No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 25 September 2018

Tokyo National Museum

 Malam terakhir kami di tanah Jepun, tempat terakhir yang dilawati sebelum balik ke tempat penginapan (related posting klik sini) ialah Tokyo National Mesuem. Memandangkan cuaca pun makin sejuk nak jalan-jalan di luar Taman Ueno ini, option ialah melawat indoors lah. Kanak-kanak masih aktif riang ria nak ambil gambar depan maskot Tokyo National Museum.
 Salah satu versi patung 'Daikokuten' member 7 lucky Gods dalam Tokyo National Museum, agak berlainan sedikit raut mukanya berbanding dengan versi di Kuil Futarasan Nikko di Negeri Tochigi (related posting klik sini).
 Pemegang bilah pedang ni bermotifkan flora dan fauna. Sebelah kiri, buah padi dan sebelah kanan tupai atas pokok anggur.
 Mula-mula ingatkan ini contoh accesories rambut bermotifkan orkid, bila dibaca balik rupanya accesories pedang.
 Ini sebahagian lukisan yang untuk menunjukkan suasana musim panas di Jepun yang biasanya diwakilkan dengan pokok bunga seri pagi Jepun. Pokok bunga seri pagi jepun biasanya daunnya bertapak jari 3 lekuk. Bila diamati baik-baik ada juga pokok kapas di situ dengan daunnya yang bertapak tangan lekuk 5 jari lain sikit dari seri pagi.
Stok bunga seri pagi ada tinggal beberapa lagi dari Jepun (1 packet RM18).

Ada jenis Fuji mixed color Morning Glory (Contoh Klik Sini),

Ada jenis Morning Glory warna putih.

Ada jenis campur beberapa jenis benih Japanese Morning Glory macam di bawah:
 Tukang Kebun selalu keliru zaman era dalam tamadun Jepun ni. Jadi ambil gambar di bawah untuk mudah refer lain kali.
 Yang Ilhan pegang ni patung zaman Jomon rasanya. Musuem buat replika supaya pelawat boleh rasa dan agak beratnya macam mana sebiji patung tu.
 Yang ni pula contoh duit kepingan emas beberapa era yang berlainan dan nak agak-agak berapa berat sekeping tu mereka buat replika.
 Ini adalah sejenis kerang, di Terengganu ada ni sebab awal February lalu di sebuah restoran steambot di tepi pantai suami kesayangan bawa ada sebagai salah satu pilihan. Di perairan pantai Sabah juga ada di mana lebih dikenali dengan nama Dalus. 
 Dalam bahasa Jepun dipanggil Hamaguri dan salah satu shellfish kegemaran mereka. Ada Tukang Kebun nampak dijual di kedai (Yanaka Ginza) dan Pasar Tsukiji (related posting klik sini). Pada zaman dahulu kerang dalam hamaguri ini dilukis dengan amat indah seperti gambar di atas untuk hantaran kahwin. Ianya adalah set permainan sebenarnya, lebih lanjut kena tonton video di bawah. Hantaran kahwin ini mula dibuat sejak anak perempuan dilahirkan lagi.
 Betapa popularnya Hamaguri kerang ini sehingga ada documentary dibuat hubungannya sampai ke Pasar Tsukiji dan hubungannya dengan kehidupan Orang Jepun dari zaman dahulu hingga sekarang.
Dalam pukul 7:30 malam kami mula bergerak keluar dari bangunan Tokyo National Museum ini. Esok hari awal pagi kami mula bergerak ke Narita Airport untuk pulang ke tanahair. Ini adalah posting terakhir untuk Jalan Jalan Jepun 2017 yang telah direkodkan sebanyak 54 postings. 
Jika diberi rezeki masa dan kesihatan, bolehlah buka cerita kisah pengembaraan lain pula dari members Kebun Bahagia Bersama.

2 ulasan:

norhidana berkata...

kt muzium dia boleh amik gambar ye kak... best jgk ada kenangan dlm tuh kan

betapa seni nya mereka tu ye, pedang pun lawo gitu seni nya... klu sekali imbas pun ingat utk aksesori lain rupanya pedang...

lukisan tu pun, halus n cantik betul... sejuk je mata memandang...

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Dana,

Ada display yang boleh, ada yang tak boleh. Dia ada tampal gambar no photograph kat yang display tak boleh.

Ya kat sini mereka sangat hargai 'artisan' ada pelbagai jenis seniman yang khusus.