No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 11 Mac 2015

Hasil Tumbuhan dan Haiwan Sabtu Lepas

  Lama tak buat catatan progress work di kebun untuk hujung minggu sebab bulan Februari lepas asyik banyak urusan di hujung minggu tak lekat di kebun jadi kerja banyak tergendala. Antara tuaian pada Sabtu lepas sambil-sambil mengemas selepas memotong rumput beberapa jam ialah ubi sengkuang, terung telunjuk, asam jawa, sayur manis dan ubi kayu. Asam jawa untuk dibuat air soda assam jawa pernah dicerita di posting tahun lepas (klik sini), dearest hubby teringin nak minum. Sekarang di Kebun Bahagia Bersama memang musim buah asam jawa jatuh-jatuh dari pokok cuma tak cukup tangan dan masa nak pergi rajin kutip. Sabtu lepas pun dikerahkan Ilhan dan Rayyan tolong papa kutip yang digoncang-goncang dahan jatuh ke bumi.
  Tukang kebun teringin nak makan home-made kerepek ubi kayu lalu kekanda-ku dituailah sepohon. Permata=permata hati kami suka sangat makan ikan bilis, jadi mereka pun sekarang dah enjoy makan ikan bilis campur ubi kayu stick goreng. Kadang-kadang buat style berlada juga. Kekadang juga makan dengan beras bukit pandan wangi sihat dan cepat kenyang. Kebetulan minggu lepas makan bersama dengan ikan talapia masak merah. Dulu tukang kebun tak suka makan ikan talapia ini, entah tahun ini kami sekeluarga dengan anak-anak dah boleh masuk tekak ikan talapia. 

 Tuan Tanah ada juga pesan kalau dikemaskan dan set up semula filter kolam tembok depan bolehlah kami buat projek bela ikan makan. Kalau kami berdua sahaja at the moment tak larat nak clean up kolam berlumpur tu. Dahlah gelap entah apa ada kat dalam, silap-silap ikan toman yang dulu cousin tangkap campak kat dalam situ pun dah saiz giant kut. Nak kena tunggu semua Kebun Bahagia Bersama Team Members cuti balik gotong-royong barulah boleh nak buat big pool cleaning. Lagipun kami tak faham mechanism kolam tu sekarang nak kena yang menjaganya dulu tunjuk cara dulu (Big Boss). Banyak juga nak menabung repair yang patut dekat kolam itu juga mesti tukang kebun beringat-ingat kalaulah pasang cita-cita bela ikan makan pula.

 Yang teringin nak mencuba Beras Bukit Pandan Wangi masih ada stok lagi 1 kilogram RM12.00 .

 Yang nak tanam ubi kayu sendiri buat home-made kerepek ubi kayu sendiri pun keratan ubi ada kami bekalkan 7 keratan RM5.00 .
 Minggu lepas pula mencuba-cuba sengkuang tumis dengan udang kering bersama cili pula sebagai lauk sayur. Dah rasa inti popiah pula. Tinggal nak masukkan dalam kulit popiah, gulung dan goreng. Mungkin lain kali boleh cuba gitu pula.
 Al-Kisah ingat tak ayam daging KFC live tukang kebun purchase awal-awal bulan ini, terpaksa korbankan 3 ekor Sabtu lepas walaupun saiz tiny gebu lagi. Bila tukang kebun buat inspection keadaan kesihatan mereka, seekor tak boleh bangun walaupun nampak tak moyok (terseliuh ke apa), seekor lehernya pelik macam terkehel senget dan ayam-ayam lain asyik patuk-patuk its butt, pastu lagi seekor ngeri pula tengok isi dekat leher dah terkeluar mungkin terkena dawai yang tak syok tengoknya anak-anak ayam lain asyik patuk lehernya sampai terkeluar segala isi (horrifying cannibal chicks). So berbincang-bincang dengan dearest hubby baik yang mana nampak keadaan tak baik kita sembelih sahaja. Lagipun Rayyan asyik tanya mama dia, bila nak makan KFC mama ni, so cepatlah mereka rasa.
 Jadi kami ambil peluang untuk ajar hero-hero kami cara nak sembelih ayam. Bagilah Ilhan peluang pegang dulu cara nak tolong pegang untuk orang yang sembelih. Masa sembelih tukang kebun yang pegang, nanti takut si Ilhan pegang tak betul masa ayam menggelupur terlepas.
 Disebabkan masih muda lagi anak ayam daging KFC ini nak cabut bulunya pun mudah. Esoknya dibuat Nasi Ayam, budak-budak riang makan dengan gembira ayam daging KFC mama baru bela seminggu katanya sedap. Nasib baiklah diorang ni boleh tengok ayam kena sembelih takde rasa takut dan boleh pula makan dagingnya tanpa fikir apa-apa. Macam ini tak rugilah tukang kebun bela ayam sendiri sebab members semua okay je makan ayam sembelih sendiri. Siap Rayyan tanya ada lagi dah besar ke ayam KFC mama yang boleh sembelih lagi.
 Jadi sekarang tinggallah 39 ekor anak ayam daging KFC tukang kebun dalam sangkar No. 4. Yang 3 ekor ayam daging dikorbankan minggu ini setelah keluarkan organ-organ mereka jumlahnya 1.5 kilogram. Jadi tukang kebun consider agak nilainya RM11.25 (ambil kira harga pasaran sekilo RM7.50). Lepas-lepas ni nak kena buat report dekat hubby balik modal atau tidak bela ayam daging sendiri ni.

