No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 25 Mac 2015

Progress Petak 5 March 2015

  Hari Isnin minggu ini selepas ambil Ilhan dari Sekolah Agama curi-curi masa mengemas Petak 5 yang dah lama terbiar tak cukap tenaga dan masa sebelum hantar Ilhan ke Sekolah Kebangsaan pula nanti. Baru sedar yang pokok jambu air di Petak 7 dah mula nak masak rupanya. Musim buah kali ini pun sungguh lebat. Nak berkebun di Petak 5, Petak 6 dan Petak 7 selalu kena rancang betul-betul sebab masalah utama ialah daun-daun kering dari jambu air yang berguguran. Jadi nak kena pilih tanaman yang tinggi tak kena tutup dengan daun-daun kering tu. Petak 5 selalu kena tempias daun-daun kering tersebut.
  Beginilah keadaan Petak 5 sebelum dikemaskan dah maharaja lela rumpai tumbuh dan ada juga daun-daun kering jambu air yang jatuh berterbangan di situ. Rasanya kali terakhir kemas di situ adalah awal bulan Februari lepas. Gara-gara berserabut begini tukang kebun boleh terpijak pucuk asparagus Jersey Giant yang baru terkeluar beberapa cm dari dalam tanah. Opppssss....
  Lepas dikemaskan barulah nampak apa yang ada di Petak 5 ni kan. Ada pokok lemon Big Boss semai dari biji benih dah tinggi lebih 2 meter. Yang di belakang sekali 3 pokok Nanas Madu Sabah. Tukang kebun intai ada sepokok tu dah keluar anak-anak pokok nenas dari sulur tangkainya. Anak-anak dah keluar bilalah buahnya pula nak muncul ya. Kemudian diikuti oleh pokok-pokok terung telunjuk yang baru nak berbunga. Di antara pokok-pokok terung tersebut itu ada pokok-pokok cekur sebenarnya. Kemudian barisan tengah adalah pokok-pokok asparagus jenis Jersey Giant yang ditanam Disember lepas (related posting klik sini).
 Sekarang tukang kebun tengah tension dengan si Turkey jantan yang sedang angau-angau di lamun cinta. Dia dah perasan dalam Sangkar 4 itu ada 3 remaja anak dara turkey betina. Tak taulah mana satu dia berkenan sangat. Dulu ada si Kiki (betina dewasa warna coklat) tak minat pulak. Sekarang dah angau ini asyik duduk dekat berhampiran Sangkar 4. Turkey jantan ini tak de masalah sangat lagi, yang kawan-kawan baiknya 2 ekor mutiara tu tengah hot temper sebab Turkey jantan tu tak mau main-main dengan diorang sebab asyik dok husha si anak-anak dara turkey. Sekejap beralih-alih tempat pusing-pusing Sangkar 4 tu. Rasanya dah 2 minggu dia macam dulu. Mula-mula tukang kebun ingat si Turkey ni tengah depression ke duduk je dalam Sangkar 2. Raut muka pun lain macam je. Sebab beberapa hati tu ligat bermain dengan ayam-ayam mutiara bergaduh-gaduh macam bersabung. Ingat depress merajuk dengan ayam mutiara ke sebab kalah bermain. Jadi tukang kebun pesan dekat dearest hubby jangan marah kasar sangat dengan turkey dia macam depress je. Lalu hubby kata si Turkey tu tengah angaulah dia pun perasan si Turkey asyik tak mau keluar dari Sangkar 2 sebab dok malu-malu husha-husha anak-anak dara tu. Ya Allah ya ke Turkey  jantan kami tu dilamun cinta.

  Sekarang Ayam-ayam mutiara patuk-patuk ajak keluar pun buat dunno je. Sudah kalau ayam-ayam mutiara duduk berkeliaran ikut si Turkey ini habis anak-anak pokok yang baru nak menyubur cantik keluar depan Sangkar 4 itu kena stampede dengan si 2 mutiara ini. Cemburu dengan yang anak-anak dara dalam Sangkar 4 sekarang yang hanya in Turkey jantan vision. Geramnya lah tukang kebun tengok korang ni, banyak dah pokok jadi mangsa. Cuma nak pasang fikiran positive bersabar je...kalau Turkey jantan tu dah ada pasang minat, adalah peluang nak timang-timang anak-anak ayam belanda bila yang betinanya dah matang. Bayangkan ya kita tengok manusia angau pun dah tak tahan, tukang kebun ini tiap-tiap hari kena menatap turkey jantan yang sedang angau setiap kali nak ke Sangkar 4 kasi anak-anak dara tu makan dan minum.
 Tengoklah muka si Turkey jantan yang sedang angau di sebalik pokok terung telunjuk yang baru nak berputik. Ayam mutiara pun dok menghadap pujuk ajak main berjalan-jalan. Turkey buat tak kisah sahaja. Ko duduk situ Turkey baru patahkan anak pokok tebu yang baru naik kan. Geram je tukang kebun dengan ko ni. Nasib baiklah Big Boss sayang ko. Alang-alang tukang kebun dah kemaskan Petak 5 ni, rajin-rajinlah buang baja sikit keliling pokok-pokok yang dah besar tu.

