No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 19 Disember 2013

Pigeon Orkid

 Subhan'Allah, the garden send me a message today if we are observant enough and take time to notice the little changes around you in the business of juggling our daily life.  Hari ini tukang kebun agak kelam kabut sebab anak-anak bangun awal, tak dapat my pace ikut anak-anak punya pace. Anak-anak menunggu di dalam rumah nak break their fast dan yang di luar tu bising-bising memanggil suruh kasi makan. Sebelum keluar beri makan binatang perliharaan di luar tu, masukkan instant pau dalam steamer automatic dulu. Sementara tunggu pau instant dihangatkan, keluar rumah feed the grumpy pets terkejut nampak kawasan kebun sini sana dipenuhi dengan kembangan putih bunga pigeon orchid setelah beberapa hari lamanya hujan tak turun. Bulan Disember tahun ini, tukang kebun rasa kurang hujan berbanding tahun lepas. Rasanya tahun lepas di hujung tahun hampir setiap petang hujan turun. Tapi tahun ini tidak. Tukang kebun ada inform hubby kalau beberapa hari rasa panas terik macam ni dalam wet season its like the calm before the storm, takut hujan ribut turun.
 Tak disangka-sangka sebelum hujan ribut turun petang ini, pagi-pagi cerah hari ini, pokok-pokok bunga pigeon orchid kembang sangat meriah hari ni di keliling Kebun Bahagia Bersama. Di sudut corner di atas, tukang kebun teringat lagi semasa Sean datang hanya sekuntum sahaja bunganya seminggu lalu. Hari ini semua pokok-pokoknya berbunga meriah, terkejut dibuatnya pagi ini. Pagi-pagi lagi bunga pigeon orchid sudah berkata-kata dengan tukang kebun. Setengah-tengah pendapat mengatakan pokok bunga pigeon orchid berbunga lepas hujan lebat ataupun penurunan perubahan suhu yang mendadak. Tetapi di Kebun Bahagia Bersama meriah berbunga sebelum kedua-dua faktor ini berlaku. Tukang kebun pandai-pandai membuat andaian sendiri ialah 'Atmospheric pressure' yang akan menghasilkan hujan ribut menjadi perangsang faktor utama trigger pokok bunga ini kembang sebelum hujan ribut petang ini sampai tukang kebun kena tutup pintu dapur sambil masak sebab tempias hujan masuk banyak.
 Tak perlu tengok weather forecast di Television, lebih accurate tengok perubahan di dalam kebun sendiri. Bila tengok ianya kembang begitu meriah, tukang kebun dah agak tak lama lagi ni hujan ribut turun walaupun bila pandang langit so blue blue blue clear sky. Tanaman-tanaman di dalam kebun sebenarnya ada yang amat peka dengan cuaca dan perubahan mother nature sekiranya kita kenali diri mereka dengan lebih dekat. Salah satu tanaman yang peka dengan kedatangan hujan ialah Si Pigeon Orchid. Tambahan pula bunga ini juga berbau harum tak rugi ada selit di sana sini di dalam kebun. Sebagai contoh, gambar di atas adalah pokok pigeon orchid yang menumpang di atas pokok susun kelapa. Sama-sama kembang warna putih.
 Boleh juga kalau nak ikat pokok pigeon orchid di atas batang pokok mangga. Tak perlu cari pot, ikat sahaja di pokok-pokok yang batangnya kuat. Pokok bunga orkid lagi satu di atas ialah Cymbidium finlaysonianum. Hari ini ambil gambar kelam kabut sebab dekat pintu dapur dah dengar Ilhan banyak kali panggil pau dah siap masak. Sorry I am little bit curt and grumpy this week on replying mails, bila notice this small changes in the garden makes the tukang kebun feel happy again.

Petikan dari Pocahontas Lyric lagu Colors of the Wind.

" How high will a sycamore grow?
If you cut it down then you'll never know
And you'll never hear the wolf cry to the blue corn moon
For whether we are white and copper skinned
We need to sing with all the voices of the mountain
We need to paint with all the colors of the wind

You can own the earth and still
All you'll own is earth until
You can paint with all the colors of the wind"

~ Pigeon Orchid ~

1 anak pokok RM8 (bare-rooted).
Kos Penghantaran melalui pos laju sepokok RM6.

