No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 18 Mac 2015

Good Luck Plant

 Semasa musim panas dan kering biasanya members Kebun Bahagia Bersama dapat cuci mata tengok pokok jenjuang merah berbunga serentak di keliling rumah. Cantik bunganya yang kecil-kecil keluar macam trumpet serentak mekar. Pokok jenjuang ini daunnya non-toxic jadi selamat untuk PETS dan kanak-kanak yang terlampau adventure semua dipetik di makan. Siapa yang takde pokok pisang nak ambil daun pisang untuk buat bekas balut kuih macam lepat boleh gunakan daun jenjuang merah ini sebagai substitute. Yang kekurangan ruang boleh je tanam dalam bekas. Tumbuhan jenjuang merah pun keperluan airnya tak banyak jadi yang tumbuh dalam pasu pun tak bagi stress dekat gardenernya untuk bagi air selalu.
 Al-Kisah tahun lepas tukang kebun pindahkan anak-anak pokok ke tapak semaian berdekatan dengan tempat PETS Avian tu makan. Sekali habis semua daun pokoknya botak rakus entah dimakan oleh Angsa. Angsa ini sakit gigi ke apa nak berubat dengan meratah daunnya. Jadi teladan lain kali tak boleh letak dekat tempat angsa atau ayam belanda betina berlegar-legar habis diratahnya tak de chance pokok tu nak tumbuh. Terpaksalah tukang kebun semai batch lain dan simpan di tapak semaian belah depan. So safe plants for the living things.

Info mengenai Good Luck Plant di posting sebelum ini (klik sini).
  Jenjuang merah walaupun tak berbunga masih membantu menceriakan tempat yang penuh dengan background daun-daun hijau dengan daun merahnya yang berbagai rona. Bukan sahaja pokok hiasan tapi boleh dijadikan sumber makanan dan berubat.
  Pokok jenjuang merah biasanya digemari untuk landskap sebab mudah nak jaga, tak remeh dan tak perlu siram selalu. Dekat landskap Muzium Negeri Terengganu juga banyak pokok-pokok jenjuang merah ditanam. sebagai contoh di depan Rumah Tele ini di bahagian kawasan khazanah rumah-rumah tradisional yang dikumpul dan dipindahkan bawah jagaan Muzium. Kalau ada gardeners yang mata cekap cuba cari dalam landskap Rumah Tele berderekatan dengan Jenjuang Merah ini ada juga Setawar Putih selain dari banyak pokok Tongkat Ali ditanam.
 Gardeners yang Cuti-Cuti Malaysia ke Terengganu atau duduk berdekatan dengan Kuala Terengganu ini tukang kebun beri cadangan melawat laman Muzium Negeri Terengganu boleh dikirakan macam Botanic Park semasa cuti sekolah ini. Terdapat banyak koleksi tumbuhan-tumbuhan buah nadir  dan herba yang kini jarang dilihat serta sukar didapati. Tangan tukang kebun pun dah rasa gatal-gatal nak angkut je rasa nak bawa balik nasib dah besar giant hehehe...

  Walaupun Taman Herba di situ agak terbiar (related posting klik sini),  laman yang lain seperti khazanah-khazanah rumah lama dan pameran perahu-perahu tradisional nampak kemas di kelilingi dengan pokok-pokok buah nadir dan herba yang jarang-jarang kelihatan sekarang. Dekat belakang perahu lama tu ada deretan jenjuang merah di mana depannya tu pokok bidara. Ada juga pokok-pokok buah-buahan yang unik tukang kebun pun pertama kali nampak. Menarik juga berjalan-jalan di laman luas Muzium Negeri Terengganu ini seperti kita berjalan-jalan juga di taman botanik.
 Pokok jenis jenjuang merah koleksi Big Boss di Kebun bahagia Bersama unik sikit warnanya berjalur-jalur.

~ Jenjuang Merah (Cordyline fruticosa) ~
1 pot for RM6.00.