Minta maaflah hari ini menunjukkan gambar yang kurang menyenangkan, tapi inilah reality generasi dulu-dulu cara sembelih ayam. Sekarang ni dah siap packing kan? Nak jugalah tukang kebun didik permata-permata hati sendiri macam mana nak sembelih ayam. Itupun berkali-kali Ilhan tanya papa dia, "Macam mana papa tahu sembelih ayam? Tok Ki yang ajar papa cara sembelih ayam ke?" Ilhan bertanya.

Selasa, 10 Mac 2015

Anak pokok tarap

 Buah tarap adalah buah nadir negara kita tetapi lebih terkenal di kawasan Borneo berbanding dengan Semenanjung Malaysia. Bila buahnya ranum pun macam cempedak atau nangka ada baunya tersendiri. Tapi takdelah bergetah sangat isinya, bila masak elok mudah dikeluarkan seulas-ulas. Kanak=kanak pun mudah nak keluarkan sendiri ulas isi buahnya. Sehari sebelum balik ke Sungai Buloh, Big Boss ada beli buah tarap di Tuaran berebut=rebut kami sekeluarga makan isi manis tarap malam itu di Kampung Poturidong Lama. Abby yang pertama kali makan buah tarap pun turut serta berebut-rebut makan isi buah tarap. Biji-bijinya Big Boss dah suruh tukang kebun tanam di Sungai Buloh. Syukur Alhamdulillah tukang kebun berjaya cambahkan biji-bijinya dengan baik.

~ Anak pokok buah Tarap (D.O.B January 2015) ~
1 bekas RM15.00 .
 Cuti sekolah bulan Disember lepas, Ilhan duduk bersama Neneknya (Big Boss) di Kingfisher Sabah yang baru sahaja pindah ke sana. Semasa duduk dengan nenek, Ilhan banyak menolong neneknya berkebun di tanah yang sangat berketul-ketul keras seperti gambar di bawah. Salah satu projek menyemai biji benih yang nenek beri kepada Ilhan yang baru nak masuk darjah 2 ialah menyemai biji benih kundur. Masa tukang kebun ke sana biji-biji benih kundur bercambah dengan baik cuma nenek Ilhan membebel-bebel Ilhan nak kerja cepat rupa-rupanya satu tempat banyak sungguh direct-sowing biji benih disemai (nak express masuk rumah). Kantoi bila biji-biji benih tersebut bercambah dah merimbun satu-satu tempat anak-anak pokok. Hujung bulan lepas, inilah hasil tangan pokok-pokok kundur yang Ilhan tanam di kebun mini Nenek Ilhan di KingFisher.
 Siap dah ada buah yang besar bergayutan. Boleh tahan juga tangan si Ilhan berkebun ni. Tukang kebun perhatikan di background gambar biji-biji benih jagung pulut juga naik cantik di kebun Big Bos.
 Mingggu lepas semasa tukang kebun mengemaskan Petak 4, ada menyemai biji-biji benih kacang tanah bersebelahan sangkar No. 4. Minggu ini sudah kelihatan biji-biji benihnya sudah bercambah. Moga sempatlah dapat hasil untuk dibuat kuah kacang masa musim Raya Aidilfitri nanti. Gardeners yang nak buat kuah kacang dari hasil kebun sendiri eloklah tanam biji-biji benih kacang tanah bulan ini. Cuaca minggu ini pun sangat baik di kawasan Lembah Klang untuk menyemai benih kacang tanah direct-sowing di batas terus tak perlu nak proses pindah-memindah. Tukang kebun kalau tanam kacang tanah biasanya tanam terus di batas selepas dah gembur-gemburkan tanahnya. 
 Hujung minggu ini pun cuti sekolah dah bermula, bolehlah buat projek berkebun kacang tanah dengan anak-anak, biji-biji benihnya pun saiz besar mudah budak-budak nak handle. Kacang-kacang tanah yang tukang kebun tanam bulan January lalu di Petak 3 pun sudah menghasilkan bunga hujung bulan lepas. Bunga kacang tanah pun mirip dengan bunga pinto peanut.
 Semoga bulan depan dapatlah juga kami makan kacang tanah segar rebus. Tukang kebun selalu masalah bila tanam kacang-kacang tanah ialah selalu tak cukup masa nak tolong dia dari free of weeds yang nak membesar bersama-sama juga.

