah terlebih masak jatuh-jatuh dari pokok. Sebagai contoh buah mentega yang jatuh dari pokok seperti gambar di bawah. Habis dah kena patuk-patuk isinya. Moga bila balik rumah ini, masih ada pelbagai jenis buah-buahan yang ada lagi untuk gardeners rasa.
 InsyaAllah berbanding dengan Self-Collect lepas kami estimate hujung minggu ini lebih banyak pilihan buah-buahan organically grown. Sebagai Contoh:

~ 1 Sisir Pisang Nangka RM5.00 ~
~ 1 kilogram buah pulasan RM5.00 ~
~ 1 kilogram buah duku langsat RM5.00 ~
~ 1 kilogram buah limau telur buaya RM6.00~
~ 1 kilogram buah limau mixed RM5.00 ~
~ 1 kilogram buah ciku RM4.00 ~
~ 7 biji buah kelapa tua RM10.00 ~
Jika Ulam-Ulaman 1 ikat RM1.00 :

~ Daun Pucuk Assam Gelugor
~ Daun Pucuk Ubi Pulut
~Daun Kadok
~ Daun Pandan Wangi

3 ulasan:

norhidana berkata...

dh oder n email kt akak.... tak sabar nk dpt buah2 yg di oder tuh

Unknown berkata...

Assalamua'laikum diana
lama nya kaknoor tak singgah sini
apa kabar, teringin lah tengok pulasan tu
disini kadang ada jugak tapi sekarang rasa nya tak nampak pun

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Dana,

Thank you very much datang ambil buah-buahan walaupun tak berapa sihat.

Salam Bahagia Kak Noor,

Kat Borneo ni rambutan dan pulasan kurang sikit ada berbanding dengan kat Semenanjung.
Tapi kalau langsat sini mewah kan.