No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 21 September 2018

Taman Rikugien

 Pada hari ke-sebelas Jalan-Jalan Jepun 2017, destinasi pertama kami adalah ke Taman Rikugien. Sebelum sampai ke stesen keretapi Nishi Nippori, dear husband paksa singgah kedai gunting rambut memandangkan Tukang Kebun dah lama tak trim atau potong rambut. Nasib baik ada kedai gunting rambut dah buka awal pagi. Malam sebelum tu ada terlimpas kedai gunting rambut tersebut, nampak macam sedang buat kelas gunting rambut jadi dah close. Biasalah berborak-borak, kata lah kami ni lepas ni nak ke Taman Rikugien untuk nikmati taman Jepun masa musim luruh. Tukang gunting kata dia baru juga pergi tapi macam belum peak lagi meriah warna musim luruhnya kelmarin.
 Tukang Kebun saja masukkan planning tempat melawat di kawasan Tokyo salah satunya ialah Taman Rikugien kerana bila browse google dalam kawasan Tokyo selalu termasuk Top 10 best garden for autumn season. Lagipun dari tempat homestay ke Taman Rikugien ni dekat sahaja beberapa perhentian stesen keretapi sahaja dari stesen keretapi Nishi Nippori sampailah ke perhentian stesen keretapi Komagome ikut JR Yamanote line. Anak-anak pula seronok bila singgah di stesen keretapi ikut JR Yamanote line ni untuk kumpulkan stamp cop. Setiap stesen keretapi ada keunikan bentuk stamp cop tersendiri.
 Dari Komagome JR station ke Taman Rikugien tak jauh pun berjalan kaki. Bila sampai terkejut dah ramai orang Jepun beratur untuk beli tiket masuk dengan harga 300yen (12 tahun ke atas). Ramai meluangkan masa cuti hujung minggu beriadah di taman menikmati pemandangan musim luruh yang singkat.
 Tempat berehat berdekatan ticket counter dan pintu masuk Taman Rikugien.
 Ramai betul manusia sampai rasa dalam taman pun boleh traffic jem. Sesak di sini sebab kawasan dalam taman yang ada banyak daun bertukar sudah kemerahan.
 Jika hendak berlatarbelakangkan pokok buluh pun ada kawasan sesuai untuk snapshot. Cuma sebab kami dah pergi ke beberapa tempat yang musim luruhnya lebih indah di kawasan Tohoku (related posting klik sini), jadi suasana musim luruh di Taman Rikugien tidak beberapa berikan impak sangat kepada kami. Tapi kalau mereka yang cuma berkesempatan meronda dalam Tokyo bolehlah jalan-jalan di Taman Rikugien nak rasai pemandangan musim luruh.
 Cara tradisional bagi pelancong-pelancong Jepun untuk menikmati pemandangan Taman Rikugien ialah sambil minum teh hijau Jepun di rumah teh dalam taman ini menghadap tasik taman.
 Jika landskap Taman Jepun ini mesti ada ala-ala pulau dengan gaya pokok ala-ala bongsai.

 Fauna yang ada di dalam tasik Taman Rikugien ini ialah itik juga ikan koi. 
 Siapa yang mata tajam, boleh diperhatikan beberapa batang pokok dibalut dengan jerami seperti gambar bawah dengan gambar atas. Strawbelt ini dalam Jepun dipanggil "Komomaki", kononnya pada zaman dulu dipercayai untuk insect repellent. 
 Berdekatan dengan rumah teh dalam Taman Rikugien ada beberapa pokok bunga Camellia yang sedang meriah berbunga ketika itu.
 Juga ketika itu ada buat booth kecil untuk display beberapa jenis kekwa. Pokok bunga kekwa kalau di Jepun adalah symbol bunga musim luruh.
 Ramai juga yang selalu mencari biji benih Spagetthi Squash.
Jika yang berminat ada limited stock sahaja dari Jepun.
Japan Original packet 1 for RM25.

Tiada ulasan: