No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 13 Ogos 2013

Cekur Purple Eila Sepang

 Sebelum bertolak pulang ke kampung beloved husband pada sebelah pagi sedang tukang kebun selesaikan projek propagation bunga sedap malam (Night jasmine @ Cestrum nocturnum) ternampak dalam pasu berdekatan ada bunga warna purple. Rupa-rupanya rizom cekur ungu pemberian Eila dari Sepang sudah menghasilkan bunga dan daun-daunnya pun dah makin banyak. Terima kasih banyak-banyak Eila berkongsi dengan tukang kebun bukan hanya cekur ungu sahaja sudah berbunga, cekur jenis lagi satu pun pemberian Eila juga telah berbunga. 
 Seronok sungguh tukang kebun terima parcel dari Eila pelbagai jenis herba-herba tradisional dikongsikan bersama tukang kebun. Serai wangi Eila pun sudah beranak pinak. Temu Pauh yang Eila beri terduduk bawah hutan rimba roselle tukang kebun, InsyaAllah bila cuaca dah tak panas nanti ingin dialihkan supaya ada menerima cahaya matahari. Banyak ilmu herba tradisional yang Eila kongsikan, InsyaAllah nanti akan dikongsikan bersama.

 Infinity Terima Kasih kepada semua sejak mulanya Kebun Bahagia Bersama bertambah kenalan kami yang berminat bersama untuk menanam. Ramai yang menghulur tangan bersalam kenal mahupun secara Cyber dan bertemu di pelbagai event memberikan semangat dan keyakinan diri untuk recover dari masalah depression. 

Blood Lily Kak Ros

  Pulang dari Kuala Terengganu sudah tengah malam jadi dah tak nampak apa-apa. Keesokkan paginya pun masih malas-malas rasa nak meninjau sekitar kebun, tetapi tiba-tiba kelihatan semarak warna merah di celah-celah kawasan yang baru sahaja dibuka untuk menanam pokok-pokok bunga hiasan dengan selitan pokok yang hasilnya boleh dimakan mestilah teruja nak spot check. Wah rupanya kepulangan balik ke Kebun Bahagia Bersama disambut dengan Bunga Blood Lily pemberian dari Kak Ros yang menetap di Jasin, Melaka. Badan yang masih penat terus rasa bertenaga melihat bawang Blood Lily yang ditanam bulan Jun lepas sudah berbunga, barulah ada mood nak round kebun yang kering kontang. Terima kasih Kak Ros.
 Bawang bunga blood lily pemberian Kak Ros sebelum tukang kebun tanam. Walaupun tiba-tiba penghantaran antara kami berdua pada ketika itu, kami berdua terpaksa mengirimnya 2 kali baru selamat terima. Syukur Alhamdulillah walaupun kami hanya berkenalan di ruangan Cyber ini masih baru lagi, belum berjumpa tapi makin terasa seperti sudah lama berkenalan. Terima kasih juga kerana sentiasa memberi sokongan dan dorongan serta berkongsi pengalaman untuk ibu yang anaknya masih kecil-kecil lagi.
 Bulan Ramadhan pula, Kak Ros berkongsi ubi keladi mawar untuk tanam.  Sebenarnya, lepas tukang kebun tanam ubi keladi mawar terlupa nak siram sampai lepas raya. Nasib baik ada rezeki bila pusing semalam tengok dah tumbuh daun lebar dah. Terima Kasih Daun Keladi ya Kak Ros, InsyaAllah kalau dapat hasil nanti kami cuba suggestion dan resepi dari Kak Ros.
 Hari Raya ke-2, our little Abby sudah pun berumur 1 tahun. Tema baju raya tahun ni warna merah pinkish sebab nenek Abby yang selalunya beli kain dan jahit baju-baju anak-anak dan cucu-cucu.  Atuk belanja kain-kain tunggu di Cashier hehehe...Baju-baju sekolah dan baju kurung tukang kebun selalunya mama yang jahit sampailah sekarang. Teringat bila Kak Ros bercerita ibu selalu menyiapkan jahit baju raya anak-anak dahulu sebelum dirinya sendiri, betul kata Kak Ros.
 Semoga suatu hari nanti dapatlah kami berjumpa Kak Ros di Melaka.

Isnin, 12 Ogos 2013

Red Flash menyambut bulan Syawal


 Bulan Syawal sudah tiba yang bawang hippeastrum jenis Red Flash ini pula nak beraya menyerikan laman luar rumah. Tukang kebun tak label jadi tertanya-tanya bawang hippeastrum yang ditanam sini akhirnya kembang beri jawapan. Jenis hippeastrum ini bunganya besar berbanding dengan yang jenis lagi satu kembang bulan ini juga.


 Ketika pucuk bunganya baru hendak timbul.