Selasa, 17 Mac 2015

Setawar Putih

  Kalau tengah fikir-fikir mencari tumbuhan yang sesuai dijadikan hijab untuk beri privacy kepada penghuni rumah di tepi barisan parit luar rumah ialah Setawar Putih. Pokok setawar putih ini mudah bela dan tak perlu banyak belaian kerana ianya memang pokok asal di negara kita. Tumbuhan yang memberikan 4 warna iaitu daun hijaunya, merah, kelopak bunga putihnya dan heart bunga berwarna kuning. Pokok Setawar Putih boleh tumbuh tinggi dari ketinggian tukang kebun yang just 5 feet.
  Ini adalah jenis tumbuhan yang boleh beri makanan isi perut ya. Bud bunga putihnya yang belum buka itu boleh buat ulam cicah dengan sambal/cencaluk/ budu. Kalau jenis setawar putih ini bud bunganya tu tak de rasa sangat berbanding dengan rasa tutty fruity bud bunga costus green mountain (info klik sini).

 Pembacaan lanjut mengenai khasiat Setawar Putih boleh baca di previous posting (info klik sini).
  Hari ini nak menambah cerita mengenai salah satu hasil dapat dari tumbuhan Setawar Putih ialah bila 'bract bunga' macam rupa acorn tu dah kering macam gambar di atas boleh dibuat hiasan. Ini kalau dipetik diwarna cantik-cantik mahal juga boleh dijual macam dekat kedai hiasan SSF tu.
 Ikut creativity masing-masing macam mana nak warnakan bentuk macam acorn dari tumbuhan Setawar Putih. Jangan main-main acorn ini kalau dikeringkan betul-betul dan varnish cat boleh tahan bertahun-tahun tau. Tukang kebun pun baru perasan sebenarnya hiasan dalam seashell besar dalam bilik tetamu (now temporary bilik tukang kebun) tu sebenarnya hasil bentuk acorn dari tumbuhan Setawar Putih. Tukang kebun ada kutip juga acorn dari Setawar Putih ini tapi sekali asyik hilang je rupanya si Rayyan buat main-main fantasy child play dekat luar (berterabur dekat luar balik). Untuk keep the kids busy time cuti sekolah ini bolehlah buat projek nature preserve acorn macam ni buat deco dengan anak-anak kan.
 Antara gandingan yang tukang kebun gemar ialah tumbuhan Setawar Putih dengan background ada Bauhinia Kockiana seakan on fire meriah begini pada musim Tahun Baru Cina lepas.
  Untuk tumbuhan setawar putih boleh dipos 1 Malaysia. Untuk Sabah/Sarawak Kebun Bahagia Bersama bekalkan dalam bentuk rizom. Semenanjung Malaysia tengok saiz stok sama ada anak pokok atau rizom. Kalau Self-Collect seperti Sabtu petang minggu ini (5:30PM~6:00PM) dapat saiz dah matang (tinggi tak muat bonnet kena letak dalam kereta tempat kaki).

~ Setawar Putih ~
1 pot/rhizome RM8.00 (kebunkmg@gmail.com).

Isnin, 16 Mac 2015

Pantai Universiti Malaysia Sabah

 Ada Gardeners yang on holiday sempena minggu Cuti Sekolah ini?

 Ada yang Cuti-Cuti Malaysia di Sabah minggu ini?