Ada 2 jenis kacang tanah dalam stok tukang kebun sekarang sama batch dengan yang tukang kebun semai di Petak 4.

~ Kacang Tanah Pulut (Info Klik Sini)~
Anggaran 10 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .

~ Kacang Tanah Taragang (Info Klik Sini) ~
Anggaran 20 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .

Isnin, 9 Mac 2015

Grandpa Ott

 Antara seri pagi yang telah berterusan menceriakan Kebun Bahagia Bersama di sebelah pagi beberapa minggu ini ialah jenis Grandpa Ott (Ipomoea purpurea). Tinggi ia memanjat dah lebih 3 meter ke pokok buah-buahan sebelah. Minggu lepas sudah mula tukang kebun dapat menuai biji=biji benihnya. 

~ Morning Glory Grandpa Ott (Ipomoea purpurea) ~
Anggaran 10 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .
 Yang juga tak nak kalah menceriakan Kebun Bahagia Bersama juga ialah jenis China Blue beberapa minggu ini (info klik sini). Sama-sama musim menuai biji benih China Blue dan Grandpa Ott.

~ Morning Glory China Blue ~
Anggaran 15 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .
 Yang baru sahaja mula musim bunganya minggu ini ialah jenis Heavenly Blue yang duduk melilit menghiasi sangkar 2. Bolehlah itik dan ayam remaja tukang kebun di sangkar 2 tu cuci mata tiap pagi dengan Heavenly Blue. Special tak sangkar PETS pun kena hias dengan bunga seri pagi.
  Kebetulan long weekend cuti Tahun Baru Cina dulu Grandpa Abby (Tuan Tanah) buat projek mengecat pagar sambil babysit adik bongsu tukang kebun di rumah dan anak-anak angkat tukang kebun di dalam sangkar tu. Kebetulan pilihan warna Tuan Tanah kali ini seakan mirip warna Heavenly Blue.
  Tahun ini juga bulan pertama dalam Calendar Cina, seperti tahun-tahun sebelumnya pasti ada bunga lotus yang mekar di frontyard Kebun Bahagia Bersama. Yang dalam gambar ini, yang tukang kebun semai dari biji benih berbunga semula.
 Banyak tema warna biru hari ini, hopefully no one has Monday Blues lah ya.

Self-Collect Schedule This Week:

~ 11th March 2015, Wednesday at Sungai Buloh from 8:30PM~9:00PM.

Ahad, 8 Mac 2015

Cara tanam Ubi Bemban

  Minggu ini hati terdetik nak kemaskan petak-petak yang berhampiran sangkar tempat binatang PETS avian duduk menghuni seperti di sangkar 2 dan sangkar 4. Kena pastikan tak semak supaya tiada binatang bahaya dapat bersorok atau tak banyak nyamuk. Tengok pokok-pokok ubi bemban di Petak 2 seakan dah boleh dituai cari harta karun. Ubi bemban tersebut ditanam pada awal September lepas (related posting klik sini), jadi sudah lebih kurang 6 bulan usianya. Begitulah hasil ubi bemban yang berumur 6 bulan dapat dituai minggu ini dari Petak 2
  