 Hari Raya Ke-Lima barulah sempat Kebun Bahagia Bersama Team Members mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin sekiranya ada terkasar bahasa dan tersinggung perasaan. 

 Kami sekeluarga tahun ini dari hari raya pertama hingga ke-tiga beraya di Kuala Terengganu setelah 4 tahun beraya di perantauan. Tukang kebun dalam 10 tahun ini, baru ada 3 kali berpeluang beraya di tanahair. Gara-gara lupa pantang makan bila dah lama tak merasai juadah hari raya, malam raya pertama sampai pagi raya kedua, tukang kebun terpaksa berulang-alik ke tandas muntah-muntah macam badan berisi dua (masa mengandung pun tak begini). Gastrik datang balik, siapa suruh sedap je makan benda berpulut seperti lemang dan nasi dagang beras pulut mulalah bila malam datang, angin bergelora dalam perut. Hari Raya Pertama memang badan dah penat sebab malam keesokkan puasa berakhir sebelum bertolak Ilhan Mikhail dan Abbiyana Ariel dah muntah-muntah jadi parents-nya tak cukup tidur. Hari Raya Kedua parents dah knockout flat huhuhu....mual-mual. Kalau tukang kebun datang beraya, tak jamah makanan mengandungi pulut minta maaf banyak-banyak, suka tapi tak boleh masuk perut. Syukur Alhamdulillah puasa tahun ni ada hampir 3 minggu, 6 years old Ilhan Mikhail puasa penuh sebab kesiankan mama puasa bersendirian sebab papa outstation.

Ahad, 4 Ogos 2013

Bekal Kelapa Tua Ogos

  Semalam sebelum menamatkan aktiviti di kebun, mana yang terdaya tukang kebun kutip kelapa tua yang bertaburan dalam kebun sukar nanti nak memotong rumput. Sambil sorting kelapa tua yang masih elok dipakai dan sudah kering kontang adalah tukang kebun berjaya kumpulkan lebih 85 biji kelapa tua yang elok untuk dipakai mendapatkan santan. Walaupun tak sempat atau dah tak terdaya nak kutip lagi semalam dari lepas sahur tak berhenti aktiviti di luar sampai pukul 1 lebih. Abbiyana dah panggil-panggil, papanya pun  dah penat dan belum lagi hilang penat pergi outstation.  Thank you dear pelbagai pokok tinggi-tinggi tolong panjat semalam, nanti isteri tak tahan mengidam tunggu lama pergi panjat sendiri kes keras kepala uhuks dugaan si suami.


 Dah nak Syawal tak rasa lapar tapi dahagakan air bila dah panas terik. Pokok kelapa dah banyak yang tinggi-tinggi, mana yang masih mampu dipanjat dengan tangga masa berpuasa ni. 

 Alang-alang dah memanjat tuai kelapa muda sekali boleh dibawa untuk jemputan berbuka puasa sama-sama hari ini.


Rasanya koleksi kelapa tua ada lebih 200 biji.
Saudara Saudari yang mencari bekalan kelapa bulan ini boleh dapatkan dari kami.
1 kelapa tua 50sen.
Tukang kebun nak clearkan longgokkan kelapa tua batch ini jadinya kalau borong 200biji -RM80.00 (pick up sendiri).

Sabtu, 3 Ogos 2013

Operasi Petik Petai

 Tengahari tadi baru selesai operasi petik petai di kebun mini belakang. Projek lama pending sampai ada petai yang tua atas pokok sebab beloved hubby outstation 2minggu. Baru hari ni dapatlah tuai petai yang setiap hari tukang kebun cuma mampu termenung dari jauh tengok. Tangga paling tinggi 4 meter dan galah dari max height pun tak sampai kena panjat lagi sekurangnya ketinggian 7 meter untuk jolok pakai galah. Ada juga yang tak tercapai nak tuai tadi. Syukur alhamdulillah operasi dijalankan dengan selamat nak dekat raya ni. Lagi 2-3 minggu boleh tuai lagi ada buah petai masih muda. Nampak juga pokok petai menghasilkan bunga lagi.

 Tunjuk Ilhan gambar ni ada ke kata ada monyet ke belakang rumah tadi mama. Kesian papa Ilhan Itukan Papa Ilhan dah jadi superhero mama hehehe...

 Terbayang-bayang sambal ikan bilis petai dan nasi lemak...masakan apa lagi ya dengan petai ni...Ingatkan hari ni pejabat pos buka rupanya tutup setelah diingatkan oleh beloved hubby sebab sabtu pertama dalam bulan Ogos. Jadi next shipment next Monday harap maklum.

 Kalau tukang kebun buat Pasar Online Petai and other goodies minggu kedua atau ketiga lepas raya berminat tak?