 Jika ada yang bercuti di Sabah dan masih ada ruang masa yang ingin dimanfaatkan sepenuhnya ketika berada di Kota Kinabalu, hari ini tukang kebun nak bagi cadangan. Marilah kita mood bersantai di pantai hari ini. Bulan lepas ada Tukang Kebun berkongsi info mengenai Akuarium dan Muzium Institute Penyelidikan Marin Borneo Universiti Malaysia Sabah (related posting klik sini). Bila ke sini jangan lupa bawa baju mandi juga ya. Setelah selesai lawatan di Akuarium dan Muzium tersebut jangan balik terus tapi menuju ke sebelah bawah kiri anda menurun bukit anda akan lalui 'hatchery' University Malaysia Sabah. 
 Tidak lama kemudian anda akan nampak jeti University Malaysia Sabah bersebelahan tempat mereka menyimpan bot-bot penyelidikan. Kebiasaannya bot cruise pelancong juga kadangkala menggunakan jeti ini juga. Seronok tengok bot-bot penyelidikan tersebut rasa teruja sangat. 
 Kemudian anda akan bertemu pantai Universiti Malaysia Sabah seakan private beach sendiri tiada orang ramai. Tempat ini boleh juga nak mandi pertama kali tukang kebun singgah cuma ada 1 kereta yang datang mandi semua orang veteran lelaki. Kali kedua datang ibu teman anaknya sekejap. Sebenarnya tidak ramai yang tahu lokasi pantai ini termasuklah student. Dari sini boleh kelihatan banyak pulau termasuklah Pulau Gaya. Masa kami datang selalu cuaca dah nak hujan jadi budak-budak riang ria tak sempat nak mandi. Lain kali kalau tak ada budget pergi pulau boleh je bila-bila datang sini mandi kasi puas budak-budak riang ria sebab 10 minit kalau tak traffic dah sampai dari rumah Big Boss.
 Atuk Abby yang bawa kami berjalan-jalan ke sini setelah kami teman atuk ke bank dan sebelum ke 1 Borneo. Atuk Abby pun belum pernah bawa nenek dating sini, membebel nenek Abby bila balik rumah Atuk tak pernah bawa jalan-jalan sini cucu-cucu sampai dulu hehehe...tapi kami balik tak tangan kosonglah. Atuk pun pegang tangan Abby je.
 Banyak sungguh kami kumpul seashells. Yalah teruja sangat mana nak nampak pantai pasir putih penuh dengan seashells macam ini lagi. Luas mata memandang tengok seashells sahaja di persisiran pantai Universiti Malaysia Sabah yang tak jauh dari Kota Kinabalu. Dari pantai sini pun dah nampak bandar Kota Kinabalu.
  Kalau seingat memory tukang kebun kadang-kadang dibawa ke Port Dickson masa tahun 80-an pun pantai Port Dickson takdelah kaya seashells terkumpul banyak macam ini. Nak kena jugalah berjalan mencari-cari kan. Dekat pantai UMS ini pijak-pijak seashells banyak. Budak-budak pun seronok. Cuma masalah sampah yang ada terhanyut dari Pulau Gaya je lah. Masa pertama kali datang jumpa gayung pecah jadi kami dengan tamaknya bawalah banyak batu karang mati dan seashells. Jadi Nenek Abby happy juga bila dia susun dekat flower bed baru seashells ini nampak menarik ole-ole bawa balik dari pantai UMS.
  Lalu kali kedua kami pergi ke pantai ini Nenak pesan kutip banyak-banyak lagi nak susun di flower bed. Maka sebaldi kami bawa balik kali keduanya. 
  Syukur Alhamdulillah dapatlah juga anak-anak merasa berjalan di persisiran pantai penuh dengan seashells dan batu karang yang dah mati. Seronok mereka memilih mana bentuk yang berkenan.
 Pelbagai bentuk cangkerang siput laut. Dekat Pasar Kota Kinabalu tu kadangkala banyak jual ikat banyak-banyak macam tirai kan.
 Tukang kebun pun kembali ke zaman kanak-kanak riang juga. Tak sabar nak pergi lagi sekali.
  Sebab hari ini topic berkaitan air jadi tukang kebun pun selitkan mengenai gandingan Tumbuhan Air yang nampak serasi dalam satu bekas untuk disusun hidup bersama. Kalau kawasan terhad payahlah pulak nak khaskan satu pot untuk satu jenis tumbuhan sahaja kan. Nak gandingkan Water Hyacinth dengan Sagittaria dalam satu pot pun boleh juga.
  Banyak kawasan pun dah akan mula musim kemarau dan jarang-jarang hujan. Puasa dan raya pun pejam celik banyak kali pun dah rasa dekat. Tumbuhan air adalah yang paling mudah nak bela ketika kemarau dan get ready untuk bersama-sama menceriakan suasana hari raya. Bunga yang selalu rajin tak putus berbunga masa musim panas biasanya seperti sagittaria dan water poppy. Tumbuhan air ni nak tinggalkan pun tak risau bila balik kampung atau bercuti kalau dah penuh air bekasnya. Tak perlu nak susahkan kekawan tolong siramkan atau susahkan diri buat self-watering. Yang seronoknya bila balik ada bunga mekar welcoming us back home sweet home.
  Promosi pakej untuk Bulan March ini ialah untuk memudahkan kita gardening masa musim panas kemarau, water-saving sebab tak perlu siram selalu nanti kena catuan air tak pening, jimat tenaga masa puasa tak perlu nak belai sangat dan persiapan untuk menceriakan Aidilfitri. Promosi ini bermula dari 16hb March sehingga 28hb March 2015 dengan syarat pembayaran selesai sebelum kalender bertukar ke 29hb March 2015.