 Kebetulan pula pada hari yang tukang kebun rancang nak cuba gali ubi bemban, bila check email ada permintaan perlukan ubi bemban untuk berubat sakit kulit anaknya. Sebelum baca email itu, dah rasa malas nak gali ubi bemban sebab cuaca pun dah panas setelah selesai dengan urusan anak-anak angkat baru dengan anak sendiri. Kebetulan hari Rabu malam dah dijadualkan untuk self-collect maka dirajinkan juga diri gali ubi bemban yang agak challenging keluar dari tanah moga dapat memenuhi permintaan tersebut. Syukur Alhamdulillah rezeki 2 pihak secara kebetulan pula, mungkin hidayah dari Yang Maha Esa.

 Hari ini tukang kebun nak berkongsi pengalaman selama ini adventure mencuba-cuba menanam ubi bemban ini ada 3 cara untuk menanam ubi bemban.

(1) Ubi yang dah matang dan ada mata-mata tunas. Tanam je dalam tanah dan siram, InsyaAllah nanti keluarlah pucuk baby dari tanah. Kekadang dekat pangkal ubi bemban yang matang ada nampak dot dot dot mata di situ pun boleh menghasilkan pucuk. Ataupun hujung yang tajam itu pun boleh mengeluarkan pucuk baby.

(2) Instant pokok ubi bemban.

 Janganlah pula buang pokok ubi bemban yang telah dituai ubinya tadi. Selalunya akar-akar yang berselirat dibiarkan sahaja dan tuai jelah ubinya. Kemudian pokok-pokok tu tanamlah semula. Ini cara cepat nak dapatkan hasil ubi bemban.

 Sebagai contoh Gambar No. 2 di atas ini ialah dari pokok-pokok ubi bemban di Petak 2 yang tukang kebun baru sahaja tuai ubinya minggu ini di kitarsemula ditanam di Petak 1 pula (ada juga yang dipindahkan di Petak 4). Yang Gambar No. 3 di bawah pula, pokok-pokok instant ubi bemban di Petak 6 yang tukang kebun pindahkan setelah dituai dari Petak B bulan January lepas (related posting klik sini). Mudah nak biakkan pokok-pokok ini sebab boleh kitar semula dan tahan cuaca panas . Semuanya di dalam situasi partial shade yang di Petak 1 bawah pokok citrus, yang di Petak 6 di bawah pokok jambu air yang sekarang sedang bunganya luruh dari pokok jadi snow kat atas pokok-pokok renek yang berdekatan dengannya.
 (3) Dari nodes tangkai ubi bemban baru (airplant)

  Kadangkala pokok ubi bemban yang matang akan mengeluarkan tangkai yang keras dan bercabang-cabang macam klon anak-anak pokoknya. Masa pokoknya keluarkan tangkai-tangkai ini, pokok asal seakan makin dah nak habis riwayat salah satu petanda juga dah ada ubi-ubi berisi boleh digali keluar dari tanah.
  Kadangkala pada nodes ini bila musim hujan banyak akan muncul akar-akar seperti gambar No. 4 di atas walaupun ianya di posisi tegak di udara. Bolehlah tanam semula jadikan anak pokok baru. Dalam gambar boleh lihat ada 2 nodes kongsi setangkai yang boleh dipisahkan jadi anak pokok baru.

  Walaupun kekadang nodes ini tiada akar bolehlah potong tangkai di bawah tanda nodes (kemerah-merahan bulat) tersebut contoh macam gambar di atas dan cucuk-cucuk dalam tanah, jika ada rezeki akan keluar pucuk baru seperti gambar terakhir di bawah.
 Kalau tak mudah nak faham penjelasan tukang kebun, when you grow them you'll eventually understand if you have a go at it. Berkebun ini bukan main theory asyik baca atau kena ambil kursus, you have to practice and observe. Without practices you won't gain skill and advance to the next step.

~ Ubi Bemban (West Indian Arrowroot) ~

1 pot for RM7.00 .

