No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 21 Disember 2014

Giliran tanam Giant Jersey Asparagus

  Dah lama tak berdating dengan dearest husband di belakang backyard, semalam dapatlah dating beberapa jam mengemas 4 petak iaitu Petak 5, Petak 6, Petak 7 dan Petak C. Tujuan utama ialah untuk menanam asparagus crown jenis Jersey Giant sambil buat spring cleaning. 

Catatan Petak 7: Lepas dikemaskan, keratan-keratan ubi kayu ditanam. Ranting-ranting pokok jambu air yang di bahagian bawah sudah dipotong kesemuanya. Sedang berbuah lebat.

Catatan Petak 6: Hard-pruning pokok-pokok sayur manis sambil menuai daunnya untuk dibuat lauk. Selepas dikemaskan dipindahkan anak-anak pokok terung dan sunroot. Pokok ceri terengganu yang bersebelahan Petak 6 dan Petak 7 dipotong beberapa dahan untuk memberikan lebih cahaya kepada kawasan ini.

Catatan Petak 5: Projek menanam 3 Giant Jersey Asparagus Crown.
  Dalam petak 3 yang sedang tumbuh dan tidak diusik selepas dikemaskan ialah pokok lemon, 3 pokok nanas madu Sabah, ubi kayu dan pokok betik. Tanah digembur-gemburkan dulu dengan tahi kambing sebelum digali parit kecil sedalam lebih kurang 20cm untuk menanam asparagus crown. Sebelum asparagus crown diletakkan, sprinkle sprinkle juga lapisan tahi kambing. Sungguh terkejut kali ini tengok akar asparagus Jersey Giant sangatlah panjang berbanding dengan jenis yang pernah ditanam dulu.

 Biasanya tukang kebun yang tanam asparagus crown, kali ini beri peluang kepada dearest husband pula mencuba rasa keseronokkan tanam asparagus sendiri. Tactic lain kali senang nak request penambahan asparagus crown lagi. Ini salah satu cara nak menarik minat ahli keluarga anda bersama-sama rasa keseronokkan dunia gardening. Siapa tak seronok dan ketagih apabila dapat menuai dari hasil tangan sendiri berbudi pada tanah. Ehem dear not that way letak crown tu but macam dalam gambar No. 3 di bawah ini.
 Spread it out nampak macam spider. Lepas tu kambus dengan tanah. Akar crown asparagus Jersey Giant tu panjang-panjang sungguh. Kami pun terfikir ini bukan easy task nak lift out asparagus keluar dari tanah dibekalkan secara begini. Tanah pun mesti jenis gembur betul tak keras nak gali akar-akar yang berselirat tumbuh dalam tanah. Feeling very grateful for all the hard work from the real supplier so we can get super express asparagus spears. Selain dari itu ada juga dipindahkan sunchoke, cekur manis, dan anak-anak pokok terung di Petak 5 setelah selesai menanam Giant Jersey asparagus crown.

Catatan Petak C: Nampak sangat perbezaan pertumbuhan yang ketara antara nanas madu Sabah di Petak 5 dan Petak C kerana penerimaan cahaya yang diterima. Di Petak C kurang menerima cahaya menyebabkan pokoknya lebih kecil. Nanas madu Sabah boleh tumbuh dalam pencahayaan sebegini cuma mengambil masa untuk matang jika dibandingkan dengan yang menerima lebih banyak cahaya walaupun masa menanam batch ini adalah pada minggu yang sama.
  Keladi Mawar yang disusun semula pada bulan Oktober lepas sudah nampak meriah semula (related posting klik sini). Jika ada rezeki tahun depan kami akan officially supply pokok ubi keladi mawar. Pokok-pokok sayur manis yang dibuat hard-pruning juga sudah meriah berdaun balik untuk future food supply.
 Di Petak C yang berdekatan jaring dan bersebelahan pokok mulberry ditanam pokok buah markisa saiz giant. Kemudian sebaris dengan pokok mulberry di Petak C ditanam juga 3 Giant Jersey asparagus crown selepas tanah digemburkan dengan tahi kambing.
  Selain itu dipindahkan juga hari ini anak pokok bidara dan pink lemonade citrus. Sementara dearest hubby temankan tukang kebun basahkan tanah, hubby memetik buah mulberry dan menuai asparagus Mary Washington.

  ~ Asparagus Giant Jersey Crown (SOLD OUT) ~

~ Asparagus Mary Washington Crown (SOLD OUT)~

 Ada kemungkinan hari Isnin/Rabu ini boleh buat self-collect di Putra Medical Centre, Sungai Buloh pada sebelah siang lebih kurang masa tengahari. Yang berminat nak buat self-collect pada Isnin/Rabu akan datang ini (22hb Disember 2014) bolehlah hantar email ke (kebunkmg@gmail.com).

 Yang ada membuat pesanan untuk DayLily, Hippeastrum, Lycoris dan Asparagus Crown sudah tukang kebun email invoice 3 hari lepas. Please check your email and confirm. Ada kemungkinan pesanan akan automatically cancelled selepas 24hb Disember 2014. Tukang kebun nak buka buka buku baru untuk kemaskini, any pending orders will be cancelled.

  Kebun Bahagia Bersama team members akan berehat dari membuat penghantaran antara 25hb Disember 2014 hingga 5hb Januari 2015. Hanya pesanan sahaja yang akan diterima. Penghantaran akan dihantar lepas 5hb Januari 2015.

4 ulasan:

Nasa Mulia berkata...

Uniknya akar asparagus tu..selama ini ingat orang tanam melalui keratan batang macam sayur manis.

@na berkata...

mmg blh tanam dgn akar macam tu...betul2 unik...
tanah pun nmpk begitu subur sekali...

Tanpa Nama berkata...

sebut asparagus teringat satu jenis haiwan yang dipanggil argus tak tau la pulak sama ada argus suka makan pucuk asparagus

memang sekarang musim kutip hasil asparagus yang makin menjadi

jafmy

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Nasa Mulia,

Asparagus ini keluar dari tunas-tunas yang terdapat pada pusat akarnya.

Salam Bahagia @na.

Cara paling mudah nak dapatkan asparagus dengan express.

Salam Bahagia Jafmy,

Di Sabah sekarang musim hujan dan nyaman memang asparagus seronok keluar menjadi-jadi.