~ Promosi Water Plant March 2015 bernilai RM30 termasuk kos penghantaran prepaid small box Semenanjung Malaysia  <hanya untuk Semenanjung Malaysia sahaja>~

1 pot Sagittaria (harga asal RM8.00)
2 moist bare-rooted Water Hyacinth plants (harga asal RM5.00)
1 pot water poppy (harga asal RM10.00)
3 Kiambang (bonus)
1 kotak prepaid small size Pos Laju untuk Semenanjung Malaysia (RM13.00)

Harga promosi RM30 : Harga asal RM 35 (Jimat RM5.00).

Boleh selitkan juga pesanan biji-biji benih ke dalam kotak.

Self-Collect Day Schedule:

~21hb Mac 2015 Sabtu dari pukul 5:30 petang ke 6:00 petang di Sungai Buloh.


Ahad, 15 Mac 2015

Ginseng Jawa Goreng Belacan

  Entah kenapa tiba-tiba Rabu petang lepas terasa badan menggigil-gigil seram sejuk panas. Agaknya cuaca hari tu kut dahlah tukang kebun ini asyik keluar masuk dan banyak berjemur di tengah panas. Tambahan pula beberapa kali nak naik motor ambil dan hantar Ilhan ke sekolah. Disebabkan malam rabu dah ada temu janji dengan beberapa gardeners untuk self-collect nak tak nak telan jugalah panadol (biasanya nak makan panadol pun susah).

 Khamis pagi konon-kononnya tak naklah buat kerja di kebun sangat lepas dah kasi makan dan minum PETS di belakang (sepatutnya berehat dalam rumah kurangkan activity di luar). Tiba-tiba ada tukang kebun tu ralit weeding dekat Petak 1 yang memang kalau terbiar Ginseng Jawa akan hidup subur di situ. Bila weeding tak pula rasa badan tak sedap boleh lupa sebentar tak macam duduk dalam selimut. Dapatlah juga penuh 1 upih bekalan upah weeding untuk bekalan dapur dan akar-akarnya air rebusan untuk dearest hubby minum (Abby pun menumpang minum sikit nak tahan gelak je tengok raut wajahnya).Yang hairan mungkin sebab tak sedap badan dan banyak benda nak memikir tukang kebun sampai lupa nak makan hingga dah ke lewat petang. Padahal ada memakai tenaga tak duduk diam. Cuma minum secawan teh dan air je beberapa kali dalam sehari. Mungkin selera makannya tak de otak pun tak teringat nak makan. Tapi dari hari Rabu hingga Khamis bermandi peluh mungkin kalau difikirkan badan nak keluarkan toxic secara semula jadi. Itu agaknya rasa nak banyak minum air tapi tak de feeling lapar nak makan. Kasi keluar kotoran degil dulu kut, cleansing habis-habisan.