Jumaat, 6 Mac 2015

Salak The Survivor

  Balik dari Sabah awal tahun ini kerana terlampau sibuk, tukang kebun lupa akan nasib anak-anak pokok salak yang bercambah dengan baik sampai dah hampir kering jadinya. Sepatutnya sebab dah padat sangat dipindahkan ke bekas berasingan. Ingatkan dah tiada rezeki lalu dibiarkan begitu sahaja. Bila ada masa tengok belek-belek macam tak kering je pokok ni macam hijau semula. Rupa-rupanya di celahan batang yang kering keluar pucuk-pucuk hijau baru. Nasib baik tukang kebun tak buat keputusan tergesa-gesa nak cabut buang terus dan biarkan ianya kembali sihat semula dengan memindahkan ke bekas-bekas berasingan. Memang betul-betul survivor batch kali ini, semua selamat setelah berminggu-minggu dipindahkan kembali sihat semula. Gambar adalah sebelum dipindahkan dan lihat pucuk-pucuk baru yang keluar bersebelahan tangkai yang dah kering.
  Sebelum ini ready stok anak-anak pokok salak yang ada dalam simpanan semua dah besar tidak boleh dipos cuma dapat self-collect sahaja. Kebetulan ada beberapa gardeners dari Johor mencari anak pokok salak dan inginkan dipos jadi tukang kebun suka-suka sediakan batch baru lagi sekali. Batch baru kali ini tukang kebun label tarikh lahirnya bulan November 2014. Anak-anak pokok salak bila dipindahkan ke tanah cepat juga membesar. Cuma hati-hati jangan tanam dalam sangat bahagian pemisahan akar dan batang pokoknya. Sebagai contoh, Gambar bawah No. 3 ini dalam usia 2 tahun tak pernah dibaja dan disiram oleh tukang kebun pun dah tinggi hidup di antara pokok-pokok pisang bantan. Kalau dipindahkan masa musim hujan tak perlu siramlah, jika kemarau kenalah siram dahulu sehingga pokoknya dah selesa hidup di situ. Jika yang self-collect dapatlah batch dah umur lebih kurang setahun (selagi stok masih ada). Untuk pengeposan batch baru yang dah boleh sedia dipos. Untuk anak pokok salak kena gunakan kotak prepaid large saiz Pos Laju Malaysia (RM30), rasanya boleh muat 1~3 anak pokok salak.

~ Anak pokok salak tempatan ~
1 bekas RM15.00, 

  Semalam sebelum ambil Ilhan dari sekolah agama singgah Pet Shop nak membeli seguni jagung gred B (RM56) dan seguni dedak (RM110) untuk stok makanan Avian bulan March ini. Betul seperti pesanan KakZakie dari Titisan Nurani, anak ayam daging ini super kuat makan (rasa macam 5 kali ganda kuat makan dari ayam normal lain). Seperti biasa bila tengok kandang-kandang Avian dekat Pet Shop dah geram=geram tengok those fluffy feather creatures. Tangkap lagi kasi perabih stok anak-anak ayam tauke Pet Shop tu. Tambahan dalam Sangkar 4 semalam ialah 1 anak ayam gajah dan 7 ekor anak ayam daging. Haggle seekor RM5 diskaun RM4 sebab nak tolong habiskan stok jumlah RM28, tauke kasi diskaun lagi jadi RM25. Beli lagi tempat makan dan minum untuk feather creatures ni, tauke boleh senyum dalam kurang setengah jam tukang kebun belanja Total RM220. 

 Sebenarnya minggu lepas pun tukang kebun ada borong stok ayam kampung yang Tauke kedai tu tinggal ada. Semuanya tinggal 8 ekor, seekor RM5 tapi sebab tukang kebun kata ambil semua dapatlah RM4 seekor (Jumlah RM28). Seekor mati keesokan harinya after purchase, rasanya demam dan tukang kebun dah agak dah tengok ayam tu moyok je masa dipindahkan. Takpelah bukan rezeki (buat baja). Yang lain InsyaAllah sehingga kini sihat belaka dan 6 ekor tukang kebun dah pindahkan ke sangkar 4 duduk meriah bersama yang lain. Seekor lagi masih dalam nursery.
  