Hah ayam mutiara nanti agaknya giliran korang pula angau kut, bila yang dalam Sangkar D tu membesar.

  Beginilah pembesaran Avian PETS yang duduk di Sangkar 4 sekarang. Pembesaran anak-anak ayam daging yang dibela sejak awal bulan March ini dah 2 kali ganda saiznya. Sangat jauh bezanya pembesaran dengan anak-anak ayam kampung yang tak berapa ketara sangat. Dalam rancangan tukang kebun masuk bulan April kami tak payah beli daging ayam, memadai mula dapatkan stok ayam daging KFC dari Sangkar 4 ini. Tak tahan ayam daging KFC ini kuat makan dan tak berapa lasak seperti ayam-ayam kampung. Tukang kebun rasa bela ayam kampung lebih senang not as fragile as ayam daging. 
  Lepas kedengaran azan Zohor baru sibuk nak petik hasil-hasil dari kebun kelam kabut hujan turun dengan lebat. Sempat petik buah mulberry dari Petak 7. Kemudian daun-daun sayur raya yang melilit pagar Petak A. Kapas dikutip dari Petak 2. Biji-biji benih kapas segar available dari Kebun Bahagia Bersama bulan ini (Anggaran 20 biji benih dalam 1 pek RM3.00) . Anak-anak pokok kapas juga available (RM7.00 satu pot).
  Pokok-pokok terung telunjuk dari Petak 2 dah mula menghasilkan buah-buah sejak bulan lepas. Minggu ini baru dituai biji-biji benih segar terung telunjuk.

~ Terung Telunjuk ~
Anggaran 50 biji benih dalam 1 pek RM3.00 .

Selasa, 24 Mac 2015

Harum Sundal Malam Batch March Re-Stock

 Hari Sabtu lepas tak dapat turun ke kebun cuma pagi seperti rutin harian kasi makan dan minum Avian PETS di belakang. Lepas tu sekilas cuci mata apa yang sedang kembang di Kebun Bahagia Bersama sebelum keluar hantar laptop tukang kebun yang dah nazak sejak Januari lalu asyik keluar blue screen of death je ke doktor. Dearest hubby dah buat pelbagai troubleshooting masih sakit meleret laptop kesayangan tu. Sejak January terpaksa pakai laptop lama dearest hubby punya. Sebelum bertolak hantar laptop ke doktor yang ingin menceriakan tukang kebun ialah lemon water lily dan water poppy yang kembang meriah.

~ 1 pot water poppy RM10.00 ~

atau ada March promotion, details klik here.
  Sikit lagi tak perasan orkid yang mudah nak panggil orange stripe pun dah mula tersengih lebar. Tukang kebun pun hampir lupa yang tukang kebun ikat dia atas pokok bottlebrush tahun lalu. 
 Terpaksalah hari ini lepak-lepak di 1Utama sementara tunggu doktor diagnose sakit laptop tu asyik tunjuk blue screen of death je. Kebetulan ada Korean Food Fair pula, adalah maskot jenama Lotte. Abby pula asyik berkenan nak peluk maskot nak sayang-sayang katanya tak mau lepas maskot. Kesian maskot tu Abby tak mau lepas tangan terpaksalah tukang kebun dukung umpan dengan belon percuma yang banyak dalam troli.
  Kebetulan lunch hour pula, jadi ada pertandingan siapa dapat habiskan instant noodle in cup. Jadi dearest hubby pun turut serta sekalilah dapat isi perut dengan consolation prize untuk setiap peserta. Habis lecur lelangit sebab sup panas nak habis cepat.
  Menurut doktor mungkin masalah graphic punya plate rosak nak ganti pun mahal mungkin kira-kira RM500. Kalau repair pun warranty cuma 3 bulan dan kemudian ada benda-benda lain asyik berjangkit sakit, kipas pun dah tak kuat, dan lain-lain. Kesimpulannya macam tak berbaloi baik angkat baru.....sobsobsob...I really love you lappy banyak jasamu akan dikenang. Sebelum GST bermula kenalah angkat yang baru nanti 6% dah boleh angkat microsoft software baru nak install ooooo..... Dilemalah dah biasa pakai VAIO yang tak buat production lagi. Tukang kebun punya 1st laptop VAIO, yang ini kedua punya pun VAIO...nak cuba brand apa pula ini.
  Hari ini tukang kebun nak ambil kesempatan nak annouce yang bulan March ini ada kami re-stock pokok harum sundal malam yang dah lama tertunggu-tunggu. Sebenarnya bulan lepas ada tukang kebun re-stock tapi tak announce sebab dalam waiting list pun ramai gardeners dah menunggu-nunggu. Jadi tukang kebun dah message dulu gardeners yang mana pernah email minta dimasukkan dalam waiting list untuk pokok harum sundal malam. Yang tukang kebun tak sempat email minta maaf banyak-banyak tak sengaja sebab lappy pun meragam jadi banyak data tak senang nak rujuk kembali.