Selasa, 17 Disember 2013

Fragrant Frangipani Bali Blushing Red

 Baka Frangipani ini diambil dari Bali dan telah bertahun-tahun tumbuh dan beranak-pinak dalam Kebun Bahagia bersama seperti kawannya Frangipani Yellow Bali Picotee juga popular dan berasal di Bali. Kedua-dua baka adalah jenis fragrant. Pokok Frangipani sukakan matahari yang banyak dan tidak memerlukan siraman air yang banyak di kawasan tropika dengan purata penerimaan air hujan diterimanya sepanjang tahun sudah cukup memadai.

 Tukang kebun sedang mencari nursery atau tadika yang ada childcare di sekitar kawasan Shah Alam, nak minta recommendation jika ada yang sudi membantu.

~ Fragrant Frangipani Bali Blushing Red ~

1 cutting for RM15.00 .

Isnin, 16 Disember 2013

Heirloom Merry-Go-Round Fuji Morning Glory

 Good Morning, Setiap pagi tukang kebun sangat bahagia melihat kembangan bunga morning glory dari Jepun yang klasik ini. Memang jenis bunga morning glory ni menjadi kesukaan warga negara matahari terbit. Bila melihatnya seakan terubat rindu nak duduk di negara Jepun lagi. Pada musim panas corak pakaian yukata mesti ada yang memakai motif bunga seri pagi Fuji ini, seronok memakai yukata sambil melihat fireworks meletup-letup pelbagai corak di udara. Tukang kebun mesti nak makan takoyaki tak ketinggalan. Asyik papa Abby je pergi Jepun tahun ni, bila nak bawa kami semua.
 Satu keistimewaan bunga seri pagi Fuji ini ialah ianya bukan hanya kembang pada sebelah pagi tetapi sehingga ke petang sampai senja. Saiz bunganya juga adalah besar, anggaran dalam 10cm ada jugalah. Cuba perhatikan pancang buluh kuning di sebelah seri pagi warna pink, boleh agak yang kembangnya adalah besar. Pokok bunganya berbunga dan membesar dengan cepat. Tambahan pula, musim bunganya juga adalah panjang berbanding dengan bunga jenis seri pagi lain. Daun pokok seri pagi Fuji adalah seperti daun pokok buluh, jadi sesuai digandingkan dengan pancang buluh.
 Ada juga yang berwarna merah warnanya kali ini kembang di dalam kebun. Batch kali ini biji benihnya sudah tukang kebun testing dan percambahannya elok hampir 100%. Musim bunga batch biji benih yang dikumpul kali ini hampir penghujung, tukang kebun dah kira-kira seed pod dan jumlah tuaian yang ada, dan check simpanan bank biji benih Kebun Bahagia Bersama extras yang ada ditawarkan kali ini ialah limited edition 4 pek sahaja. Ada kemungkinan campuran random tersebut lebih banyak ke arah warna purple sebab rasa banyak seed pod warna purple yang membentuk dengan baik untuk dituai.