 For tukang kebun punya inventory (homework husband suruh buat), batch bulan March 2015 penghuni sangkar 4 sehingga hari ini ada 3 ekor ayam belanda betina, 1 ekor anak ayam gajah, 6 ekor ayam kampung dan 32 ekor anak ayam daging. Jadi jumlahnya 42 ekor. Jumlah anggaran modal yang dikeluarkan untuk batch bulan March 2015 ini RM550 termasuk future food. Just for fun nanti kita tengok balik modal kemudian bila dah saiz sembelih best. Turkey yang modal besar. Semangat berkobar-kobar nak makan daging KFC bela sendiri ni bila Rayyan semalam dinner tanya mama dia, ayam KFC tu untuk makan ya mama? Boleh buat BBQ tak ayam KFC tu mama? Lalu Mama Rayyan shopping live chicks lagi semalam. Semua datang menyibuk welcoming members baru ke sangkar 4 semalam.
 Kesimpulan tuaian semalam yang mana sempat nak petik-petik. Bulan March ini sibuk dengan projek binatang ternakan, berkebun pun kurang sikit. Doakan lah untuk kami bukan sahaja hasil tumbuhan tapi hasil daging pun lumayan tahun ini.
 Yang membasahkan tekak apabila duduk di luar lama juga ialah kelapa muda. Yang dah tua pula dapatlah santannya. Bila ingatkan musim raya pun hanya beberapa bulan sahaja lagi, pokok kelapa gading yang renek mudah sikit nak ambil daun untuk buat sarung ketupat.
 Gambar di bawah anak pokok salak berumur 2 tahun yang berhampiran dengan pokok kelapa gading. Yang dalam gambar batang kelapa tu bukan pokok kelapa gading. Itu pokok kelapa dah tua uzur, antara batch awal yang ditanam oleh big boss. Kami pun tahun ini masuk 21 tahun duduk di kampung ini.
~ 1 bibit kelapa gading RM7 ~

Hujung Minggu ini projek weekend gardener dearest hubby ialah kemas sangkar besar dan tukang kebun potong rumput di sekeliling.

Gardeners lain pula weekend ini projek apa?

Khamis, 5 Mac 2015

Climbing Dragon

 Bunga buah naga bila kembang dengan saiznya yang besar memang nampak macam naga dengan lidahnya terjelir gitu. Hari ini sambung kisah apa yang menarik minat atau dapat dipelajari untuk mereka yang gemar berkebun di Muzium Negeri Terengganu. Di laman luar bangunan utama Muzium Negeri Terengganu boleh kelihatan berderet pokok buah naga tersusun dengan teratur. Untunglah staff muzium negeri Terengganu apabila musim buahnya.
 Walaupun Taman Herba Muzium Terengganu agak terbiar sekarang (related posting klik sini), taman di luarnya adalah rapi dan banyak koleksi buah yang menarik dapat dilihat di sini terutamanya pokok-pokok buah nadir banyak yang dah besar dan matang jarang kelihatan sekarang. Satu initiative yang baik oleh Muzium Negeri Terengganu di mana kawasan sekitar banyak herba-herba dan buah nadir dalam simpanan hidupnya.
  Hari ini tukang kebun nak fokuskan kepada pokok buah naga. Bagus juga pakai tayar untuk kitar semula nak beri sokongan kepada batang-batang pokok buah naga. Pokok naga pun sebenarnya boleh ditanam di dalam pasu kerana akarnya tumbuh tak dalam dan biasanya kalau nampak akarnya timbul-timbul macam gambar di bawah dibiarkan pun tidak mengapa. Akar di bahagian luar juga akan tumbuh membuatkan ia pandai paut kepada sokongan yang diberi tidak kira tembok batu ataupun batang kayu pokok lain. Dekat Kebun Bahagia Bersama pun dengan tidak sengaja ada keratan-keratan buah naga putih disandarkan ke dinding tembok sekarang dah mula tumbuh akar melekat di tembok tersebut. Eloklah kalau jadi ianya naik tembok tersebut kemudian sukar sedikit orang nak ceroboh ke laman rumah.
 Tapi pokok naga yang paling menarik perhatian tukang kebun ialah di depan deretan kedai di Bandar Baru Sungai Buloh di gambar bawah. Lihatlah betapa tingginya pokok naga ini memanjat. Pertama kali tukang kebun perasan masa dearest hubby pergi ke kedai Hardware dan tukang kebun menunggu dalam kereta. Sekali bila tukang kebun dongak ke atas punyalah banyak buah-buah naga bergayutan di atas pokok tersebut. Gambar di bawah masa bukan musim buahnya. Ini dipanggil guerilla gardening, walaupun tiada kawasan nak bercucuk tanam di kawasan rumah kedai, kawasan sempit bersebelahan longkang dan tempat letak kereta awam dimafaatkan sepernuhnya. Lihatlah ada beberapa pokok-pokok buah-buahan juga di situ yang juga dah beberapa kali tukang kebun tengok lebat musim buahnya.
 Gardeners yang mana di kawasan perumahannya ada bandaran tanam pokok-pokok hiasan tinggi macam ini tapi takde hasil, bolehlah cuba tanam pokok naga style guerilla gardening ini. Masa pokoknya kecik letaklah sangkar dulu nak elakkan bandaran terpotong pula pokoknya. Tengoklah akar-akar besar pokok naga berselirat di batang besar pokok kayu ini. Nak bertenggek atas pokok kemboja pun boleh, ada kami buat begitu. Sekarang ini tengah cuba nak tengok pokok naga naik atas tunggul kelapa yang dah mati. Dari dibiarkan tunggul tu sekurang-kurangnya bolehlah menyokong pokok naga.
 Pokok buah naga isi putih ada stock boleh self-collect. Kalau yang diminta pos akan tukang kebun gali keluar dari polibeg dan pos dalam keadaan moist bare-rooted. Keratan batang pokoknya dah berakar jadi tinggal terus tanam. Kalau musim kemarau pun tak risau sangat sebab pokok naga ini keperluan airnya tak banyak, tak perlu siram selalu. Yang duduk dekat belakang kebun tak pernah tukang kebun siram.