~ 1 pot Harum Sundal Malam RM12.00 (kebunkmg@gmail.com) ~

Self-Collect Schedule This Week:

~ Wednesday 25th March 2015 from 8:30PM to 9:00PM at Sungai Buloh.

~ Saturday 28th March 2015 from 5:30PM to 6:00PM at Sungai Buloh

Isnin, 23 Mac 2015

Pokok Daun Salam (Nusantara Bayleaf)

  Pokok daun salam yang dikenali dengan pelbagai nama ada juga yang memanggilnya pokok serai kayu sebab dikatakan daun yang dikeringkan berbau seperti serai. Seperti bayleaf dari negara Mediterranean yang digunakan sebagai perisa dalam  sos pasta atau pizza, daun salam ini juga digunakan sebagai menambahkan perisa dan aroma dalam pelbagai juadah tradisional negara kita seperti masak lemak lantas ianya juga dikenali sebagai Bayleaf Nusantara. Kalau di Kebun Bahagia Bersama bila masak rendang negeri mesti masukkan sekali beberapa helai daun salam.
  Kita asyik ingat bayleaf dari negara Mediterranean sahaja jangan pandang rendah dengan bayleaf Nusantara kita ini ada pelbagai khasiat yang diberikan kepada orang-orang yang duduk di kawasan tropika ini. Kalau anda ada masalah tekanan darah tinggi, kencing manis, kolestrol dan berat badan, amalkan teh daun bayleaf Nusantara ini InsyaAllah dengan usaha akan membantu mengurangkan masalah-masalah tersebut. Tak susah pun nak buat air rebusan atau tehnya, ambillah beberapa helai daun kemudian rebus dengan air sampai dah kurang banyak airnya. Lepas tu minum. Boleh gunakan daun segar atau daun yang telah dikeringkan. Jika sesiapa ada masalah urik asid juga boleh amalkan minum teh daun salam. Ada masalah cirit-birit pun boleh ikhtiar dengan rebus daun salam minum airnya. Yang ada masalah kulit gatal-gatal macam eczema boleh lumat-lumatkan daunnya dan tempek dekat tempat yang ada masalah kulit tersebut.
  Nama botani pokok salam ialah Syzygium polyanthum, maka ianya adalah adik beradik kepada buah-buahan nadir seperti jambu mawar (Syzygium jambos) dan jambu bol (Syzygium malaccense) yang juga Kebun Bahagia Bersama bekalkan. Buahnya yang kecil-kecil mirip kepada jambu apabila ranum berwarna merah juga boleh dimakan dan manis rasanya. Mula-mula tukang kebun rasa nak ketuk-ketuk je dekat dahi nak recall nama pokok ini tak terkeluar dari kepala nasib baik, Sean dari kebun balkoni Half a pound of treacle tolong berikan maklumat.
 Gardeners yang suka kumpul koleksi herba tempatan dan kekurangan ruang pun boleh juga tanam dalam pot besar kalau setakat nak gunakan daunnya untuk masakan atau buat teh. Pokok bayleaf Nusantara ini super senang nak bela jika dibandingkan dengan Bayleaf Mediterranean dengan cuaca tanahair kita ini. SesungguhNYA yang Maha Esa adalah Maha Adil, bukankah diciptakan jenis-jenis Bayleaf ikut kesesuaian cuaca masing-masing dan keperluan khasiat yang diperlukan dengan keadaan persekitaran yang berbeza. 

Renungan : Yang jauh kita nampak keistimewaannya , yang ada dekat kita tak nampak dia juga istimewa. Sampai bila kita nak ikut budaya orang luar. 

~ Pokok salam (@Serai Kayu) / BayLeaf Nusantara (Syzygium polyanthum) ~
1 pot for RM10.00  (boleh buat pesanan email kebunkmg@gmail.com).

Self-Collect Day Schedule This Week:

~ Wednesday 25th March 2015, 8:30PM~9:00PM at Sungai Buloh.