Khamis, 1 Ogos 2013

Flowering Climbing Vines

 Pokok-pokok memanjat yang sedang berbunga di Kebun Bahagia Bersama untuk bersama-sama meriahkan musim raya ini antaranya ialah...
  Pokok bunga akar dani setiap kali hard pruning cepat je naik semula melilit pokok durian belanda di pagar petak satu.
 Pokok bunga ketup-ketup di depan pagar rumah tidak pernah putus-putus berbunga sentiasa menceriakan di depan rumah sampai pokok ru dah jadi macam pokok ketup-ketup pula. Di belakang back ground gambar yang mengapit pintu pagar sana pula garlic vine meriah berbunga juga nak menyambut hari raya.
 Pokok bunga garlic vines yang mula berbunga setelah hujan datang kembali sekali-kala.
  Bunga telang yang tak putus-putus berbunga adalah kadangkala membasahkan tekak setelah berbuka puasa.

 Pokok markisa di keliling rumah mula berbuah dan membentuk buah dengan rancaknya. Mula membayangkan bila buahnya masak dengan quantity yang mencukupi untuk jus markisa.

 Pokok-pokok jenis memanjat di atas masih ada dalam stok Kebun Bahagia Bersama. Sekiranya ada rezeki mungkin akhir bulan ini atau awal bulan depan masuk satu jenis pokok bunga memanjat dalam list stock Kebun Bahagia Bersama bila rasa dah membesar bagai juara dan keluar dari tapak semaian. Hint bunganya merah menyala.

 Semalam mengidam nak berbuka puasa dengan assam pedas ikan pari campur buah nam nam, bendi dan lain-lain. Sebab terkunci luar rumah hasrat tergendala jadi hari ni foraging keliling rumah cari bahan masak untuk niat semalam.


 Antara tuaian hari ini buah nam nam, roselle, bunga telang, limau kasturi, belimbing buloh dan buah bidara.

 Mini pamelo, lemon, petola, serai, mulberry dan bendi.

Kawasan tukang kebun masih gangguan line TM Touch lagi katanya tengah upgrading. Line telephone pun tak ada. Kelihatan abang-abang team TM tengah membaiki lagi lalu lalang depan rumah. Hari ini nampak berderet gulungan wayar baru di jalan utama kampung tukang kebun ini. 

Rabu, 31 Julai 2013

Hippeastrum Reticulatum 'Knight's Star Lily'

  Salam Ceria di pagi ini membuka pintu pagar untuk menghantar tukang kebun Ilhan ke tadika seolah itulah makna senyuman lebar yang diberikan oleh hippeastrum jenis ini pemberian ibu mertua tukang kebun awal tahun ini. Setelah melalui musim kering dan sekarang tibanya kembali hujan walaupun bukan setiap hari mulalah mereka bangun nak kembang satu persatu. Dalam pemerhatian tukang kebun, hippeastrum yang tak disiram dan hidup sendiri yang sebenarnya lebih rajin berbunga berbanding yang kena tempias air siraman. Yang jenis kembang sekarang ini tak pernah disiram cukup dengan air hUjan sahaja.


 Walaupun bawangnya ditanam di tanah berpasir sangat poros dan tidak pernah dibaja, masih segar bugar pokoknya di musim panas dan kering. Hippeastrum hidup di kawasan tropical tidak perlu dimanjakan, ianya bahagia di tempat banyak matahari. Cuma over-watering sebenarnya akan mengakibatkan bawangnya mudah reput. Kekerapan siraman air banyak akan seolah trigger bawangnya untuk beranak-pinak menggunakan tenaganya ke situ tetapi tidak fokus untuk menghasilkan bunga. Sebab pokoknya rasa tidak perlu menghasilkan zuriat melalui bunga untuk seeds production tetapi cukup dengan sekadar membiak dengan menghasilkan bebawang berterusan. Masa season yang kering, bersusulan dengan rahmat hujan kebiasaannya boleh trigger hippeastrum untuk berbunga.


 Malu-malu nak kembang pada mulanya.

 Pokok bunga yang sesuai untuk beginners dan mereka yang sibuk kerana tidak perlu penjagaan yang banyak serta tidak perlu siraman sekiranya terdedah penerimaan air hujan. Yang penting matahari dan tanah yang tidak bertakung airnya. Kerana sifatnya yang di kawasan tropika ini tidak perlu siram tukang kebun jadi addicted tambah pelbagai koleksi jenis hippeastrum yang bahagia tumbuh sendiri.

Yang ni kembang melekat bersama. Dugaan puasa hari ni adalah terkena kunci di luar rumah nak kena tunggu hubby balik sambil intai bunga yang tengah kembang ini.

Selamat Berbuka Puasa.