~ Pokok buah naga isi putih ~
1 bekas for RM10.00 . (Sementara stok masih ada).
Penghantaran 1 Malaysia.

Rabu, 4 Mac 2015

KBB Bakal Jadi Live KFC

  Lama tak bersiaran antara sebab Tukang Kebun ambil cuti 3 hari away from berkebun dengan masalah internet tak stable minggu ini. Pergi cuti tak jauh pun cuma menginap 3 malam di Sunway Pyramid Tower hotel nak habiskan point Sunway Vacation Club sambil tunaikan janji papa Ilhan bawa pergi ke Sunway Lagoon kerana Ilhan mendapat keputusan memberangsangkan akhir tahun lepas. Papa Ilhan asyik sibuk kerja di office tak dapat nak bergerak jauh sambil planning last minutes. Kira pertama kalilah permata-permata hati dapat masuk ke Sunway Lagoon. Nasib baiklah kebetulan Tuan Tanah ada balik hujung minggu lepas dan adik perempuan pun dah kembali duduk di Sungai Buloh sebab cuti semester dah habis nak kena mula uni balik. Maka legalah hati ada pengganti tukang kasi makan semua PETS di rumah sementara tukang kebun is on leave. Sukar nak on leave lama-lama sekarang kalau tiada pengganti kasi makan. Semasa sedang kami tengok burung hantu di Sunway Lagoon tiba-tiba Tuan Tanah (papa) call menantu dia.
  Rupa-rupanya Tuan Tanah ketika itu sedang berada di Pasar Pagi Paya Jaras Sungai Buloh nak cari kuih kegemaran apam balik untuk Big Boss bawa ke Sabah. Nak tanya tukang kebun nak tak ayam belanda. Ada tinggal 3 ekor dijual dapat harga RM120. Kalau harga asal seekor RM50 katanya. Ketiga-tiganya betina. Bolehlah tukang kebun kata. Ingat papa nak belanja (puas pujuk minta belanja)...hehehe...tukang kebun kena reimburse bagi duit belanja buku sekolah nanti dekat adik. So sabarlah Iyah ya minggu depan along bagi pocketmoney RM120 ya.
  Sebab pagi semalam along baru tangkap 25 ekor anak ayam daging berumur lebih kurang 4~5 weeks dekat Pet Shop berhampiran sekolah kebangsaan si Ilhan sebelum pick up Ilhan di sekolah agama. Shopping anak ayam daging dah habis belanja RM100. Harga asal diberi RM5. Tapi sebab ambil banyak dapatlah RM4 seekor. Lagipun tokey kedai kata ni dah ada berat 1/2kilogram ni dan cepat besar.
 Projek baru Kebun Bahagia Bersama awal bulan March ini bela ayam daging untuk makan sendiri. Kalau ada lebih, jika tukang kebun offer ada sesiapa berminat tak? Terlintas kami nak cuba bela ayam daging sendiri sebab masa tahun 2013 seminggu kami mesti beli 2ekor ayam. Kemudian masuk tahun 2014 kami seminggu belanja dapur 3ekor ayam setiap minggu. Yalah permata-permata hati pun makin membesar walaupun 3 ekor ayam seminggu for their diet, belum lagi campur seafood untuk diet diorang for week. Harga pasaran sekilo ayam daging pun sekilo RM7.50. Berbincang-bincang dengan husband apa salahnya kita cuba bela ayam daging sendiri lebih untung dan selamat dari suntikan hormone serta apa ntah lagi untuk formula ayam daging cepat besar gebu jika dibela secara commercial. Jadi kami cubalah bela suka-suka dulu dan pantau pembesaran mereka. Sekarang ini di sangkar no. 4 dihuni oleh 3 ekor anak ayam belanda betina dan 25 ekor anak ayam daging. Makin sibuk bertambah Pets dan tanggungjawab.