~ Saturday 28th March 2015, 5:30PM~6:00PM at Sungai Buloh.

Ahad, 22 Mac 2015

Kebun Klang Valley Salimah

  Hujung minggu ini mari kita virtually berjalan-jalan ke Kebun Salimah yang berada di Lembah Klang. Tiap-tiap hari tengok Kebun Bahagia Bersama pun jemu juga kan. Nasib baik Gardener Salimah baik hati tolong upload gambar progress tumbuhan dari Kebun Bahagia Bersama yang sudah berpindah ke kebunnya. Menurut Gardener Salimah ruang tempat ianya menanam terlindung dengan pokok mangga, rambutan dan nangka. Pokok Serai Acheh pun dah 2 kali berbunga di kebun gardener Salimah. Pokok kaduk pun dah mula menyubur.
 Keratan-keratan mulberry pun dah nampak bahagia naik meninggi di kebun Salimah. Keladi bunting pun dah berbunga.
  Anak-anak pokok pisang nangka yang dipos dari Kebun Bahagia Bersama pun dah muncul daunnya nampak menghijau subur setelah menunggu lebih kurang sebulan.

  Gardeners yang ingin cari teman bersama-sama gardening dalam kawasan Lembah Klang ini, Gardeners Choi Min sedang offer gardeners yang ingin ambil anak-anak kucing angkat boleh self-collect di kawasan Petaling Jaya. Yang berminat boleh tinggalkan email/contact no. di posting ini atau email tukang kebun (kebunkmg@gmail.com) akan diberikan no. contact gardener Choi Min for details.
 Comel sungguh anak-anak kucing ini tengok stage yang memang syok bermain dan train teman di dalam kebun.
 Kalau bukan sebab si Tigger baru bersalinkan Panther, teringin juga nak angkat diorang ni. Kekadang bila sorang-sorang buat kerja di kebun rasa sunyi jugakan. Ada teman macam kucing ini banyak juga manfaatnya. Kalau ada masalah tupai dan tikus, bila dah besar sikit diorang jadi tukang jaga di kebun kalau kita dah biasakan mereka berlegar-legar di kebun.
 Tukang kebun pun dah jarang nampak tikus-tikus di kebun sebab banyak kucing-kucing liar berkeliaran di belakang kebun. Yang takut kucing-kucing cakar tanah nak membuang, kecik-kecik lagi kena train tegas sikit cakap no food kena puasa kalau buat gitu pergi cari food sendiri. Jadi kucing-kucing dalam Kebun Bahagia Bersama tak buat perangai macam tu.


Hujung minggu ini projek gardeners lain apa pula?

Sabtu, 21 Mac 2015

Kek Kukus buah Kuning Telor

   Hari Sabtu ini buat kesimpulan tuaian pada pertengahan bulan Mac minggu ni. Cuaca pun panas dan kering minggu ini rasa malas nak keluar rumah lama-lama. Antara tuaian ialah sayur raja, kapas, ginseng jawa, kacang kelisa dan terung pipit yang tak putus-putus bulan ini.
  Minggu ini pun ada yang memesan ubi bemban untuk ikhtiar mengubati kulit anak. Dah macam pembekal natural supplement dan ubat pula Kebun Bahagia Bersama. Katanya cari satu kampung dah tak de ubi bemban ni macam dah pupus. Ubi bemban ni tukang kebun korek dari saki baki Petak 2 dan pokok yang dah matang dari Petak A. Kemudian tukang kebun tanam semula di Petak A dan Petak B.
 Minggu ini pun nampaknya pokok-pokok asparagus rajin keluarkan pucuk baru dari tanah. Adik-beradik citrus seperti limau kapas, lemon Tahiti dan lemon telur buaya pun adalah juga hasil yang diberi.
 Tangkapan ikan guppy si Ilhan untuk diberikan kepada 18 ekor anak-anak itik telur di Sangkar E. Lumayan betul sumber natural protein mereka untuk cepat membesar.
 Minggu yang panas-panas ini dah mula nampaknya season baru buah kuning telor/canistel/mentega nak bermula. Jadi tukang kebun buka semula Pre-Orders Pasar Online Kuning Telor Kebun Bahagia Bersama minggu ini ikut giliran batch per batch sementara ada musimnya. Sebenarnya ada dah yang reserved dari bulan lepas nak kena tunggu giliran.