Ahad, 15 Disember 2013

Komatsuna NANANE 菜々音

 Ada satu raised bed (anggaran satu meter persegi) yang berjemur dengan sinaran matahari dari matahari terbit hingga terbenam yang cuma tukang kebun luangkan masa 1 jam sahaja dalam sebulan. Lebih dari itu memang tak mampu sebab banyak ruang lain yang perlu supervise. Bawah raise bed ini pun telah dikuburkan seekor angsa yang mati awal tahun ini, jadi kadangkala tukang kebun panggilnya petak angsa. Apa yang tukang kebun buat setiap bulan ialah kemaskan petak ini, semai-semai biji benih (semua direct-sowing) dan biarkan sahaja biji-biji benih tersebut nasibnya terletak kepada mother nature. Gambar di atas adalah rezeki bulan Disember kami dari petak ini yang perlu buat treasure hunt setelah dibiarkan dalam sebulan.
 Oh terkejut nampak ada sejenis salad heirloom Jepun cantik pula tu.
 Rasanya ini tomato Roma.
 Lepas dikemaskan, terkejut ada anak-anak pokok kohlrabi purple vienna masih gah. Tapi lepas tukang kebun cabut rumpai di keliling nampak layu sikit sebab tiba-tiba bogel jadi terjemur panas. Gara-gara sakit mata memandang dan semalam ada masa sedikit setelah dari minggu lepas memang dah pasang niat nak kemas tempat ini, tukang kebun pukul 1 tengahari buta sabtu semalam kemaskan tapak ini. 
 Morning Glory Merry-Go-Round Fuji masih berkembang lagi, yang ini memang dari sowing sebelumnya dah berbunga dan dibiarkan sahaja.
Eh anak pokok carrot pun ada dalam semak-semak ini. Teringat kisah lucu si Rayyan buat beberapa bulan lalu semasa petak ini dipenuhi dengan Sweet Basil Large Italian Leaves. Tukang kebun lupa ada tanam carot, bila kemas-kemas petak angsa ini, terjumpalah beberapa carrot yang disorokkan oleh rimbunan pokok-pokok Sweet Basil Large Italian Leaves. Sebab sambung buat kerja, tukang kebun letak carrots dekat berhampiran sinki. Bila tukang kebun masuk rumah dah selesai kerja luar, terkejut tengok kenapa carrots tinggal separuh bahagian ekornya hilang. Tukang kebun dah boleh agak siapa yang munched. Muncher (Rayyan) tu berkata 'Mama the carrot said best to eat raw, tak payah masak makan gitu sahaja'. Beriya-iya explain several time makan macam tu je tapi cakap carrot yang cakap. Mama Rayyan buat muka expressionless (dalam kepala hah the carrot said? carrot said? carrot boleh cakap pulak, ni mesti tak nak mengaku Rayyan makan ni). So Mama Rayyan pun reply, you want to finish all this?. Wah Rayyan cepat-cepat angguk kepala. Makanlah kesian lama tak merasa home-grown carrot.
 Hasil treasure hunt yang boleh dituai tengahari buta nampaklah layu, sebab tak dapat masuk rumah terus simpan sebab nak selesaikan dulu petak tu sebab itik-itik dah berlegar kalau tak tutup pagarnya cepat nanti tukang kebun pergi tempat lain dia dah sekejap masuk dalam raised bed. Masuk terus cuci-cuci simpan dalam peti ais. Segar balik. Papa Rayyan campur dalam sup bakso bujangnya tadi, komatsuna hari ini manisnya rasa. Bulan ini musim buah cempedak juga di Kebun Bahagia Bersama. Hasil organik komatsuna adalah juga lubang sini sana tapi tukang kebun tak complaint sebab ianya tak dibelai dan selamat dimakan. Walaupun kurang 1 jam masa kita digunakan dalam sebulan di petak ini tapi syukur alhamdulillah masih ada hasil. Sekurang-kurangnya dapatlah juga anggaran 4~5 bunches nilai komatsuna yang dijual di Jusco. Bolehlah stok beberapa hari.
 Disebabkan itu, tukang kebun sejak hujan rajin tanam sayur sawi jepun komatsuna sebab tak perlu banyak penjagaan. Kalau tumbuh di full sun pertumbuhannya sangat cepat, biasanya dalam sebulan memang boleh tuai. Bila pertumbuhannya cepat, ia mampu bersaing dulu dengan pertumbuhan rumpai. Itulah theory asal tukang kebun yang resultnya tukang kebun dah analysis batch bulan Oktober, November dan Disember. Komatsuna membesar dahulu sebelum rumpai timbul dan meninggi. Patutnya 2 minggu lepas dah elok nak tuai, tapi sebab supply sayur tempat lain pun overflowing, tukang kebun biarkan sahaja dahulu. Rumpai dukung anak tu dah catch up meninggi minggu ini jadi komatsuna nampak kena tenggelam. Kalau di partial sun juga boleh tumbuh tapi tak sepantas berbanding di full sun. Gambar atas petak yang sama tapi gambarnya adalah rezeki bulan November. Komatsuna juga ada pelbagai jenis. Salah satu jenis yang amat sesuai untuk ditanam pada cuaca ala-ala tropika ialah 'Nanane'.
Di dalam semak tempat lain semalam di bawah pokok cempaka putih terjumpa alpine strawberry yang dah ranum, walaupun kecil manisnya jauh berbeza dari jenis strawberry besar. Hujung tahun ini makin terasa sibuk tapi InysaAllah walaupun ada 1 jam, 1 meter persegi masih juga boleh kita menanam dan menerima hasil.