 Lauk sayur untuk makan malam tu ialah Ginseng Jawa Goreng Belacan. Ginseng Jawa ini salah satu kebaikkannya ialah menaikkan selera makan. Biasanya kalau tukang kebun tak sihat atau rasa badan terlampau penat memang jenis lost appetite punya manusia, jadi Ginseng Jawa membantu naikkan selera tak masuk angin banyak nantikan. Tambahan pula ianya membantu masalah keputihan sekaligus. Lepas makan nasi dengan Ginseng Jawa Goreng Belacan appetite nak makan tukang kebun ada semula.

  Ada beberapa gardeners ingatkan ginseng jawa untuk dibuat ulam sahaja, tetapi sebenarnya pelbagai jenis masakan boleh dibuat dengan herba Ginseng Jawa ini.

Sebagai contoh yang baru diberikan ialah:

~ Ginseng Jawa Goreng Belacan

~ Macaroni Goreng Ginseng Jawa (related posting klik sini)

~ Spaghetti Tuna bersama Ginseng Jawa (related posting klik sini)

~ Phoenix Feet Soup with Ginseng Jawa Roots (related posting klik sini

Campur dalam nasi goreng, mee goreng, dan bee hun goreng pun boleh. Rasa-rasa tukang kebun lah kalau dicampurkan dalam mee udang pun sedap.

  Sekarang ini tukang kebun nak berbincang mengenai topic kandungan Oxalic Acid dalam sayur ginseng jawa dikatakan tinggi. Oxalic Acid dikatakan kalau terkumpul dalam badan banyak boleh mengakibatkan batu karang. Tapi ikut juga kepada penerimaan setiap individual, masing-masing badan lain maaa unless you have a clone. Bukan sahaja Ginseng Jawa (Surinam Spinach) yang mempunyai kandungan oxalic acid tinggi tapi sayur bayam / amaranth (Chinese Spinach), pucuk ubi kayu, sayur raja (Malabar Spinach) dan spinach popeye (English Spinach) the sailorman suka makan tu pun lebih tinggi juga. Apa yang orang putih letak nama belakang spinach tu biasanya kandungan Oxalic Acid tinggi. Parsley yang selalu diletakkan atas hidangan pasta tu pun Oxalic Acid tinggi. Bahkan sayur-sayur daun jenis lain semua ada mengandungi Oxalic acid macam kubis, sayur sawi, brokoli dan lain-lain. 

 Mudah sahaja nak kurangkan kandungan Oxalic Acid ini, kita masaklah dulu sebelum makan tak perlu nak makan mentah-mentah. Orang-orang dulu walaupun tak sekolah tinggi lagi bijak, selalunya sayur-sayuran daun dicelur dulu sebelum dimakan jadi memang tak berisiko tinggi sebab oxalic acid tu dah berkurangan. Macam orang masak daun ubi kayu kita celur dulukan. Makan bayam pun biasanya orang kita tak makan mentah selalu dimasak ala-ala sup. Kalau makan kubis mentah macam coleslaw tiap-tiap hari pun bukan amalan pemakanan yang baik (lebih-lebih lagi ada mayonnaise tu).  Kalau was-was makanlah sayur masak bukan mentah. Kalau yang tinggi Oxalic Acid tu boleh juga makan mentah tapi janganlah dalam kuantiti yang banyak sekaligus. Sikit-sikit jelah. Yang terbaik ialah kita ganti-gantikan sayur yang dimakan lain-lain selang beberapa hari. Tukang kebun pun bukan tiap-tiap hari makan Ginseng Jawa, paling banyak pun seminggu sekali dua je. Tukang kebun ni jenis tekanan darah rendah jadi tak boleh tiap-tiap hari berterusan makan Ginseng Jawa sebab Ginseng Jawa ini dapat menurunkan tekanan darah. Mereka yang tekanan darah tinggi bolehlah usaha nak turunkan tekanan dengan masukkan diet dalam seminggu 2~3 kali makan Ginseng Jawa.