~ Pre-Orders Pasar Online Buah Kuning Telor Kebun Bahagia Bersama ~

1 kilogram buah Kuning Telor campur dengan hasil segar lain ikut minggu pos dengan jumlah berat keseluruhan goodies hampir 2 kilogram RM7.00 . Shipping cost dalam Semenanjung Malaysia RM13 gunakan prepaid small box Pos Laju Malaysia. Jadi jumlah 1 pek ialah RM20.00 . Boleh buat pesanan dengan email (kebunkmg@gmail.com).
  Minggu ini ada cara baru nak nikmati buah kuning telor yang budak suka makan suam-suam ialah Kek Kukus buah Kuning Telor tanpa gunakan kuning telor (egg yolk) ya. 100% vegetarian food without eggs. Budak-budak sekarang kalau dibuat lepat pula tak pandai nak membuka daun pisang. Nak buat Kek Kukus Kuning Telor pun mudah tak leceh cuma isi buah kuning telor, gula merah, santan pekat, sedikit gandum dan secubit garam blend pekat semua. Tuang dalam bekas dan kukus sehingga pejal. Makan suam-suam dengan teh panas menambah-nambah.
  Dear Kak Hanizah dekat Setapak, Kuala Lumpur kata ada cuba buat pie dengan isi buah kuning telor pun sedap.

Jumaat, 20 Mac 2015

Kandang D Meriah Baby Boom

  Bulan March ini memang tukang kebun banyak invest gunakan simpanan Tabung Kebun Bahagia Bersama awal tahun ini untuk menambahkan bilangan Avian PETS di belakang. Antara yang tukang kebun tangkap di Jabatan Pembiakan Itik awal bulan March (5th March 2015) ini ialah jenis itik Muscovy. Berlainan dengan itik telur yang lahir berwarna coklat (related posting klik sini), itik muscovy ini yang baru menetas tak sampai 24 jam lagi berwarna kuning. Ini pun kira just lucky dapat balance yang tidak reserved oleh orang lain. Dapatlah yang tinggal 17ekor. Seekor RM2.80, jumlah RM47.60. Jantina tidak diketahui.
  Anak itik muscovy ni comelkan. Anak-anak pun suka pegang sebab perwatakan itik muscovy ini gentle tak macam anak itik telur yang hyper aktif tak duduk diam.  Ya jenis-jenis itik berbeza ini pun perwatakan-nya lain. Kalau anak ayam, anak-anak tak nak pegang dengan alasannya kuku kaki anak ayam tajam sakit. Sampai bising mama Ilhan sebab dia main lepas je anak ayam daging yang baru dibeli keesokan harinya sebab kuku tajam. Nasib tak apa-apa ayam daging tu.
  Kebetulan selepas hari dapat bekalan anak-anak itik Muscovy, keesokkan paginya adik tukang kebun minta hantar ke komuter nak ke KLIA2 melancong bersama-sama kawan ke Krabi. On the way balik nampak kedai PET Shop baru sahaja buka lalu singgah sekejap. Ada rezeki anak-anak ayam baru sahaja sampai belum lagi dipindahkan pun ke dalam sangkar. Baguslah dapat tukang kebun bela sama-sama dengan anak-anak itik Muscovy yang baru lahir semalam sebab umur dan saiz lebih kurang sama. 

   Jadinya pada 6hb Mac 2015 tukang kebun beli 10 ekor anak ayam daging dan 30ekor anak ayam kampung. Harga biasanya di jual di Pet shop area tukang kebun seekor RM3.80. Tapi sebab tukang kebun borong banyak 40 ekor dapat dengan harga RM3.50. Jumlah belanja anak-anak ayam RM140. Alasan diberikan kepada dearest hubby untuk shopping hari tu ialah untuk bekalan stok daging ayam puasa dan raya akan datang ini.
  Tapi sekarang anak-anak ayam kampung batch March ini setakat ini 3 ekor mati sebab patah kaki dan sayap yang mana entah ganas sangat. Yang menariknya kombinasi kongsi sangkar dengan 17 ekor anak itik muscovy, 10 ekor anak ayam daging dan 5 ekor ayam kampung semuanya sihat bahagia hidup bersama. Yang kemalangan maut cuma sangkar yang kongsi cuma ada anak-anak ayam kampung sahaja. Tukang kebun sekarang bukan sahaja experiment dengan tumbuhan dalam good companion planting tapi dengan Avian PETS juga good companion growing together. Setiap jenis binatang ada virusnya tersendiri yang mudah dijangkiti dan virus ini bukan sahaja semua jahat tapi ada yang juga baik jadi boleh complement each other. Dalam theory tukang kebun bukan sahaja tumbuhan yang benefit tanam pelbagai tetapi haiwan ternakan pun sama sahaja.
  Masa duduk dalam sangkar stage nursery, tiap-tiap pagi tukang kebun bersihkan sangkar dan kasi mandi anak-anak avian PETS ini. Lepas tu jemur sebelah pagi dapatkan vitamin D dan biasakan mereka perlahan-lahan dengan cuaca panas. Kalau tak biasakan pada awalnya susah sebab masa awal-awal tukang kebun lepaskan anak-anak ayam batch November 2014 dulu masa weekend, tak biasa main tengah-tengah panas ada 2 ekor demam dan mati. Jadi lebih baik tukang kebun expose perlahan-lahan semasa usia muda lagi. Lagipun projek kami ialah binatang-binatang ini bila dah remaja akan jadi ternakan free range bebas berjalan-jalan di Kebun Bahagia Bersama bukan terperap dalam sangkar. 