~ Komatsuna Nanane (菜々音) ~

Anggaran 50 biji benih dalam 1 pek (RM1.00)

Sabtu, 14 Disember 2013

Malaysian Fries

 Syukur Alhamdulillah dari bulan November lepas hingga sekarang dapat kami tuai setiap minggu 1 pokok ubi kayu yang kami tanam keratan batangnya awal tahun ini di petak B Kebun Bahagia Bersama. Juga dapat dikongsi bersama di Pasar Online Kebun Bahagia Bersama hujung tahun ini (asal bahan makanan yang dimakan tumbuh). Selalunya hasil dari 1 pokok juga dah lumayan untuk dimakan oleh kami kalau consistent hasilnya seperti gambar di atas. Kali ini jangka masa pertumbuhan sehingga dituai syukur Alhamdulillah isinya bila digoreng gebu. Pulur pun jarang-jarang ada. Kebiasaannya dalam anggaran 8~10 bulan adalah masa yang baik untuk mula menuai ubi kayu.
 Memandangkan kali ini hasil ubi kayu memuaskan, tambahan pula langsung tak dijaga terujalah tukang kebunnya nak tanam ubi kayu lagi di kawasan ini nampaknya amat sesuai. Rumpai pun tak banyak tanam ubi kayu dan lebih mudah nak merumput takdelah nak tersilap cabut batang pokok ubi kayu yang besar tu. Sebagai nota tukang kebun, bulan December 2013 batch ubi kayu yang ditanam adalah di petak C dan D. Tukang kebun tengah pelik kali ini cabut ubi kayu kenapa ubi kayu yang saiz paling besar batch ini tanahnya berliat berbanding dengan yang lain tanah hitam. Isinya sama sahaja dengan lain cuma tanah lain.
 Anak-anak yang membesar di negara Kangaroo kami ini mana biasa makan ubi kayu, jadi sekarang ni tukang kebun beri makan 'French Fries' versi 'Malaysian Fries'. Dulu dengan cuaca dekat Adelaide tu ubi kentang memanglah senang hidup kalau ada yang tercicir dalam tanah, nanti bila cuaca sesuai maka tumbuhlah dia sendiri. Membesarlah mereka once upon a time dengan home-grown potato. Nenek tukang-tukang kebun kecil kata tukang kebun dah manjakan sangat mereka dengan home-grown potato jadi sekarang ni membazir je kalau masak ubi kentang import yang dibeli dari pasaraya. Beli yang diimport dari Australia pun tak makan jadi tukang kebun tak beli dah ubi kentang sekian lama untuk anak-anak. Sekarang ni mereka dibesarkan pula dengan home-grown 'Malaysian Fries'. Bila roti dah habis, maka tergesa-gesalah pagi-pagi tukang kebun berlari ke petak B mencari ubi kayu untuk digoreng untuk tukang-tukang kebun kecil yang dah bangun. Adik-beradik kadang-kadang duduk bersila di lantai makan bersama-sama sambil tukang kebun siap-siapkan penghantaran pesanan.
 Bila musim-musim hujan ini, tumbuhan yang berubi elok dituai secepat mungkin kalau takut nanti ubinya reput atau membusuk bagi kawasan banyak hujan. Dengan cuaca di Lembah Klang sekarang, sesuai nak mulakan penanaman tanaman berubi macam ubi kayu tak perlu siram, bila dah masuk musim kurang hujan balik tak perlu risau sebab pokoknya dah matang boleh hidup dengan sendiri cukup dengan hujan yang turun sekali-sekala. Kalau orang Eropah gunakan pokok ubi kentang untuk pecahkan tanah yang baru dibuka masih keras, kita pakailah ubi kayu yang lagi isinya besar tu nak pecahkan tanah.

Wahai kekanda, lepas ni di petak No.6 pula kita bersihkan dan adinda tanam ubi kayu di situ.