  Kasihan dekat Kiki dah arwah sebab kena terkam dengan musang dah buta. Kisahnya kami mula-mula hairan mana Kiki pergi beberapa hari. Kebetulan projek weekend dengan Big Boss menebas di belakang. Terjumpalah si Kiki mengeram dalam semak. Sifat ayam belanda betina ini memang suka mencari tempat semak untuk mengeram telur. Lepas tu kalau dialihkan telurnya nanti dia merajuk pula dah tak nak mengeram. Jadi kami kemaskanlah kawasan keliling tersebut siap buatkan Kiki temporary hut untuk berteduh dari kena hujan. Beberapa hari lepas tu Kiki mata kena cakar menjadikannya buta dan lemah beberapa hari. Tukang kebun suspek mesti biawak nak ambil telur si Kiki dan cakar terkena mata Kiki jadi buta. Sebab kuku biawak biasanya dikatakan beracun. Jadi bila combat dengan biawak elakkan dari terkena kuku dia tu. Bak kata Tuan Tanah, Big Boss biawak besar pun tak takut dikejarnya dengan parang sebab sayangkan Pets dia. Disebabkan Kiki buta dan lemah, kenalah attack dengan musang. Tapi musang pun macam tak berapa menjamah tukang kebun tengok leher Kiki. Mungkin masa lepas attack baru musang tu sedar mungkin Kiki not a very good specimen to suck blood ada contamination poison lagi kut dalam blood system Kiki. Ini kisah dah lama rasanya dah sebulan lebih Kiki meninggalkan kami.
 Tengok species macam ayam mutiara exotic di Sunway Lagoon ini teringin pula nak tambah collection jenis ayam-ayam hehehe...Sekarang ini kami dalam proses hunting anak-anak ayam mutiara pula nak bela di belakang. Kalau ada sesiapa tahu mana nak dapatkan bekalan anak-anak ayam mutiara informlah kami.
 Ohhhh yang ini tak boleh bela lagi ya kids. Habis tanaman di belakang tu botak-botak belaka nanti. Nak kena buat kandang special dahululah ya. Ini budget besar belum lagi. Main tunggang je lah dulu dalam Sunway Pyramid Chinese New Year celebration decoration.
 Antara tuaian segar di Kebun Bahagia Bersama minggu lepas adalah seperti sengkuang dan Bok Choy Jepun Vitaminna. Sengkuang tukang kebun tak semai pun biji benihnya. Yang ini tumbuh sendiri di bawah pokok belimbing buloh dari biji-biji benih yang meletop-letop dari kantung tidak dituai (lokasi di sini). Biji benih sengkuang baru dituai minggu lepas dan biji benih bok choy vitaminnia juga available.
~ Sengkuang ~
Anggaran 15 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .
~ Bok Choy Tsukenna Vitaminna ~
Anggaran 50 biji benih dalam 1 pek RM1.00 .

Jadual Self-Collect minggu ini:

~ Rabu 4hb March 2015 di Sungai Buloh antara pukul 8:30 malam ~ 9:00 malam.

~ Jumaat 6hb March 2015 di Saujana Utama antara pukul 9:45 malam ~ 10:15 malam.

~ Sabtu 7hb March 2015 di Sungai Buloh antara pukul 5:30 petang ~ 6:00 petang.