  Jadi asalnya 12 ekor anak-anak ayam yang kami cuba bela percubaan hujung bulan November 2014 tinggal 9 ekor dan sekarang bulan March mereka bebas. Malam je duduk dalam sangkar. Petang dah berbaris masuk sangkar 2 balik tunggu tukang kebun kasi makan malam. Mulanya 8 ekor anak ayam kacukan gajah kampung, seekor demam dan seekor kena baham tinggallah 6 ekor. Yang 4 ekor anak ayam kampung original tinggal 3 ekor sebab seekor demam. Ambil iktibar dalam kes ini jadi yang anak-anak ayam ini masa baby lagi tukang kebun dah expose dengan penerimaan cahaya yang banyak.
  Anak-anak itik muscovy ini kan perangai gentle tak lahap sangat macam anak-anak itik telur. Jadi masa awal tukang kebun nak bagi makan ikan guppy diorang tengok je kena ajar dulu this is food. Yang anak-anak itik telur tak perlu ajar terkam gelojoh sungguh. Bila seekor dua anak itik muscovy dah mula makan barulah yang lain tengok dan join in bersama-sama.
  Awal sehingga pertengahan bulan March memang sebelah pagi tukang kebun sibuk dengan anak-anak baru Avian PETS ini dengan nak cuci sangkar, tempat tido, bagi makan dan lain-lain. Awal-awal pagi dah sunbathing selepas mandi. Anak-anak ayam yang kongsi sangkar dengan anak-anak itik Muscovy pun kesian juga terpaksa belajar mandi walaupun tukang kebun tak kasi mandi dia tapi terkena jugalah percikan air dan gesel-gesel basah dengan itik Muscovy. Begini mereka pun jadi kuat panas dan air. 

  Ada minggu ini terkejut tukang kebun bila nampak ada seekor anak ayam daging termasuk dalam pasu berisi air tapi tak pandai keluar sehingga paras dada dia di Sangkar D yang baru dipindahkan hujung minggu lepas. Menangis-menangislah si anak ayam daging entah berapa lama duduk dalam air, tukang kebun pula masa senja baru pergi jenguk. Si Angsa yang kami panggil si kuning tu pun dok perhati dari pintu Sangkar D kesian gaknya tengok anak ayam tu tapi tak boleh masuk nak menolong. Syukur Alhamdulillah nampak okay anak ayam daging tu keesokkan harinya. Angsa si Kuning kami tu memang jenis gentle baik hati tak ganas tak macam si Rocket yang kuat merajuk dan gigit-gigit tapak kaki tukang kebun kalau lambat kasi makan. Takdelah gigit kuat, gigitan manja tapi masih menyilu. Si Kuning tak pernah buat tukang kebun macam tu.
  Hari Ahad kami pergi ke pasar pagi Paya Jaras dan beli 10 ekor anak ayam mutiara. Harga pasaran anak ayam mutiara saiz begini di kawasan tukang kebun seekor RM15. Jumlah RM150. Tapi seekor dah mati mungkin masa dia tersekat dekat dawai ketakutan dengan anak-anak itik telur yang perangai dah jadi gangster mungkin nak keluarkan tukang kebun ter-snap leher dia kut. Tukang kebun kena reflecting banyak-banyak atas kebodohan kesilapan sendiri. Jadi tinggal 9 ekor. Pada mulanya ingat nak campurkan dengan anak-anak itik telur dalam Sangkar E. Tapi tak sesuai ketakutan mereka sebab anak-anak itik telur tu dah ada perangai membuli. Jadi kami pindahkan ke Sangkar D yang baru sahaja dikemaskan pada hari Ahad lepas.
  Jadi Ahad lepas kami buat persediaan untuk pemindahan 17 ekor anak itik muscovy, 10 ekor anak ayam daging, 9 ekor anak ayam mutiara, 27 ekor anak ayam kampung, jumlah 63 ekor kesemuanya. Rak yang dalam gambar bawah dearest hubby bertukang buat dari scratch kitar semula kabinet-kabinet dapur lama Ahad lepas. Tukang kebun memang nak ada para-para atau kayu tinggi sebab takut banjir. Sekurang-kurangnya mereka yang terperangkap dalam sangkar ini ada tempat tinggi nak bergayut. Itik muscovy ni cerdik tau, dulu-dulu pernah banjir dia hanyut pandai balik rumah. Terkenang tukang kebun masa dulu ada itik muscovy big boss tiba-tiba muncul lepas beberapa minggu lepas banjir depan gate menunggu, bila tukang kebun buka gate tergedek-gedek masuk.
  Seronok sungguh anak-anak Avian Pets ini dipindahkan Ahad lepas banyak ruang nak bermain-main. Nampaknya pelbagai jenis Avian nampak serasi hidup bahagia bersama-sama dalam Sangkar D. Anak-anak itik muscovy ini manja datang minta main-main bila tukang kebun masuk dalam sangkar ini, jadi anak-anak ayam lain pun terikut-ikut. Kalau anak-anak itik telur tu wild sikit, bagi makan baru nak sibuk datang. Kalau tak tersalah memory, masa zaman remaja dulu Sangkar D ini tempat sepasang Merak yang menghuni. Dulu lagi besar sangkarnya bersambung dengan Petak D yang sekarang dibuat kebun.
  Bulan March ini memang sibuk sungguh banyak baby nak jaga, ini semua dah tak duduk dalam sangkar nursery baru ada rasa free sikit. Bila tulis inventory report ini barulah sedar jumlah overall Pets yang masuk dalam Kebun Bahagia Bersama untuk bulan March dan February sehingga 19hb March 2015 (still alive) ialah jumlah Sangkar D 63 ekor + Sangkar E 18 ekor + Sangkar 4 39 ekor (related posting klik sini) = 120 ekor. Maknanya jumlah belanja untuk beli binatang sahaja sudah RM664.60 all out from tabung Kebun Bahagia Bersama untuk bulan February dan March. Erk belum lagi beli makanannya, bekas makanan dan minuman. Bila buat report baru sedar berapa belanja untuk set up hobi baru ini, honestly rough estimation dah 1K spent. Hopefully this new adventure will be fruitfull, kenyang perut. No wonder rasa sibuk sangat March ini ada at least 120 babies to look after. Belum lagi yang remaja dan adult yang bebas-bebas meronda Kebun Bahagia Bersama setiap hari.