 Lagi satu tips ialah kandungan Oxalic Acid semasa tumbuhan itu muda biasanya kurang berbanding bila ianya sudah tua dengan rasa pun dah berbeza sambil membesar. Kalau sayur makin menua kadang kala akan rasa makin pahit menunjukkan kandungan Oxalic Acid juga makin meninggi. Nak lebih selamat bolehlah petik daun yang muda untuk menjadikan ulam mentah. Sebab tu orang ambil sayur yang sebagai ulam ialah pucuk-pucuk muda sebab kandungan Oxalic Acid juga kurang berbanding dengan yang daun tua.

  Hari Selasa lepas tukang kebun bersihkan Petak F sambil tu tuai ubi bemban dan sayur manis di situ. Pokok-pokok ubi bemban di tanam semula di Petak F tapi ruang yang berbeza.
 Our panther yang baru buka mata. Ralit main anak kucing dah members Kebun Bahagia Bersama ni.

Sabtu, 14 Mac 2015

Double Centennial

 Tak sangka si Double Centennial jenis bunga daylily yang berwarna merah dan kelopak berlapis dua ini kembang dahulu semalam. Rizomnya awal bulan January selepas tukang kebun balik dari Sabah baru ditanam terus ke tanah.
  Bila nampak tangkai bunga dah menunjukkan diri sedikit demi sedikit dari celah daun berdebar-debar hati tukang kebun.
 Pada mulanya tak pasti jenis yang mana satu. Minggu ini pula hujan bagaikan ribut kerap sebelah petang banyak pokok-pokok macam terpenyek rebah ke bumi. Walaupun daylily pun rendah nampak macam terhempap pokoknya ditimpa hujan. Sampai beberapa bud bunga pun terpatah dari tangkainya. Nasib baik ada rezeki juga sampai nampak bunganya mekar di depan mata. Kalau siapa yang mengidam sangat, boleh juga petik kudup bunga yang belum kembang di bawah untuk digoreng buat sayur.
 Bahagia si hati tukang kebun tengok daylily ini mekar tersengih-sengih satu orang dalam kebun.
  Rizom yang tukang kebun tanam ini yang paling kecil, InsyaAllah gardeners lain yang sudah tumbuh double centennial hujung lepas juga dapat melihatnya mekar. Kebun Gardeners mana yang daylily Double Centennialnya sudah mekar?

 Stok daylily yang dah tumbuh dalam bekas hanya ada jenis Fanciful Finery, Mask Ball dan Siloam David KorchKiff 1 pot each untuk gardeners yang berminat menambah koleksi.

Jumaat, 13 Mac 2015

Misai Kucing Ungu

  Salam Bahagia di pagi Jumaat yang mulia ini. Anak-anak mesti dah seronok sebab esok sudah bermulanya Cuti Sekolah. Ramai ke yang cuti panjang balik kampung atau melancong ketika cuti sekolah ini? Hari ini tukang kebun nak celoteh tema kucing. Anyway you can say tukang kebun ni a cat person type lah.
  
  Tahun lepas kami mula bekalkan pokok herba misai kucing yang bunga warnanya putih (info klik sini). Tahun ini Syukur Alhamdulillah Kebun Bahagia Bersama dapat mula bekalkan pokok herba misai kucing yang berwarna ungu pula. Selain dari perbezaan warna bunganya, batang pokoknya juga berwarna ungu gelap membezakan dengan pokok misai kucing yang bunga warna putih batang lebih kehijauan.

~ anak pokok herba misai kucing ungu/putih 1 bekas RM7.00 ~

  Satu hari sedang tukang kebun meronda-ronda di bahagian belakang sekali Kebun Bahagia Bersama berdekatan dengan tempat kami panggil workshop, tiba-tiba celah tingkap rumah kosong ini tukang kebun nampak ada bayang hitam yang besar. Lalu tukang kebun berjalan ke arah bayang tersebut, terkejut tengok si Hitam ni besarnya-lah sehari dua tukang kebun tertanya-tanya rasa macam tengok anak panther ke apa. Dengan badan besar sasa ni, tukang kebun syak agaknya dialah yang makan ayam gajah kacukan remaja yang paling tukang kebun suka. Rasa nak menangis bila kami mencari manalah ayam ni pergi yang kawan-kawan lain dah selamat masuk sangkar dah senja ini. Tiba-tiba dalam sangkar kosong 6, tukang kebun nampak tinggal 2 sayap bulu cantik je tinggal. Kelibat badan langsung takde, you just left me his wings. Mungkin sebab wing takde isi. Hairan kami sebab setitik darah pun takde, musang tak keluar siang-siang, kalau biawak dia telan terus jadi tukang kebun suspek kucing punya angkara. Sekarang ini dah berkawan dengan si Gelombon yang putih suci.
  Kalau jumpa real adult panther kat belakang besar macam di Sunway Lagoon ini...apa agaknya reaksi sponton tukang kebun.
  Yang ini pula black leapord. Ada perbezaan nampak di kulitnya tompokan hitam. Ada macam-macam juga Big Cats di Sunway Lagoon yang dapat ditengok. Bolehlah bawa anak-anak ke Sunway Lagoon cuti sekolah ini. Menarik jugalah Safari WildPark sana.
 Boleh juga rasa perbezaan besar singa putih dewasa dengan saiz badan kita bila duduk-duduk dekat dengan singa ini.
 Menarik juga persembahan info-info yang diberi di sana. Baru tukang kebun sedar yang mereka ini bukan albino.
  Kalau nak tengok harimau putih bolehlah lawat Zoo Negara. Harimau putih di Zoo Negara ini pun besar saiznya berbanding dengan Harimau Malaya.
 Bukan sahaja kita boleh pergi bermandi-manda di wet park Sunway Lagoon. Tempat mandi harimau ini pun best juga.
 Tigger yang tukang kebun ambil sebagai kucing angkat bulan Ogos tahun lepas (related posting klik sini) sekarang sudah menjadi seekor ibu. Kami pun agak terkejut mula-mula tak perasan yang si Tigger ini dah bunting sebab badan kecik. Malangnya anak sulong dan yang ke-tiga mati ketika dilahirkan kerana si Tigger as a first time mother tak pandai mengeran. Yang sulong keluar still born, yang ketiga hairannya pagi esok baru kena tolong keluarkan. Itupun mula-mula tak perasan tapi ada keluar kaki separuh, sebab agaknya dah lama begitu anaknya mati lemas, jadi badan separuh kering separuh basah. Istighfar sekejap, hai kalaulah manusia, nyawa ibu pun bahaya dengan proses contraction lama serta anak keluar separuh begitu hanging lama kalau tidak dibantu tarik keluar.
  So on the evening of 3rd March 2015 lahirlah member baru Kebun Bahagia Bersama warna hitam bertompok-tompok oren diberikan nama 'Panther'. Yang sulong dan no. 3 warna putih tompok oren. Betul sangkaan tukang kebun dalam perut Tigger ada 3 ekor anak kucing bakal dilahirkan. Tigger bersalin pun bawah rak kasut di sebelah pintu dapur. Mula-mula tengok yang sulong keluar tak sampai hati nak tanam terus takut Tigger sedih, bila Panther dah keluar dan Tigger distracted baru cepat-cepat pergi tanam dekat Petak 1.
   Semoga Panther live up to its name dan tolong patrol jaga pet AVIAN di belakang ya dan teman tukang kebun buat kerja di kebun ya.
  Lama juga nak tunggu anak kucing buka mata. On the 12th March baru Panther buka mata bulat besar dan seperti bayi baru pandai menyusur sikit-sikit. Kelam kabut awal bulan March ini banyak sangat anak-anak baru lahir nak kena nursing. Sekarang ini setiap kali lepas selesai packing barang-barang dekat corridor luar mesti layan 2 ekor ini. Lagipun the sound of the cat purring is a good therapy for the body sebelum tidur. Sedangkan David Beckham masa injured dulu pun nak kasi cepat sembuh, pakai therapy meow punya purring purring. No wonder ada saying Cats has 9 lives kan.

Khamis, 12 Mac 2015

Mangga Asam Boi Pertama KaliNya

 Hari ini sambung lagi diary Kebun Bahagia Bersama pada hujung minggu lepas untuk hari Ahad pula. Selepas spot check makan minum PETS AVIAN, masuk sarapan kemudian dearest hubby tolong tuaikan mangga telur batch pertama yang tak tertuai pada hari Sabtu. Kemudian sambung projek memotong rumput di belakang sebelum tinggi sangat macam dulu. Kali terakhir potong rumput di kawasan ini adalah bulan January lepas. Seperti biasa our loyal turkey and guinea fowl mengikut macam doggy.
  Kedengaran azan zohor lekas-lekas siapkan kerja sebab dearest hubby nak ke kenduri kahwin dalam sekampung. Sebelum pergi, minta tolong keluarkan beberapa anak-anak pokok nenas madu Sabah nak pindahkan ke tapak lain. Terserempak ada nanas dah mula nak berbuah. Meleretlah senyuman tukang kebun agak risau juga jika cuaca awal tahun ini tak mengujakan pokok-pokok nenas yang dah besar untuk berbuah. Kerana ada beberapa jenis nenas mula teruja nak berbuah bila ada perubahan suhu cuaca yang tetap untuk ianya mula nak berbuah. Di Kebun Bahagia Bersama ini biasanya untuk nenas madu Sabah setakat ini tukang kebun tengok musim teruja nak mula berbuah ialah 1st quarter setiap tahun. Tukang kebun harap adalah pokok-pokok nenas yang dah merimbun akan teruja juga nak naturally follow berbuah.
  Sebenarnya ini kali pertama tukang kebun merasa mangga asam boi. Itupun kena buat sendiri tunggu pokok sendiri berbuah. Dah lama tengok orang menjual di pasar. Harga pasar tempatan di Kebun Bahagia Bersama rata-rata 1 bekas RM5.00 . Jadi dearest hubby tak kasi beli suruh buat sendiri baru berbaloi nak makan ramai-ramai. Jadi tukang kebun buat 2 version, 1 pakai asam boi biasa kelabu dan 1 lagi yang berwarna merah. Dearest hubby kata patutlah meletop mangga asam boi ni. Sendiri buat rasa dah tak boleh henti-henti makan macam mana pula rasa orang otai buat mesti lagi sedap. Sebab cuma 5 bahan utama sahaja diperlukan maka tukang kebun rajinlah membuatnya, mangga muda, asam boi, garam, gula dan cili digaul bersama simpan dalam peti ais. Setelah beberapa jam boleh nikmati.
 Itupun lepas Asar baru membuatnya setelah singgah kedai on the way hantar Ilhan nak siap sedia test taekwando beli asam boi. Lepas drop Ilhan tengok dia berlatih kejap, balik rumah terus buat mangga asam boi. Kemudian pilih-pilih anak-anak pokok untuk pesanan yang perlu dipos Isnin lepas letak berhampiran bench work yang sedang kena wangian bunga akar dani di sebelahnya. Bila malam packing semua pesanan-pesanan, semerbak kuat bau bunga akar dani ni boleh merenggang bulu roma. Sekarang musim berbunga akar dani di Kebun Bahagia Bersama.

Anak pokok akar dani ada ready stok (1 pot for RM8.00).
 Lepas dah sorting pesanan anak-anak pokok bergegas pergi tengok Ilhan ambil test Taekwando, just on time baru nak mula.
 Alang-alang sambung selingan tuaian pada hari Isnin lepas. Terjumpa pula sebutir telur itik dalam kebun. Sekarang memang asparagus Mary Washington suka keluarkan pucuk=pucuk baru dari tanah minggu ini.
 Hari Isnin mencuba pula kami Nam Nam asam boi.