No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 22 Mac 2018

Matahari Terbit dari Kudat Golf and Marina Resort

 Walhal baru je minggu lepas baru ke Kudat tetapi sampai hari ni dah rasa macam bulan lepas pula perjalanan baru-baru ke Kudat ni. Masa begitu pantas berlalu rasanya bila makin sibuk dengan duniawi ni. Trip ke Kudat ni bukan melancong tapi atas tugas penyeliaan dan penyelidikan. Selepas solat dan sambil menunggu waktu sarapan ambil angin dulu di tempat penginapan. Tempat penginapan di trip Kudat kali ini ialah Kudat Golf and Marina Resort.
 Selalunya waktu begini asyik sibuk urusan persiapan anak-anak ke sekolah. Kali ni ambil peluang kalau ada rezeki nak tengok matahari terbit dari bumi Kudat ni. Mula-mula teragak-agak juga mana arah matahari terbit ni samaada boleh nampak dari persisiran pantai resort ini ke tidak. Bila teringat arah kiblat, mungkin macam boleh. Kemudian ada pekerja resort lalu, cuba tanya katanya betul arahnya yang kami agak matahari muncul jika ada rezeki.
 Sambil menunggu matahari muncul sebalik awan kabus yang tebal, Tukang Kebun pelik tengok ada mahkluk di dalam air laut ni asyik ke hulur hilir depan kami ini. Awal-awal mungkin boleh ingat kayu dihanyutkan oleh ombak. Dah kalau bertukar posisi berenang ke kiri kanan, dah tak mungkin la tunggul kayu. Bila diamati betul-betul lansung rasa bentuk badannya macam bukan biawak ni. Macam sang buaya air masin ni.  Sang buaya yang usianya masih remaja lagi dah mula panjang tapi tak setegap macam yang dewasa lah lagi. Kali terakhir nampak buaya liar ialah di Sungai Kinabatangan (related posting klik sini). Atas badannya ada bergarisan sisik muncul kan tu selari. Memang kawasan arah utara Kudat ini ada buaya air masin.
 Akhirnya muncul jugalah Si Matahari di sebalik kepulan awan kabus yang tebal.  Ada rezeki juga layan perasaan tengok matahari terbit di Kudat ini. Hilang rasa penat dan sakit kaki yang baru kena dera lepas sertai Borneo Ultra-Trail Marathon kelmarinnya (related posting klik sini).
 Kalau main golf berdekatan dengan Kudat Golf and Marina Resort ini memang boleh sama-sama istirehat dengan buaya air masin la ya.....really with nature. Seperti gambar di bawah yang sebelah daratan kiri ada pokok-pokok kelapa itu adalah padang golf ya. Ada juga beberapa perahu kecil nelayan juga lalu-lalang di depan mata mencari rezeki. 
 Sebenarnya matahari terbit boleh juga dinikmati dari balcony tempat reception tetamu juga dengan kolam renang.
 Harga bilik yang paling murah ditawarkan di Agoda masa buat reservation ialah yang Garden View harganya RM135 ditawarkan yang harga asal RM300 lebih sebilik. Antara sebab kenapa pilih menginap di Kudat Golf and Marina Resort kali ini. Tambahan pula dah termasuk breakfast sekali.
 Kami diberikan bilik Ground Floor yang kalau buka sliding door terus ada taman permainan dan boleh juga jika nak menikmati sunrise dari garden bench di luar bilik yang disusun. Sebab harganya murah dari biasa, kami takde la yang tak puas hati. Cuma masalah bilik tak dapat dibuka sendiri kerana dah rosak. Setiap kali nak masuk bilik kena mohon di reception untuk tolong bukakan je lah. Tapi mereka okay je dan setiap kali mohon maaf atas masalah teknikal. Dengan harga yang diberikan kami terima yang seadanya sebab di Kudat ni bukan banyak tempat penginapan. Kalau di Kudat ni dapat tempat penginapan macam service hotel ada facilities swimming pool, gym dengan breakfast consider murah la dapat bawah RM150. Fikir-fikir kalau ada rezeki nak bawa anak-anak jalan jika dapat harga menginap Kudat Golf and Marina Resort bawah RM150 semalam. Dearest husband, Abby dan Rayyan belum sampai Kudat lagi. 
 Sarapan bermula pada pukul 7 pagi di sini. Masa naik tangga dari arah kolam renang ke receptionist nak mohon tolong bukakan pintu, terjeling pula di corner bawah tangga ini dihiasi dengan pokok jenjuang merah dan daun kaduk. Nampak cantik juga kombinasi dua pokok ini. Bagi mereka yang terhad ruang menanam boleh juga tanam pokok jenjuang merah bersama-sama dengan pokok daun kadok. Jika tanam dalam container juga boleh gabungkan kedua-dua pokok ini. Misalannya balcony gardening, pokok jenjuang merah boleh ditanam dalam pasu bersama-sama pokok daun kadok. Pokok jenjuang merah yang meninggi boleh memberi teduhan kepada pokok daun kaduk masa musim panas.

~ More info on pokok jenjuang merah (Klik Sini) ~
1 pot pokok jenjuang merah RM6.00 .

~ More info on pokok daun kadok (Klik Sini)~
7 moist bare-rooted pokok daun kadok RM5.00 .
 Masa check out di Kudat Golf and Marina Resort adalah pada pukul 12:00PM. Sebelum bergerak keluar ada kami mohon check out lambat. Tapi terlambat balik ke hotel semula nak dekat pukul 1:00PM. Nasib tak berkira sangat resort ni lepas cuci lumpur segala, kami check out dalam 1:30PM.

2 ulasan:

Normala Saad berkata...

Cantiknya sunrise diana. Cahayanya lebih kurang sunset juga.

TukangKebun berkata...

Assalamualaikum Kak Mala,

Ya kan nampak lebih kurang macam sunset juga hehehe...