 Report for dearest hubby untuk Sangkar D ni tukang kebun letak campur future food nak set up modal RM500.
  Syukur Alhamdulillah yang ada 4 sangkar nursery tukang kebun jumpa dekat belakang nun sana workshop macam dah nampak besi buruk tapi masih boleh dipakai. Kami bawa depan cuci-cuci dan bila ada masa akan cat dengan anti-rust saki baki Tuan Tanah cat pagar masa Tahun Baru Cina lalu (related posting klik sini). Kalau lebih rajin kemudian boleh coat dengan cat warna biru yang masih berlebih itu. Nasib baik ada lagi sangkar ini yang boleh dikitar semula pakai jimat belanja. Nak beli baru pun sangkar besar ni satu dah RM200 tukang kebun intai dekat Pet Shop. Malam yang tukang kebun packing pesanan di luar kalau dearest hubby ada mood tak penat sangat meneman sambil cat anti-rust dekat sangkar-sangkar ini. Gambattekudasai honey bulan ini cat semula ya sementara sangkar tengah kosong ya.

  Terima kasih banyak kepada kedua ibubapa kami banyak facilities available tinggal tunggu anak-anak rajin atau tidak nak usahakan. Terima kasih atas pendedahan dan didikan dari kecil dah biasa membesar hidup dengan binatang-binatang ternakan. Moga bila papa (Tuan Tanah) dan mama (Big Boss) balik awal depan dapatlah kita merasa ayam daging KFC itu ya. Cita-cita kecil tukang kebun tahun ini dapatlah sembelih ayam kampung sendiri buat rendang masa raya nanti. Masa zaman tukang kebun sekolah dulu, tiap-tiap tahun mesti Big Boss sembelih ayam-ayam kampung dia buat rendang negeri. So this year hopefully that tradition will come alive again.