Khamis, 12 Disember 2013

Cosmos caudatus Fresh Sseeds

 Ada gardeners yang sudah ketahui bahawa Cosmos caudatus yang memegang status Raja ulam di Malaysia adalah sebenarnya ahli keluaga bunga cosmos. Cuma di Asia Tenggara sahaja dimakan sebagai ulam tetapi di tempat asalnya bunga Cosmos caudatus iaitu benua Amerika pula tidak makan daun ulam raja seperti Semenanjung Malaysia. Kajian terbaru mengatakan ulam raja dapat membantu mengurangkan osteoperosis.
 Ulam Raja amat mudah sekali tumbuh di cuaca tropika terutamanya di kawasan yang menerima cahaya matahari banyak. Keluarga bunga cosmos memang amat sukakan cahaya matahari. Ulam raja kalau dibiarkan berbunga boleh mencecah ketinggian 2 meter. Tanam sepokok biarkan berbunga, banyaklah anak-anaknya timbul di sini sana jadi hutan ulam raja. Di dalam Kebun Bahagia Bersama, di mana ulam raja hidup sibur di situ juga gladiolus suka tumbuh juga. Gambar bawah siapa boleh nampak pokok gladioli membesar bersama pokok ulam raja. Tukang kebun pun dah tak ingat yang ni tukang kebun tanam ataupun yang dibiarkan bawangnya di dalam tanah kemudian bangun semula dari tidur. Kita tengok sajalah warna apa bunganya nanti untuk kepastian. Untuk gardeners yang mempunyai kesukaran menanam gladiolus mungkin boleh cuba menanam tanah yang sama di mana ulam raja boleh juga hidup subur (manalah tahu ada rezeki kali ini). 

~ Biji benih segar ulam raja ~
Anggaran 50 biji benih dalam 1 pek (RM1.00)

 Yang menghadapi kesukaran mencuba pelbagai sumber biji benih ulam raja, boleh juga mendapatkan anak pokoknya dari Kebun Bahagia Bersama dengan 1 bekas RM4.00 (klik sini).


 Dalam banyak-banyak spesies bunga cosmos, bunga Cosmos bipinnatus lebih banyak jenis pilihan dan daunnya berbeza dari ulam raja (Cosmos caudatus).  Ruang di gambar bawah di Kebun Bahagia Bersama menerima cahaya matahari penuh di sebelah petang yang panas. Tanahnya juga adalah jenis berpasir berbanding dengan tempat lain dan kawasan yang tak tersampai tukang kebun nak siram jadi hanya akan menerima rezeki hujan sahaja untuk minumannya. 2 minggu lepas ada tukang kebun pindahkan anak benih Cosmos bipinnatus di ruangan ini, ianya hidup bahagia tanpa penjagaan bersamping hippeastrum 'Knight's Star Lily' dan lycoris (tak ingat jenis mana satu) sehingga kini. Sebelum dipindahkan tukang kebun dah perhatikan anak pokoknya dalam bekas semaian yang tukang kebun biar je di kawasan menerima cahaya banyak masih nampak bahagia walaupun 3 hari tak disiram. Itulah sebabnya cosmos telah dikategorikan dalam bunga annual yang drought-tolerant, keperluan airnya tidak banyak. Dalam reality juga yang kita tengok dalam majalah pokok-pokok cosmos bahagia kembang semasa musim panas di padang luas bagaikan wild flower. Kita gambarkan kawasan padang luas ataupun orang putih cakap 'prairie' masa musim panas, macam mana alam sekitarnya yang bunga cosmos berseri-seri kembang masa peak summer.

(1) SUN SUN SUN !!!
Cosmos nak banyak matahari jadi untuk maximize penggunaan ruang di rumah, tanam cosmos dekat 'red zone' yang paling terik lebih lagi musim hujan ini. Musim hujan ni kalau tak cukup kiss kiss kiss dari cahaya matahari mudah demam tau cosmos. Begitu juga kalau nak berjaya percambahan tinggi biji benih cosmos.

(2) Tanah yang kurang subur
Cosmos lebih suka tanah yang kurang subur dari tanah yang sangat subur kalau nak pokoknya keluar banyak bunga. Tak payah baja kecuali kalau tanah tu langsung tak subur. Kalau rumpai boleh tumbuh, maknanya cosmos pun boleh juga.

(3) Pengaliran air dan Kadar penyiraman
 Tak suka kakinya sentiasa basah, tanah yang saliran airnya baik tak bertakung. Musim hujan tak perlu siram. 3 hari tak kena siram pun OK. Lepas semai bijinya pun jangan terlebih siram, tak perlu banyak air. 

Ini adalah hanya perkongsian penjagaan dari tukang kebun yang malas, gardeners lain mungkin ada tips lain.
 Antara koleksi Cosmos Sensation Mixed (Cosmos bipinnatus) mula berbunga di Kebun Bahagia Bersama minggu ini.