Khamis, 19 Mac 2015

Batch Itik Telur Lahir 26hbFEB2015

  Sabtu lepas dearest hubby sibuk membersihkan sangkar yang bersambung dengan Petak E. Untuk mudah rujukan lain kali kami panggil sahaja ini Sangkar E. Dah lama sangkar ini bertahun-tahun tidak dipakai. Alang-alang dah ada haruslah dimanfaatkan sepenuhnya. Atas permintaan tukang kebun, dearest hubby tolong buat semula para yang tinggi untuk future projek ayam. Untuk save budget kami kitar semula sumber bahan yang ada boleh didapati dari kebun.
  Hari Sabtu lepas ialah untuk proses pemindahan anak-anak itik yang baru sahaja lahir keluar dari incubator tukang kebun beli dari Jabatan itik berhampiran rumah pada 26hb February 2015 lalu. Tukang kebun perolehi batch kali ini 15 betina (seekor RM2.80) dan 5 jantan (seekor RM1.00). Jumlah RM47.00 kos itik telur. Untuk inventory dan report kepada dearest hubby, tukang kebun kira keseluruhan modal nak bela itik telur ini kira equipment, makanan dan lain-lain in the future, overall cost = RM200.00 untuk batch ini dalam sangkar. So bila dah dewasa bertelurlah banyak-banyak dan ada banyak cucu cicit ya.
  Pada mulanya berkongsi sangkar dengan anak ayam kampung yang beberapa hari kemudian dipindahkan ke Sangkar 4. Seronok Abby setiap hari dikatanya nak tengok weet weet.
  Bila nak masuk 2 minggu, tukang kebun mula campur diet itik telur bukan sahaja dengan dedak atau jagung hancur tetapi dengan ikan-ikan guppy. Pertama kali tengok ikan-ikan guppy dah gelojoh berebut makan tak perlu ajar. Cepat sungguh itik telur ini membesar dalam 2 minggu boleh tengok ketara besarnya. Sekarang musim cuti sekolah bolehlah Ilhan tolong tangkap ikan-ikan guppy dari kolam ikan untuk kasi makan anak-anak itik.
  Batch 5 ekor yang kami bela bulan November lepas pun dah membesar dan masuk bulan March ini kami biarkan bebas berjalan-jalan pada siang hari. Senja masuk balik sangkar nak elakkan dari Mr. Big Bad Wolf. Tukang kebun perhatikan itik veteran lama dah mula kejar yang betina nak mengawan sampai menangis-nangis itik tu berlari. Geramnya tengok sampai terselit masuk kebun mini nanas hari tu, yang lain takut dipersalahkan tukang kebun ada tengok si angsa dan itik big brother putih tu warning patuk-patuk yang mengejar tu suruh control sikit. If you don't behave tukang kebun tak nak belah kelapa baru tau. Jadi hampir tiap hari batch itik telur bulan November 2014 pun salah satu dietnya ialah isi kelapa dan natural food dari persekitaran kebun yang dapat mereka cari. Baka anak ayam gajah kacukan kampung tukang kebun pun dah besar. Cuma anak-anak ayam kampung original dulu rasa keciknya lambat membesar patutlah mahal ayam kampung dagingnya. Dearest hubby kata yang batch November 2014 ayam belum boleh makan itu simpan untuk kasi membiak.
  Air dalam kolam pun dah surut minggu ini yang hujan tak turun tetapi kelihatan itik-itik telur batch November 2015 lepas semua girang bermandi-manda. Syukur Alhamdulillah walaupun percubaan warming up 5 ekor kesemuanya masih sihat walfiat.
  Di background kolam tersebut terdapat deretan asal generasi pokok-pokok jeliti atau anting-anting puteri di Kebun Bahagia Bersama. Pokok jeliti ini tahan lasak, yang di tepi kolam ini walaupun musim hujan penuh air dan musim panas kering kontang silih berganti masih bahagia hidup subur dengan sendirinya. Bulan ini musim bunga jeliti yang meriah sekali.

~ Jeliti / Anting-anting puteri ~
1 pot RM8.00 (kebunkmg@gmail.com).
   Kurang 3 minggu anak-anak itik telur ini dah hampir besar 3 kali ganda disebabkan itu Sabtu lepas priority kami sediakan sangkar besar untuk mereka lebih bebas sambil dapat tengok pemandangan tumbuhan di Petak E. Tengoklah pokok mulberry dan nanas yang ada di situ. Bila dipindahkan ke rumah baru cukup seronok sekali mereka dapat berlegar-legar. Tunggu besar lagi InsyaAllah siang hari bebas meronda-ronda di luar seperti kekanda-kekanda. Malangnya bila dipindahkan 2 ekor dah mati lemas pula dalam kolam kecil yang disediakan untuk minum, sebab tak pandai keluar. Kekanda dulu takde masalah, yang ini tak cekap lagi nak lompat keluar dari bekas jadi tukang kebun buang dah air kolam pasu kecik dari asyik stress dan asyik kena check up on diorang. Biar minum dalam bekas biasa sahaja dulu. Tinggallah 18 ekor lagi dalam Sangkar E.
 Sebab sibuk dengan nak uruskan anak-anak itik telur ini nak menuai hasil tumbuhan pun kebelakangan ini masa terhad mana yang tercapai nampak je. Isi-isi kelapa muda kalau anak ayam daging KFC dapat licin mereka kerjakan.